15 Eylül 1929 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

15 Eylül 1929 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

nim Orduya girerek masum askerlerimizi fena telkinlerden esirgemek şüphesiz çok mukaddes “bir fikir ; Esmer genç şok temkinli © idi. Yüzünü bize çevirdi. Gözlüklerinin < arasından , Artık anlaşmıştık. Fazla *öz söylemeden yemekle- rimizi yedik. Yemekten biraz yüksek bakan derin | kalkınca , karanlık sokak- nazarları vardı. Bir anda içinde parlayan, bu'derin ve koyu renkli gözletden çok sakin fakat çok yüksek bir temizlik okunuyordu. © — Ayni sakin ifadeylece- vap verdi : — Allah encamını hayır parladı. Çok tatlı vemem- hun bir tebestümle sordu: — Kendilerini ne zaman görmek - istiyorsunuz €fen- dim?.. — Tabil'şimdigeç. Tabii | “devam “etmiektedir. İsra sapmıştık. Necati , bir az 'duraladı ve yavaş bir | sesle ; — Hepimiz beraber git. mwiyelim.. Haydi Celâl. Sen önden git. Biz de yavaş yavaş gelelim... Dedi. Her taraf zifiri karanlık- tı. Alınan şu tedbire maza- ran burada da mucibi memnuniyet olma- diği anlaşılıyordu. dene ann. Gide | eni ceddi Tarlabaşı ile Gazha- neyi ektir Taksim (meydanmdaki inşaat - “tabii osryanında Bura- olaminz. Yarn “erken * ev- | daki emlâk sirkati, eldeki Terinde ziyaret “etmek is- © sabit bakıyordu © Ateşin efendi 'tekrar gordu : “bir cadde açmik mecbu- riyetindedir. Öğrendiğimize göre, bu-caddeye ait prö- jeleri “hazırlatarak: Emanet fen heyeti jeyi bugün- benle iki edimek şirkete vereçek, bir müddet sonra da'şirket inşaata. başlıya- caktır. Yeni cadde-talima- ee ortasından Yanlış ış hare Mt ieiei Umumi halâlar çoğaltılaca- gına rlar Şetir “dühitinde emu “hali ihtiyacı Kemdihi' bariz bir surette göstermektedir. Bunun çirkin delilleri en ümülmadık yerlerde gözlere Şehri bu pis vaziyetten kürtarmak için yapılacak en Kestirme iş umumi “halkları çoğaltmaktır. “dimdır. Afâkadarların “beklen kteyiz. | Pa Müsademe İki kişi'mi boğuldu? Boğaziçindeki kazada | “Tavilzadevaparile -Yu- J man bandıralı Aleksandr İ vapurunun Boğaziçinde mü: sademe ettiklerini dün ha- ber vermiştik. Yaptığımız tahkikat neticesinde müsa- İ demenin şu tafsilâtını aldık: Tavil zade vapuru Ali kaptanın idaresinde olarak perşembe günü saat 2055 da Sirkeci rihtimından Bar- tna doğru hareket etmiştir. Saat 22 de Umüryeri, Fe- neryoluna geldiği vakit kar- İoşıdan bir vapur görülmüş- | tör. Bu. vapurun Tavilzade» İ nin üstüne döğru gelmekte | oldüğu farkedilince derhal işaret veriliyor, yölünu de- öştirmesi bildiriliyorsa da gelen “vapur ' banların “hiç birine aldırmıyor. Bunun üzerine Ali Kap- tan Tavilzade vaparanu ge- riy: “aliyör, fakat “müsade- merin ölüye “geçemiyerek karşıdan gölün * vapur Ta- vilzadenin sağ (Omüzuna bindiriyor. Müsademeyi mü- teakıp Tavilzadeye -bindi- ren waparun Yunan ban- dıralı “Aleksandır. “vapuru olduğu anlaşılıyor. Bu müsademe -nefice- sinde: Tavilzade bir ;kaç metrelik bir tahne almiştir. Rahnenin “Bağtarafa “yakın | N iİsterlin dün 10 para çıktı olmasi ve bürada sağlam bir bölme “bulünması” sula- arın Tavilzadeyo”“hücüm ederek bir facia vüku bul- masına mani olmuştur, Ka- zadan sonra. Yunan şilebi tevakkuf etmiş, Tavilzade muayene edilmiş, fakat ka- Yanhkta -tehlikehin “detece- esini! tayin etmek mümkün olmadığından Tavilzade