11 Eylül 1929 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

11 Eylül 1929 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

Karilerimize mukaddema haber vermiş olduğumuz veçhile geçen ağustosun birinden itibaren Çapada Selçuk meslek mektebinde mesleki tedrisat mülettişi umumisi Mme Rüvaltölenin nazarati altındâ dikiş, mo- da ve mesleki resim kurs- ları verilmektedir. si 15 eylülde nihayet cak olan bu kurslar meslek mektepleri dikiş ve biçki muallimleri ile liselerin ve orta mekteplerin elişi mu- alimlerine mahsustur. Madam Ruvatölenin bize vermiş olduğu izahata gö- re bu teşkilâttan (maksat dikiş, biçki ve-moda mu- allimlerini bir taraftan, Av- © rupa terzi ve modistreleri- nin kullandıkları yeni usul- Tere alıştırmak, diğer taraf- tan Fransız meslek mek- teplerindeki usulü tedrisi talim etmektir. Şu suretle dikiş muallim- lerine mahsus olan kurs. larda, hali hazırda kâğt üzerine kösmek usulü ma- kımına kaim olan “trase, ve “mulâj, usulleri göste rilmektedir. Dercettiğimiz fotoğrafta muallim talebenin bu tarz- da çalışmasını göstermek- tedir. Yeni usule büyük bir alâka gösteren genç mw allimler icrası bakikaten müşkül olan mulâj işlerini sühuletle yapmağa muvaf- fak olmuşlardır. Bu muallimler (ilerde talebelerine, bir: müşteri üzerinde * mulâj“, tarzı ile bir akşam elbisesi, bir spor Tibası v. s. pr Alman: öğretebilecekler- dir. e” Bu usulde müşteri inti- © — hap etmiş olduğu modelin © hasıl edeceği tesiri anlaya- y bilöceği gibi o dikişçi de “derslerin plânı, sureti tat- biki, rob, manto, kostum © tayyör imali izah olunuyor, Vi , Moda kursunun tarzı tan- zimi şayanı memnuniyettir. Mallar modistre mes gelen malzeme ve saire, Kız san'at mekteplerinde Kurs birkaç güne “kadar bitiyor Elde edilen neticeler hakkında müfettişi umumi M. Ruvatli izahat veriyer leğinde yapılması icap &- den başbca “işleri müdrik bir surette ve hatasız ola- rak yapıyorlar. Meselâ baş- tan geçme, paş “sportöri, işleri, muslin, fötr ve nasr işleri, kordela işleri, men- kuşat v. Şapkalar, şekil tebdilleri ve batta bazı sun'i çiçekler yapmışlardır. Gördüğümüz — şapkalar yeni tarzda ve imalleri hatasızdır. Çapa Selçuk mektebinde eylülünn 11 inci çarşamba günü bir sergi küşat edilerek yapılan işlerin nümuneleri teşhir olunacaktır. Mesleki tedrisat ilâ alâkadar olan zevat .bu sergiye (davet edilmektedir. Fransada mesleki mek - tepler (o idâresinde rüsuh peyda ötmiş olan Madam Ruvatölâ bir san'at sahibi olmanın - genç kızları için gayet mühim bir şey oldu- ğunu beyan etmektedir. Hayatı hazıranın icaba- tından olarak kadınlar te- mini maişet-için çalışırken &n-haşlara gidecek mâs- leğin, - gerek “hususi “bir atölyede gerek evde yapı- labilen . dikişçilik, modist- relik olacağı tabiidir. Maarif . vekâleti tarafın- dan açılan san'at mektep lerimizin genç kızlarımızı ne gibi mesleklere ihzar edeceklerini o başka “vakit karilerimize tafsilen “arze- deceğiz. Çapadaki | Selçuk kız sân'at mektebi ile Üsküdar san'at mektebi yakında ta- lebe kaydına - başlıyacak- lardır. İlk mekteplerden mezun olan genç kızlar bu mek- teplere kabul edilecektir. Bunlar ilerde hem terzi, modistre, işlemeci olabile- cekler, hem de iyi öv kadı- nı halinde yetişeceklerdir. Söz alanlar İYeraltında| Fırınlarda Takibata maruz kalacaklar Adliye vekâletince müddei umumiliklere mühim bir tamim gönderilmiştir. Adiye © vekili Mahmut Esat B., bu tamimde kadınlara o karşı söz“atanlar hakkında — müddet umumilü. ierin dikkatini celebetmektedir. Zabıtaya karşı koyanlar hak- kındaki tebliğimi teyiden inki- lâp