22 Ocak 1937 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 3

22 Ocak 1937 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 3

22/1/ 1937 ULUS Yazılarımızın çokluğu dola- yısiyle konulamamıştır. Japon diyet mec- isinde gürültülü bir toplantı Meclisin bütün partileri ba- kanların sözlerini kestiler, başbakana söz söyletmediler Tokyo, Zi (A.A.) — B. Arita, ma- badini dün aldığımız nutkuna devam- la, Sovyetler Birliğiyle balıkçılık mu- kavelesinin yeni bir anlaşma imzalanın- caya kadar uzatıldığını söylemiştir. Sovyet - Mançu sınırının tahdidi ve hâdiselerin halli için tedbir alındığı nt söyliyen ve bu işin yakında halledi- leceğine emin olduğunu bildiren bakan ingiliz - japon münasebetlerinden bah- gederek karşılıkir menfaatleri — telife imkân olmadığını, — fakat Japonyanın bunu temine çalıştığını anlatmıştır. -rika ile olan münasebet- ine ve Japonyanın - bun- Jart daha ziyade düzeltmek için yapt t gayretlere işaret etmiş, sözü —deni silahlarının tahdidi işine naklederek, hakkında Japonyanın sami- mİ arzusunu 1zhar etmekten geri dur- madığını anlatmıştır. Japonyanın Adisababa elçiliğini il- ga ve yerine konsolosluk ikame etmek hakkındaki kararr ve cenub denizle- rindeki hükümetlerle iyi geçinmek bu- susundaki azmini anlatmış ve Avus turalya, Felemenk Hindistanı ve ingi- distanr ile olan müzakerelerin müsbet neticeler verdiğinden — bahset- miş ve menşei asırları bulan japon me- Geniyetinin yabancı memleketlere neş- Ti lüzumunu kaydetmiştir. Diyet meclisindeki gürültülü toplantı 'Tokyo, 21 (A.A.) — Royter Ajan- sından: Diyetin bugünkü toplantısın. 'da senato, bakanların — nutuklarını ba- ridane bir süküt içinde dinlemişlerdir. Parlamentoda — bakanların — nutukları meclisin bütün partileri tarafından iki- 'de birde kesilmiştir. Bilhassa finans bakanına hücum edilmiş ve Başvekil birinci istizah takririne cevab vermek için ayağa kalktığı zaman sözleri mü- temadiyen kesilmiş olduğundan sözle- işitip dinlemek mümkün olmamış- tır. Nihayet Başvekil, hiddetle den inmiştiz Italya dörtler paktına dönmek fikrinde değil Roma, 21 (A.A.) — Havas Ajan- kürsü- #sından: İyi malümat almakta olan mah- filler, İtalyanın 1933 tarihli dört dev- det paktına dönmek fikrinde olmadı; günkü o tarihden beri Avrupada çok /Mmühim siyast değişiklikler olmuş bu- dunduğunu beyan etmektedirler. Bu mahfiller, İtalyanın dörtler pak- ftına vücud vermiş olan aynır uzlaşma ini taşımakta olduğunu — ilâve . Bu mahfiller, diyor ki: 'Sövyet sosyalist “cumhuriyetler prensip bakımından, — büyük “Avrupa devletleri zümresi dışında bı- rakılmaz. Öte taraftan Lehistanın da büyük bir devlet olduğunun - kabulü ciddi surette göz önünde bulundur. maktadır. Roma - Berlin mihveri siyast for- mülünden bahis olan milano nutku ile Ezçenlerde İngiltere ile imza edilmiş olan anlaşmaya son derece de mühim Âki siyası hidise nazariyle” bakılmakı tadır. Ğ Heligoland'a 80 tane ağır top yerleştirilior Löndra, 21 (A.A.) — Mançester Gu- ardiyan'ın diplomasi muhabiri, Alman. yanın şimal denizindeki tahkimatından bâhis bir yazısında şöylediyor. “Tayyare meydanının, tersane ve benzin depolarının inşaatı ikmal edil- miş olan Heligoland'a 80 tane ağır top yerleştirilmiştir., HABERLERİMİZ B. Ruzvelt muzzam bir halk kütlesi önünde nutuk verdi Vaşington, 21 (A.A.) — B. Ruzvelt, dün tahlif merasiminden sonra - Kapi- tol yakınında kurulmuş