7 Kasım 1929 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

7 Kasım 1929 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

HABERLER EEE AŞ Paramızın “İstikrarı Ankara 6 — Devlet bankası kanunu bü günlerde meclise sevk- edilecektir. - Bunun için Alman weftehamıs M. Müllerin raporu beklenmektedir. Banka teşekkül ötülten sonra paramızı istikrar esasları, bu gönkü şeklini değiştir- mesi ve > tedrici bir surette, yahut birden yeni ve daha nor mal bir şekle sokulması o zaman düşünülecektir. yi Ankarada bir şehitlik yapılacak Annkars, 6 — Tayyare şe hitleri için her sene 29 kü- Bünevvelde yapılmakta volan meraslın Ankarada Hacı Bay-. Tamda icra edilirdi. Tayyare cemiyeti gerek bu Merasim için gerekse eses bir tayyare şehitliği için, muvafık bir mevki teminini düşünerek Ankarada bir yer gösterilmesi hususunda imar komisyonuna müracaat piril p Cemiyet tarafından gönderi- len bir Ze mesele hakkinda komisyonlu temas etmiş Ve mu- vahk bir mahallin iraesi için keyfiyetin mimar M. Yansene yarılması. tekerrür etmişir. akaneenanesamianamsens m... mazmundur. Sebep'de âra- | larında birkaç gün evvel vukua (o gelen bir kavga imi c Me Osman, mahkeme- de reis Asım B. tarafından istievap edilmiş, şu iddia- da bulunmuştur : — Mahallede bu Şaban- İs Süleyman isminde biri alacak meselesinden kavga bu müdahalemden muğber oldu. >Bir halta sonra s0- kakta karşılaşınca silâbini çekti, üzerime ateş citi, Bu | sırada onunla kavgalı bu- lunan Süleyman da orada | idi. Fırsattan istifade ede- rek Şabanı sustalı çakı ile yaraladı. i Ben yanlışlıkla — tevkif olununca, Süleyinan er erdi, “Aman seri ele sana VW tu- in. iside eri ml,, dedi. Halta tevkifa- sari benim için yatak, yorgan gönderen de odur, Möznunun mazbut ifa- desi © okundu. o Müstantik karşısında cürmünü ikrar etmişti. Maktul Şabanın da ölürken: “Beni vuran, Arap Osmandır,: dediği — anlar ldı, > Şahitler arıldı. Ali Remzi ismindeki bir genç, ları söyledi: b Herkesin ağzında do- laşan söz, Şabanı Oamanın © öldürdüğüne dairdir. Bana © Süleyman “kendi de söyledi. Osmama kendisini © Sele vermemesi için yalvar “medin mi? — z Hlk sen evvels cürmünü (ikrar ettiğini ondan işittiğini söy- lemişsin? — Osmanın yüzünü bile örmedim. — Böyle ifaden var. — Ben öyle şey deme- dim. ddei umumi Cemal b iki ifade arasındaki mübayenete işaret €derek şahidin bildiğini “sakladığı ifini istedi. “we Nusrat z İ iamsikliğe mi “ VAKT, IN ŞEHİR VE MEMLEKET HABERLER Belediye meclisi Dün mubteli! meseleleri görüştü dün öğleden sonra toplan- mış,' şehre ait bazı işler hakkında müzakeratta bu- lanmuştur. Dünkü içtimada ücretle çalışan doktor ve eczacılara maaşlı memurlar gibi yüzde 15 zam yapılması hakkın- daki Emanet teklifi bütçe encümenine gönderilnijştir. Bundan sonra oktruva meselesi © konuşulmüştur. Emanet oktruva tarifesinin bazı o maddelerini (tekrar tekrar gözden geçirerek yeni bir cedvel tanzim et- miş ve dün meclise miş, meclis te cedvelin. encümende . tetki- kini kararlaştırmıştır. Bunu müteakip kaçak eşyadan alınan oktruva cezalarının kaçak eşyayı meydana çıkaranlara veril- mesi hakkında Emanet ralindan o yapılan dair bütçe üncümeni tez- keresi okunmuştur. Encümen bu teklifin bu husustaki kanun ve talimat- nameye uygun olmadığını ileri sürmektedir. Ypılan münakaşalardan sonra tek- lif hakkında Emanet ma- kamı namına mecliste iza ver- bu yeni; | Azadan biri Abdülhak Tâmide verilen pare için garip bir teklifte