February 8, 1937 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 3

February 8, 1937 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 3

Başvekili Blum, sonra Alman Cümhur Başkanı Hitler, sonra da fransız dış bakanı Delbos tarafından son bir hafta, on gün içinde söylenen alman - fransız münasebetle- haylı aydınlattı. Bu mutuklardan evel de malüm olmuyan mesele olmamakla bu derece mütebariz değildi. Hitler vaktiyle söylediği bir nutukta Frasa ile Almanya arasında araziye aid ihtilâf mevcut olmadığını bildir. Bu defaki nutkunda da aşağı yu- harı ayni şeyi tekrar ediyor. Hattâ da- ha ileri giderek Fransa ile Almanya ara- sında, yalnız bu iki devlet münasebetle- rine münhasır olmak üzere, hiç bir ihti- âf mevcut olmadığını ve almanyanın Fransaya her türlü teminatı vermeğe ha- zır olduğunu söylüyor. Blum ise, yalnız Fransaya verilecek teminatın Fransa için kâfi emniyet teşkil etmiyeceğini bildiriyor. Yani ayni temi- natın Fransa ile birlikte fransanın müt- sındaki en ehemmiyetli ihtilâf mevzuu budur. Almanya, rusyayı bir. tarafa bı- rakmak şartiyle, Fransaya her türlü te- aninatı vermeğe hazır görünüyor. Adıba bu, doğru mu? Ve Fransa Almanya ile anlaşmak bahasına / Sövyet ayrılabilir mi? Hitlerin Fransaya bu teklifi samimi ola- rak yaptığına şüphe edilemez. için Almanyanın Fransadan is gey yoktur. Şimdilik Alses ame'dü. vaz geçmiş görünüyor. İngiltere kendi budutlarının Maniş denizi değil, Ren nebri olduğunu söylüyor. O halde garp- 'te Almanya için tevessü ve istilâ imkânı bugün için yoktur. Binaenalyeh Alman- ya garp hudutlarını nihai olarak- kabul edebilir. Fakat Fransanın buna mukabil Rusya- dan ayrılması mümlün değildir. Bugün için de- #i ilerisini düşündüğü için. Garp bak- kında vereceği teminata mukabil şarkta hareket serbestisini alan Almanya, sov- yetleri mağlub eder, dağıtır ve orta Av- Tupada olduğu gibi, şarki Avrupada da hâkim bir vaziyete geçerse, Fransa böy- le bir kuvvetin önünde ne yapabilir? İş- te fransanın düşündüğü budur. Orta Avrupada kuvvetli bir Almanya garp için de şark için de ayni tehlikedir. Bunu Rusyadan önce korfolu bir rum olan Kafo dletrin görmüş ve Viyana köngresinde birinci Aleksandra — rapor vermişti. Nupolcon muharebelerinden #sonra Fransanın parçalanmamasında bu düşünce de rol oynamıştı. Fakat 19 uncu asır içinde buzan Fransa bazan da Rusya bunu unutmuşlar, ve neticede Almanya kazanmıştır. Mesela 1866 senesinde Fransa Avusturyanın Prusya tarafından mağlubiyetine karşı lakayıd kaldı, son- ra, 1879 senesinde Rusya Fransanın ezil- mmesine razı oldu. Rusya da Fransa da bu dersleri unutmamışlardır. Hitler iktidare geçtikten sonra bile bir aralık Sovyet Rusya ve Fransadan risini tercih edeceği Rusya ve Fransa birinin di korktuğu için misakı imzalamazdan ev- vel ve Hitler Almanyasiyle. birbiriniz arkasından bir itilf imzalanımayı ta- ahhüd etmişlerdi. A Jaşması budur. Eğer bu anlaşma olma- saydı, Almanya şimdi Fransaya uzlaşma teklif edeceği yerde Rusya ile uzlaşıpta Frunsaya karşı vaziyet alabilirdi. Gerçi yeni Almanya / komünist aleyhtarıdır. Fakat bu komünist aleyhtarlığı fransız- ların nazarında p: ibarettir. Komüz tikçe