22 Ocak 1937 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 6

22 Ocak 1937 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 6

Emniyet, itfaiye ve sıhliye teşkilatları nasıl yardımımıza koşacaktır ? Teşkilâtların vaz.fesi Emniyet, itlaiye ve sıbiye teşkilât. Jarış hava korunması: cihetinden husu. Si talim görmüş olmakla beraber gene tamamen csas vazifelerine bağlı kalır- Jar, Diğet kıtalar ise yeni teşkil ve ta- Tim terbiye edilmek lâzımdır. Bu. te Şekküller mensuplarında birer mavi kol Bağı ve üzerinde yardımcı teşkilâlara ait işaretie bulunur. Gaz arama ve - temizleme kıtal Tazerc.dan sonra kalan gazları ter der. Gaz bombalarının büyük bir kıs mı ekseriya sarı haç grupuna (ilerde bahsedilecektir) aid mayiden ibaretti vzun müd . yerde kalır, ve pek- ya- vaş tebahhura Çuçmaya) başlar ki, te. mizleninceye kadar yerde - daimi bir tehlike teşkil eder. Bu / neviden olan zehirli maddeler cildde, dokunduğu yerde yata açar. Bu sebeble gaz arayı. Cılar bususi gaz elbisesi giymiş olarak — ya kimyevi vasıtalarla, yahud gaz bir- / kintilerinin çıkaracağı kokudan gzm cinsini anlıyarak bulaşık yerin hudu- dünü küçi ” filamalarla belli ederler. Buraya kimse girmez, arkadan gelen temizleyici takım yerdeki zehirli mad. deleri temizlerler, Bu temizleme ( el su ile yıkama ve- kireş , kaymağı serpme suretiyle olur. Su ile kloru ka. zıştcp bulaşık yerleri fırçalarla silmek ve süpürmek lazımdı! Fenni ve hususi / kıtalar; — Teknik zararların bertaraf edilmesi ve yıkıl - Maya yüz tutmuş evlerin zararsız hale konulması süretiyle caddeleri - serbest bulundurmayı temin ederler. Tayyare taarruzu bittikten ve (tehlike kalma dal) işareti verildikten sonra yukarda yazılı kıtalar vazifeye başlarlar. Gaz - Jar temizlenir, yıkılma - tehlikelerinin Önüne geçilir, sonra halkın sokağa çık- masına müsaade edilir. Uzum müddet Gurucu gazlar, ancak fenni şekilde ve hususi kitalar tarafından temizlenir - der. İş başınaa mürstesede şahst ko- inir. Alarm işareı Je tayyarenin gelmesi arasında © kar dar az zaman geçer ki bu müddet için. de, başka yerde çalışan birisinin ken- di evine varmasına vakit bulunamaz, Bu sebeble herkes, bulunduğu - yerde gahsi korunma imkân bulabilmelidir. Tıpkı bir ev halkının, kendi evinde ko- “yunması gibi, bir ticarethane müstah. demleri de aynı ticarerhanede koru - urlar. Keza oradaki müşteriler dahi ayar yerde korunurlar. Sinemalar, fab. Tikalar, mektebler, memurlar, nakliye yasıtaları içinde ve caddelerde bulu- manlar sığınaklara - girebilmelidirler. Müşterizi çok olan müesseselerde bir de Çintizam kıtası) olmalıdır. Esasen büyük endüstrinin kendi yangın ve 2 biye teşkilâti vardır. Bunu hava - ko « Tunma sahasına da teşmit ederek, inti. zamı muhafaza kıtası, gz arama ve tahliye ve tamir bekçi ve - kurtarma kıtalart yapılmalıdır. Şu halde büyük mülesseselerdeki insanları da evlerde £ ve aktif) kısımlar Fina ayırmak Tâzımdır. Büyük ticaret. hanelerde, intizam, yangın ve — sı kıtaları yapmakla iktifa olunur. Bu kabil müesseselerde mükemmel ta re gözetleme ve sada kestirme teşi tı ve alarm merkezi, sığınaklara giden yolların açıkça işaretlenmesi - ve iyi havalandırma tedbirleri, postaların kuv- vetlenmesi, en yakın yardım. yerle- riyle sağlam irtibat ve kudretli bir idare gibi hususlara fazla ehemi- yet vermek lâzımdır. Caddeler Caddelerde ve nakliye vası bulunanlar için toplama yapılmak ve yollar