15 Kasım 1929 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

15 Kasım 1929 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

*— ), — VAKIT. — 15 Teşrinisani 1929 Yırtık paralar Kânunevvel başında tebdil muamelesine , başlanacağı söyleni; Ankara, 14 (Vakıt) — Maliye gırık paralar talimalnameeini hazırladı. Esaslar şunlardır: Nu- malarını, Maliye Vekâletinin im- zasını havi her kâğıt para renği yazıları belli ohmak- şartile kir lenmiş olsa çerçive içinde nok- sanı olmadıkça geçer, Yazıları kolaylıkla okunamıya- cak .kadar kirli, . yağlı, boyalı, yanmış “kavrulmuş, : parçalanmış paraların değiştirilmesi ve değiş tirilmek, için de çerçive içindeki parçaların aynı paraanın olması numaraların, imzanın bulunması lâzımdır. Değiştirilecek - imzalı, numaralı, fakat noksan paraların çerçiv eleri içerisi yüz müsavi mustatil addalunarak tamamen noksan, yahut yarıdan fazla nok- san her mustatillerin yeri mezkür pa- ranın kıymetinin yüzde biri nok- san verilecektir, Bu suretle her hane için bir lirahktan 1, beşilkten 5, 10 luktan 10, ellilikten 50, yüz- lükten 100, beşyüzlükten 500, bin İiralıktan 1000 kuruş kesile- cektir. Yani noksan para her yüzde bir noksanı için kıymetinin yüzde birini kaybedecektir. Bu noksanları ölçmek için maliyece bususi kartlar yaptırılmıştır. De ştirmeyi 10 Jiralıklara kadar ziraat bankasının her şubesi, daha kımyetlilerini muayyen şubeler yapacaktır. İştibah ve ihtilâfları burada hususi komisyon hallede- cektir. Paraların kânun evel ba- şında tebdiline başlanacaktır. Şakir B. Ankaraya gitti. Bir müddetten beri şehrimizde bulunmakta olan iktısat vekâleti müsteşarı Şakir B. Ankaraya gitmiştir. VAKIT in tefrikası: SON HABERLER M. Meclisi | İki yeni meb'usun mazbata- İ | sını kabul etti Ankara, 14 (A.A ) — Büyük Millet meclisi bugün Reis - ve- kili Nurettin Ali B.in riyasetin- de toplanarak Meraş mebusluğu- na intihape “dilen Behçet ve Bolu meb'usleğuna intihap olunan Ha- san Cemil Beylerin intihap mâz- batalarını kabul etmiş ve: Hasan Ceiil 'Byin tahlifi icra kılınmıştır. müteakiben Anadolu demiryolları ve Haydar paşa liman: idaresi 19- 25 senesi bütçesi hesabı kat'isi ile Erzurum - Sarıkamış-Kars de- miryolları ve şuabatı 1926 he- sabı kat'isi raporları müzakere edilerek kabul olunmuştur. Mec- lis rtesi günü toplanacaktır. Şirketler Belediyelere raptı söyleniyor Ankara 14 (Vakıt) — Şirketle- rin Nafiadan alâkalerinin katolu- narak bu hakkın belediyelere ve- rileceği söylenmektedir. OValnız muntazam fen heyetleri olmayan belediyeler icabında mukavelât için nafıanın Müteleasiını bileceklerdir. MN Diyarıbekirdeki yerli malları Diyaribekir, 14, ( Vakit ) — Şehrimizde açılan yerli malları sergisi bugün kapandı. sergi on beş gün zarfında otuz iki bin kişi tarafından ziyaret edildi mal- ların yüzde sekseni satıldı. İki yaşlı diplomat Paris, 13 (A.A) — M. Briand, M. Puankareyi ziyaret ederek kendisile wzun uzadıya görüp müştür. isteye- Okuyucularımızı sigorta ediyoruz Bu teşebbüsten istifade ediniz VAKTT, sizin için hem eğlenceli/hem faydalı bir tali oyunu tertip etti. Yeni şekilde intişara başladığımız evelki günden itiba- ren bir ay içinde gazetemize yıllık abone Yazılmış olan, yahut eskiden abone olup ta yeni şekilde intişarımızdan sonra abone- lerini yıllık olarak yenileştiren karilerimiz arasında noter huzu- rile bir kur'a çekeceğiz, bu suretle kuraya ithal edilmiş olan karilerimizin yüzde ellisine mükâfat isabet #decek, bu karilerimiz ilk senenin primi gazetemiz tarafından tediye edilmek üzre 500 liraya Sigortaya konulacaktır. VAKIT tarafından sigortaya yazdırılmış olan karilerimiz abonelerini hitamında tekrar tecdit ederlerse gelecek senelere ait primleri de gazetemiz ödeyecektir. Çok ka- zanmeak ihtimaliniz kuvvetlidir, her gün