Tarabya rıhtımına o yaraş- mış ve burada istiyen yöl- coların “karaya “inebileceği ilân “edilmiştir. Gece yarı- sından “sonra Sirkeciye av» det edilmiştir. İki Kişi mi “boğulmuş? Yölcülarin söylediklerine görü 'müsâdeme esnasinda İ iki kişi denize düşerek bö: Kulinuşlardır. Bu iddianin İdöğrü olup olmadığını tes- bit etmek mümkün ölâma- ! miştir. Vapura 80 yolcu binmiş, fakat Sirkecide ne kadarının indiği anlaşilama- 'maştır, “Esasen Tarabyada keciye çıkan yolcuların ade- dini tesbit etiniş olmak dâ bir fayda temin edemiyecekti, Bu iki kişinin erkek olduğu rivayet © edilmektedir. “Bu hüsusta ayrıca tahkikat ya- pilmaktadır. Zarar nekadar? Tüilrade vapuru 88 to- rülâloluktur. Müsadenre 'ne- ticesinde 7-8 bin liralık hasar olmuştur. Vâpur ta- *mire çekilmiştir. Tâmirat 2 'ay kâdar devam edecektir. *Bir yolcu neler anlatıyor 5 Yolcular arasında bulu- "nan — Samiha “İH: “kaza “hakkında şu “izabatı “ver- miştir : “— Gece saat 9-10 vardı. “Ben vapurun bur- nunda ötürüyordum. “Bir. den “karşımda “bir karaltı “İs peyda oldu. Az-sonra 'bu- nun Büyük birvapur oldu- gunu anladım. Yam başımda ve 'arka tarafta dümencide vardı. karaya yanaşıldığı için Sir. Fabrikalanmız IÇIn Yeniden müfahas- aslar getiriliyor Sanayi bahkası müdürü Yunan vapuru kabahatli) Sadettin “Beş * Ankaraya gitmiştir. Banka' ve fabri- kalara zit mesail hakkanda İktisat vekâletile (temas edecektir. Verilen malümata naza- ran on beş güne kadar Beykoz kundura fabrikasında için kundura kalıplarının ıslahi için “Evrih “isminde bir modelci; kundura atel yelerinin imal kabiliyetini iyükseltmek için de Velman isminde diğer bir mütahas- s4 şehrimize gelecektir. Bunlardan “mada Kay- seri ve İsparta “iplik fab- rikoları için de Çekoslu- ! vakyalı iki mütahassıs daha gelecektir. Naki B: dün Anka” raya gitti Ün “gündenberi / şehri- mizde bulunmakta olan Ticaret: “müdürü umumisi Naki bey dün Atikaraya Naki bey şehrimizde Ti- caret odası ve Zahire bor sasında 'füesa ile temas etmiş, Rusya ile yapi'acak yeni ticaret müahedetine esas ittihaz edilmek ürere bazı mâlürünt almıştır. Naki bey bu hüsustaki raporunu hazııyacak ve vekklete verecektir. "İngiliz lirası dün sabah borsada 1013.55 kuruşta a- çılmış 1013 kuruş otuz pa- rada (o kapanmıştır. Bir aralık 1015*5 “kuruşa kadar çıktmş, 1011 kuruşa dadar da düşmüstür. e Vapur gittikçe yaklaşıyor bir felâket vukuu bir'hal alıyordu. Böğurmak istedim. Sesim boğazımda kurudu. Bizim vapur dur- muş, bağıran, çağıran, Orta lığı velveleye vermiye baş- lamıştı. Çünkü vakit henüz erken olduğundan, kimse yâlma- mıştı. İşte tam bu .sirada facin vukua geldi ve müt- hiş bir çatırdı ile meçhul gemi bizim ;vapura “bindir di. Bu sırada can hevlile kendilerini çarpan *vapara atanlar; denize dalanlar da oldu. $ Müsüdame" : neticesinde, vâpurumuzun' ön tarâfmda büyük bir. delik açılmıştı. Bu Sırada © elektrikler de sönmüş olduğundan, : vözi- yet cidden korkunçtu. Bir müddet sonra gemimiz ya- vaş, yavaş sahile yaklaştı ve baştankara etti. Sabahleyin de motörlerle Sulh vapuruna | aktarma ettik. Benim - kanaatime göre kabahat Yunan vapurun- dâdir. Çünkü ay ışığı al dohda — karşıdan gelen bir vâpuru hatta bir mavunayı görmemek © mümkün de- ğildir... Yaralananlar Müsademenin şiddetinden bazı yolcular yaralanmış, bazıları