sarih surette ret ve tarif edilmek lâzımdır. Bu sığı- naklar da tıpkı hususi sığınaklar gibi. 20 -30 kişi alacak hacmi geçmemeli ve buna mukabil adedleri fazla olmalı- dir. Hastahaneler, kışlalar, ve - hususi endüstri için alımacak tedbirler muay- indan. ittihaz olu- fazladır. Tayyara alarmınde hareket “Tayyare alarm işareti şöyle verilir: 'evvel sirenler (canavar düdükleri) 30 sanive çalar, sonra ikişer saniye fa- stla ve beşer saniye devamla gene ça - Jarlar. Bu işaret Üzerine her ferd bu - dunduğu yere en yakın sığınağa koşar, Fakat tam bir sükünetle ve - tamamen gösterilmiş yol ve işaretleri takib ede- zek. Mavi kol işaretlerini hamil korun- ma teşkilâtının verceği talimata harfi 'yen mutavaat edilir. Kadınlar, çocuk- lar ve sakatlar, önde olarak sığı girmek hakkını haizdirler. İkametgâh- Jarı terkten evvel mevcud. pençere ka- pakları, perdeler ve saire örtülür, ışık ve ateşler söndürülür, gaz ve su mus- dukları kapanır. Araba ile sokakta iken tayyare taarruzu olursa bir sığmağın bulunduğu yere kadar gidilir, araba durdurulur. ve sığnağa girilir. Atlar gözülerek ve eğer memnu değilse - tel veya lâmba direklerine, şayed memnu ise arabaya bağlanır. Umumi vesait de dururlar ki yolcular inip - sığınaklara girebilsinler. Umumi sığınakların me- murları kalabalıktan dolayı başka kim- seyi alamadıkları — takdirde en yakın bir ev sığınağına müracaat edilir. Bu- rada da yer bulunamazsa ©o halde en yakın bir evin methaline girilir. Fa - kat kapu ve pençereler önünde durul- maz, ve her halde sokakta şuraya bu - raya da koşulmaz. Caddelerin tahliye- Si 3 : 4 gekikada bitmelidir. Ne - olu- yor merakı ile kapı Ve pençere açmak ölümü veya ağır yaralanmayı / intaç eder, hem kendisi, hem de diğerleri Açık arazide yere yatılır, varsa bir. gçukura girilir, bu suretle hava tazyi - kinden — ve parçalardan — kurtulunur. T« kokudan ve nadiren de çıkan renkli dumandan zehirli gazın mevcu - diyeti anlaşılırsa ve eğer maske de yoksa, o zaman bir mendil veya elbise parçası mümkünse iyice ıslatılarak ağ- za ve burna bastırılır ve ancak hafif ve derin olmıyan nefesler alınır. Koşmak ve yahud imdad istemek için — baj mak tehlikelidir. Eğer zehirlenme alâ- meti hissedilmiyorsa dahi o halde rüz- gâra karşı yavaşca yürüyerek gaz bu Tutundan çıkılır ve her halde en yakın sıhiyeye müracaat edilir. (Bazı zehi li maddeler derhal değil ancak birkaç aaat sonr. tesirini gösterir.) Tayyare gittikten sonra (Tayyare gitti) çanlarının çalma - sı henüz (tehlike yoktur) demek de #ildir. Sığınakların terki ancak âmirin müsaadesi ile olur. Bundan sonra sı, nak güzelce havlandırılır ve - tekrar kullanılmağa hazır bir hale konur, ih- tiyat su alınır, aralık ve çatlakları olup olmadığı araştırılır. Varsa tıkanır. Caddede çok dikkatli olmalı, pat- Tamamış bomdalara dokunmamalı, - fa- kat en yakın polis mevkine haber ver- meli, (gaz tehlikesi var) diye işaret - lenmiş yerlere girmemeli ve üzerinden geçmemeli, hasara uğramış, çatlamış vlerin yabınından yürümemeli, hiç bir yerde beklemeden herkes işine gi meli, zira hava taarruzu tekrar başlı yabilir. Korunma teşkilâtı tarafından herhangi bir işe memur edildiniz mi, asla itiraz etmeden ve fazla - bilgiçlik iddiasına şirişmeden hemen © işi yap- malı, Kendine ve etrafına yardım et Tayyare bombaları — tarafından en çök vukua gelebilecek olan yaralanma- Jaça karşı nasıl müamele - olunacağını herkes