February 17, 1937 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 2

February 17, 1937 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 2

ğ'gtbol federasyonu başkanlığı ve futbol başantrenörlüğü Federasyon başkanlığına B. Sedat Riza getirildi B. Buts neden çekldi? — B. Hamdi Emin Çap niçin istifa etti? — İstanbul gazete ve mecmualarında ç mahiyeti nedir? ın yazıların Son günlerde, bazı İstanbul gazetele- Fi ile spor meçmualarında Türk Spor Kurumu ve bu kurumda vazife almış ve- 'ya bu vazilelerden — ayrılmış - bulunan zatlar hakkında bir takım yazılar inti- gar et-- >edir. Meselâ futbol başantre- nörü olarak İngiltereden getirtilmiş o dan B. Buts'un işinden ayrılması, futbol federasyonu başkanı B. Hamdi - Emin Çap'ın istifası — sebebleri aşlıca mevzuunu teşkil etmektedir. Bizim alâkalı mahfiller nezdinde yap- tığımız tahkikat, bu ıki zat hakkındaki yazılarla beyanatın hakikate hiç bir su- zetle uygun olmadığı neticesini vermiş- tir. Futbol başantrenörü Bay - Buts'un işinden ayrılması, Tan gazetesindeki be- yanatında, kayıt ve işaret edilmiş bulu. 'nan sebeblerden ileri gelmiş dej Bu zatın mukavelesinde maaşla Türki- yenin her tarafında vazife görmek mec- buriyeti tasrih edilmiş bulunduğu halde kendisi, İstanbuldan Ankaraya davet e dilince, maaşına 96 40 zam icrasını ve mukavelesinde mevcud senede bir aylık mezuniyetin de iki aya çıkarılmasını temiş ve bu istekleri yerine getirilmez ise Ankaraya gelmiyeceğini bildirmiştir. Buü talebleri Genel / Merkezce muvafık görülmediğinden alâkası kesilmiştir. Bu zatın Tan'daki beyanatında bahsettiği Gört aylık mesai programına gelince: böyle bir program bugüne kadar genel merkeze gelmemiştir. Futbol federasyonu — başkalr — Bay Hamdi Emin Çap, Tandaki beyanatın. da, teşriki mesai imkânsızlığı karşısın. da istifaya mecbur olduğunu söylemek- tedir. Halbuki böyle bir şey varid de ğildir. Zira T. S. K. nizamnamesine re federasyonlar, genel merkezin teknik birer organıdırlar ve bu itibarla merkez- deri Ankarada bulunmak lâzımdır. Bay Hamdi Emin Çap'ın memuriyetinin An- karaya nakliyle federasyon başkanlığını muhafaza etmesine Çalışı'mış ise de bu- ma imkâin bulunamamış olduğundan bu. süretle İstanbuldan ayrılamıyan / Bay Hamdi Emin Çap da, nihayet istifa ct- mek zaruretinde kalmıştır. Hattâ istifa kararını vermeden önce — federasyon merkezinin Ankaraya naklini ve asbaş- kanlığa kurum muhasebecisi Bay Cemi- Tin getirilmesini ve kendisinin de icab ettikçe Ankaraya gelmekle beraber, baş- kanlık vazifesini İstanbulda ifaya deva- mina müvafakat olunmasını teklif et miştir. Bu teklif genel merkezce muva- fik görülmemiştir. Futbol federasyonu sabık başkanının 'Top mecmuasında intişar eden beyana- tındaki on bir maddede zikroluran hu- suslar, ancak kendisinin, Türk Spor Ku- Tumu merkezi olan Ankarada çalışama- masıt ile alâkalıdır. Her federasyon gibi futbol federasyonunun merkezi de An- karada bulunduğu takdirde işlerinin Tüncemede ka'mıyarak intizam ile görü- debileceği içindir ki Bay Hamdi Emin Çap'ın istifanamesi kabul olunarak fut- bol federasyonu başkanlığına asbaşkanı Bay Sedad Rıza getirilmiştir. E(uçuıc HABERLER | & Adliye vekâleti ayırma meclisi dün çalışmalarına başlamıştır. Meclis terfie değer görülüp de vekâletce def- terleri tanzim edilerek ilân edilen hâ- kimlere aid defterler üzerinde tetkikat yaparak hâkimlerin terfi sıralarını tan- zim edecektir. * Gümrüklerde ecneb döviz yazılı faturaların türk parasına çevrilişinde göz önüne alınmak üzere borsamızda kote olan ve olmıyan dövizlerin mart ayı içinde muteber olmak üzere tesbit