müvellitlerine zararlı nusur- lar arasında Tâf atanları Cum- huriyet müddeiumumilerine tekrar hatırlatmak lüzumunu görmekteyim. Lâf atanlar mür- tecilerin — inkilâp — etrafındaki müküs propagandasına, dilekle- rine bilerek veya bilmiyerek meydan ve kuvvet veren vası- talardır. Lif alanlar insanlığın yüksek obürriyetine ( eskiliğin icadi olan düşkün ahliklirma bir oyuncak tanıyacak -kadar şaşkınlardır. Bunlar yeniliklere candan bağlı vatandaşları eski- liğin devamı ( tereddütleride, endişelerine salmaktadır. Türk valamında “namlıs, şeref, haysi- yet teşkilâtı esasiyemizm Ve bütün Türk ceza'- kanuhunun 4210inci maddesi Mf atanları daya kadar | cezalandir makta, 424 üncü mad- desi tazminat hükmünü ihtiva etmektedir. Yeni ceza ymıha- kemeleri usulü kanununun 104 öncü maddesinin ücüncü fıkrası hükmü bu 'gibisinin üçüncü fıkrası hükmü bü gibi suçlu ların - muhakemelerinin görül mesi için Cumhuriyet Adliye: sine geniş sâlâhiydi vermete. dir. Bühağsa Du Gihetin ehem- miyetle göz önünde tutulması lâzımdır. Vatanın ghişto, pişi üs tünde namuslu evlidıgin iradesini selbederek zamayi"aaman cina- yetler işlemesine sebep olan bu gibi Cumluriyet kanunlarınm İsersemletici darbelerile takiplerini, talep ederim, Bu telgrafın aln- dığımn (ve suretlerinin zabıta Amiriyle kaza müddeieiimi lerine tebliğ olunduğunun telg- rafla bildirilmesi mercudur. Adliye vekili Mahmut Esat Lokantalar Teltişe başlanıyor Bozuk yemek ve artık bira satanlar ceza görecek Şehramaneti Beyoğlun- daki bar, lokanta, meyhane ye birahanelerde sıkı bir teftiş yapmıya karar ver- Tehişat birkaç ay iğinde baş VAKİT J4 Eyiit Gizli bir rakı fab- rikası gr MONA i Son Haberle Ders senesi bşlıyor Hamurlar nasıl su Maarif vekilinin ilk muallim- lere hifabı Böyük bir kazân ve larla. yapılıyormuş İ kölliyetli kaçak. rakı yakalandı Müskirat “idaresi muha- faza omeinurları * evvelki gece gizli bir rakı fabri- kâsı meydana © çıkarmış lardır. Bu vak'a hakkında dün tahkikat yaptık ve şunları öğrendik: “Hristo isminde biz Rum. fırıncı Araba meydanında bir evin en alt katındaki karanlık bodrumu kazdı- rılmış, sekiz metre .kadar derinlikte « geniş ; bir. yer açtırmış, burada; gizli bir rakı fabrikası vücuda ge“ tirmiştir. 3, » Mesele müskirat “idaresi tarafından haber alınmış, evvelksi gün gündüz taharri- yat yapılmış, fakat oyer altındaki. -gizli | fabrikayı keşfetmek-mümkün olama- muştır.. Nihayet gece yapı: lan ani bir başkın netice- sinde gizli fabrika meydana çıkarılmıştır. Fabrikada 400 kiloluk büyük bir kazan, dereceler konyak “yapmak için bazı aletler, “büyük kutular şek- linde dört köşe kaçak rakı fıçıları ; 1000. kilo, kadar cibre, 300 kiloda; rakı bulunmuştur, .. . “Kaçakçı. Hristo.. yeye. verilmiştir. Müzede bir tayin Asar atik çmüzeleri müdür muavini Tahsin B.in Topkapı müzesi müdürlü- ğüne tayini üzerine mün- hal kalan müuavinliğe Av- Adli- rupada tahsilini bitirerek * avdet edön Arif B. tayin olunmuş © ve - mumaileyh vazifesine “başlamıştır. Topkâpı müzeiinde tesis olunan : silâh müzesi , ay sonunda açılacaktır. Hazir- lıkların mübim bir kısmı bitmiştir. igz gear Londra've Paris sefir- lerimiz şerefine ziyafet <İverildi Evvelki gün şehrimizdeki İngiliz tefaretinde Londra sefirimiz Ferit, Paris sefi- rimiz Fethi beyler şerefine bir ziyafet verilmiş: ve.bu ziyafette hariciye memuru Hakkı: beyde . meduven hazır bulunmuştur. » Ziyafet güzel olmuş ve basbühaller yapılmıştır. Paris ve Londra sefir. gisular kullanılacak Şehremaneti son günlerde fırınlarda” teftiyat yaptırmış, “bir çek fırmlarda ekmek > hamurlar” rının pis.ve sıhhate muzur su- larla yapıldığı anlaşılmıştır. Bu fena .netier karşısında Emanet elddi' tedbirler alnmya karar.ver- miş ve esaslı bir talimatname hazırlamıştır. Yeni talimatnamenin başlıca noktaları şunlardır: Terkos veya “elmalı suyu ge- çen “yerlerdeki fırınlar. yalnız kumpanya suyu kullanacak, sar- fiyat makbuzların, her tehişle memurlara göstermek üzre sak- liyacaklardır. Civarından kumpanya süyu geçmiyen | fırınlar, hamurlarını Emanetin muvafık göreceği sü- larla yapacaklardır. Kuyulatdan istifade eden fi- nalara gelince: Bunlar kuyuların ağızlarını betonla kapatarak tu- lamba terilbak yapacaklardır. Tahlil neticesinde suları fena çıkan kuyular kapanarak mü- hürlenecektir. Su mislukları hamur tekne- lerinin rinin yanında bulunacaktır. Edem İngi lizlirası İngiliz lirasi dün sabah 1003 kuruşta açılmış, ak- şam 1006.5 kuruşta kapan- mıştır. Daha bir kaç gün evvel 995 kuruşa düşen İn- giliz lirasının tereffuuna iki gün zarfında İzmirden kam- biyo gelmemesi sebep ol i muştur. Bir tashih Sahte senöt davasından dolayı yapılan bir muhake- mede mazmun noter kâtibi Hakkı efendi ile-diğer-iki Ermeni olduğu, Beyoğlu ikinci noteri Abdullah Hil- mi bey bu davada ihmâl ve terabiden maznun, hatta bü yüzden de müddei umumilikçe beraet talebi mesbuk olduğu halde dün- kü nüshamızda Abdullah beyin adıda yanlışlıkla sahtekâr: maznunları ara - sında zikredilmiştir. Tashih ederiz. Bundan sonra han-| « j iedanlarınız ve Jikrleriniz yeni Türk dünyasın büyük yaratıcısı Gazinin ide- allerine makes olucaktır.” Ankara, 10 ( Telefon) — Ders senesinin başlaması müna- sebetile | Maarif vekili Cemal Hüsnü B. Eminliklere gönder- diği bir telgrafla ilk, orta mek- iğ muallim mekteplerinin birinci ders gününde Gazi Hz. nint arihi, böyük O nutuklarının eden gençliğe at hitabesinin okunmasını ve bu hitabenin talebeye imkân varsa müçtemlan, yoksa sınıf larda anlıyabilecekleri bir lisan- la teşrihini bildirmiştir. Vekil B. aynca ilk mektep mallimlerine “ vekiliniz Cemal Höüsnü,, imzası ile bir tamim göndermiştir. Bu tamim berveçhizirdir: Arkadaşlar, bu sene kar- şınızda bulacağınız — talebe be. şinci sınıfta da olsa dimağının ilk ziyanını Cümhuriyeti murun- almıştır. Bunlar sizin ve bizim bar şımiza geldikleri gün Türkiye- hili manzarasi “ Yatosmen “değiş- miş, bütün mezi bir silik hatıra ve bir tarih olmuştur. Bu »e sil kendi arasında kendisinden olmıyanı göriniyecektir. Bunlar Için en büyük tarih büyük Ge- zinin müstakil Türk (âlemini binden dönerken erine gittiği aile bugünkü Türk âleminin te felâketli . ve ne mahrumiyetler İ üçerisinde kurulmuş olduğunu | kendisine açı, tali bütün hat raları ile anlatmaktadır. Sizler de Türk azim ve enerjisinin 600 sene hakiki isikametinin niçin Cevabımız İsmet paşanın Ank ya avdetinden sonra gönderilecek Ankara, 9 (A.A) — Yu- nan hükümetine verilecek cevabın tetkik ve tanzimi Hariciye vekâletince ikmal edileceği ve ancak Başve- kil İsmet'paşa hazretleri- nin Ankarayı bu günlerde muhtemel teşrifleri müte- akıp müşarünileyhin tasvip» lerine iktirandan sonra Ati- Tıp p kongresi Üst tarafı 1 inci sayıfamızda 7 Kongre Büyük Millet Mec- lisinde toplanacaktır. Ecza ve tıbbi aletler sergisi Fır- ka binasındadır. Şebrimiz- deki büyük ecza deposu sahipleri sergide yer almış- lardır. lerimiz bugünlerde vazife. leri başına hareket edecek- lerdir. Kongreye iştirak edecek hekimlerle ailelerinden tren ücreti yarım olarak alına - caktır. Ankara, 10 (A.A)— Tıp zakere cereyan etmekte olduğu sıralarda muhtelit mübadele Komisyonundaki