22 Ocak 1937 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 4

22 Ocak 1937 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 4

“Yaşasın müstakil Hatay!,, Hataylılar görmenleri bu sözlerle karşıladılar (Başı 1. in Silâhlı çeteler... Hama, 21 (Hususi) — Kırıkhanda Adorleonyan kumandasında şimdilik 300 kişilik silâhir bir ermeni çetesi teşkil e- dilmiştir. Bu çetenin kadrosu ihtiyaca göre genişletilecektir. Adorleonyan çe- teciliği ve kan dökücülüğü ile şöhret ka- zanmış bir taşnak mensubudur. Kuman- dan Bono'nun ve binbaşı Kolenin bu sa- hada yegâne itimad ettiği şahıstır. Silâh dağıtılıyor Halep, 21 (Hususi) — Fransızlar ta. rafından, Suriyenin Türkiye hududuna yakın olan kısımlarında kendi vasıtaları sayabilecekleri şahıslara silâh tevzi o- dunmaktadır. Bu arada Aneze aşireti ef- Tadına silâh dağıtılmıştır. sayfada) Türk köylüleriyle görüşme Şam, 21 (Hususi) — Dün öğleye ya- kın bitaraf götmen heyeti ansızın İsken- derun'a gelerek kendilerine” protesto mektubu gönderen türk köylülerinin ileri gelenlerini görmek istemişlerdir. Görmen heyeti. köylücre daha evel Gen tebligat yapılarak, geldikleri gün öğle vakti İskenderunda bulunmalarını Aransızlardan istemişlerse de bu tebli- Kat fransızlar tarafından husust surette &eçiktirilmiş ve görmenlerin geldikleri gün öğle vakti köylüye tebligat yapıl- maya başlanmıştır. Bu sebeble köylüle- rin hepsi bulunamamıştır. Bulunabilen- ler Düryö'nün dairesindeki - görmenler — heyeti huzuruna çıkarılmışlardır. Gör- menler kendilerine : “— Niçin mektub yazdınız, ne isti- Çimentoların muayene)| ve kontrolu — Memlekette yapılan ve hariçten geti- Tilen çimentoların evsafını kontrol mak- #adiyle ticarette tağşişin meni hakkında- ki kanun mucibince türk portland. çi- mento ve yüksek fırın portland çimen. *to normlarına aid kararname vekiller he yetince kabul edilmiştir. Geçiören ve havalisinin kadastrosuna başlanıyor “Tapu ve kadastro umum müdürlü- ü Keçiören ve havali trosunun başlanmz olan memurların - kadrosunu - hazırla- maktadır. Yakında filiyata geçilecek- tir. Maliye vekâletinin bir tamimi Maliye Vekâleti vilâyetlere bir ta- anim yaparak inhisarlar memurlarının gerek aylık ücretlerinden ve gerek taz- minatlarından kesilen tekaüd - sandığı aldatının bu memurların vergi mat- rahına ithal edilemiyeceğini bildirmiş- tir. yorsunuz diye' sormuşlar, köylüler hep bir ağızdan şu cevabı almışlardır: İstiklâl istiyoruz, hükümet bize gok zulüm ediyor, bunun, için müracaat ettik” demişlerdir. Bu konuşmalar esna- sında Düryö görmenlerin yanında bu- lTunmuş ve köylülerin tercümanlığı vazi- fesini de türk düşmanı olan istihbarat tercümanı Yanko namında biri yapmış- tır. Tercüman türklerin dediklerini ol- duğu gibi anlattığı şüpheli ler ayni gün öğleden sonra İskenderun- dan ayrılmıştır. ir. Görmen- Halkı korkutmak için.. Hama, 21 (Hususi) — Antakya- da halk arasında bozgunculuk yapmak, halkı korkutmak gayesi ile ötedenberi yapılmakta olan hareketlere ye hemiyet verilmeğe başlanmıştır. Fransız memurları ve mahalli hükümet tarafın. dan teşvik gören bu hareketlerden biri de 17 sonkânun günü Ali Battâl namında bir türkün bir polis tarafından kurşun- Ja vurulmuş olmasıdır. Ağır yaralı olan bu türke bir ilk kânun hâdiseleri esna- sında Kuseyrinin evine tecavüz etmek cürmü atfolunmuştur. Vaka çıkarmak içi, Hama, 21 (Hususi) — İskenderunda bulunmakta olan vataniler bir taraftan türk olmuyan unsurları türkler