bulunmuş, fakat kale alinmamışın Umumi Belediye meclisi | hat verilmesine karar veril. miştir, Geçenlerde azadan Avni Bey ve bazı arkadaşları, €diplerimizden Sami Paşa zade Sezai Beye: ev kir. olarak ayda 80 lira itası hakkında meclise bir takrir vermişler ve takrir ilk mü- zakeresinde kabul olun- muştur. Dünkü içtimsda bu me- sele tekrar görüşülmüş ve takririn: bütçe encümeni tarafından da kabul olun- duğu anlaşılmıştır. Bu si- rada azadan İsmail Sıtkı bay söz alarak, bu-çığırın Abdülhak Hâmit bey hak- kinda evvelce verilen “bir Hararla açıldığını, Hâmit bey bugün meb'us olduğu için bu paranın kesilmesi lâzim geldiğini ve bu hu- susta Emanet makamı n&- mma meclise izahat veril mesini söylemiş, fekat reis Sadettin Ferit bey: Lunu sırasız bir teklif addederek reye koyamıyacağinr “ileri sürmüş ve bu fikir möelis tarafından da muvafık gös rülmüştür. Bundan sonra bütcü en- cümeninin mazbatası reye konulmuş ve ekseriyetle reddedilmiştir. Makarna trüstü mü? rında anlaşarak (fiatları tezyit ettikleri söylenmek- tedir. Bundan dolayı 32 kuruşa satılan makarnanın kilosu birden fırlamıştır. Evvelce de bir kere mev- zuu abhsolan bu meselenin ciddi surette tetkiki ve tereffu hakikatan bir an- laşımanın icabı ise bu ih- tikârın men'i lâzımdır. Bu hususta bakkallar cemiye- tde alâkadar olmuş ve bazı kararlar vermiştir. Gemiyet umumi kâtibi Fethi Beyin bu mesele et- rafında bir muharririmize söylediği şu sözleri pek dikkate çayan görüyoruz: bekkalların hiçkir kaba- Fabrikacıların birleşerek fiatları iste - dikleri gibi arttırdıkları söyleniyor İstanbulda makarna çı- / makarna fabrika sahipleri i karan fabrikaların arala- I bir trüst yapmışlardı. Fakat üç fabrika bu trüste iltihak etmemişti. Bu suretle ra- kabet devam ettiği için makarna ucuz satılıyordu. Şimdi bu üç fabrlaacı da bu trüste iltihak etmişler - dir. Orada rekabet kalma» dığından istedikleri gibi fiat tesbit ediyorlar. Çok yakında bu makarnanın 3 kuruş daha artmasi muh - temeldir. Bilhassa hasat mevsiminin sonunda ma- yordu. Bu hadise mevadı gıdaiye piyasasında buhran | tevlidine sebep teşkil ede- cek mahiyette görüllüğü için bu cuma günü saat birde darülfünun konferans salonunda cemiyet azaları içtima edecek ve bu hadi: bâti yoktur. Şimidiye kadar | üzerinde görüşülecektir. Ali isminde bir şahit daha dinlenildikten sonra muhakeme başka güne bi rakıldı. Gelecek mühakeme, ayın on üçüncü günüdür. O gün başka şahitler çağı. rılacak, bu arada Süleyman da mahkemede dinlenile- cek, muvaceheler yapıla- caktır. Tevkif olunan şahit, ye- ni ceza usulü mucibince İ isticvap edilmek üzere müs- gönderilmiştir. Bir yıl dönümü Mütarekenin ön birinci senei devriyesi münasebe- tile teşrinsaninin “İİ nel günü saat 10da Ferikö- yündeki Fransız mezarli ğında o merasimi mahsusa yapılacaktır. Saat 1115 te Sen Lui kilsesinde ayini ruhani icra edilecek, Saat 12,30 da ise Union Fran- sezde Fransız sefiri kont Şambrönün riyasetinde bir ziyafet verilecektir. Papas mektebi adadaki paps mektebinin am ve o geçenlerde Zİ namına tapuya rap- tedildiğini yazmışlık. Yapa meki 'unan masl bu mesele hakkimda beğ te- şebbüslerde bulunmuş ve bunun üzerine hadise muh- telit mübadele komisyonu- ,na intikal etmiştir. - İ olmuş ve''on gün istirahta İ muhtaç olduğu hakkında Karakollarda Polisler vatandaş döğüyorlar mı? “Anadolu, yazıyor: Şehrimizde Kemerde Sü- rmeli sokağında tuhafiye- eilik yapan Uşaklı Mehmet Efendi” iki