artması da 'arı bu noktada haklı gösteriyor. Fransız - rus misakın- dan evvel, Almanya bu derece komünist aleyhtarı değildi. O zamandanberi rus- 'yada komünizm artmamış belki de ek- ilmiştir. Halbuki Almanyanın sovyetler bakkındaki husumeti gün geçtikce artı. yor. Sözün kasası şudur ki Fransı kendi . Alman- 'ya tarafından verilecek teminata muka. bil bu emniyet âmilini feda edece zemiyor. Rusyadan fransız - rus an- ika manevrasından aleyhtarlığının ULUS ULUS DHŞ WADEDLERWMİZ | VETTETTT İTTETA Malaga'da âsiler taarruza geçtiler Bir Rus gemisinin torpil- haber veriliyor Dalgalar fransız kıyılarına birçok cesetler attı; halk heyecan içinde lendiği Londra, 7 (A berlerden âsilerin Malagaya deri anlaşılmaktadır. Hükümetçiler - muzafferane mukavemet mukabil taarruzlara geçerek âsilere ağır zayiat verdirdik- ler. Kıyıları bombardıman — eden âsi gemiler, bükümetçi tayyareler tarafından - uzaklaştırılmış. tır. Aynı tayyareler bir mühimmat deposunu tahrib etmiş. neticesinde lerini bildirmekti derdir. Asi gemilerin - bombardımanı kimseler ölmüştür. Malaga taarruzuna iştirâk eden âsile- rin yedi kolu, aralarında tek bir cephe - kuramamışlardır. ikametinde ve Jaen vilâyetinde Hükümetçiler Kordoba - iz mühim harekât yapmakta lırlar. Madrid'de çıkan Klaridal gazetesi, çok mühim bir al man kuvvetinin Marbella - Fuengirola yoluna hâkim hükü- metçi mevzilere hücum ettiğini ve püskürtüldüğünü, böyle. dikle bu bölgede bulunan öteki âsi kuvvetlerin ilerlemele- rinin imkânsızlaştığını yazmaktadır. Cebelüttarık'a gelen bir ingiliz, Kadiks'e 16.000 italyan gönüllüsünün çıktığını haber vermi *** Asiler, Malagadaki taarruz netice- inde cumhuriyetçilerin şiddetli muka- vemetlerine rağmen birçok mevzileri işgal ettiklerini, — hükümetçilerin hü- cumlarını bunlara birçok yaralt verdi- rerek püskürttüklerini ve şimdi Mala- gaya iki kilemetre mesafede oldukla- rını bildirmektedirler. General Kncipo dö Lano, Konsepsion ve Kolemarın İş- gal edildiğini haber vermiştir. DNEB. ajansı, Madrid cephesinde Varela kıtalarının ilerliyerek Marano- 42 köyünü işgal ettiklerini bildirmek- tedir. Bir Sovyet gemisi torpillenmiş Londra, 7 (A.A.) — Valladolid rad- ye istasyonunun haber verdiğine göre, Akdenizde âsi ispanyol harb gemileri, bir sövyet gemisini torpillemiştir. Dalgalar fransız kıyılarına birçok cesedler attı Marmutya, 7 (A.A.) — Sekiz gün- denberi dalgalar kıyıya kolları, başları veya elleri olmayan ve idam edilmiş kimselere aid olduğu sanılan - cesetler attığından halk heyecan içindedir. Bun- lar birkaç hafta su içinde kaldıkları /dan deniz hayvanları bunların berisini koparıp yimiştir. Bu cesetlerin ötesini birkaç hafta önce Fransaya götürülmek üzere Sen Nazer'e gelmiş olan esra- bindirilerek yolda idam edilip denize atılmış ispan- edilmektedi Bunlardan birinin elbisesinin - Üüzerine rengiz gemilerden birine yollar oldukları tahmin ispanyolca kelimeler işlenmiş - bulun makta idi. Frankist partisinin şekli ne olacak? Avala, 7 (A.A.) — Havas muhabirin- den: Âsilerin organı olan gazeteler #rankist partisinin kurulması mesele- siyle meşgul olmaktadırlar. Bu parti- nin vaktiyle İspanyada kurulmuş olan