bitaral reis- — lerin teklifi üzerine müzake- Yarım asır evelki renin devamı — müddetince alınmıştır. Şehremaneti bu VAKIT kongresi 17 eylül 1929 salı © Yunan o emlâkine © vazıyet teftişat neticesinde, bu gibi 5 Ir Eştil “epg İl günü Sıhhiye Vekili Refik © muamelesini — talik etmeyi hilelerin men'i için esaslı Ba - beyit riyasetinde ve B.M. © taabhür etmiştik; müzakereye tedbirler alınacaktır. rl gir Wi M. salonunda küşat edile - büsnü tesir edebileceği ümi- e eya tikşaf GR, EE cektir. Üç gün. di ede dile İcra edilmiş olan bü Gümülcüne konslos . İİ . tarafından gönde - | cek olan bu kongrede bar, —« taahhüt, müzakerenin İnkıta- muavinimiz rilen fen memur — İl ca Kanser, Frengi | ve larına mekâlât gö- #ürmekte olan andan sonra kendiliğinden pi. Bükümsüz kalmıştır. Kızıl hastalıkları görüşüle - cektir. Aynca serbest mey- zular içinde bir zaman tahsis edilmiştir. Bundan başka C. H. F. salonunda bir sergi açılacak ve amil. leri tarafından yerli ve yabancı o müstahzarat ve tıbbi levazım teşhir edile - nota ile ve kâğıt üzerinde tesbit edilerek bildirilmiştir. Bu suretle. hü Yuz nan emlâkine vazıyet etmek ese: a lağim mu- na maslahafgüzarlığına gön- derileceği bi la ele İlk kadın mal müdürü Bir hanım Maliye vekâletine müracaat o ediyor Ankara, 10 ( Vakıt) — Maliye mektebinin bu seneki mezunlarından o muntazam borçlar tetkik mömuru Ser. vet H. erkek arkadaşları ibi malmüdürü tayini için aliye Vekâletine müracaat etmek üzeredir. Bu suretle ilk kadın malmüdürü olmak şerefini alabilecektir. Trakyada İktisat komisyonu tet- kıkata başlıyor Ankars 10: ( Telefon ) — Bugün buraya © gelen oGÂk iktisat meclisi o umumi kânbi Nurullah Esat B. şu beyanatla bulundu: — Âli iket meclisin tet Kikat komisyonu Karadeniz tet- Kikatıni bitirdi. Ayın 15 inde seyyahatine çıkacak, ve nasıl gaip ettiğini onlara anlıyacakları hisanlarla anlatırken daima bu aziz cümhuriyet nes- mubitinize değil ğim mazi harabelerine de değil Türk dünyasının © medeniyet âlemine doğan yeni ye İeyizli ikbaline dikeceksiniz. Vicdan- larınız ve fikirleriniz yeni Türk dünyasının büyük yara- tam Gazimizin ideallerine zma- kes olacaktır. İlham alacağınız en büyük kudret, başımızda bizi şereflen- dren yeni tarihimizi yaralan büyük şahsiyettir. Gençliğe erdi ettiği eziz emanetin bütün yüksekliğini ve bütün mes'uliyetini sizler taşı yorsunuz. Sizler ellişer çocuk O okütu- yörsunuz, önünüzde heceleyen, cümhuriyetin Türk feyzile ve mütemadiyen swaller soran bu tertemiz cümhuriyet çocukları yarın cihanda asil ırkının iddi. alarını isbat edecek bütün bir Türk dünyasıdır. Hangi mubteri sizlerden fazla Huhar ve sitayişe hak kazanır, ve sizin evinizdedir. Şimendiler mara") saatı her tarafla mün- tazaman ilerlemektedir Ankara, 9 (A.A.) — İnşa edilmekte olan o Kütahya-Ba- hkesir hattında © Kütâhyadan itibaren 75 inci, Balıkesirden itibaren 28 inci kilometreye kadar, Samsun-Sivas ve .in kara - Sivas hattında Sam- sundan İtibaren 240 ıncı, Kayseriden itibaren 63 üncü kilometreye kadar, Ereğli hattında da 25 indi ve Fil yostan itibaren 3 üncü kilo- metreye kadar ray döşenmiş tir. Bü sene için tesbit edi len program dahilinde ferşi- yata devam olunmaktadır. Konya, 10 ( Vakıt ) — Büyük Erkânı barp reisimiz Müşür Fevzi Paşa Hz. bu- raya teşrif. buyurmuşlardır. Macaristandan geti- rilen koyunlar Ankara, 9 (AA) — Ma- caristandan mubayaa edil- mekte olan Merinos koyun miştir. Bu miktar bine iblağ edilecektir. Hayvan sergilerinin küşadı Ankara, 9 (A.A)— Şeh- rimizde 27 Eylülde açıla- cak ve 4 gündevam edecek gine heva dili de ğ