8 Mart 1930 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 8

8 Mart 1930 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 8

F ——8 — VAKIT.8 Mart 1930 — Her halde Dünkü maçın ilk e#svısından | zayıf bir boksördür. sekizinci ravuntta Mu adoviç a- | yaklarının dibine yıkıldığı ana | kadar gösterdiği oyun bizim ring için bir fevkalâdeliktir. Muladoviç buradaki galebele- rinden sonra Avrupada muvaf- fakiyetli bir turne yapmış, Mı- besi faz'a, teknği kuvvetli, yumrukları çok sıkı ve müte- hammil bir profesyoneldir. Bu itibarla Sarangayı iki de- fa nakavt eden Frangi Marten bu sefer karşısında daha kuv- vetli bir hasım buluyordu . İki boksör birbiri arkasına alkışlar arasında ringe çıktılar. | Marten çok kayıtsız ve soğuk kanlı. Buna mukabil Muladoviç sinirli ve müteheyyiçti. Maç 3çer dakikalık 10ravunt- tu. Orta hakem Kamzi. Müsabaka başlar başlamaz ve ilk yumruklar taati edilir edilmez, Martenin vaziyete hâkim olduğu görünüyor. Çok güzel vuruyor ve şayanı hayret bir çabuklukla kendisini tehdit eden yumrkları boşa çı- karıyor. Muladoviçin yumrukları hakikaten (korkunçtu. Fakat isabet ederse... Yerine vuramayıp bavada ka- visler çizdikçe de biç bir şey değildir. Boksta yumrukları boşa çır karmakta vurulan darbe kadar, | hatta ondan daha lüzumlu oldu ğunu Martenin bu maçında çok yakından gördük. Muladoviç ye- rine vurunca tereddütsüz düşü- recek olan yumruğunu bütün çarpışma imtidadınca yalnız bir defa tutturdu. O da pek pişkin bir profes- yonel olan Franki Marten tara- fından küçük bir trukie tesirsiz bırakıldı. Beşinci ranvutta çare- sini bulan bir sağ korsenin yüzünde farkolan tesirini Mula- doviçin göğsüne girerek savuş- turdu Artık bundan sonra Frnki Marten daha bi âman olmuştu. Sağlı sollu yumruklarla İstan- bul İtalyan boksörünü adeta hurdahaş ediyordu. Muladoviç- tede müdafaa çok zayıflamış ve bir takatsizlik kendini gös- termiye başlamıştı. Fransız boksörünün bundan sonra her saniye artan tefevvuku nihayet yedinci devrede kat'i neticeyi aldı. Gene bir sağ kro- se Mu'adoviçi yere yıktı. Mulâ- doviç dörtte kalktı. İki şimşek gibi yumruk daha.. Gene düştü, bu sefer sekizde kalkabildi. Fran- ki Marten bu zaaf ve mağlübi- yet anını büyük bir hışımla takip ediyordu. Muladoviç üçüncü de- fa düştüğü zamad gong çaldı, | devre bitmişti. Sekizinci ravunt | çaldığı zaman artık Muladoviçte çarpışacak hal kalmamıştı. Fakat çarpışma devam ediyor, İşte Martenin rakibini iplerin arasından dışarı düşüren bir yumruğu daha. Muladoviç şaya- nı hayret bir tahammül rarla bu harap ve bitkin haline rağmen gene kalkmak istiyor. | Fakat menajeri ortaya havluyu attı ve müsabaka durdu. » Şehrimize yeni boksörü daha gelmiştir. İsmi Andre Rebidir. Hafif sıklet bi- rinci smıf profesyonel. Ringe çıkıp meydan okudu. Bu davet boksörlerimizden Saranga ve küçük Kemal tara- fından kabul edildi. 