25 Temmuz 1936 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 3

25 Temmuz 1936 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 3

25 TEMMUZ 1936 CUMARTESİ SON DAKİKA B. Leon Blum Londra konuşmalarında varılan neticelerden memnun İtalyan ve alman hükümetleri Brüksel'de toplanacak konferansa resmen davet edildiler Londra, 24 ÇALA.) —B. Blum, Lond- ra'dan alnan neticelerden tam surette memnun / olduğunu bildirmiştir. Fransız dış işleri vakanı B. Delbos, Polonya ve Sovyetler birliği büyük el- gileri ile küçük antant memleketleri el. Çilerini kabul ederek kendilerine Avru- pa sulhunun, umumi bir hal sureti bulu. Marak, tarsini için bir konferans toplan. mast neticesine varan Londra müzakere deri hakkında malümat vermiştir. B. Blum, tamamen iyileşmiş olan Ramsey Macdonald ile görüşmüştür. Roma, 24 (A.A.) — Fransız büyük elçisi B. dö Şambrön ile İngiltere ve Belçika iş güderleri, İtalya dış işleri ba- kanı kont Ciano'yu birlikte ziyaret ede- 'Tek kendisine Londra toplantısı sonun- da neşredilen tebliği vermişler ve üç dev- San Sebastienin Fransa sınırına yakın semtlerde vaziyet çok gerğin İspanyadaki ihtilâl, hükümetin veya #silerin lehine bir şekil almadan devam etmektedir. Dün saat 18.30 da âsilerin Madridin şimalindeki Sierra - Guarda rama'da tamamen yenilmiş oldukları bildirilmişse de fransız dış bakanlığı, sağet gazetelerin İspanyaya - hükümet tarafından silah verildiği hakkındaki haberini tekzib etmektedir. Fransız hüs kümeti İspanyadan ayrılmak istiyen te- Baasını taşımak için Madriddeki elçili- ğinin emrine harb gemileri vermiştir. Barselondan hareket eden 1000 kadar #ransız tebaası Marsilyaya - varmışlar. dır. Bir ingiliz kruvazörü de S0 kadar ingiliz tebaasını Marsilyaya çıkarmış- Hendaye, 24 (A.A.) — Havas ajan. Bugün öğleden sonra S: €nin şarkında büyük bir muharebe ola- cağı kestirilmektedir. Âsilerin Pamp- Tünden gelmekte bulunan mühim kuv- vetler tarafından kovalanmakta olan ön- cüleri şimdi Oyarzun'un cenubunda ve San Sebastiene on beş kilometre mesa- fede bulunmaktadır. Halkçılar cephesi, şehrin yollarını müdafaa edecek ilk bir hat ile Oyarzun ve İrun arasında ikinci bir hat vücuda getirmiştir. Bu bölgede dün akşamdanberi top sesleri işitilmekte, aynr zamanda tüfek sesleri gelmektedir. Bu akşam yabancıların burada bu- Tunmakta olan ingiliz harb gemilerine bindirilmesine teşebbüs edilecektir. Fransız - ispnayol sınırı yakınında vaziyet Hendey, 24 (A.A.) — Havas ajansın- dan; sınır, kapalıdır. Bir ispanyol tay- yaresi tarafından atılan bir bomba, tam bir sınır işaretinin üzerine düşmüştür. Fransız toprağında kırılan sınır isare- tinin parçalarına rastlanmıştır. Bisiatu mindeki fransız kasabasına, ispanyol tayyarelerinin hedeflerini - şaşırmama- şarkında ispanyol âsileriyle hükümet kuvetleri arasında büyük bir harb olacağı sanılıyor detin, İtalyayı önümüzdeki beşler kon- ik etmiş görmek arzusu- lerdir. Berlin, 24 (A.A.) — Fransız büyük elçisi ile Belçika elçisi ve İngiltere iş güderi birlikte alman dış işleri bakan- lığına giderek B. Fon Noyrath orada ol- madığından, siyasal daire genel direktö- ü B. Dikholf'u görmüşler ve