tribünden bir nutuk söylemiştir. Bu nutku, tufan gi- bi yağan bir yağmur altında bekliyen 've soğuktan donmuş olan muazzam bir halk kütlesi dinlemiştir. “Beyaz saray,, dan Kapitol'a giden yol üzerinde on binlerce halk birikmiş idi, Nutkun hitamından sonra - B. Ruz- velt, halkın alkış tufanı arasında “Be- yaz saray,a dönmüş ve orada askerf bir geçid resminde hazır bulunmuştur. Fransız Fasında grev- ler ve arbedeler Rabat, 21 (A.A.) — Huribga Fosfat madenlerinin yerli işçileri, üçretlerin kâfi derecede arttırılmamış / olmasını protesto etmek üzere bir grev ilân et miştir. Her hangi hâdise çıktığına dair biç bir haber oktur. Kazablanka, 21 (A.A.) — Fransız Fasında kâin Curigha'daki Fosfat fab- çalışmak rikalarında yerli grevcilerle, rbe- adamı istiyen amele arasında büyük bir de çıkmıştır. Polis, otuz kadar tevkif etmiştir. Fas şehrindeki otöbüs şöferleri ile biletçileri, yeniden grev ilân etmişler. dir. B. Hitler B. Eden'in nutkuna cevap verecek Berlin, 21 (A.A.) — İyi haber alan kaynaklardan öğrenildiğine göre, B. Hitler pek yakında, İngiltere dış işleri bakanının avam kamarasında söylediği gon nutka cevab verecektir. B. Eden'in, bu nutkunda, bilhassa Almanya mesele- deri ile meşgul olduğu hatırlardadır. Sanıldığına göre, B. Hitlerin cevabı, B. Edenin nutkunun yalnız bu kısımla. rına taallük edecektir. Berlin mahfilleri nutku müsait karşılıyorlar Berlin, 21 (A.A.) — Havas ajansın- dan: Diplomasi mahfilleri, gazetelerin hiddet ve şiddeti ile tezad teşkil edecek #urette B. Edenin nutkunu elverişli bir tarzda karşılamıştır. Korrespondance Politico - Diploma» tigue diyor ki “B. Eden'in İspanya ve ispanyollar hakkındaki telâkkisi İspanyanın ve Av- rupanın menfaatlerine yarayacak tek hal #üretini göstermektedir.” Berliner Tagelblat diyor ki: “Almanya, karışmazlık işi ile Avrü- panin istikbaline karşı lakaydiliği biribi- Tine karıştıramaz.” B. Delbos'un B. Eden'in nutku hakkındaki fikri Cenevre, 21 (A.A.) — B. Delbos, dün gazetecilere beyanatta bulunarak B. E- den'in salı günkü nutkunun kendisinde iyi bir intiba bırakmış olduğunu ve bu 'nutkun ingiliz politikasının devamını ve fransız siyasetiyle olan tam tesanüdünü göstermekte bulunduğunu söylemiştir. B. Delbos, şu sözleri ilâve etmiştir: B. Eden'in nutkundaki demokra- tik ruh da beni çok aa mütehassis etmiş FRANSIZ GAZETELERİNE GÖRE Belçika taarruza uğrarsa Almanya onun yardımına koşacak Paris, 21 (A.A.) — Fransız gazete- lerine göre B. Hitler, 30 son kânunda söyliyeceği nutukta Belçikanın bir taar- ruza uğraması takdirinde Almanyanın, Belçika bilmukabele ayni harekette bu- dunsun bulunmasın, her balde onun im- dadına koşacağını bildirecel Alman teklifi hakkında Fransız gazetelerinin fikirleri Paris, 21 ÇA.A.) — Ocuvre gazete- sinde Belçikanın taarruza uğradığı tak- dirde Almanyanın imdadına koşacağını ilân edeceğine dair olan haberden bahse-| 'den Madam Tabatis, diyor ki: 'Bu, çok mühim ve esaslı bir hâdise- Gir” Madam Tabatis, ilâve ediyor: “Almanyanın teminatı, hiç şüphesiz, Belçikanın bütün - Belçika fırkalarının muvafakatiyle 1914 deki tam bitaraflık vaziyetine dönmesine yarayacaktır. Bel- çika, Fransa ile İngilterenin kendisine katiyen taarruz etmiyeceklerini pek alâ bilmektedir. Eğer Belçika, toprak bü- tünlüğünün ihlâl edilmiyeceğine — dair Berlin hükümetinden garanti alacak o- dursa, memlekette halkın hiç de iyi bir