17 Şubat 1937 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 3

17 Şubat 1937 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 3

veaa 8. N 1007 —7.2.1937 İspanya'da askeri vaziyet Üöparyada havaların bozulması ile tavsayan askeri hareki 'son bir hafta, on gün içinde tekrar başladı. Havaların bozuk olduğu ay- lar zarfında devam eden hazırlıktan sonra cumhuriyetçi ” kuvvetlerin ta- arruza geçecekleri tahmin edi ir çarpışmadan sonra bu şehri işgal eti n işgali, gerek askeri ticelenen askeri hareketlerde İtalya kerlerinin ve İtalya donanmasının Franko kuvvetlerine ehemiyetli dımlarda bulunduğu tesbit edilmiştir. Esasen italyanlar da bu yardımı un işgali, Franko kuvvet- leri için ehemiyetli bir zafer olmakla beraber, askeri harekât bundan son- 'a da gene olduğu yerde sayıp dür. maya başladı. Madridin muvasalasını müspet bir netice vermediği cephelerdeki hareketler de inkişaf ede- İşin hakikati şudur ki bugün, İs- panyada hükümet kuvvetleriyle Fran- konun askerleri arasında müselsel cephe yoktur. İki kuvvet belki de ayrı ayrı sekiz on cephede çarpış- maktadır. Böyle dağınık askeri hare- kâtı derleyip toplamak, - bir cepheyi T cepheye karşı oynayarak bü- yük bir manevra ile İspanya harel tına nihayet vermek keri dehi sahibi bir kumandan lâzımdır. İspan- yadaki askeri harekâta başka türlü 'nihayet vermek mümkün olmıyacak &ibi görünüyor. Geçen temmuzun or- tasındanberi devam eden harekât, müntaram arkeri kuvvetler arasında bir muharebeden ziyade görilla har- binı andırıyor. Bütün askeri müte- hassıslar, Franko'nun geçen sonba- harda Madridin muvasala hatlarını keseceği yerde şehir üzerine cephe den rrUZ etmesini tenkid etmekte müttefiktirler. O yolda hareket et seydi, behemehal Madridi eline geçi recek, bozgun arasında mukavemet kırılacak olan hükümet kuvvetlerini mağlüb edecek ve belki de bütün ha- rekâtı nihayetlendirecekti. Bu fırsatı kaçırmıştır. Son” birkaç ay içinde her iki taraf da mütehassıs askerler tar fından takviye edilmiştir. Franko'ya Almanya ve İtalyadan erkânı harbi- ye zabitleri gitti. Hükümet kuvvetle- rinin kumandası da Sovyet ve fran- sız mütehassıs askerlerinin kumanda- 4t altındadır. Hükümetin mütehassıs askere, Frankodan — ziyade ihtiyacı vardır. Çünkü İspanyada askeri bi namına ne varsa, Frankoya — iltihak etmiştir. Yüksek generallar, zabitler Franko ile birliktedir. Donanmanın büyük bir kısmı hükümete sadık kal- dığı halde gemilerdeki bahriye zabi tanı ilk isyan günlerinde efrad tar fından katledildiğinden hükümet ge- mileri, daha zayıf olan âsi gemiler da âciz kalmışlardır. Herhalde hükümet kuvvetleri son günler zarfında hayli hırpalanmış ol- beraber, vaizyetleri ümidsiz ir. < A, Ş. Esmer Üzüm Standardizasyo- nu üzerinde çalışmalar Çekirdeksiz kuru üzümün stan lar- dizasyonu için alınacak tedbirler hak- kında alâkalıların mütalaalarını almak maksadile - Martın 10 unda - Ankarada yapılacak toplantıya, çekirdeksiz kuru Üüzüm ihracatçıları, İzmir borsasindan üç murahhas, İzmir ve Manisa vilâyet- lerindeki üzüm istihsal — mıntakaların. dan toplantıya gelmek isteyecek bütün alâkalılar, İzmir ve Manisa - Mebusları üzüm ticareti ile alâkalı veya - vazifeli diğer zatlar davet edilmişlerdir. Mu- rahhaslara vekâlet tarafından, standar- dizasyon mütehassısı Dr. Boade nin bir Taporu gönderilmiştir. bırakmışlardır. vam ediyor. Âsilerin tebliği hükümetçilerin Madrid cephı mukabil taarruzun tardedildiği di yüzlerce öl Cenub ordusu, ilmektedir. —Hül bırakmışlardır. Mont esir almıştır. İngiliz tabüiyetindeki esirler Salamanka, 16 (A.A.) — General de Lano, dün gece radyo ile yaptığı be- yanatta, Madrid cephesinde Franko kıtalarının ingiliz tabiiyetinde 35 aske- Fi esir ettiklerini söylemiştir. Bi yyare, ingiliz gemilerini bombardıman