Londra- da üç memleket delegelerinin vardıkları lan da- vete alman hükümetinin elverişli cevab vermesi temennisini —izhar eylemişler- dir. Londra, 24 (A.A.) — B. Edei manya ve İtalya iş güderlerini derek kendilerini Fransa ve Belçi zahhasları ile yapılan — müzakerelerden resmen haberdar etmişti darı için, fransız bayrakları çeki Her tarafta hususi ihtiyat tedbirler alınmıştır. Hendeydeki milletlerarası köprüye yaklaşılması yasak edilmiştir. Fontarabi, İrun ve San Sebastien bölgeleri, örfi idare manzarası göster- mektedir. Halkcılar cephesi komiteleri binalarının etrafında barikadlar vücude getirilmiş ve kum torbaları yerleştiril- miştir. Silâhlı delikanlılar sokaklarda dolaşmaktadırlar . Fesa Kadınlar, kendilerine gösterilen ve hususi bir himaye altına alınmış olan imağa çağrılmışlardır. AVAM KAMARASINDA CİDDİ BİR llxhl* İki mebus iki bakanı tahkır etti Londra, 24 (A.A.) — Dün avam ka- marasında Sir Con Saymen, işsizlik si- gortası kanununu müdafaa ederken mis li nadir görülür çok ciddi bir hâdise ol muştur. İşçi mebuslardan B. Buçanan, baka- ı yalan söylemekle itham eylemiştir. Kamnara reisi, işe müdahale ve B. Buça- 'nan hakkında tevbih kararı vereceğini söylemekle tehdid etmişti Gene işçi mebuslardan Kampbeli, sihhiye - bakanı findik sıçanı <celsenin on sekiz dakika tatiline mecbu- riyet hasıl olmuştur. B. Buçanan ile B. Kampbell hakkın. da bir tevbih takriri kabul edilmiştir. B. Stefen için “Rezil demiştir. Bunun üzerine Kamaranın konuşmaları bitti Londra, 24 (A.A.) — Avam kama: rasında çarşamba günü — başlamış olan celse, bugün sona ermiştir. Bu celse, aralıksız, otuz dört saat devam etmiştir. sant 13 de şehtimize ceviz büyüklüğünde dolu düşmüştür. Dolu 20 dakika kadar sürmüş ve bağ ve bahçelerde hasara sebeb olmuştur. H ikümete göre wızıyel Madrid, 24 (ADA.) — Gece yarısında — cumuür B Aza 'na, bütün ispanyol'lara hitaben radyo i. Te bir beyanname neşrederek onları cu- muriyeti kurtarmağa davet ve teşvik ey lemiştir. Müşarünileyh, cumuriyetin da- ha şimdiden muzafferiyeti kazanmış ol- duğunü ilâve eylemişti İç işler bakanı, general Lano'nun Sevil'deki vaziyetinin nazik olduğunu bildirmiş ve general Mola - ordusunun Sierra-guaderana'da bozğuna uğratılmış ve hükümet kuvyetlerinin - her tarafta muzaffer olmuş olduğunu söylemiştir. Barselon'dan gelen - bir telsizde fa- gistlerin bu şehri ele geçirmek üzere ol duklarma dair bulunan haberler tekzib olunmaktadır. Madrid radyosu, eski - başbakan B. Kuiroga'nın öldürülmüş olduğu şayia- sını tekzib etmi B. Kuiroga, “öldürülmüş olduğu” ha berini gazetecilere bizzat kendisi tekzib etmiştir. Valensiyadan kalkan hükümet milisleri Madride vardılar Madrid, 24 (A.A.) — Valensiya'dan telmekte olan işçi milislerinden mürek- keb bir kuvvet, dün öğleden sonra Mad- Tid'e varmıştır. - Kendilerini - kesi halk kütlesi bekliyordu. Yüz kamyonla taşınan milisler, halkın alkışları arasın- da tüfeklerini sallıyarak ve yumrukları. a havaya kaldırmak süretiyle etrafa lâm vererek Madrid'e girmişler, mil lerin arkasından hücum kıtalarına men- muhafızların rı idare ediyordu. Kuenka eyaleti köylü. deriyle milisleri de bu harekete