gün evel Kemer polis * karakolunda akşam- dan sabaha kadar dayak yemiştir Ticaretile meşgul olan Mehmet Efendi; polis me- müru Mustafa Efendi tara- fından çaketini bile giy- meğe vakit bulamadan ka- rakola götürülmüş ve kara” kolda komiser Feyzi Efen- di tarafından bakkında bit varakası tanzim edil miştir. Mehmet efendi; Kokain ve esrar satmakla ittibam edilmektedir. Şikâyet için matbaamıza kadar gelen Mehmet efen- dinin “ ifadesine omazaran komiser o Feyzi efendinin arkasının gayet kuvvetli ol- duğunu ve gendisine biç bir “şey © yapamıyacağını söyleyerek (o onu komiser muavini Hidayet elendinin odasınâ “göndermiş, “orada sabaha kadar kırbaçla döğ- dürmüştür. Mehmet efendi | Adliye doktoruna muayyene | rapor almıştır. Mehmet e fendinin karakolda deyak yemesine sebep şudur. Polis Mustafa Efendinin tubafiyeci Mehmet Efendiye | bir miktar borcu varmış, | bü parayı uzun Zamandan- bari vermiyormuş.. Mehinet Elendi icraya müracat et - miş, bundan muğber olan polis Mustafa Efendi, Meh- met Efendiyi kokain sat * makla itham etmiş ve onu karakola” götürürerek döğ - dürmüştür. Mehmet Efendi; komiser Feyzi ve polis Mustafa Efendiler hakkında dava ikame etmiştir Tahkikata devam edilmektedir. Mehmet Efendi, bir isti da ile ayrıca vilâyete de müracaat etmiştir. Karakol- larda vatandaş < döğmek modası bilhassa şu son İ günlerde pek çoğalmış ve cidden feci bir şekil almış- tır. Bu fecaate bir nihayet vermek için acaba daha ne bekleniryor ? İncir vaziyeti Şehrimizden Amerika li- manlarına sevkedilen incir hamuleli son vapur da Amerikaya vasıl olmuştur. Bu seneki sevkiyat vaziye - timiz şöyle hulâsa edilebi- lir İncirlerin natürel olanla- ları, Amerika piyasasında oldukça iyi karşılanmıştır. Fakat buradan işlenmiş ola- rak gönderilen incirler iade Bazıları iade &dilen ir- dirlerin güya fazla olma- dığını söylüyorlarsa da bi- zim aldığımız malümata göre bu miktar mühimdir ve ihracatçılar debşetli bir ziyana uğramışlardır. İade edilecek incirlerin hükümet tarafından mübayaası ha linde vaziyet biraz ıslah edilmiş olaçaktır, » Bir.cinayet ; Bergimanın Kınık: nahi- * yesi, -Tü-k mahallesin! Bir kumpanya yakalandı Üç zorba dayak | Üç hırsız şehri. semi semi do - laşmışlar, canlarının istediğini |polislerle muharebe ett Ar.. Şimdi de 8 vak'alarını sayıp döküyorlar! Son günlerde hırsızlığın çoğaldığı hakkında gazete- lerin vukubulan neşriyatı üzerine o faaliyete geçen zabıta, dün bir hırsız kum- panyasını ele geçirmiştir. Bu kumpanya Dimos oğlu Eftat, Aptullah oğlu Zeki, Siirtli hafız Mehmet oğlu Etem ismindeki üç kişiden ibarettir, Bu hırsızlar yaptıklarını tamamen İtiraf etmişlerdir. İtiraflarından haber al dığımız şu birkaç vak'ayı kaydediyoruz : 1 — Bahçekapıda Sahi- binin sesi gramofon mağa- Zasından 4 gramofon. 2 — Yenipostene karşı- sındaki bir'terziden 8 top kumaş, 3 — Ayasofya kılıççılar caddesinde bir tütüncüden 10 ira, 4 şişe rakı, 7 pa- ket cığara. 4 — Ketencilerkapınında şekerci Salih ustanın dük- kânında şeker. 5 -- Yeşildirek heyeti ihtiyariye “dairesinden bir palto. 6 — Bahçekapıda Gül cemal mağazasından bazı eşya. 7 — Bahçekapıda lekeci kâmil Efendinin dükkânın - dan elbise. 