berelenmişlerdir. Bu arada bir mühendisin başı 'yaralanmış, ayağı ze - “delenmiş, o birçok hanım yerlere :yuvarlandıklarından vücutları siyrılmıştır. Adliye, hadiseye vaz'ıyet etmiştir. - Bigi Sehir haberleri Madenciler Ankaraya bir heyet gönderecek Dün bir kısım maden- ciler Ticaret odasında top- lanmışlardır. Bu içtimada omevaddı infilâkiyenin “madencilere ucuza vefilmesi ve 1226 senesinde yapılan maadih mizamnamesinin asri bir şekilde “tadili “meseleleri müzakere edilmiştir. ir. Madenciler bu mesle- lerin halli için “Ankaraya bir heyet göndereceklerdir. Kitapçılar Mektep kitapları Katları- m hasıl tesbit edecekler Mektep kitaplarının fiat- larını tesbit etmek yüzün- ; den kitapçılarla o Devlet matbaası arasında bir ihti- Af “çikemış, “kitapçılardan bir heyet Ankarada Maa- rif vekâletile temas “etmiş ye dünmünmüştü. Bu heye- tin verdiği malümata göre vekâlet, kitâpların “üstüne maliyet fiatlarının yazılması hakkındaki talebimden vaz geçmiştir. Kitapların Satış fiatlarma gelince, bu Maa- rif vekâletile yapilacak mu- habere 'neticesinde tesbit edilecektir, Ferit B, Yarın “İondraya gidiyor Lothdra “büyük “elçimiz Ferit B.' yarın öyleden son- ra ekspresle memuriyet ma- halline hareket edecektir. Ferit 'B. evvelâ Parise “gi- decek, 'oradan revcelerini alarak Lotdraya geçöcek- lerdir. İhzari komisyon töplandı Vilâyetle *Şehremânetinin birleştirilmesi hakkında be- saba “müstenit “bir ' proje hazırlıyacak — olan — ibzari komisyon “dün ilk içtima yapmış ve Emanettcn bazı evrakın :celbine lüzum. gös- termiştir. İkinci içtima yarın yapı- İacaktır. Müfettişler Maarif vekâleti tarafın- dan Avrupaya gön- rilece! Haber aldığımıza göre Mearif Vekâleti, orta ted: risat umumi müfettişleri hakkında yeni bir “tasav- vurda bulunmaktadır. Bu- na nazaran umumi müfel- tişler bu sene içinde sıra ile kâmilen Avrupaya :gön- derilecekler, orada mes İeklerine ait tetkikatta bu- lunduktan sonra dönecek- lerdir. Tıp talebesinin seyahatı Tıp fakületesi alebesin- | demir iradelerinin büyük bir den 25 kadar genç, İtal | mürtesimidir.., yaya bir seyhat tettip et- mişlerdir. Pasaport “mun- “melesi o bittiği ('tekdirde | 'hakkındaumum'müdür 'Ha- önümüzdeki" salı | “şim Beyin » beyanatımı'kay- gençler gönü deniz yolile 'hâreket edeceklerdir. Gece-san'at-kursları Selçuk ve Üsküdar kız Tashih ve itizar ederiz. san'at mekteplerindeki ge- ce kurslarmı tir. Cevat B. geliyor tahkik olunuyor Şehrömanetinin oktruva Şir besinde yapılan para-yolsuzlu ğu! meselesinin tablikatımı Ewnnet müfettişleri vazıyet etmişlerdir. Hadisenin “şialliki çeldi “bazı memurların sahte makbuz Kak lanirak para 'ihtilâsetmelerin- deri ibarettir. İbtilâs edilen paranın kat") miklarile'thtilist Yapâların ha- kiki adedi viüfettiştahkikâtnn weticesinde belli olacaktır. Müstakil san'at- kârların sergisi (Bugün davetlilerin hu-| zurile açılıyor Müstakil ressam ve hey- keltıraşların birinci “sonba- har sergisi, bugün on beş buçukta erkân hükümet ve davetlilerin huzarile'açı- İacaktır. Türkoccağı “bina- sında" üç büyük ve 'iki'kü- çük sölon'işgal eden “ser gide, jüri heyetinin “tasvi- binden geçmiş «yüz 'kadar tablo ve beş parça heykel vatdır. Seri 16 eğlülden 16 teş- rinievvele kadar hergün on beşe kadar umuma açık bu- | tundurulacaktır. (143 kilomet