iş etmişlerdir. Âsilere göre” vaziyet Sevil, 26 AA eneral Lano, natta bu- Junarak şimalden Madrid'e doğru ilerle- mekte olan general - Mola - ordusunun Madrid'e 60 kilometre mesafede bulu- Fransız senatosu Fransız bankası hakkın- daki projeyi kabul etti Paris, 24 ÇA. A.) — Senato, Fransa bankasına ald projenin heyeti mecmua- Sını 77 reye karşı 196 rey ile kabul et- miştir. Meclis, projede pek ufak bazı deği- ikler yapmış ve bilhassa bankanın umumi heyet toplantısında müsavi su- rette birer rey sahibi olacak olan hisse senedleri sahiblerinin fransız tabiiye- tinde bulunmalarını istemiştir. Projeyi müdafaa eden B. Vensan, ezcümle şu beyanatta bulunmuştur: “— Memleketin kredisini tanzim et- mek işini bankanın iki yüz kadar fazla hisse sened sahiblerine - bırakmak, ka- bulü aslâ caiz olmıyan bir vaziyet idi. Küçük ticaretin ve küçük endüstr nin bankada delegeleri yok idi. kayı, devletleştirmekle muaheze edil. iğimiz zaman şu suretle cevab veririz: Biz, bankayı devletleştirmiyoruz, de- mokratlaştırıyoruz, çünkü her hisse se. nedi sahibine birer ay, yalnız bir rey ve- Ban. Memleketin izhar etmiş olduğu #rzu- 'ya uygun yeni kanun sayesinde fran.: gin alın yazısının iyi ellere geçeceği. 'ne emin olat Filistinde Bir mektebe bomba atıldı Kudüs, 24 (A.A.) — Dün TebâAviv mektebine atılan bir bomba, altı kişinin ağır sürette sebebiyet vermiştir. Arab mahfilleri, ingiliz komisyonu- 'nun eylülden önce gelmiyeceğine dair olan haberden dolayı haşnudsuzluk gös yaralanmasına İsyana iştirak eden 'nan Somo-Sicrra dağlarında bir muzaf- feriyet kazanmış olduğunu söylemişir. General, Madrid'in yakında ele geçirile- ceği kanaatinde olduğunu ve halkçılar sephesi liderlerinin şimdiden başşehir. den kaçmağa başlamış olduklarını ilâve etmişti: General, Madrid ve” Barselon tara- fından yapılan tebliğlerin doğru olma- dığmı söylemiştir. Mumaileyh, Barse- Tonun faşist kuvvetler tarafından bom- bardıman edilmiş olduğunu ve yakında zabtolunacağını ilâve eylemiştir. Âsilerin niyetleri nedir? Raba, 24 (A.A.) — Jurnal gazete 'nin muhabirine beyanatta bulunan âsi- lerin reisi general Franko demiştir “— Tanca üzerine yürüyerek ihti- dütlar çıkarmak fikrinde değilim. Ancak isterim ki, hükümet gemileri bu limanı hareket üssü olarak kullanmasınlar. Aç tağım hareket İspanyada kırallığın iade- sini veya müstebat bir diktatörlük ku- rulmasını katiyen istihdaf etmiyor. İe- panyol milletinin samimi hislerine ay- kırı düşen hiç bir şey yapılmıyacaktır. Zafer elde edildikten sonra ordu tekrar kendi işiyle meşgul olmaya başlıyacak- 20.000 den fazla ölü Paris, 24 AA.) — Şimali İspanya akeri küvvetleri kumandanı - general Mola'nın öldüğü hakkında şayialar do Taşmakta ise de şimdiye kadar bu hususta bir teyid haberi gelmemiştir. Alınan haberlere - göre İspanyadaki iç savaşta düne kadar yirmi binden faz- İa küşi ölmüştür. Madrid'de bir haftalık yiyecek var Vaşington, 24 (AA.) — Amerikanın şehirde daha Çetin savaşlar oldu Madrid, 24 (A.A.) — Royter ajan- sından; Dünkü gün, çok çeti savaşlarla geç- miştir. Şimdi hükümet kuvvetleri ile â- ler, Madrid'in şimalindeki - dağlarda karşı karşıya