aleyhine tahrik etmektedirler. Diğer taraftan da bilhassa hususi sürette silâhlandırılmış arablâr tarafından sokak aralarında si- lühlar atılmakta ve türkler vak'a çıkar. maya zorlatılmaktadır. Anadolu demiryolları şirketile müzakere Anadolu demiryolları mümessilleriy. le maliye vekâleti arasında müzakerele- ve başlanmıştır. Gümrük ve inhisarlar vekâle- tinde cezalandırılan memurlar Gümrük ve İnhisarlar Vekâli rinci ve ikinci teşrin ile birinci kânun Aayı sonuna kadar üç ay içerisinde 55 ihtar, 14 memuru — tevbih, 4 memurü kidem tenzili, 2 memuru işten men, 2 memuru vekâlet emrine almak, 7 memuru ihraç ve üç memuru lüzumu muhakeme süretiyle olmak - üzere 87 memurunu cezalandırmıştır. Gümrüklerde in'ihar 1 Şubatta bütün gümrük merkezle- rinde gümrük komisyonculuğu, maiyet memuru ve tüccar müstahdemlerinin im- tihanları yapılacaktır. İmtihan sualleri dumum müdürlük tarafından alâkalı güm- rüklere gönderilmiştir. ANKARA ÖĞLE NEŞRİYATI Saat : 12.30 Plâk: Türk musikisi ve halk şar- kıları. Dahili ve harici haberler. Muhtelif plâk neşriyatı AKŞAM NEŞRİYATI Saat : 19.00 “Türk musikisi ve halk şarkıları (Servet ve arkadaşları) 12.s0 13.00 19.30 Arapça neşriyat 1945 Türk mutikisi ve halk - şarkıları ÇHlikmet Rıza Sesgör arkadaşla- n) 20.15 İngilizce ders (Azime İpek) 20.30 Plük: Dans musikisi 20.45 Gazete hülâsaları ve ajans haber- 21.00 Stüdyo salon orkestrası 1 - AUBER Ouvertüre La Part du Diable 2- GAVART ... Chanson en Ri- godon 3 - İVANOVİCİ Valse Heures Dordes 4.- FRANCH ... Danse Lante $ - LECOÇ Fantaisie Le socur et la main 6 - GEORGES .... Vönüs et A- donis 22.00 - Yarınki program ve- İstiklâl marşı İSTANBUL ÖĞLE NEŞRİYATI Saat : 12.30 - Plâkla 12.50 Havadis 1305 Plâkla hafif müzik. 13.25—14.00 Muhtelif plâk neşriyatı. AKŞAM NEŞRİYATI Saat : 18.30 Plâkla dans musi 19.30 Spor musahabeleri: Eşref Şefik. 20.00 Vedia Rıza ve arkadaşları tara: fından türk musikisi ve halk şar- kıları, 20.30 Bay Ömer Rıza tarafından arab- ça havadis. 2045 Cemal Kâmil ve arkadaşları tara- indan türk musikisi ve halk şar- kıları. 2115 Saat ayarı, Orkestra: 22.00 Ajans ve borsa haberleri ve er- tesi günün programı. 22.30 Plâkla sololar. 2300 SON. Havacılık ve Spor'un 183 üncü Sayısı Bütün Kitapçılarda var- dır.. Okurlarımıza tav. siye ederiz. çıkmıştır 22/1/1937 —« İspanya hâdiseleri Madrid, 21 ÇA.A.) — Âsilerin beş bombardıman tayyaresinin altı avcı tay- yaresiyle birlikte dün paytahtı bombar- dıman etmesinin 20 kişinin ölümüne, 've 80 kişinin yaralanmasına sebebiyet vermiş olduğu tasrih edilmektedir. Âsi tayyareler Madrid üstünde Madrid, 21 ÇA.A.) — Saat 9-10 da tayyareler Madrid üzerinde uçmuşlar- dır. Hemen karşılarına çıkan hükümet avcı tayyareleri ile âsi tayyareleri ara- Makineli tülek sesleri işitilmekte ve - kurşunlar. dan kaçınmak için avcı tayyarelerini evlef üzerine dim dik inerek ve gene hemen havaya kalkarak akropatik hare- ketler yaptıkları görülmekte ve uzak- 'tan paclama sesleri de gelmekte - idi. sanıldığına göre âsi bombardıman tay- yareleri, Madrid cephesinde asker hat- larını ve mevzileri bombardıman etmek-. te idiler. Malaga da bombardıman edildi Madrid, 21 (A. A.) — Malagadan bildirildiğine göre âsi tayyareler ir etrafını bombardıman — etmişler- dir. Hasar var ise de mühim değildir. sında muharebeler olmuştur. Cebelüttarık'tan müthiş top sesleri işitiliyor Cebelüttarık, 21 (A.A.) — Bu sa bah'buradan müthiş top sesleri işitir. POLiSTE . Eli