öğrenmelidir. Evlerdeki yar » dımcılar ve ev âmiri ilk yardım usul- lerini mutlaka bilmelidirler. -Bundan başka zehirli maddelerin tesirlerine kar $1 ne yapılacağıni da her ferd öğren » melidi Zehirli muharebe maddelerinin te sirleri biribirinden çok farklıdır. Bun- lar, farksarına göre birkaç grupa ay - rılmıştır. En az zararlıları gözleri tah- riş eden ve gözyaşı akıtan gazlar olup bunlara kurşi hususi tedbirler almaya Tüzum yoktur. Gazin gözlere - yaptığı tahriş tesirleri temiz ve açık havada zail oluz. Mavi haç grupu: Evvelkine nis - beten tehlikelidir. Gözlere, boğaz, bu- run ve nefes yollarına şiddetli tesirler yapar ve kusmaya sebeb olur. — Buna karşı süd faydalıdır. Sodalı su ile gara yapmak, kireç kaymağı koklamak 've kalevi göz merhemleri iyidir. Yeşil haç grupu: Ciğeri zehirler ve © derceye kadar bozar ki nefes tama - men kesilir ve insan boğulur. Bu su zetle zehirlenmiş olanlar derin nefes Aalmamalı ve katiyen hareket etmeme- lidirler. Gaza maruz — kalanlar, yollarına ıslak berler tutmak süretiyle gaz bulutu içinden kurtulmağa - çalış- malıdır'ar. kullanmak nefes 22/1/1937 eee Sarı haç grupu: En tehlikeli gaz « lar bu grupa dahil olanlardır. Zira bunlar yalnız ciğere değil, cilde de te sir yapaclar. Elbise ve ayakkablardan az zamanda içeri geçer, fabat tesirleri. ni derhal göstermezler.. Birkaç — saat sonra cilde yanık kabartılar şeklinde kabartılar yaparlar. Bu sebeble elbise- daima Gdikkatle aramal: ve üzerinde şüpheli ıslak lekeler görülürse derhal gıkarm.İr ve o lekenin altına gelen cil- di hemen tedavi etmeli. için suda halledilmiş kireç kaymağı sübyesi kullanılır. Tedavi şöyle yapılır: Evve- Ja cildin Üzerinden sarı haç maddesi bir Bunun pamuk veya bez parçasiyle silinir, sone a kireç keymağı mahlüâlü sürülür, on beş dakika kadar öylece bırakılır, on dan sonra bu madde de tekrar ve dike katle siilnir ve cild bir yağ maddesiy- de ovulur. Sıcak ve sabunlü. banyolar dahi aynı işi görürler. Zet hangi — maddeden geldiğini anlamak — mühimdir. Bu anlaşılmadan doğru tedavi ya- ptlamaz. Zehirli maddenin ne olduğu, kokusundan anlaşılabilir, biraz da ze- hirlenme hastalığının kendisinden de belli olahilar. Bugün kullanılmakta o - dan (mavi haç) gazları soğan deniz tur- Pu ve sarmısak kokuları verirler. (Ye- gil haç) gazları ise, leş kokusu, iğrenç ve kusma tevlid eden pis kokular neşr- ederler. (Sarı haç) grupu hardal ve pe- lagornin kokusu verir. Fakat bu kokuları değiştireı bir takım aldatıcı kokular da il dildiği takdirde, hangi nevi gazla ze - kokudan anlaşılamaz. Yeşil haç gazlariyle zehirlenenlerde nefes darlığı, örsürük ve boğulma alâmetle- ri görülür. Eğer tesir ilerlemişse kan kusmalar vaki olur. Sarı haçla zehirle- nenlerde nefes yollarının tahrişi, cild kızarması ve göz kızarma ve zehirlen- meleri görülür. ——— Çocuk esirgeme kurumunun yardımları Çocük / Esirgeme - Kurumu Genel Merkezi tarafından 11937 tarihinden 151937 tarihine kadar 1833 çocuğa yare dım edilmiştir. Bunlardan 159 hasta çocuk ve anne Genel merkezin — pelikliniklerinde be- kılmış ve tedavi edilmiştir. AzEe dönlEkım eeindü de 3A e cuğun dişleri bakılmış ve tedavi edil- mişti 1201 çocuk ve anne Genel merkezin banyolarından isczfade etmiştir. Süt damlasından nergün 88 çocuğa imiş ve 15 günde yekün olarak J0 bedava süt dağıtılmıştır. Yardım için Genel merkeze başvu. ran 14 yoksul yavruya para yardımı yapılmıştır.