31 Mayıs 1929 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 3

31 Mayıs 1929 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 3

mişür. Bir valla olur, meselâ “üç yüz sene evvel bilmem nerede «geçen bir vakaya hü ri ben- zediği söyleni kitaplar- dan şahitler dibleterekt insan mat edilir. Evet bu böyle- dir. Mümakaşaya © girişmek, müselleslerin. meşhur müsas vatunı yeni baştan ispata yek tenmek gibi bir şey olur. Öyle ama bu 'tekerrürle- rin de hendine mahsus “bir takım tabaflıklay over. Gerçi vak'a aynen geçer, değişmez. Tasa Sahne gene o,"Şahıslar da aymdır. Yalmz roller de- gişiyor” “Geçen gün Ankara caddesinde © herkesin gözü Önünde oynanan dram m komedi mi. olduğu birden- bire . pek de kesirilemiyen bir perdelik piyes işte yi karda bahsi geçen tarih te- kerrürünün ters bir tezahurudur. Bir kadın, sokakta bütün şehir Kalabalığın huzurunda kocasını dövmüş. ( akseden (şekline bu gülünç hadisenin içinde derin facisların “gizli olduğu” na da hükmedilebilir. Fakat ben bu hb noktalardan uzak durarak sade şu teker- rür keyliyetini tahlile çalişa- dağım: Eskiden kalma eserlerden bazıları, “dedelerimizin. aile dertlerinden üstü kapalı Dir tarzda bahsederler, Tekerrür için onlardan şabir getirmi- im, . fakat memleketin etini henüz hiç bir kâleme nasip olmıyan bir kuvvetle çizen Ahmer Rasim bey üstadımızın yazılarında bol misal vardır. 0, çok defa sokak boşan. malarinı bi maları takaddlüm eden dayak badi- selerine dâir bedii levhalar resmetmiştir. Fükar bütün bu tablolarda dayak atan erkek dayak yiyen kadındı. Devrin değiştiğine İşte bir misal duda.. Siz şimdi gelin de tarihin tekerrürden ibaret olduğunu inkâra kalkışın. Te- vekkeli kadınlar siyasi hak istemiyorlar. Bit gün gele- cek bunu guliba bizden dö- ve döve alacaklar... ve 0 Darülbedayi polis memurları tâbti mu- ha fazaya almıştır. San'atkârlar Kıbnstan tek-| rsr Mersine dönmüşler, ordan belediyenin daveti üzerine Antalyaya gitmiş- lerdir. Buradan İzmire ha- reke edilmiştir. San'atkârlar İzmirde geçen sene bir oto- mobil kazasi neticesinde yaralanarak ölen eski Da- rülbedayi san'atkârlarından Adilin mezarını ziyaret et- inişler, ve mezar üzerine bir daş © yaptırmışlardır. sân'atkârlar ağustosa kadar istirahat edecekler ve 15 ağustosta Karadeniz turne- Jard: 6 ece demer, gündür. , Deli gönül ymm yat şubes heyeti umümiyesi pe içtima © etmiştir . o Kâtibi umumi Peyami Safa B. edebi * yat şubesinin teessüsünden beri / yapılan işleri amlattnış , bume yanda. verilen o müsamereleri , Yunus Emre itilaline iştirak | edildiğini, memleketimize gelen Ükraynalı edebiyatçılara. alâka ve hümü kabul gösterildiğini zikretmiş, maâmafih idare heye- tini teşkil eden zevatın bir kıs manın İstanbulda bulunmamak veya içtimaları gelememek gibi sebep ve mazeretlerinden dolayı idare heyetinin icabı derece sinde | faaliyet gösteremediğini söylemiştir . Müteakiben © nizamnsmenin bazı maddelerinin tadili ve şw- benin daha ziyade faaliyet ve hareket gösterebilmesinin temini mevzuu bahsolmuştur . Bu wrada Refik Ahmet” B. birliğe memleket “edebiyatına mühim mevki sahibi bazı zeva- ün alâka göstermediklerini , bunun. sebeplerinin