bıçaklı kadın İçkale mahallesinde oturan Serdar kızı Zekiyenin metresi bulunduğu asker Beşire bıçakla taarruz ettiği ve döğdü- ü iddia edilmiş ve suçlu hakkında zat tutularak cumhuriyet müddeiumumülüş 'ne gönderilmiştir. Zorba bir müşteri Geçen gece Tabarin bar müsteğiri Mehmedi tesbit edilemiyen bir cisimle döğdüğü iddia edilen elektrikçi Reşad hakkında tahkikata başlanmış ve eum- huriyet müddeiumumiliğine teslim edil- miştir. Kapıyı geç açtığı için.. Poyracı mahallesinde Bekir kızı Ha- limenin kapıyı geç açması üzerine hid- detlenerek bıçak çeken ve Halimeyi tah- kir eden Ahmed adındaki adam yakala- narak adliyeye verilmiştir. Kömür hırsızları yakalandı İstasyonda tacirlere aid vagonlardan kömür çaldığı görülen Bekir adındaki fadam suç üstü yakalanarak Adliyeye ve- rilmiştir . Karı koca kavgası Özbekler mahallesinde oturan - Ke- malle karıst Rasime geçimsizlik yüzün- den kavga etmişler ve Kemal Rasimeyi dövmüştür. Polis hâdiseye el koyarak Kemali dün | miştir. Bu sesler, Marbella - yakmında büyük bir muharebe cereyan “etmekte olduğunu teyid eder görünmektedir. Hükümet kuvvetlerinin — Marbella ve Estepona'yı geri almağa çalışmakta ol- dukları söylenmektedir. Fas'tan Marbella cephesine gönde- rilmiş olan takviye kıtaları bu sabah Alcesivas'da karaya çıkarılmıştır. Bu kuvvetler bir nakliye gemisi ile geti- rilmiş ve bu gemiye hiç bir harb ge- misi refakat etmemiştir. Estepona ve Marbella mıntakasındaki taarruz başlı- yalıdan beri boğazda - silerin hiç bi gemisi görülmemiştir. Bir denizaltı gemisi balıkçı ağlarına takıldı Barselon, 21 (A.A.) — Royter: Tarragona'dan bildirildiğine göre bir Âsi denizaltı gemisi balıkçı ağlarını takılmıştı Cü üllüler meselesi hakkındaki italyan ve alman cevabları Berlin, 21 ÇA.A.) — Almanyanın gö nüllüler meselesine dair olan ingiliz tek- liflerine vereceği cevabın cumartesi gü- 'nü B. Göring döndükten sonra tevdi - | Gilmesi ihtimali vardır. İtalyan cevabının da cumartesi günü tevdi edileceği sanılmaktadır. * Paris, — Senato lspanyaya gönülli yazılması hakkındaki kanun projesini müttefikan kabul et Pazar günkü maçlar Adana felâketzedeleri “menfaatine 241937 pazar günü — yapılacak — olan maçlar: Ankara Gücü alannda: Çankaya - Demirspor saat 13, ha kem: İbrahim (Darüşşefaka) Muhafız Gücü - Ankara Gücü saat 144S, hakem: Hakkı (Bş) Mubatız Gücü alanında Kırıkkale - Güvençspor saat 13, has kem: Ziya (A.0.) Gençler. Birl 1445, hakem: Nuri, * Altınordu. Aşiret hayvanlarının muayeneleri Yayladan kışlaklarına dönen saşiret hayvanlarından Ziraat “Bakanlığı baye tarları vasıfasiyle Gazianteb vilâyetin. de 81067, Denizli vilâyetinde 41975, Ay- dın vilâyetinde 16380 ki yekün olarak 139422 baş muhtelif hayvan — müayene edilmiş ve sağlam görülmüştür. ——— ——— Cumhburiyet Müddei Umumili Tim etmişti İki satıcı arasmda Yenişehirde pazar yerinde seyyar sa tıcılardan Arif oğlu Hüseyinle Hacı İb- rahim kavgaya tutuşmuşlar ve Arif Hü- seyini dövmüştür. Polis her ikisini ya- kalıyarak Cumhuriyet Müddei Umumi- liğine göndermiştir. Tefrika No: S1 İKİNCİ Yazan: Rudyard Kipling gördü; çinde Movgli durdu. Bu müddet içinde — ketler yapıyordu. Movgli 'de şöyle hat ediyordu. Çünkü büyük bir avdan evvel göyle bir uyku çekmenin faydalı olduğunu olsun, gece ol- bilirdi. Kendisi de gündü Sun, avâ çıkmadan önce uykuya alışmıştı. Tak di lü mevsimleri CENGEL KiTABİ Çeviren: Nurettin ARTAM Kaa'nın başını hiç hareket ettirmeksizin ilk yumurtadan