edilen vasati çek fiyatları Gümrük ve İnhisarlar vekâletince alâkalılara bildi- rilmiştir. Muamele vergisinde esaslı değişiklikler Yeni muamele vergisi kanunu pro- jesinde tadiller yapılması hakkında üç aydanberi İstanbulda çalışmakta - olan #anayicilerin raporları üzerinde İkti- d ve Maliye tarafından tetkikler yapılmaktadır. vekâletleri Sanayicilerin teklif ve temennileri, bugünkü şeklin sanaiye iras ettiği müş- külleri bertaraf etmek üzere, muamele vergisinin mamül maddeler üzerinden değil, ham maddeler üzerinden ve mem-i lekete gelirken gümrüklerde” alınması merkezindedir. İktisad ve Maliye vekâletleri bu tek- difi olduğu gibi kabul etmeseler bile cereyanın az çok bu temennileri tatmin edecek bir tadile matuf olduğu istidlâl olunmaktadır. Istanbul tramvay tarifesi in İstanbul tramvay şirketinin tarifele- İ 1 mart 1937 tarihinden itibaren indi- rilmiştir. Vergiler ve bütün resimler ha- rİç olmak üzere yeni tarifelere göre bi- rinci mevkide bir büyük kıta için beş kuruştan dört kuruş on paraya; 7-3 kı- talar için 7.5 kuruştan 6.5 kuruşa indi- rilmiştir. * İkinci mevkide bir ve iki kıta için 2,5 kuruş yerine 2 kuruş on para, 3-7 kıtalar için $ kuruş yerine 4 kuruş 10 para alınacaktır. Asker ve mektebliler için ikinci mevkide seyahat etmek kay- diyle her kıta için 2,5 kuruş yerine 2 kuruş verilecektir. Yeni tarifelerin eskilerine göre olan tenzilât nisbeti yüzde 13.40 ile yüzde yirmi arasında değişmektedir. yahların sik geç- mekte oldukları taraflardan başlan- mak suretiyle binaların boyanacağını gazeteler haber veriyorlar. Belediye- nin bu kararı pek yerindedir. Kara — şayet gazeteler doğru öğren- mişlerse — dikkate değer bir hususi- yeti var: her bir sokaktal aynı renge boyanacak, — yani bir so- kaktaki binalar beyaz, diğerlerinde- kiler mavi veya yeşil olacaklardır. Zevkler ve renkler hakkındaki münakaşa neticesiz. kalmağa mah- kümdur; fakat penbenin açıklı koyu- Tu bütün tonlarını bir araya getirmi irili ufaklı evleri ve dükkânları bir a tasavvur ediniz. Karar tatbik edilirse İstanbul sokakları birer renk sergisi haline gelecektir Halbuki asrımızda, yapı malze- mesi taş, çimento ve demir değil mi- dir? Biz bunları civerde boyıyacı binalar Versailles'dan 18 sene sonra Almanya, şimdi de sömürge isti- ULUS Bay, Bayan tabirleri nasıl kul- lanılacak? Herhangi milletten olursa olsun, ka- dınlara Bayan ve erkeklere Bay denme- Si hakkındaki kanunun tatbiklerde ih- male uğraması ve yanlış kullanılması dolayısiyle Dahiliye Vekili ve Parti Ge- mel Sekreteri B. Şükrü Kaya, Umum Mürfettişlerle Parti ve Halkevi Başkan- dıklarına bir tamim göndermiştir. 'Tamimi ehemiyeti dolayısiyle aynen alıyoruz: “Türkiye Büyük Millet — Meclisince bazı unvanların ilgası hakkında — kabul edilen kanunda türkçe konuşmada — ve yazıda erkek isimleri yanına - herhangi milletten olursa olsun — Bay ve kadın isimleri yanına Bayan konulması kabul edilmişti. Bazı gazete ve risalelerde bu- 'na riayet edilmediği, gelişi güzel kulla- nuldığı görülmektedir. Her ecnebi lisan- da kendi lehçeleriyle muttariden kulla- mılan bu unvanın türkçeye yerleşmesi dilimizin güzelliği ve zenginliği için lâ- zımdır. Binaenaleyh türkçe yazılarda ve basılarda her ne milletten olursa olsun ismi geçenlerin cinsiyetlerine göre Bay 've Bayan kelimesinin - konulması ve fransızca, almanca, ingilizce ve sair mu- harrerata o dilin Bay ve Bayan makamı- 'na kaim olan unvanlarının kullanılması türklerin medeniyet ailesi içerisinde her milletle beraber müsavi ve cihanşümul bir lakabla anılmasını temin eder. Za- 'ten beylik, paşalık, ağalık, hocalık, ha- numlık