Hermandad cemiyeti şeklinde olacağı ve yahud katolik kırallara yardım - etmiş olan eski grupların örnek — tutulacağı söylenmektedir. Yeni Santa Hermandad bir takım birliklere ayrılacak ve bu bir- likler şehirlerde ve kasabalarda askeri kumandanlığın emri altında - buluna- caktır. General Franko partinin en yüksek reisi olacak, ne müşaviri, ne de vekili bulunacaktır. Partinin remzi şöyle ola- caktırı .) — Muhtelif kaynaklardan gelen ha. karşı yeniden taarruz ettik. A. Ş. ESMER “Cenabı hak İspanyanın hâmisidir,, ettiklerini ve birçok Bir ispanyol kadını âsi askerlere son muharebelerin tafsilâtını verirken Ruzvelt'in teklifine tenkitler yapılıyor Nevyork, 7 ÇA.A.) — Amerikan mat- buati yüksek mahkemenin islahı hak- kında B. Ruzvelt tarafından hazırlanan kanun projesini uzun uzadıya - tenkid etmektedir. B. Baltimor, bu projenin Parlamen- toya tevdii büyük harbtenberi — vukua gelen dahili hâdiselerin en vahimi ol- duğunu bildirmiştir. . Nevyork Taymis gazetesi — projeye karşı sarahaten cephe almakta ve şun- Jart yazmaktadır: “B. Ruzveltin bu hareketi, amerikan demokrasisinin dayandığı salâhiyet mu vazenesini esaslı bir surette - bozacak- tır. Ruzveltin teklifini tenkid eden Huver B. Ruzveltin siyasi dostları ve düş- manlarr kendisinin halkı haberdar et meden önce projeyi kongreye - verme- sine teessüf edeceklerdir. Bu projeye muhalif rey verenlerin ”- demokrasiş karşı sempati duyduklarını ispat etmiş olacaklarına şüphe yoktur. Nevyork Herald gazetesi her za- manki gibi Cumhur reisinin politika» sını tenkid etmektedir. Bu gazete di. yör ki: 'B. Ruzvelt teessüfe şayan samimi- yetle müdahalesinin hakiki sebeblerini gizlemek istiyor. Fakat hakikatte kım- seyi aldatamıyor.. Siyasi mahfiller ve gazeteler Nevyork, 7 (A.A.) — Siyasi mah- fillerle gazeteler, adli ıslahat - projesi dolayısiyle hayret izhar etmektedirler. Eski cumhur reisi B. Huver, bu proje- 'nin cumhuriyet müecsseselerinin esası- 'na dokunmakta ve âli mahkemeyi kon- trol altına koymakta olduğunu söyle- mlş ve ana kanunun tadili hakkında bir. referandum yapılması tavsiyesinde bu- Tunmuştur. Nevyork Herald Tribün gazetesi, bu projenin Senatoyu, Milletler cemiyetl ile Amerika arasında vaktiyle çıkmış olan anlaşmazlığa benzer bir anlaşmaz. lığa sürükliyeceğini yazmaktadır. Amerika tuğyanı Nevyork, 7 ÇA.A.) — Tuğyan haber- leri artık gazetelerin ilk sayfalarını iş- gal etmiyor ve 15 güne kadar büyük teh-| likelerin tamamen zail olacağı sanılı yor. Ohyo vadisinde herkes artık evlerine dönerek çetin tamirat ve inşaat işlerine başlamaktadır. Son bilançoya göre 404 kişi ölmüş. tür. Takriben bir milyon kişi açıkta kal-| anıştır. Hasarat 110 milyon dolar tahmin edilmektedir. bir alman kruvazörü denize indirildi Ye Berlin, 7 (A.A.) — Amiral Hipper Kravazörü Hamburgda denize in miştir Bu kruvazör, alman ağır kruvazör lerinin ilkidir. On bin tonluk olan bu gemi, Vaşington anlaşmasiyle tesbit e. dilmiş bulunan tiptedir. Dük of Vindsor'un halası Viyana'ya gitti Londar, 7 ÇALA.) — Kıralın halası ile kont dö Harevud Avusturyaya git mişlerdir. Kendilerinin bu haftayı Dük dö Vindsor ile geçirmeleri ihtimalı var dır, Büyük bir