etti. Londra, 16 ÇA.A.) — Resmen bildi. rildiğine göre, ispanyol âsilerinin bir tayyaresi, pazar günü Cezair sahillerin. de Havock ve Gypsi adındaki ingiliz etmiştir. Ancak muhriblerini — bombardıman 'Tayyare, 10 bomba atmıştır. muhriblere isabet vaki olmamıştı B. Şilton, İngiltere hükümeti tara- fadan Burgos hükümeti nezdinde pro- testoda bulunmağa memur edilmiştir. Asi tayyare, Balcares adalarına döğ- Metine doğru yollarına devam etmiştir. Fransadan hükümetçilere yardım. yazdığına göre, Hollanda Dabesa vapu- u harb levazımı, 20 k- - yon ve 340 mit- ralyözü hamilen dün Marsilyadan Ali- cante'e hareket etmiştir. 27 devotine sisteminde her biri iki mitralyözle mücehhez iki fransız harb tayyaresi de hükümetçi İspanyaya git- mek üzere Montanban tayyare karargü- hından hareket etmiştir. Aynı sistem. den bir çok fransız tayyaresinin gene İspanyaya gitmek üzere Tuluz'e gelme- si bekleniyor. Romanya Alman ve İtalyan e çilerinin geri alınmasını istiyecek Bükreş, 16 (AA.) — Hükü- metin Berlin ve Roma hükümet. lerinden Bükreş'teki - elçilerini geri çağırmalarını taleb etmek tasavvurunda olduğu haber rilmektedir. Buna sebeb, bu iki diplomat General - Franko'nun ordusunda ederken hizmet lekete getiren Romanya lejioner lerinden iki kişinin cenaze me- Fasiminin siyasi bir nümayiş şeklini almış olduğu kaydedili- yor. Oğrenildiğine göre, mahafil. ler, bu iki diplomatın hattı ha- reketi hakkında bugün 'san meclisinde hükümetten tizahta bulunacaklardır mebu- Madrid, 16 (A.A.) — Hükümet - kuvvetlerini Jarama mıntakasındaki vaziyetleri, muharebelerde âsiler binden fazla ölü ve yaralı Guadalajara cephesinde duşmanın tazyiki de- Salamanka, 16 (A.A.) — Resmi inde yaptıkları livaya mensup bir müfrezenin imha olunduğu bil- etçiler harb meydanmda 've Garnatille mevkilerini ele geçirmiş ve bir. çok | Paris, 16 ÇA.A.) — Eko de Pari'nin gönüllü gelmişt ULUS Bir âsi tayyare iki ingiliz muhrıbıne bombalar attılar İspanyada karadan ve denizden kordon , Londra, 16 (A.A.) — Elçiler komite- sinde elde edilen anlaşma İspanya'ya gi nüllü gitmesinin menini ve kontrol nın ana hatlarını derpiş etmektedir. Gönül- inin meni e ibaren tatl ise 6 martta tatbikine geçilecektir Bu plân mucibince, İspanya'ya silâh, mü son - harbler bulumuştur. Bu bir tebliğde ve enternasyonal Madrid valisi Madrid ciavrında kazılan siperleri teftiş ederken Şubatın ilk haftasında hükümetçi Tapanyaya gitmek üzere Perpingnandan 850, Cerberden 450 Perthustan da - 300 feshini Brüksel, 16 (A.A.) — Reksist'lerin lideri B. Döğrel, Kırala göndermiş ol - duğu bir telgrafta şöyle demektedir: “ 20,000 reksiste, dün spor sarayın- da toplanarak parlamentonun — feshini ve yeni intihabat icrasını istemişlerdir. Zira, memlekette sulh ve sükünun an- cak böyle bir tedbir ile temin edilebi - leceğine kanidirler.” Siyasi müşahidler, kıralın reksistle bu teklifini dikkate alması ihtima- li mevcud olmadığını söylemektedirler. Akdenizde bir İngiliz tayyaresi kayboldu Londra, 16 ÇAA.) — Hava nezare. retinden bildirildiğne göre, Akdenizde bulunmakta olan Couragus tayyare ge- misine mensub bir tayyare, içindeki üç kişilik müerttebatiyle dün sabahtan beri kaybolmuştur Kredi fonsiyeden kazanan.ar Kahire, 16 (A.A.) — Yüzde 3 faiz- Hi ve ikramiyeli Mısır kredi fonsiye tah- villerinin dünkü çekilişinde 1903 senesi tahvillerinden — 419.005 numaralı tahvil ile 1911 senesi tahvil - lerinden 270174 numaralı tahvil 50.000 'ner frank kazanmışlardır. ULU S —a ve denizden bir kordon tesis olunacaktır. Madrid civarında âsiler bin kadar maktul verdiler Karışmaz- hık komite- sinde veri- len Karar- lar plânı- önümüzdeki cumartesin- olunacaktır. Kontrol girmemesi için karadan | “B. Göring dün Varşovaya hareket etti Berlin, 16 (A.A.) — B. Göring Po- donya