tahami ve izale edilmesi lüzumunu ileri sürmüştür. . Peyami Safa B. birliğin bütün zümre farklarının ve san'at telâkki tarz ve ayrikklerınn fevkında bir edebiyatçılar yurdu olduğunu söylemiş, memlekette | edebiğülln ile. ber zak biç | bir ayrılık. gözetilmeden sinesinde birleşmiş görmekle birliğin ii. har duyacağım ilâve etmiştir. Nizamnamenin dönkü tadilin- den sonra aldığı yeni şekle göre birlik edebiyat şubelerinin dört heyeti vardir . Bu heyet lerin birincisini “hami âzalar teş kil etmektedirler , Esasen Gezi Ha. edebiyat şubesinin hami reisliğini lüfen kabul etmiş bulunmaktadırlar , Hami azalar da maarif vekilt ile edebiyatımızın “en kıdemli üstatları olan Abdülhak Hamit, Sami paşizade Sezayi , Halit Ziya ve Hüseyin Rahmi beylerdir. Güzel san'atlar birliği ede- biyat şubesinin ikinchheyeti-idare medisidir. bu idare heyetine de dün Peyamı Sufa; Kema: etsin. Küimi, Refik Ahmet, | Halt Yahri Beylere Suat Derviş Hanım intihap edilmiştir. Bilik © edebiyat şubesinin faaliyetini ve umumiyetle. ede Biyatımızı memleket dahil ve barlede tamim etmek için biri dilimizle, öteki ecnebi li sanlayile neşriyat yapmak üzere iki encümen | teşkil edilmiştir. Türk dilinde neşriyat yar pacak olan o beyete | Yakup Kadri, > romana Reşat Nuri, Orhan: Seyli, Yas Ziya, Burkan | Cahit, © Abidin Dâver, İbrahim Necmi, Es İazet, Akma hdi demez, | yollara düşer; anan yüzünü İZ kere görür gelirdim! , 79— Kös, kös döndü, Şevket: le birlikte yürüdü gitti. » Yazan: Sadi Etem mediğim olurdu. Arasıra deli gönül hükmedince ge- Edebiyat kongresinde ie Sıbenihi daha Sl faaliyet gösterebilmesini teminen iki neşriyat heyeti teşkil edildi Kongre Gazi Hanremesinde arzı fazimafa « karar vererek dağıldı Gürel san'sılar birliği edebi: | Esem, Naam Filkmet, Selimi İzzet, İlhami Sela, beyler ve Sabiha Zekeriya hanım intihap edilmişlerdir. Ecnebi lisanlarında neşriyatta bulunacak heyete Rüşen Eşref, Vedat Nedim, Mehmet Nurettin, İzzet Melih , Fransızca Milliyet tabrir müdürü Reşat Nuri, Valâ Narettin, M.Zekeriya, NahitSurı beylerle SaaiDevriş ve Mebrure Hurşit hanımlar intihap olun muştur Edebiyat şubesi dünkü umu: mi içtimanda Reisi cumhur hazretlerine arzı tazimat edilme- sine karar vermiş ve müteakiben Kadınlar Süt işlerini biz ıslah edeceğiz diyorlar! Kadın birliğindeki konferans Kadınlar birliğinde dün Mfer Halim Hanım tarafından kadınların belediye intihabau- na iştiraki ve kadınların be- ledi vezaili hakında bir kon- feras verilmiştir. İffet #alim H. harbi umumüyin, tevlit ettiği iktisadi buhran yüzün den kadıların İş bayatna aulekklarını, iş hayatında bü- yük müvuffakiyetler göster diklerini söylemiş erkek gibi çalışan kadının: siyas? haklara da malik olması Jâzimgeldi- gini, bu hakkın bitçok me deni memleketlerde tanındığı fakat siyasi haklara belediye inrikabına iştrakin her mem- lekette tekaddüm ettiğini, Türkiyede de ayni yoldan gidileceğini, kadınların bele- diye İntlhabına iştirak” hak- kırın balşedilmek istenilme- sinin bir mukaddime teşkil entiğini anlatmış ve belediye işlerinde kadınlara düşen ve- Zâtlin nelerden İbaret olaca. pm İzak etmiştir. Mer Halin Hanıma