ayağınıza gönderi'r* tecrübe etmiş olacakumız. adam 4 Yazan; Hüseyin Rahmi — Sekix “zeytini: böyle sekiz yüz defa başa kakarsın; — Elbette.. elbette... — Niçin'böyle yapıyorsun ? , 7 Gücüne gitsin derkazanmağı öğrenesin. diye. Taze, bayat, çürük; sağlam her | ne zaman” bir kaç lokma! Zeytin | ekmek yense hep bu acı lakırdı- lar, temcit. pilâv gibi ısıdılıp ors taya konurdu. Tılsınılı hazinelere © benziyen zeytinin yerini “bulmak” kabil ol- miyacağını — ânliyan Avhüsselah kısmetini hariçte aramak için he- men sokağa fırladı. , Hayat o mütemadi ihtiyaçları yerine getirmeğe (uğraşmaktan ibaret çetin bir dağdağa, O ni- çin doğmuştu? Hiç doymayan bu vücudü Obeslemekle neden a ükellef olmuştu? Allah mahlu- katım (doyurmak için lâzım gıdalarda bol bol yaratmıştı, ama (o insanların (aralarındaki ürk taksimali işi bozuyordu. Sa- na on, bana beş, ötekine hiç. Medeniyet denilen içtimaiyat lüks ber şeyi çığırından çıkarıyordu. Bir arslan, bir tilki, bir kurt na- sil yaşıyor sa insanlar da'işte bu tabi kanunu tutturmalıdırla.. Asıl bayat budur. Herkes o biribirimi aldatmakla yâşamanın yolunu arıyor. Fakat aldattırıldıklarını pek hissettirme- den gönül hoşluğu ile soymak ıçin her gün birkaç ahmak nere- de bulmalı?, Birkaç ahmak mı? Hayır bütün kütlenin yaşama sır n bu değil mi? Bilerek bilmiye- rek veya zorla aldanmak. Şimdi frenklerin (Pöti dejö- ne) dedikleri bir sabah yemeği ve üzerine kahve, cigara olsa.. belki o zaman Avnüsselah biraz insanlaşa'ak daba az vahşetle düşünürdü. Etyemezin metrök bir memle- ket sükütile uyuyan ıssız, harap, tozlu sokaklarından Tramvay yo- luna doğru inerken kendi kendi- ne şöyle taşup boşanıyordu: — Etyemez.. etyemez.. bizim semte vaktile acaba bu bedduayı kim etti? Bu mahallelerin kısmet- siz halkı bunun bir felsefe oldu- İ gunu bilmeden sade ot yiyen. iştirak ediniz: hem gazetenizi Pr 2. ri hayvanlar sırasına geçtiler. Bu meslekteki et perhizkârliğı ihti- yaridir. Fakat bu zavallılarınki mecburidir.. Caddeye çıktı. Sokakda adım- larını canlı atarak dik dik konu şan insanlara kızıyordu, Onlara yan yan bakarak: — Kahvaltınızı tıka basa et mişe benziyorsunuz. Ben sayı ile zeytin yemeğe razı oldum. Oda | yok.. Homurtularından kendini ala- mıyarak saat on bire kadar ora da, burada avare adımlarla do- laşa dolaşa Sirkeciye kadar indi. Kalabaliğin arasında şöyle biraz tanışıklığı olan Atif Bey isminde birine tesadüf etti. Adamcağız telâşlı görünüyordu. Mahzun bir çehre ile Avnüsselâha bakarak: — Duydunuz mu? — Hayır efendim. — Valde çok rahatsız... — Allah şifalar versin... — Size tesadüfün Allahtan oldu. Şuaya koş, buraya koş, bir başıma hepsine yetişemiyorum. Bugün bana bir kardeşlik etmek istermisiniz? — Emrediniz efendim.. Atıf Bey cüzdanından çıkardı- ğı bir reçete ile bir beş liralık kaimeyi uzatarak: 5 — Alınız bunları.. şuradaki Beşir Kemal eczanesine yaptır tınız. ( Bunlara birde kart dövizit ilâve ederek ) Bu kart dö viziti de beraber veriniz. İlâçların yapıl masına çok dikkat etsinler. Para Posta M. tasarruf sandığı projesini hazırladı Ankara 14 (Vakıt) — Geçen sene posta telgraf (omüdüriyeti umumiyesince oOposta tasarruf sandığı teşkili için bir nizamna- me projesi hazırlanmış, tetkik için âli iktsat meclisine verik mişti. Meclis toplanınca bu ni- zamnameyi de tetkik edecektir. Nizamnamenin gayesi halkı tasar- rufa alıştırmak için azami tes hilâtı göstermektir. Sandık 5 kuruşa kadar para kabul edecek tevdiata muayyen bir faiz yürü- tecektir. Bu sandıkların etnsali hemen bütün Avrupa hükümet- lerinde mevcuttur. Maliyenin bir izahı Ankara 14 (Vakıt) — Devletle alâkaları katedilen askeri vemül- ki memurlarla zabitan, eytam ve aramilin tekaüt aidatının ia desine dair kanunun tatbiki için | maliye vekâleti bir izahname