2 Ocak 1930 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 3

2 Ocak 1930 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 3

| Kürk için bir senede harice 700,000 j lira veriyoruz Bir kürk manto temini için borca giren buhran geçiren aileler var | Mill iktmat ve tasarruf mü- cadelesinde kahve ve çayın ih- lamura tahviline ve yahut müm- kün olduğu kadar az içilmesine çalışılır, ipeklilerin yerli ipekli- lerle, lâvanta ve »friyatın yerli lâvanta ve kır çiçeklerile mü- badelesine gayret edilirken kürk | manto İptilâsından da pekâlâ | vaz geçebiliriz (kanaatindeyiz. Tasarruf cemiyeti bir sene zarfında (verilecek © balolarda ayni elbisenin giyilmesini hanım- larımızdan rica ederken bu nok- ta hakkında da işarette baluna- | cağını ümit ediyoruz. Kürk iptilâsımna milli serveti | mizden bir senede çektiği paranın miktarını nekadar tahmin eder- siniz? Tam 700000 lira! Ve bu para sadece gümrük idaresinin kaydettiği bir rakamdan ibaret- tir. İşin maddi ve manevi zarar- lar bu kadarla aslâ ka'mıyor. Zengin ailelerden bahsetmiyoruz. | fakat nice orta halli aileler ve memurlar sınıfı vardır ki ev halkından birisinin kürk mantoya matuf arzu ve ısrarını yerine ge- tirmek için nelere katlandıklarını ufak bir merak bize aşağı yu- karı anlatmıya kâfi gelir. Dinlediğimiz hikâyeler içinde bir kürk manto mukabilinde satılan veya rehine konulan ev- İere, kırılan ödenmek ( bilmiyen kabili fahiş faizli isti ı bol tesadüf ediliyor. 250 liradan başlıyarak 2000 liraya kadar çıkan bir kürk mantoyu, meselâ ayda 120 lira kazanan bir me- mur başka türlü hasıl edebilir ki, Şu halde bu — yüzünden milli gervetimizden kay. bettiğimiz paranın yalnız bin lira olduğunu kim iddi, edebilir? İstatistiklere nazaran Seçen sene zarfında şttemlekete ithal olunan kürklerin nev'i, kilosu ve bunlara verdiğimiz para mik- tarı şüdur: Astragan, kuzu postu 392 kilo (32272 lira). Keçi, (2970 lira). Tavşan, kurt kürkleri 14869 kilo (362181 hira). ehi - Sansar, samur, kakım tilki 829 diğe kilo (18689 lira). Beyaz tilki, boyalı tilki 2553 kilo (90896 lira) saire kürkler 1319 kilo (92865 lira) mecmuu: 605,873 lira. Kürk yerine kamaş! Yukarda da işaret ettiğimiz gi- bi mili tasarruf mücadelesinde 3. — VAKIT.2 Küânunsani 1930 — tmıyalım ! Bahtiyar Viyana ! Yiyecek mi, içecek misiniz, garson aramıya hacet yok .. Size herşeyi makine verir Köşebaşlarında sigarayı adetle bile olsa sa- tan makinedir, otobüslerde biletcilik eden de makine ! Hususi muhabirimizin yazdığına göre Viyana tamamen makine- leşmiş bir şehir halini almış ve Viyanalılar yüzlerce insanın gördü- ğü işleri makinelere yaptırmıya başlamışlardır. Mektup bu bahtiyar şebirden şu suretle bahsediyor: oğlak postu 222 kilo | ilga edeceğimiz lüks eşya meya- nına köskü de pekâlâ bal giri biliriz. Kürk yerine zarif manto- lar yapacak güzel kumaşlarımız vardır. Belki bir kürkü kalın | kumaşlarla ısıtmak noktasmdan mukayese edecekler bulunabilir, Bu noktayı biz de düşündük ve buna cevap vermesi için Dr. Ali paşadan rica ettik, Bakınız muh- terem doktor ne diyor; i iy mühim bir noktaya işaret ediyorsunuz. Memleketimiz Sibirya değildir. Bir kürkün ye- Kürkçü dükkanlarından Yirisi / rine pekâlâ yerli kumaşlarımız | —— 0 Öpüşmeyiniz ) ikame edilebilir, Kürkün sihhi noktadan kahn kumaşlardan farkı yok gibidir. Esasen bu noktaya İ hanımlarımızın ekserisi İtiraz ede- | mexler zannediyorum. Biz nice aileler biliriz ki gıda- sından kesmiş, hayata değil, bir kürk mantoya kıymet vermiştir. Hem efendim cidden garip. Es kiden kürklere ihtiyarlar rağbet ederlerdi. Kürk ihtiyar işi idi. Şimdi bunu gençler süs telâkki ediyorlar. Milyonlarca liramız bu ve bu- nun gibi “Süs, telâkkilerinden Avrupaya akıyor. Çok yazık. Çok temenni ederim ki lüzum- suz süslerden artık vaz geçelim. a Verem eksilmiyor, artıyor Emanet yeni hastane Veremle Mücadele cemiyeti Bu meş'um has- talığın esaslı te- davislni gıda teş- kü © ettiğinden hastalara mun- tazaman yumur- ta, süt ve et ve- rilmektedir. Fakat manle- sef varidatın