gözle bakmamakta olduğu silâhlanma —— Amerikanın harp alacakları Kongre pazarlığa girişeçeğe benzemiyor Vaşington, 21 (A.A.) — Hükümet B. iman ile B. Miyemeyer ve B. Bon: harb borçlarının yeniden tanzi ni hakkında yapmaları muhtemel teklif. lerini konuşmaya meyilli görünmekte i- se de kongrede, borçların tamamiyle ö- denmesi hususundaki ananevi israrından vaz geçeceğine air ufak bir alâmet bile yoktur. SON DAKİKA politikasına neden dolayı devam etsin ” FEko dö Pari gazetesinde Pertinaks, alman hükümetinin gayesi, “Brüksel hü- kümetinin Fransa ve İngiltere ile teda- #üi tertibat almasını güçleştirmek için Belçika bitaraflığının 1914 de olduğu şe- kilde yeniden kurulması” olduğu müta- İcasında bulunmaktadır Ami dü Pöple, diyor ki: Flaman kamoyu, alman uluvvücena bint şevk ile karşılayacak ve bunu 14 sonteşrinde Van Zeeland hükümetine zorla kabul ettirmiş olduğu bitaraflık siyasetinin bir mükâfatı sayacaktır. Flaman efkârı umumiyesi, 1914 sta- tükosunu sanki Belçikayı istilâdan kur- tarmış gibi, Belçikanın harbten evvelki statükoya rücu edeceği zannına kapıla- caktır. Bu süretle Belçika, Fransadan biraz daha uzaklaşacaktır. İngiltere ve Fransa Almanyaya yardım edecekler, fakat... Londra, 21 (A.A.) — Siyasi mahtil- der, B. Blum ile B. Eden'in dünkü gö- rüşmeleri esnasında, Almanyaya ehemi- yetli bir yardımda bulunmak hususunda aşağıdaki şartlar içinde uyuşmuş olduk- Jarından dolayr memnuniyet izhar et- mektedirler: 1 — Almanyaya öteki devletlerle mü- savi muamele yapılacaktır. 2 — Yapılacak yardım hiç bir suret- le teslihat gayesine tahsis olunmıyacak- tır. Dış işler bakanlarının dünkü konuş- malarda bulunmaları siyasi ” mahfillerde teslihatın askeri büdcelerin neşri tariki ile tedrici surette tahdidi meselesinin görüşülmüş olduğu zehabınr uyandır. mıştir. Diyet meclisindeki gürültülü celseden sonra Japonyada vaziyet çok mühimleşti Kabinenin kapayaca; 'Tokyo, 21 (A.A.) — Hükümetin beyannamesini isinin çok heyecanlı celsesinden sonra kabine, vaziyet hak- karşılayan diyet mec kında konuşmak üzere toplanmıştır. istifa edeceği veya diyet meclisini yleniyor protesto — tezahürleriyle Kabine konseyden sonra Başbakan B. Hirota vaziyet hakkında imparatora izahatta bulunmak üzere saraya gitmiştir. İmparator, diyet meclisi Ccelsesini 25 ikincikânuna bırakmıştır. Sıyasal mahfiller vaziyetin çok mühim olduğu kanaa- tindedir. Hükümet, muahelefetin hislerine ve saylavlar meclisinin nüfuzuna lâ- yikiyle ehemiyet vermemiş görünmektedir. Bazı mahfillerin kanatına göre, ka- bine istifa edecektir. Bazıları da hükümetin diyet meclisini dağıtacağını mektedir. söyle- Karadenizde şiddetli bir fırtına var İnebolu, 21 (A.A.) — Bugün Yıldız karayelden başlıyan fırtına akşama doğru şiddetini arttırmış İstanbula gitmek üzere yoluna devam eden Vatan vapuru İnebo- Ju istikametinden dönmek mecburiyetinde kalmış ve Sinoba gitmiştir. Kar fasılasız yağıyor. Elen Başbakan muavini istifa etti ASA zi ÜLA.) — Başbakali munvlal ve ada bakanı D Zalsilbon he ahit setieblerden dolayt İstifa etemiş olduğundan yerine finans bakanlıfı imlümteşe fi B. Readis tayin edilmiştir. Başbakan Metaksas, samimi ve kıymetli bir iş arkadaşından ayrılmış - olmak- duyduğu teessürü B. Zevitsianosa bildirmiştir. Hükümet, kati ekonomüi kasını değiştirmeden tatbika devam ede cektir. politi- Peloponez sabik demiryolları w| mum direktörü