lakablarının kaldırılması bu mak- sada müstenit idi. Bütün vatandaşların ve Türkiyede yabancr lisanlarla gazete ve risale neşreden yabancıların bu esasa riayetkâr olmasını rica ederim.” S rildi Yeni fiyatlar eski- sine göre yüzde 13- 20 ucuzdur asker ve mektebliler de hu- susi tenzilât vardır. B. Şükrü Kaya İstanbula gitti Dahiliye Vekilimiz ve Parti Genel Sekreterimiz B. Şükrü Kaya dün ak- gamki ekspresle İstanbula gitmiştir. B. Şükrü Kaya'yı istasyonda vekiller, meb-| yuslar, vekâlet ileri gelenleri ve dostları 17-2 Sırt hamallığı kalkıyor B. Şükrü Kaya alâkadarlara ehemmiyetli bir tamim yaptıi Geçenlerde bir İstanbul telefon haberi olarak, bir hamalın — yükük nün ağırlı; , altında kalmak yüzi nden Ölümün şekli, şehrimizde teess: ve Parti Genel Sekreteri B. Şükrü Kaya umumi — müfettişlere, ildüğünü yazmıştık. uyandırmış — ve Dahiliye a rertl ve halkevi başkanlıklarına bir tamim yaparak sırt hamallarımız hali kinda Dahiliye Vekâletinin geçen sene almış olduğu tedbirleri Mılıno- latmış ve bu mevzuun üzerinde ehemiyetli surette durulmasını istemişi, Her iki tamimin de birer sureti- ni, bu işe karşı gösterilen alâkayı tebarüz ettirmek için, aynen ko- yuyoruz : B. Şükrü Kaya'nın dünkü tamimi C. H. P. Genel Sekreteri ve Dahili- ye Vekili B. Şükrü Kaya Umum Müfet- tişlere, Parti ve Halkevi başkanlıklarına gu tamimi yapmıştır: İstanbulda sırat hamallarından bir yurddaşın yükünün ağırlığı altında öl- düğünü büyük teessürle haber aldım. İnsanlığın ve insafın hayvanlara bile re- va görmediği böyle işkenceye insanların mmahküm olması her diyar için ayıb te kil eder. Sırt hamallığı meselesi aşağıda sureti bağlı 4. 4. 936 tarihli 117/50 nu- Maralı tamimle ne yapılmak lâztmgeldi. #i bildirilmişti. Türkiyede bir çok şehirler tedbirler bularak bu sefil manzaranın ortadan kalktığını hazin facialara meydan veril- mmediğini memnuniyetle - görmektedir. İstanbuldaki acr hâdise gösteriyor ki mmemleketin bazı yerlerinde hâlâ bu kö- tü itiyat devam etmektedir. Tarihi mu- marası yukarda yazılı emir dairesinde tedbir alarak sırt hamallığının ortadan kaldırılmasını tekrar rica ederim. Bir de şehirlerde yoğurtçu, sucu, selertası ile yemek taşıyan bazı kimsele- Ti omuzlarında iki tarafa eşya asılı uzun sırıklarla geleni geçeni rahatsız ettikle- Ti ve yollarda gelip gitmenin intizamı. z bozduklarından şikâyet olunuyor. derhal kaldırılmasını ve icraatı bavi ce- vabıızı rica ederim. * Dahiliye Vekâleti 4/4/936 tarihinde sırık - hamallığı vilâyetlere şu tamimi yapmşti: Büyük şehirlerin ve bilhassa dış t- Carete ve toptan ticarete merkez olan li- manlarımızda, eşya nakliyatı, eski ipti- dal balini hâlâ muhafaza etmekte ve ir san sirtiyle yapılmaktadır. Hamallık, nihayet bir kül olan nakti. yat işinin kademelerinden biridir. İnsan Bücü ile insan sırtının yalnız ve doğru- dan doğruya bir nakil vasıtası — olarak kullanıldığı devirlerden bir bakiyedir. uğurlamıştır. yor. Hitler: “Biz, kimseye zarar ver. meden bir. sömürge imparatorluğu kurmuştuk. 1918 de bunları bizden alanlar oralar yerlilerinin bizi iste- medikterini iddia ediyorlar. Bunu on- efendilerini isti- ba yerliler şimdiki yorlar mı imiş?,, diyor. Davâ bu. vaziyette iken fransız sağcı gazetesi Le Journal'in sesi yük- 'Mağlüb Almanyaya sömür- de etmek mi? Hayır!, tihaf tecellileri seliyor: Parola Fransız gazetelerinde, son zaman- ların parolası şudür: Her vesile. ile ve her şekilde 1937 sergisinden bahset- mek. “Eyfel kulesi yıkılıyor mu?,, baş- Tığı altında okuyorsunuz: * hayır, tadil edilip temizleniyor. sergisi dolayısiyle bütün — dünyanın Parise akın edeceği mevsim yaklaşır ken bu güzel binayı böyle harap br- rakamayız., Müşterek gaye uğrunda dayar manın güzel örneği! Ay 30 gü İstanbuldaki azlık ve yabancı! mektebleriyle maarif da, muallimlerin maaşları münasebi tiyle, bir anlaşmazlık vardır: bu mekteblerden bazıları muallimlerine aylıklarını dört hafta hesabiyle ver- maarif hesabiyle verilmesini istemektedir. Ücret, maaş, gündelik, ay, hafta katili, — dere haftası.. — bütün bu mef- bumlar bir ara) “muhase- be,, denilen benzersiz mekanizma, bunlardaki ince farklardan kendi le- hine fayda temin etmesini nasıl bilir! Bu mekanizma, müsevi / lisesinin bir muallimine, dokuz senede, 700 küsur lira eksik ücret vermenin yo- Tunu bulmuştur. Sıhat bakımından Sıhat bakımından, bütün gününü ae Hir yükler altında geçiren güçlü bir. ine sanım, sağlam da olsa, bu işe uzun müde det dayanamıyacağı aşikârdır..Netekim, Yük altında sakat olan ve ölenlerin sae yısı az değildir. Bu zorlu işin şahıs üzee Fine olduğu gibi nesil üzerinde kötü te. sirler yaptığına şüphe yoktur. Ağır yüle ler altında iki büklüm ezilerek geçineni hamalların hali, vaziyeti, vatandaş gue Tur ve şefkatini zedeleyen bir manzaran dır. Almacak tedbirler Eşya nakliyatı, hayvan ve makineler rin tahammül küvvetleri nazarı” itibare alınarak hayvan veya makineye havale edilmektedir. Binaenaleyh, bu işe hemen müdahale edilmesine, hiç bir mülahaza mani olmamalıdır. Yalnız, — yapılacakı müdahaleler, iyi düşünülmeli ve naklik yat işini sekteye uğratmamalıdır. Biş kere, idaresi reislerle belediyecilerin ve Ticaret odaları gibi alâkadar teşkilâtın mensupları bir araya gelerek şehrin büs tün nakliyat işlerini mahalli şartlar tete kik edilerek, bir gözden geçirmeli, ve yapılacak aslâhatı bir plân dahilinde ve kademe kademe tahakkuk ettirmelidire der. Bu hususta hatıra, tahmil ve tahlin ye işlerinde yeni vasıtaların kullanılman Sı, hamalların tensiki ve el arabaları ile teçhizi bazı eşya nakliyatının (ev eşyas Sı) gece ve kamyonlarla”yapılması, ev eşyası nakliyat şirketlerinin tesisi, va sırtta taşınacak yükün asgari bir hadde indirilmesi gibi şeyler gelebilir. Kanus Bazi tavsiyeler Islâhatın, bidayette bir takım vatan. daşların ilk adımda — işsiz. kalmalarnız icap ettireceği hatıra gelebilir. Zarurt de olsa, bu netice kısnldir ve geçicidir. Aynı vatandaşlar, islâb edilecek naklis yat işlerinde iş bulabilecekleri gibi, nix hayet birkaç yüz vatandaşın memleket. Jerine avdet ederek toprakta çalışmala. rının temin edilmesi, kendileri için ve devlet için büyük bir külfet ve fedakâmı lık teşkil etmez. Bittabi, alınacak tedbirler sıhi ve içe timat bakımdan olduğu kadar, ekonomik/ bakımdan da müsbet neticeler vermeli. dir: Yani, nakliyat fiatları, bu yüzden ucuzlamış olmalıdır. Bütün bu noktalar göz önünde bulundurularak bu hususta verilecek kararların ve varid olan müta- İcaların Vekâlete bildirilmesini Umum Mütettişliklere, Vilâyetlere yazılmış Başvekâlet, Sıhat — ve İçtimal muavenet ve İktisad Vekâletlerine sur nulmuştur. ica eder Dahiliye Vekili $- KAYA Yeni yıl büdçesi hazırlığı Maliye Vekâleti 1937 büdce projes sinin varidat kısmı üzerinde çalışmalar rına devam etmektedir. Varidat büdee- sinin hazırlığı ikmâl edildikten - sonoa masraf büdcesi hazırlığına başlanacak tır, Müvazenci — Umumiyeye dahil bü-. tün döireler kendilerine aid masraf' büdcelerini hazırlamağa başlamışlardır. Bu hazırlıklar bittikten sonra M diye Müsteşarı B. Faik Baysalın, İstana bulda bulunan Başvekilimiz ve Maliye Vekilimize büdee üzerinde izahat vere mek üzere İstanbula gitmesi muhte- meli