çıktığı gündenberi neler lüğünü hatırlamağa çalıştığı bir saat i- kıvrımların arasında - yattı, yılanın — Findeki parıltı arada bir kayboluyor, ve rü yasında bir hayvan avlıyormuş gibi Nihayet Kaa'nın sırtı kabardı; — yet büyük yılan çelik bir kılıç sesi çıkara: i ki © zan a daha filler ufacıktı, bu ağaçlar yo- sun gibi idi. Kayalar ufak sivri ve çıplak uçlardı. İnsan yavrusu, sen halâ sağmısın — Daha ayın batmasından pek az geçti; ben bunu anlamıyorum... —S ne yapacağımı görürsün. kardeş. Movegli hare- biraz ra- dalmağa rın teşkil ettiği boğazın arasından — su, çağlıyan gibi akıyor ve her çeşidden çir taşların üzerinden atlıyarak koşuyordu. Fa- kat Movglinin başı sudan rahatsız yordu. Yer yüzünde onu korkutabile z su vardı. Yukardan gelen sulara ara sıra niha- gördüm; Ben tekrar Kaa'ym. — Arâdan pek az zaman geçtiğini bilirim. Şimdi ırma- ğın kenarma gideceğiz orada Dhole'e karşı Birdenbire bir ok hıziyle ırmak metine doğru yöneldi. Ondan sonra Movg- li de yanında olduğu halde ırmağın ortasın- daki sulh kayasına kadar gitti. — Yok, yok yüzmeğe lüzum yok; benim sırtıma bin; ben yavaş gidiyorum küçük sol kolunu Kaa'nın boynuna do- ladı. Sağ kolunu da vücudüne yapıştırarak ayaklarını gerdi. Kaa bütün göğsü ile akm- tıyı göğüslüyor, akan sular Movglinin boy- nunu yalayıp gidiyor; ayakları da büyük yı- lanın yanlarının altına sokuluyordu. kayasının bir iki mil yukarsında sert kayala- bir sı istika- Çocuk : ya geldik? duğu için yar bir şey için kimdir? Sulh kilip gidelim. — Hayı )lmı- pek rıları idi, Bunlar aksırarak bakıyordu. Çünkü havada yarı tatlı, yarı ekşi bir koku vardı. havalarda karınca yığınlarıddan dağılan kokuya benziyordu bu koku. Tabii bir sevk- le başını suya batırdı. Yalnız arada bir ne- fes almak için başını kaldırıyordu. Kayalar laşınca Kaa” Movgli'yi ortasına alarak iki kat olmuştu. Su, bütün şiddetiyle akıp gidiyordu. — Burası ölüm yeridir, — Uyuyorlar, dedi Kaa, hayvanla yanyana gelmez, Şimdi Moveli fısıldadı —Buralar, ölüm yerleridir; buradan çe- iyi bak, onlar uyumuş. burası- mı ben kolum kadar uzun iken de böyle idi. Küzük hayvanlar dedikleri Cengeli Çok sıcak Burada ateş bun boğaz üz bir kıvrımınn uzanıyordu. Movgli bütün buraların mi yonlarca uyuyan arilarla dolu olduğunu bil- diği için buraya baktıkça vücudünü suyun içine daldırıyordu. rın üzerini ballariyle boyarlar, peteklerini mağaraların karanlık içlerinde yaparlardı. 'ne insan, ne hayvan, ne su, ne de nlara dokunamazdı. Her iki tarafi izeri kadife perdelerle örtülmüş gi Kayaların üzerinde yosunlar, ve mantar- dedi, niçin bura- Jar ve çi Bundan Hati, / çizgi hole ol- verince ranlıkta lar. küçük mahluklar neye dönmüşler? bana Cengel'in efendisi, Cengelin efendisi Kayalardaki söyle kım bal bir çok ulak benzer asırlardan'eri bir dan bir kayalığa oğul verirler, beyaz taşla- gibi buraya yızdmı; . ürümüş ağaç gövdeleri de vardı. başka eskiden kalmış petekler, ye- ni arı şehirleri ve bir takım sarmaşıklarda rüzgârsız boğazın iki kenarında yükselen kayaların üzerinde göze çarpıyordu. Kulak bir kaç defa bal dolu peteklerin ka- görülmiyen bir takım boşluklara yuvarlandığını duymuştu. Dökülen bir ta- lar da dallardan suya damlıyordu. İrmağın bir kenarında beş ayaktan fazla geniş olmıyan kumsal vardı. Burası da â türlü türlü çöp- yılların kümeledi lerle, ve süprüntülerle dolu idi. Ölmüş arılar, öcekler, bozulmuş petekler ve - buna jir çok şeyler üst üste düşen tozlar