Apostolides finans bakanlığı müsteşar ıtayin edilmibtir. Arnavutluk basın bürosunun bir tekzibi Bari Arnavutluk General konsolosunun memleketimiz aleyhinde söz söylediği yalanlanıyor Tiran, Zi (A.A.) — Arnavudluk matuat bürosu, bar Arnavut general konso- dosunun milli bayram esnasında türk milleti aleyhinde söz söylemiş olduğu hak- kında 21 ilkkânun tarihli haberleri kati olarak yalanlamaya Bu mevhum sözler, ne hakikat, ne de 've 4528 numaralı Cumhuriyet fâzetesinde neşredilen salâ- hiyettardır. letinin asil türk milletine| Arnavud karşı beslediği sempati hisleri ile kabili telif değildir. HATAYDA SON SAFHA Bugün İstanbul gazetelerinin Ha, 'tay davâsına dair makaleleri, mere- lenin son safhasını geçirmekte oldu- #unu kaydederek, Fransanın Türki- son günlerden e ile anlı istifadeye yanaşmadı letler Cemiyetinir han geçireceğini, türk - tezine vermiyecek bir hal şeklinin meseleyi mauallâkta bırakmakla ” kalmıyarak Milletler cemiyetinin - hesabıma da 'yeni bir akamet kaydederek Cenev. Tenin itibarını / kıracağını hatırlatı yor ve gerek Fransanın, gerekse Mil- letler cemiyetinin, dünya — sulhu ve selâmeti namma mevcud son fırsatı da kaçırmamasını temenni ediyorlar. 'TÜRK ERMENİLERİ Cumhuiryet, bir fransız mecmua- sında Türkiyede ermenilerin tazyik bu iftirayı nefretle reddetmekte olduklarmı yazıyor ve İstanbulda çı- kan bir. ermenice gazetenin, türklük aleyhine tahrikât yapan Taşnak menilerini doğrudan doğruya ermeni milletine ihanetle itham edon bir ya- zısını iktibas ediyor. İKİ TÜRLÜ ŞİİR Cumhuriyette Peyami — Safa, şüri iki ana kuma / ayırıyor: biri geniş kütlelere hitab eden, muayyen fikir- lere tercüman olan gürler tarzı ki bütün vatani ve hissi şürleri dahil görüyor ve - kelimeye bir istih- kar manâsı vermeden - bunları afiş edebiyatı diye vasıflandırıyor. İkinci kısım da, ancak muayyen entelektü. ellere hitab eden, güzellik arayışın- olmayan hafif ihtilâfı doğru bul- gair, her ikisinin de hayatta mevkü ve rolü olduğunu, birini be- diğerini mutlaka in- kâr etmeye sebeb teşkil etmiyeceğini leri sürüyor. ALMANYA İLE TİCARİ MÜNASEBETLERİMİZ Tanda Ahmed Emin Yalman, AL manya ile iktisadi münaseebtlerimi- zin gitçide genişlemekte olduğunu söyledikten sonra, bu münasebetle- rin hususiyetini izah ederek, Alman yanın — memleketimiz — mahsülerini dünya piyasasndan yüksek — fiatlara alması keyfiyetinin bu mahsullerimi- ze eski piyasalarını olduğunu, bu fiat fa: edilen - faydanın çünkü takas yoluyla Almanyı yaptığımız mukabil ” mübayealarda, Piyasasına nazaran bir fiat fazlalığı bulunduğunun dü. şünmeye değer olduğunu, Almanya 've faizsiz olarak Almanyada bekle. ğini anlatıyor. Bizim gibi Almanya ile ham maddelere mukabil ı tedbirleri kayde: nanistan ve Bulgar standa yapıldığı gibi mark için itibari bir it edilmesini — faye kiymet markın naz aşağı olacağı için ihracat “malların. dan bir nevi iskonto - yapılmış, buna mukabil ithalât eşyasının - bedelin. 'den yüksek min edilmiş olacaktır. Aradaki kıy. met farkının hükümet elinde birik- mesi ve yardıma muhtaç ( prim olarak veril Muhirrir, sözlerini, vazi- ve kolayca - ölçülmeye ve Almanyanın da tek tar mezse bu lüzümü idrak edeci söyliyerek bitiri, Maverayi şer 100 kişi öldü Paris, 21 (A.A.) — Maverayı Şeriax da küin Ammandan bi hali hazırda Maverayi Şe: sürmekte olan soğuk dalğası, 100 ka dar insanın telef. olmasına sebebiyet vermiştir.