ai” lığından lâzım olan muavenetin ancak onda biri yapılmaktadır . Bu kadar insani bir gaye için çalışan cemiye- tin bütün vari- datı 2-3 bin lira içindedir. Bunun içindir ki cemiyet en esaslı sâyiini veremden korumak İçin alınması 'özm tedbirlere Deşriyata ve propagandaya ver- Biştir, Propaganda ve tavsiyeler ler ve filimler vasıtasile ya- kta ve bunların ruhunu "— teşkil etmektedir ; Püşmeyin, musafaha etmeyin, | yerlere tökürmeyin, lüksün yeri- | *< gıdayı tercih edin, © verem artıyor mu, ek- niu ? Cemiyetin faaliyeti, inşasını tesri edecek faaliyetin dispanserlere müracaat eden Keskiler İlm emel | İstanbul için me kadar yataklı bir verem hastanesine ihtiyaç var ve bunun için ne yapılıyor? Bu mühim suallerimize Veremle mücadele cemiyeti reisi şu ce- vapları veriyor: — Maalesef (o size (o verem eksiliyor diyemiyeceğim. Bilâkis arttığını tahmin ediyorum. Çünkü el'an bir çok aileler gıdanın hayatta oynadığı rolü takdir etmemiş bulunuyorlar. İyi gıda, az süs ve eğlence Burada hangi sokağa girerseniz orada hepsi bir birinden güzel #öslü lokantalar bulursunuz. Bun- larda sıcak ve soğuk ber türlü yemek ve her türlü içki bulu- sur. Fakat bu- hunmıyan yegâ- ne şeyleri gar- sondur! Ne ye- mek istiyorsu- muz, İçe İz nedir? Makine karşınızda hazır ve emrinize Aa- | madedir. İçki ve yemeklerin isim- leri yatılı Histe- nin yanında bi- rer delik vardır. Yazılı olan fiat- larına bakar ve o miktar parayı bu delikten atar- sınız, oda size istediğinizi derhal takdim eder. İçkiye gelince bunun için bir çok musluklar vardır. İçlerinden ne aktığı ve fiatları üzerinde yazılıdır. Buraya da parayı attı nız mi bardağınız dolar. Bu obardaklardan (o herkesin içebileceği hatırınıza gelir değil mi? Merak ve endişe etmeyin! bu bardakları yıkıyan tesisat da yanıbaşınızda hazırdır. Ne rahat değil mi, ne garson ne bahşiş mecburiyeti var. Bu makineler üze AM AM Viyana şehrinden bir manzara burada sigara bile satıyorlar. Hem kutu, bem de adetie.. Makinelerin gördüğü işler bu kadarla da kalmar. m içinde işliyen sayısız otobüslerin İde makinedir. Telgraf- hanelere, postanelere gidin, yazı için istediğiniz kâğıdı size gene makine verir, Sokakta her adım başında telefonlar bulursunuz ki, malinelidir, içine 20 para attınız gu alınız elinize konuşma aleti- nil.. Bahtiyar Viyana, babtiyar insanlar... gözler CAZİP BAKIŞLARI.. — Müsabakanın birinci devresi — Birinci sayıfadaki artist resimlerini saklayınız! Sizi sinemalara bağlıyan o ılık bakışlardır. Bunu düşünerek gazetemiz yeni bir müsabaka açıyor. Bu müsabaka iki kısımdır. Bir müddet bu sütunda güzel gözlü İİ artistlerin tam resimlerini göreceksiniz. Bu sayıları saklarsaniz hem güzel bir kolleksiyon kazanmış, İ hem de müsabakanın ikinci devresi için hazırlanmış olursunuz. İkinci devrede burada bu dilberlerin yalnız gözlerini göre - | İİ ceksihir. O zaman size soracağız: | — Bu bakışları tanıyabilir misiniz? Siz, o gözleri tanıya bilmek için bu sütunda çikan dilber | resimlerini saklamağa başlamalısınız! | Ancak bu sayededir ki müsabakanın ikinci devresinde mu- yerine iyi süs ve eğlence az gı- da cihetini kabul ediyorlar. Eli- mizde nice basta çocuklar var ki bu telâkkinin 'kurbanıdırlar. Gıdanın başta verem olmak üzere bir çok hastalıklar Üzerin- de en kısa bir zamanda ne İyi tesirler bıraktığını dispanserleri- mizde görünüz. Varidatımız çok az. Bunun icin ancak (200) ka- dar hasta ile meşgul olabiliyo- ruz, Mesaimizin mühim bir kıs- mını halka korunma tedbirleri İ vaffak olabilirsiniz. Kur'aya dahil olup mükâfat kazanabilmek İİ için bütün o güzel gözleri tanımak lâzım olacaktır... İ öğretmiye hasrediy öpüşmekten erkekleri musafa- hadan kurtarmıya, mikrop alma tehlikesine karşı ihtiyat göster- melerine çalışıyoruz. Kanaatime göre İstanbula, lâ- akal (500) yataklı bir o ve rem hastanesine ibtiyaç vardır. Emanetten kuvvetli vait aldık. 200 bin lira sarfederek bir has- tane inşası işini tesri edecek- tir. Emsnetin yapacağı bu has- tanenin (100) yataklı olacağını tahmin ediyorum.