göre, , Kadınları beledi. işlerde en iğok alâkadar eden ehhür iş Jeridir.. Neseli kadılar ço- cukların pek mühim .bir gı. dasını teşkil eden sütleri is Jb etmelidirler, Sıtma ile, emrazı Zührevive ile müca- döle etmek, belediye işlerin de Kadılara düsecek yük vazifelerdir. İffet Halim Hanımın kon- İcranaı, o hazran târafındanı büyük biralâka ile dinlere en bü yollara düşer onun “yi bir görür gibi olurduni, Bazen akşam ezanından sonra onların evlerinin karşısındaki dut ağacına çıkardım. Karanlık basınca el ayak çekilirdi. Dut ağa- cında iyi bir çatal vardı. Onun üstüne çıktım m 'kimsecikler beni göremezdi. Ben; erin yola bakan oda- ları adamakıllı seyreder- dim. — Sular karardıktan sonra bir oda içinde insan dahi a güzel, daha hoş görü ; Erkek mualim mektebimiz . Dün nun (83) üne üncü yıldönü- | münü güzel bir müsamere ile tes'if etti Dün, İstanbul Erkek Mur allim mektebinin kuruluşunun 83 üncü yıl dönümüne desa re ile tes'it olunmuştur. Mektebin eski mezunların. dan. bir. kısmı, Talim ve ter- biye reisi Mehmet Emin, Maaalf emini. Behçet Beyler müsamureye gelenler arası da bulunuyorlardı. Program çok dolgundu ve bütün numaralar ahenkli bir güzellikle bitirildi, İstiklâl ve mektep marşla rmdan sonra mektebin ikinci müdürü kısa ve mülit bir tarihçe yaptı. Nihat Beyin. aylattıklarını şöyle hulâsa edebiliriz: “Türk ilim © ye terbiyesi medreselerde yaşarkan 1260 tarihlerinde meşhur Kemal Etendi Davutpaşada açuğ ilk mektepte ilk olarak tarih ve eşve dersleri okutmıya başladı Daha sonra 1564 senüsin- de gene gayretile Kemal efendinin Muallim © mektebi tesis olundu, Mektep meşru: #yete Kadar ağır bir tekâ- mülle yaşadı: Bu zaman için- de gelen müdürlerden Yjah- ya efendi, Kemal ve Cevdet paşalar © mektebe | kuvvetli tekâmül ve verilik hayau aşıladılar, Muallim mektebi hakiki tekâmülünü. meşrutiyetten sonra kazandı ve asri terbiye vasıtalarından en mühimmi olan resim, el işleri, musiki ve dmnasik gibi dersler mektepte bu tarihten sonra çok geniş bir programla yer buldu. ,, Bundan, sonra talebe tara- fından ağız ve sazla muhtekf musiki numaralrı yapıldı ve telebe çok. alkışlandı. Daha sonra “İnsan sarrafı., komedisi muvaffakıyetle tem- sil edildi. Bu arada “Muak lim, tablosu talebeye çok takdir kazandırdı. Müsumcre güzel bir hava ile bittikten sonra davetlilere mektebin muhtelif müzeleri gezdirildi. Muallim, mektebimiz bu 83 sene. içinde memlekete (5000) den fazla muallim yetiştirmiştir. Ücret alan memurlar COsraratı, Vinci A ilemndanr Bu hususta yapılacak Olan şey evrakı nakdiyemizin kıy- metine nakise İras ermiyecek ahkâmı ihtiya etmesine çalış” makur, Ehalimizin de bir nz daha itina etmesi iyi olur. İnhisarların tevhidi İnhisarların hakkındaki haberler?.. — 'İnhisarların tevhidi de- gil, belki bir kismam lagvı mevzubulsolâbilir. Yeni gümrük tarifesinin tatbikinden sonra şeker ve petrol inbisarlarının. Maziyeti bir az meşküktür. Birtübi Gu Maliye Vekili Beyin ittihaz edeceği Karara tubidir. Mütekaidin için tevhidi — Mütekaidikin yeni mağ iarı haklında hüzıtlenan lâyiha ne oldu? — Nütekâidin maaşları hak- kında hazirlanan layiha istilâbatı) #maliye . “komisyotun'lan