bulunmaktadırlar. Hükü- met, elinde bulunan bütün takviye kıta- Jarını süratle şimala doğru sevketmek- tedir. Hükümet, bir tebliğ neşrederek kendi - kuvvetlerinin ”- muvaffakiyetleri hakkında teminat vermiştir. Bununla beraber âsiler, ileri hare- askeri tayyareciler ketlerinin durdurulmamış olduğu iddia. smmdadırlar. Royter ağansının - öğrene Verity ve Veteran adındaki iki ingiliz torpido muhribinfh bu sabah San-Sebas- tien'e gelmesi beklenilmektedir. Umumi vaziyette değişiklik yok Pari dan: İspanya'dan, — Cebelüttarik'dan ve fransız » ispanyol sınırından gelen son. haberler, dün gece vaziyetin pek o ka- dar fazla değişmemiş olduğunu bildir. mektedir. İç muharebeler, bütün şidde tiyle devam etmektedir. Bir çok şehir- derde bir takım mahalleler, baştan başa birer enkaz yığını haline gelmiştir. 24 GALA.) — Havas ajansın. Yiyecek, içecek ve mahrukat kıtlığı Hükümetin bir çok yerlerde muzaf- fer olduğu muhakkak ise de elim bir su- rette hissedilmeğe — başlanan yiyecek, mühimmat ve mahrukat yokluğu dola- mak mecburiyetinde bulunuyorlar, fa- kat Madrid'i ele geçirmek için ümidsiz- ce gayretler sarfetmektedirler. Şimal- den gelen general Mola ve cenubtan ge- len general Lano paytahttan pek uzak« 'ta değildirler. Bitaraf devletler, İspan- ya'da oturan tebaâları hakkında son de- tece kaygr içindedirler. İngilterenin General Franko'ya ihtarı Cebelüttarık'daki ingiliz makamları, âsilerin ellerindeki tayyarelerinin ingi- liz topraklarını bombardıman etmeleri Üüzerine general Franko'ya şiddetli bir ihtarda bulunmuşlardır. General Fran- ko, Cebelüttarık'a cevabi bir nota gön- dererek ingiliz makamlarını yatıştıracak- garantiler vermiştir. İngiltere İspanyol hükümetine de ihtrada bulundu Londra, 24 ÇALA.) — İngilterenin Madrid büyük elçisi, ispanyol harb ge- mileri Tanca'ın - harekâtlarında istinad onktası olarak kullanmağa devam ettik- leri takdirde vücude gelecek milletler. güçlükler üzerine ispanyol hükü- metinin dikkatini çekmek için emir al- miştir İtalya, Londra toplantısını hasmane bir hareket sayıyor (Başı 1, inci saytada) Londra'daki üç devletin yapmış olduk- ları toplantının Roma'ya karşı hasımca bir hareket nişanesi olduğu düşünce- sinde bulunmakta ve Avrupa'da her tür. dü işbirliğinde bulunmaktan kaçınmak niyetinde olduklarını ilâve eylemekte- dir, Gazeteler, İtalyanın âtıl bir vaziyet- te bulunmadığını ve geçenlerde akde- dilmiş italyan - alman anlaşmasının bu- 'nun bariz bir delili olduğunu - yazmak- tadır. Messacero gezetesi, diyor ki : Avrupa'da işbirliği yapmamızın lâ- zım şartı, zecri tedbirlerin tortularının termektedirler. da kaldırılmasıdır.., İngitere, askeri teminatı Londra, 24 (A.A.) — İngiliz - frane sız - belçika müzakereleri sırasında ye- ni bir Lokarno yapılmasını bekliyen fransız ve belçika - delegasyonlarına çıkça anlatılmıştır ki, Lokarno anlaşma. larının Almanya tarafından feshi üzek İngiltere rine verdiği askeri teminatı idame etmektedir. Brüksel toplantısı ne zaman? Londra, 24 (ALA.) — Öğrenildiğine göre Lokarnocuların Brüksel konferane Sının tarihi, İtalya ve Almanya'ya gön- derilmiş olan davetnamelere alımacak /lardan sonra tesbit edilecektir.