ilometre Fevzipaşa - Malatya hattında Ankara, 13 (A.A) — Fev ripaşa Malatya hanının biten 143 kilometrelik karnı, Ayıntap Cebelibereket valileri ve cenup hududu Kumandan ve mevki kumandanları, belediye “ resler gurup mühendisleri, büyük halk İ kütlesi huzurile 9-Eylalde Göl başında merasime siyasete Mme- mür Ayinlep valisi Talât beyin nutkunu müteakip «açılmıştır. Talât! bey miutkunda “bilhasa Başvekilimiz Sıhhat vekilini zi- yaret etti Ankara; 14 (Vâkıt) —İs- met Paşa Hiz. Sıhhat vekili Refik Beyi o makamında Ziyaret “etti, iki saat kadar görüştü. Dalgah' bordar Ankara, 14 ( Vakıt) — Dalgali borçlar komisyonu ilk içtimamı “yaptırve 70 kadar evrakı intaç etti. Defterdar de- ğişiyor mu? Ankara, 14 ( Vakit) — Milli mallar U. müdürü Rüştü B. teftiş heyeti reis- liğine, yerine defterdarmız Şefik B. “tayin “edilecektir. Rusyada İktisadi bir” suikasi Moikova, 13:( AA) — Leningrattaki bahri inşaat İtröstünde Sovyet iktısadiya- bni yıkmıya matuf bir teç- kilât keşfedilmiştir. Bu teş- kilât Sovyet bahri ingantı- nin inkişafına mani olmak ve bütün 'sipatişleri “*tne- bi memleketlere vermek maksadını takip etmekte idi. Bunların devlete “yaptık- arı zarar önsekiz milyon rabledir. Maznunlar 9 ki- şidir. Tevik Kamil B Ankarada Ankara. 14 ( Vakıt ) — Tevfik Kâmil B. geldi. Ha- riciye vekili ile uzun müd- det görüştü. Notamız ha- Zırlanıyor. İhsan Abidin B. deiiştir ki: Asırlardanberi ne bitmiş, nede başlamış tır teşeb- büse tesadüf edilmiyen üne Ve- tanın bu güzel Potçasında” im- di topraklarımızın rengini çeh- resini ve hüyah umemiyenin seyrini değiştiren şu raylar ne kadar derin manalara tercümün oluyor. Bunlar sümhariye reji” mihi eski idarelerden öyıran en kuvvetli harikalardan — biridir. Halkı “dalma “soymuş öna'bir $ey vermemiş “olan eski idare İere karşı cümhuriyetaldığı “vers gileri birer servet ve relah Yattası, birer “imran abidesi olarak Kukkediyor. İsmet Peşa hükümetinin em- saliiz bir enerji ile takip “ettiği şimendiler © siyasdüinin o “eseri olen bu hat, nesillerden “beri sörüp giden açlığın, “sefaletin vatanın ufkunda bıraktırdığıkara bulutları dağılan “ve halkı “ser vetin temsil “ettiği refaha, saadete koşturmak, “siyasi, #letisadi “kud- ret, vahdeti körumük iğin atılan ilahi “Kamilelerin “eseridir. Bu bat milli dehanın yeğüne ve en yük- sek rümüzu Reisitümhür “Gazi | Mussfa Kemal Hazretlerinin İki igün evelki müsha- mizde Bevlet Demiryolları dederken, (Fevzipaşa-Ozan) kısmı ( Fevzipaşa- ) ir, suretinde “İntişür “Etmişti, Ruslarla müzakere Ahikara , (4 — Ruslarla müzakere devam etmektedir. halde cetvellerinin “tanzimi | Maarif vekâleti orta'ted- (“için yarın tekrar voplanılacak. İl geliyor Aikâra, 14 ( Vakit ) — İhsan -Abidin B, Lemberg ziraat'seryisine gitmek üze “re “İstanbula hareket etti. “Ren,, tahliye < vediliyor Londra, 14 (A.A) — Ren ayaletinin İngiliz kıtaatıta- rafından tahliyesine “yarın başlarıncaktır. Salı günün: kadar iki tabur geri yehmiş bulunacaktır. Londra, 14 TAA) — İn giliz işgal ordusuna ait'ba- zı düz kuvvetler buğün Visbaden “şehrini terk et- miştir. Talebe müfettiş Ankara; 14 (Vakit) — Müderris İzzet B. Avrupa Tisat müdürü'Cevat B. bu- | :0r. Bu cetveller hafta içinde İğ güm şebrimise gelecektir. || ikmal olünacıtır. grinin iğ e İİ, A makie, ran m al ELİA