cumhur reisinin Bialoviceza or. manlarında tetrtib ettiği ava iştirak i» çin vaki daveti kabul ederek Berlinden hareket etmiştir. Yalanlanan haberler Varşova, 16 (A.A.) — Selâhiyattar mahfiller B. Göringin dançig ve Leh koridoru meselesinin kati surtete halli için heyecan uyandırıcı tekliflerde bu. dunacağına dair yabancır kaynaklardan sızan haberleri yalanlamaktadı Belçikada Reksistle meclisin istiyorlar Reksistlerin lideri Dögrel Romanya'da kabine buhranı yalanlanıyor Bükreş, 16 ÇA.A.) — Rador ajansı bir kabine buhranı çıkmak üzere oldu. ua dair dolaşan şaylaları resmen yar danlamaktadır. Yeni Alman protestan kilisesi Berstesgaden, 16 ÇA.A.) — B. Hit ler, yeni alman protcstan kilisesinin te #isi için umumi kiliseler meclisini içe timaa davet eden emirnameyi imzala. mıştır. Balkan Antantı 4 Konseyinin toplantısı Cumhuriyet'te Yumus Nadi, Balkan —— irlmak üzere olduğu hakkında her fır. satta ortaya atılan bedhahça - şayiaların —— daima, Balkan milletleri arasındaki sas —— işbirliğini / çekemiyenlerin —— everi olduğunu, fakat hâdiselerin bu gir —— bi auılsız rivayetleri tekzib ettiğini, Bak kan antantının, her kontey toplantının — dan sonra, her zamandan daha - sağlam —— bir manzarayla ortaya çıktığını anlatı. —— yör, ve salçuluğu ana siyaseti yapmış —— olan Balkan / antantınm anlaşmalarını ber intiksmette kabil ldufu kadar ge /tmek prensipini küttüğünü, erup halinde yapılamıyan anlaşmaların aar tanta dahil devletlerden biri tarafından yapılmasının birliğe hiç bir zarar vere- miyeceğini, bu suretle Balkan Birliğinin bütün sulhçu kombinezonlara - köprüler kurmakta olduğunu kaydederek diyor —— kir “Bu müvaffakiyetin sirri / Balkan antantının bütün kuvvetini, bütün sami- lim kılmış olmasında. .vvelâ kendi sulhumuza. Bu bizler re göre ilk ve büyük nimettir. İkinci de- recede dünya sulhuna. Kendi sulhumu- za hâkim olunca dünya sulhuna hâdim » mimiyet MESELE HENÜZ BİTMEDİ Akşamın imzasız başmakalasi, Cenev. vede, yapılmış olan Hatay - anlaşmasını akim bırakmak- için Suriyede görülen tahriklerden bahsederek, Hatay davası- 'sın henüz kapanmış olmadığını kayde düyor. Filhakika, Cenevrede elde - edik mmiş olan netice ancak bir prensip anlaş- amasıdır. Tatbikatta ve teferruatın tek bitinde görterilecek bozguncu bir zihni — yet bu anlışmanın bizzet esacinı da va Ya düşürebilir. İşte, şimdi - Suriyelilere düşen vazife, manarez tahriklerle b ae —— öaetli vulh eserini baltalıyarak ortaya yeni baştanı bir geile / çıkarmamaktır. Cenevre anlaşmasının İayaneti tatbikab ta görterilecek hüsnüniyetle ölçülecek- tir. Bizim için, Cenevrede kabul - ettir- miş olduğumuz esaslardan v küçük fe dakürlikta bulunmak- asla mevzuubahe. olmaz. Bu hakikatin iyice anlaşılması —— Tüzamdır. “Ümid ederdik ki mesele bu şekilde bittikten sonra Suriyeliler Tür kiyenin dostluğunu kazanacak - yollara tevessül eder ve Türkiyeden yükselen samimi dostluk sesine aynı sürette mus —— kabele ederler. Suriye ricalinin, ergeç hakiki menfaatlerini idrak- edeceklerin —— den ümidimizi kesmiyoruz.” ' LİSE TAHSİLİ A Kurunda Hakkı Suha Gezgin, herkesin yüksek- tahtil göremiyeceğini, bazı ço bir yalnız kalitesiz talebeyi mi mekteb- ten uzaklaştırır? Bu nokta pek şüpheli değil midir? a Anayasamızdaki tadiller - dolayısiyle — Kamutaydaki müza- kere zabıtlarını aynen neşrediyoruz Anayasamızın bazı maddeleri- nin değiştirilmesi üzerinde Kamu- tayın beş şubat tarihindeki müza- kerelerinin, in memlekette her vasıta ile neşredilmesi, gene Ka- mutayca karar altına alınmıştır. Bir çok gazetelerde eksik ve ha- talı çıkarılmış olan bu izakere- leri “ULUS,, cumartesigünkü 12 sayfalık nüshasında aynen neşre- decektii Gazetemizin haftalık fransızca nüshası olan “ANKARA,da mü- zakerelerin fransızca metnini bır- lacaksınız.