8 — Yenicamide bir kunduracıdan bir kaç çift kundura çalmışlardır. Bu üç hırsız tevkif ve mahkemeye sevkedilmiştir. Hırsızlıkla mücadele! Polis müdüriyetinde hır- sızlık vak'alarna mani ol- mak için bir müddettenbe- ri başlıyan hunumalı, faali- Yeis. devam: edilmektedir, Bu cümleden olmak üzere polis şube müdürleri, Em- niyeti umumiye müdürü Ri- fat Beyin riyasetinde top- lanmışlardır. Bu içtimaa polis müdürü Şerif B. de iştirak etmiştir. İçtimada hırsızlıkla kat'i surette mücadele &dilmesi için kararlar alınmıştır. Polis merkezlerinde “de teftişata başlanmıştır. Polis şube müdürleri sıkı bir surette teftişler yapmakta- dırlar, Dördüncü şube mü- dürü Sadettin B. de Tak- sim polis mörkezini teftiş etmiştir. Zinci şube memurları arasında . bazı tebddüllir yapılmıştır. Son 24 saat zarfında şu hırsızlıklar olmuştur. 1 — Ferhat isminde bir hırsız Bahtiyar hanından bir sandık üzüm çalarken yakalanmıştır. 2 — Satılmış, ustası sey- yar satıcı Hasanın 44 lira. sını çalmış, 4 — Erenköyünde bir hirsizlik o vek'ası olmuş l bah çalınmıştır. 5 — Kumkapıda İbnisi- na mahallesinde Mektep sokağında Raşit beyin evin- de oturan Emine hanımın evde bulunmadığı esnada sandıkçı Süleyman taralın- dan Kapı kilidinin kırılarak bir takım eşya çalındığı iddia edilmiş ve tahkikata başlanmıştır. Teftiş ediliyor Mülkiye müfettişlerinden İmadettin, Halil Rifat, Se- zai beylerin polis işlerini teftişe başladıkları bildiril. mektedir. Teftişat şumullü bir surette icra edilecektir. , Adliyede | Ağriyotera Kelimesinin manasını | tesbit için üç ehli vu- kuf tayin edildi. . “ Hronika , ismindeki Rumca gazetenin Türlüğü tahkir maddesinden muha- kemesinde dün ağır ceza mahkemesi (o “Ağriyotera,, kelimesinin ne manaya gel- diğini tesbit etmek üzere Darülfünun müderrislerin- den Şerif, Galatasaray İi- sesi muailimlerinden Etem Şinasi, Mülkiye mektebi muallimlerinden Salih Arif Beyleri ehli vukuf tayin etmiştir. Bu zevat, azadan Tahir Beyin huzurile kelimeyi tetkik edip rapor verecek- lerdir. - Muhakeme on altı teşrinsani sabahma kalmış- tir. İnekçiler Şikâyetleri muhik olur- sa Emanet dinleyecek Şehremenetinin, ineklerin fenni ve sıhhi ahırlarda beslenil- kaçmıştır. 3 — Sabıkalı İsmail, ha- | rem ağası Zeki Efendinin elbisesini çalmıştır. sığırtmaç Fettah oğlu 56 yaşındaki Raşit, ovada ta- banca kurşunu ile maktul bulunmuştur. Mahalli zabı- tası tahkikat neticesinde ayni nahiyeden | İştipli İb- rahim oğlu Recebi maznun sıfatı ile yakalıyarak adli- yeye tevdi. etmiştir Kız kaçırmak istediler ler ve yakalandılar | Yenikapıda şayanı dikkat bir hadise olmuş, sarhoş * larla polisler arasında bir müsademe vuku bulmuştur. Valman Közim isminde bir şahıs bundan bir müd | det evel Haççe isminde | bir kızla nişanlanmıştır, Fakat nedense bu izdr vaca Haççenin Haççeyi zorla kaçırmak istemişler, büyük bir gürük tü yapmışlardır. Bu gürük tüye evdekilerin feryat v€ istimdadı da Inzimam edis”| ve komşular telâşa düşmüğ nihayet devriye, memurları da yetişip O mütecavizleri derdeste teşebbüs etmiştir: | Katil Mehmet Ali poli” | lere teslim olmamış, bıçak | çekmiş ve üzerlerine hi cum etmiştir. j Bin müşkülât ile elinde bıçağı alınan bu azılı saf” hoş diğer arkadaşları gibi fi merkeze sevkedilirken yok sefer de tabanca ile po lere tecavüze başlamıştır. Bu tecavüz atarak Mehmet Aliyi taki" be başlamışlardır, 3 Mehmet Ali 5, polisler # kurşun attıktan sonra s5 sedeine durmuş ve Maksi Ali gözden kaybolmuştu” Maamefih polisler takıpt©” geri durmamışlar ve Mel | met Aliyi sabaha doğr” | yakalamıya muvaffak olmuf lardır. İki genç kızın intihs” 18 yaşında o Makbule ” | Topane önlerinde vapur© denize atılmış, fakat b” tarılmıştır. Yarım asır evvelki