neşretmiştiştir. Zührevi hastalıklar İzmir, 14 (A.A) — Zürevi has- talıklarla mücadele cemiyeti düş- kün kadın ve kızlara iş bulup çalıştırılacaktır. Cemiyet, propa- gandasını tevsi ve tevsik için ib- ret alınacak filimler gösterilme- sini kararlaştırmıştır. İzmir ve mülhakatının sıhhi vaziyeti mem- nuniyeti mueiptir, Bu seneki sıt- ma fazlalığı ilkbaharda yağan devamlı yağmurlara atfedilmek- tedir, Firengi ve salr sari hasta- | lıklar yapılan istatistiklere göre yarı yarıya noksandır. vefada ki hanemize lütfen bırakır- sınız. Bugün saat üçte konsük tasyon yapılacak ben Beyoğlun- da bir kaç doktora uğrıyacağım.. insaniyet namına bu lutufkârlığı- nıza iltica ediyorum kardeşim... Avnüsselâh sevincinden titre- yen elinin ihtizazını göstermemi- ye uğraşır bir helecanla parayı, reçeteyi, kartı aldı. Atif Bey derin pir teşekkür reveransile şapkasını çıkardıktan sonra bir otomobile atladı. Avnüsselâhın kaç gündür boş duran cebine nihayet beş lira girmişti. Paraya çabuk ısındı. Ve Atıf Beyin : saftetine şaştı. Şöyle bir “düşündü. Parayı eczaneye vermemekle beraber hastayı ilâç- sız bırakmamak da kabildi, Bilâ- hare emaneti sui istimal dava- sından mümkün mertebe kaçın- mak için zihnen tertibat alarak eczaneye girdi. Reçeteyi verdi. Ve sordu: — Ne kadar müddette yapılır... — Bir saat... Şapkasile bastonunu orada bı- rakarak kollarını sallaya sallaya acık başla caddeye uğradı. Lo- kantaların önlerinde tüten “dö- ner, İerin kokusile mestane bay. gınlıklar o geçirerek (o yürüyordu. Çok açtı. Aç.. Sekiz on günden- beri dolapta, çömlekte bulduğu kırıntılarla geçinen bir fare ha. yatı sürüyordu. Lokantaların ca- mekânlarını — süsliyen' etleri, “ba: lıkları, dolmaları, tatlıları hep birden süpürse yine doyamıyacak gibi geliyordu. İ rar çağırarak: İrtişa için Ceza kanunumuzdal madde teşdit ediliyo Ankara, 14 (Vakıt) — Adliy nin ceza kanunumuzun irtişa m saitindeki maddelerini tadil ed ceği, bir lâyiha hazırlıyacsj söyleniyör.bu habere göre rüşve alana, verene, vasitalık edene ağ cezalar tesbit edilecek, bilhass ne suretle olursa olsun hüküm memurlarına irtişa O isnadınad bulunacak o müfteriler e hakkınd şedit ahkâm vazedilecektir. Kooperatif seferberliği İzmir, 14 (A.A) — İzmire mü hak kaza kaymakamlarının kr di kooperatifleri seferberliği iç! köylerde (o çalışmakta (o oldukl#! müstahberdir. Varım asır evveli VAKIT 15 deşrinsan! 1879; Petresburgda üç sen€ müddetle hapsolunmasıni mahküm olan bir askef neferi kendusini muha burg mahkemesi Mösyö Çuhanofa yeceğim var, kaylile hir zuruna çıkerek “ Bem #tiham (eden podiel -edebe muhalif bir tabir" dir- senmisin ? , diyer üzerine hücüm eylemi ve Çuhanofu pek feni surette darbetmiştir. Çuhanofun hayafı fe lkede imiş. Birden bire sırıttı, Zihnine / gah fikri beğendi. Sokak içindi) arka kapısından Bongu lokaffi sına girdi. Bütün masalar muş oturacak yer kalmamış gib Mamafi bu sıkılmaz adam &*İ seyi rahatsız edeceğine ehemf! yet vermiyerek bir kariş açık “fl bulduğu bir masaya sokuldu. 4 | disine müsteskıl nazarlarla # yan baktılar. Hiç da eni âkis sağına soluna birer yaslanarak yerini büyüttü. Yanındakiler | aperitif a) lardı, Oda bir düz ısma” Büyük bir kadehle rakı Si Önüne meze tabakları di İki parça sandviç, yalanc! ma pilâki. Biraz su katarak” kadehi bamlede dikti. İspirto tatl! bararetle midesini alazladı. lerine fer geldi. Rüyeti d Etrafındaki eşya sanki cile. İki dolu kadeh daha çekti: ğ ya cennetleşir gibi oldu. tin nasıl olduğunu gören Y Hocaların klasik tarifleri ie diki bediiyata hiç uyma de kendinden ve etrafını ihsi* of kâinat pârçasından mem“. duğu vakıt işte o hal ef” Bu aperitifle iştihas kurt kadar. açıldı; Gar" gırdı: — Alânglez bir file» sufle olacak.. İngiliz 39 unutma. gi * Bir adım açılan ger“ e” ei op v pi Pa K 5