ğeç- miştir. Bu kanunla mülki ve askeri memurlarlar. atışında fark kalmıyacaklır. Layiha Veli Beyin tasvibire azzolunduktarr sonra Vekiller heyetine takdiri. evilecek ve - meclisin gelcek teneki içtimir ında, müzakere (olunacaktır 55 maddeden ibaret olan. bu Wa nun merrlar. bakkında. daha zivade nuyor, Hele insan uzun za- man özler, özler de birden bire görüverirse... ben de kızı görünce öyle oldum. Beni bir fiğreme aldı, çenalerim — attı, o dişlerim zangırdadı. Ellerim tutun- duğum: daldan: kurtuldu. Az daha Cubtihbadak aşa- ğıya gidiyordun, güçle 'tu- tundum. Kaç Şi böğle dallar. üstünde kuşlar. gibi. tünek- ledim. Tek Gü hakim ola- yum, tek onu ortülike açılar. | düf ediyordu, Türk serhiye- tarihinin: bu mühim ve kiymetli günü, mektep tarafından terip © lunan çok güzel bir müsame- ken göreyim diye.. Kaldı! Fatih- Edirnekapı tramvayı bir hafta sonraya kaldı Fatih-Edirnekapısı tram- vayının işlemesi 7 hazirana kalmıştır. Sebebi bir nok- tada birbirine © yaklaşan tramvay ve telgraf telleri» nin bir kontakt yapması tehlikesidir. Bu teller ayrı- lacaktır. Geçen senenin 7 haziranında da kısıklı tram- vavının küşat resmi yapıl mıştı. Bunun için bu tarih tercih edilmiştir. “atıkamıı irva etmeletadir. Haziran maaşı —-Haziran maaşı ne zaman verileceliir? — Bütçe mecliste kabul ve tasdika iktiran o etmiştir. Valnız tib ile meşgulüz. Der- let rbafbaasıma ben de biran evvel bitirilmesi için şahsen rica etlim. Gumerteiiye bite ceğini zannederim, Vilâyetlerin merkeze uzaklık ve yakınlığına göre, Vekâlet, bütçeyi telgraf veya tafiriratla derhal tebliğ edecektir : Bu suretle Tiğziran maaşı gecikmiyecektir. Kibrit fabrikası — Sinootaki kibrit Sebrikası mesölesi?. — Esi şirketle olan vaziyet henüz inkişaf etmemiştir. Vekil B. bir kibrit fabrikası tesisini arzu ediyorlar. Takat bunun: serede olacağı “heniz taayün etmemiştir.» AH Riza B. bugün Ankars- tım. burada güneşle yattım, güneşle kalktım. Kimse görmeden agaç- tan indim. dükkâna gittim. Demirci dükkânna da onun için gidiyordum onu benden ayrılmaz bir hale koymak çareleri düşünüyor- dum. a Onun. işin diyordum şu. 'kârşiki tepeye taştan bir kule! yapsam onu bu kulenin içine “saklasam. Alimallah." Ajans “urahhasları" ettiler İstanbul, 30 (AA) — | Mesaisi hitam bulan müt | tefik o Ajanslar o konğresi âzaları ailelerile birlikte bu akşam sâat 19 da Hususi o trenle (o Ankaraya hareket etmişlerdir. Müss- firlere Anadolu ajansının murahhasları ve mihman- darları refakat etmektedir. Ankara, 30 (Vaka) — Ya- İnn öğleden sonra Ankarapa. Hasta morahhasları D.yollarında lı -ün İlle hareket i | Yeni teşkilât ve muhasebe usulü Ankara, 30 ( Vak) — Bagün B.M. meglisinde Ey- kal ememe müdürlüğünün 3,846,149 lira masarifat ve 3.347,00 ibaret lira varldatıdan 1929 bütçesi, demiryolları manları umum İdaresini teş kilit ve vazilelerine dair dey- let ve Ji“ ajanlar şerefine Hariciye vekili bir ziyafet verecek: ve müteaki- bin mürahhaslar Gazi çile | Fini ziyaret edeceklerdir. Parlementolar konferansı Ankarı, 30 (Yakı) — gustosta Berlinde toplanacak Beynelmilel | parlsmentolar konferansına meclisim vE, Vasıl (İzmir) den başka Şük- rü (Biga) «Süreyya (Tokağ Süleyman : Şevket (Antalya) Beylerin namzedikleri kona- cakor. Ankara, 30 Ç Vak) — İktisat vekili Şakir B. işe başlaması münasebetile bir cami Deirepilağir. Ucuz ta taksi Fikri kabul bul edilmedi Eski otomobillerin daha ucuz taksi ile piyasaya çi karılması ve bunun bazı fay daları olacağı Deyan edilmiş ve Emanet bunu tetkike baş- lamıştı. Haber aldığımıza yöre Emanet encümeni ka- tarımı vermiş “ve bunu mu valık o görmemiştir. Sebebi esasen, antre ücretinin. tenzil edilmiş bulunmasıdır. Yarından; itiberen bütün taksilerin, 40 dan 20 ye in- miş şekilde tadil edilmiş ok ması lâzım gelmektedir. Bu şekle reayet etmiyen şolör- ler işlemekten menedilecek- i rından, 2A mayıs 929 tarih 11024 numsamalı kanunun tadili hake kınduki” löyiha İle idhirenin 454450,000” Trada ibaret olan 1929 bütçesi müzakere İ ve kabul edilmiştir. Bu mü | masebetle Nufia vekili Recep 8. bir nutuk irat etmiş ve devlet demir yollarının devlete. çok para sarfeden bir ida resi oldüğunü idarenin. usnlü muhasebe noktal maza- eyi mürakube alanda © bulunmadığı ozan ve “wehmi görüldüğünü bu. zibniyerin emüçsseseden © memleketteki — istikrara ve ku wvetinin selimeti nok- wi mazarından ehemiyerli bie zarar olduğunu , Halbuki devler demiryollarınm usülü ve bir muhasebesi, muhascbel uma miye Kanununa tabi değildir ve — demiryollarının melat © hesabiyesi de vi- zeye tabi - değildir - gibi ruhu tırmulıyan ve: bugün haha yere “bw müese sese aleytiinde bir we kım ademi itimat fikir- leri . tevlidine sebep. olan mua- zihniyeti © kanında ruhun dan bu. tadildtlatla tamamen - çıkarmış. oluyoruz demiştir” Vekil. B bundan sonra esasen kendine mahsus usulü muhasebesi olan mit yollarının yeni: Kanunla. lerdir. “Mehmet Emin B. Mili talim ve terbiye bey'eti reisi Mehmet Emin, teftiş hey'eti reisi Rıdvan Nafiz ve (müfettişlerden Reşat Şemsettin beyler bu- gün ankaraya gideceklerdir. Yaprak ğ: dökümü | 8 haziranda (Vakıt) sütunlarında Keşat Nuri Beyin “yeni. romanı Bekleyiniz yapacaktım? Çocukluk bu insan dört başı mamur düşünemiyor. Ben çekiç sallarken hep bunları düşünürdüm. Bu kadar değil, dahası var.. Hayal bu ya ben kuleyi , kızı içeriye sak- Jardım, derken bakar, bu- lat gibi atlılar gelir kızı kuleden alimıya” savaşırlar; ben önlerine sile ayn ayn “kil hep- kılıca dövüşürdüm, kimin li usulü muhasebeye ve badessarf ypılacağım, meclisi idarenin temamen kaldırıldığı, & bir söylemiş - ve yeni zekai ve“ teşkildetan bahsetmiştir. ———————— — İstanbul birinci Hcaref mahke. |) mesinder: Mahkemece ilânı illâ. sına karar verilmiş olam Cerial 2 ve Müzeifer Beylere ait olup Galatadr Nişastacıyan Hzrunda mevcut — yazıhane eşyahırının.. 3-6929 tarihine <müsadif © pazartesi günü siat 10:30 dan 9 12 ye kadar ve babil olmadığı ğ takdirde am takip cden günlerde elimdeki çekiç örsten dışas rı fırlardı, Kaç kere elimde- ki çekici ayağıma düşür. düm, kaç defa ustanın eli. | ni yaraladım. kule yapa , madım, Kızı alamadım ama bir pıçak yaptım. Hem ben bu piçağı yapmak için nö kâdar uğraştım? ne kada çalıştım. — demirini ğın ocağa soktum. devlet de rücsa meclisi ve bir idare cümeni teşkil edildiğini. vize