kalabalık, kendilerini is- tasyonda selâmlamıştır. Yeni b'r döviz kaçakçılığı usulü Varşova, 7 (A.A) — Polonyadan Danzing'e giden döviz kaçakçıları şim. diye kadar tatbik edilmemiş bir usule kavuşmuştur. Bunlar Gdynia'da Lagar atlar satın alarak bu hayvanlara içleri yabancı banknotlarla dolu lstik torba- Jar yutturmakta, sonra da Danzigte at ları öldürerek midelerinden banknotla- 'TAN'da Ahmed Emin Yalman, “Sapsarı gazetecilik,, başlığı altında yazdığı başmakalede fransız gazetes lerinin Türkiye ile Sovyet Rusyanın çmak için yaptıkları bir tas kım kötü neşriyata cevab vererek di yör “talya, bize Kırımı, / Ulkranyay 1 peşkeş çekiyormuş. ürülmesinden maksad Ancak delilerin hududsuz — hayal leminde yeri olan bu nevi” yazılar fransız gazetelerinde çıkıyor. Rusya bizim aramızı bozmağa - çalışan. lar italyanlar değildir. Bu yolda ma- sallarla zihin bulandırmaya - çalışan bazı P: teleridir.,, Muharrir, bundan sonra her şey- de bir maksad arandığını söyledikten 've bu neşriyatın ne maksadla yapıl- diğma sorduktan sonra, bizim vakıa Sancak meselesi dolayısiyle — Fransa ile bir gerginlik devresi geçirmiş ol- duğumuzu, fakat Cenevrede bu ger- ik ortadan kalktıktan başka ara- da ahenkli bir iş birliği sahası kurul duğunu yazdıktan sonra diyor ki: “İngiltereden sonra bizim de Ak- denizde gerginlik havasını dağıtma. ya uğraşmamızda ve - italyanlarla dostça konuşmamızda Fransayı kup- kulandıracak bir cihet olamaz. Bilâ- kis Fransanm Akdenizin herhangi A i dik u ve istikrar ve emniyet kurulmasını KURUN'da Sadri Ertem, “Tari- hin gerefi,, başlığı altında yazmış ol. duğu bir fikrada bazı insanların tari- he düşman olduklarını, eğer tarih ge- riye dönmek ve maziye bağlanmak — / manâsma alınırsa berkesin ona düşe — man olacağını, fakat tarih, bizim 'zdan bir parça olduğundan, geçeceğimiz yolları anlayabilmek i- çiz geçtiğimiz. yolları bilmemiz ve tarihi sevmekten ziyade - tanmamız gerektiğini söylüyor ve diyor kiz — “um tarih bir evelki devreye göre — bir istikbalden başka bir şey değildir. Tarihi yapan, halkeden kütle tarihin bir merhalesini selâmlarken — geride kalmış bir - istikbali” selâmlıyor, de- mekt varlı; inkılâbcı milletler, inkılâb ham- lelerine tarihten daima destek bula- bilirler. Tarihte büyük inkılâblar yap- miş milletlerin geride — kalmış istik. bal günlerinden şeref duymaları, hız SON POSTA'da Muhiddin “Fransanın ne irfanma, ne de siye sma yakışmayan altında yazdı 'sız gazetelerinde son zamanlarda a- leyhimizde çıkan bir takım yazı işaret etmekte ve bizim Sancak ihti- fını Cenevrede hallettikten — sonra memnun — olduğumuzu, neşriyatın bu memnuniyet ve fikirlerimizi rencide etmekte ol gazetelerinin büyük le her şeyin altında Al- ve Hitleri aradıklarmı, fran- ve irfanı ile bunun nasıl bir araya geldiğine hayret ettiğini yaz. makta ve demektedir ki “Hiç şüphe yoktur ki iki memle. ket arasındaki diplomatik —münase- betleri tanzim edenlerin iki millet a- rasındaki ruhi ve fikri münasebetle- ri de tanzim hususunda oynıyacakla- rol bulunduğunu düşünüyorum ve arzu ve temenni ediyorum ki türk duğunu, Paris bir vehim ve fransız milletleri arasındaki ruhi ti çıkarınaktadırlar.