5i çok usta fakat yumrukları İ Galatasaray, Beşiktaş sırda, İtalyada döğüşmüş, tecrü- | | Bir futbolcu | kaptanını | dir. Kemal tevkif edilmiştir. ei met Ali ile kardeşi Hüsuü efen- bir Fransız | Selâmi, Sıtkı, | Andre Re- | İ miştir. çok güzel maçlar göreceğiz. Dünkü futbol Dün Taksim Stadyomunda futbol maçları yapıldı, İlk maç Beşiktaş ve Galacasaray küçük- leri arasında Vefa, an ei oynanan küçükler turnuvasınm son oyunu idi Fakat küçükleric beraber kaldıkları için bir ne tice alınamadı veher ikisi de birinci addedildi. Öğleden sora ilk maç ikinci küme muhteliti ile İstanbulspor arasinda (oynandı. £ Neticede Muhtelit (4-1) galip geldi. Müteakiben Galatasaray Pera ile bir çalışma müsabakası yaptı. Birinci devre sıfır sıfıra bitmiştir. İkinci devrenin ik dakikala- rında tarafeyn birer sayı yaptı- lar. Bundan sonra Galatasaray devamlı bir hâkimiyetle rakibini hayli sıkıştırdı ve birde penaltı attığı halde galibiyet sayısını yapamadı. Berabere kaldılar. ———— İzmirde vurdu! İzmirden gelen bir telgraf, spor hayatımızda mücssif ve çirkin bir hadiseyi haber ver- mektedir. Bu kısa telgraf, Altın- ordu kulübünden Kemal Beyin | takıma (alınmaması yüzünden muğber olarak takımının kaptarı Rasim Beyi bıçakla iki yerinden yaraladığını bildiriyor. | Rasim beyin hayatı maalesef tehlikede- Ze ala İİ DEE amma a Bir cinayet | Hapisanede bıçağın ne işi var ?. İki gün evvel Bursa hapisane- sinde kan'ı bir vak'a olmuş ve geçenlerde Şaban kaptan ismin- de bir mahkümu öldüren dört azılı bu seferde Mehmet isminde diğer bir arkadaşını bıçakla- mışlar ve 20 yerinden vurarak | öldürmüşlerdir. Hem soydular,hem diri! diri yaktılar ! Balıkesirde Altınlar köyünde tüyler örpertici bir cinayet olmuş ve Ahmet ağa isminde 70 yaşın- da bir ihtiyar üç şerir tarafın- dan soyulduktan sonra üzerine gaz dökülerek diri diri yakıl- miştir. Kanlı bir hadise Izmirde Eşrefpaşada bir kah- vede feci br hadise olmuş, Ab- dullah, Ahmet ve mehmet iş- minde üç kardeş kahveci Meh- dileri tabancâ ve bıçakla yara- İ lamışlardır. Kadın meselesinde bir münaferet bu hadiseye sebep olmuştur. Babalarının malı gibi !.. Balıkesirde Alaçam ve Gelen- diros ormanlarında iki muhafaza memuru gizli bir hazar tesis | etmişler ve kestirdikleri kereste- leri damgalıyarak sahte tezkere- lerle satmağa başlamışlardır. Hüsnü ve Tevfik ismindeki bu memurlara işten el çektiril- İ hale ifrağ eden alelekser kalevi ama ASKERİ BAHİSLER ehirli gazlara karşı Sivil halkın nasıl korunması lâzımdır » Zehirli gaz maskelerile mücehhez bir kıt'a Zehirli gazlara karşı elimizde en iyi tahaffuz vasıtası olmak üzere «Gaz maskeleri» vardır. Gaz maskeleri deriden mamüldür. Yüzün ön kısmını gaz geçmiye- | cek bir surette kapatır. Gözle- rin önünde büyük camlar var- dır. Bu camların nefesle boğulan maması için üzerine rutubeti mas etmek maksadı ile jelâtin sürülmüştür. Ağzın önünde ufak bir kutuya benziyen bir tenef- füs filtresi Vardır. Bu filtre en asri maskelerde iki kısma ay- | rılmıştır. Kısımların birinde sün- ger taşı ile karışık kömür tozu diğerinde oyalmz kömür tozu vardır. Bundan maada her gazın| Ginsine göre onu zararsız bir tabiatli bir ecza vardır. Kömür tozuna gelince: Bu odun kömürünün kimyevi vesa- itile mesamatının çoğaltılmasın- dan elde edilen aktif bir kö- mürdür. Maske vakıa bir çok zehirli gazların mahiyetini tep- til veya onları massetmek saye sinde müessir olmalarına mani olabilir sede bir müddet sonra (vssati olarak 5-6 saat) filtre | gazlar ile işba olunduğundan | artık koruyamıyacak bir hale gelir. Esasen her filtrenin mas veya tevkif edebileceği gaz mik- tari muayyendir. Bu miklar gaz ne kadar zaman zarfında mas- keden geçerse maske de o kadar zaman koruya bilir. | Bundan başka maske filtre- leri bir zaman sonra (6 ay ila bir sene) kendiliklerinden bozu- turlar. Binaenaleyh maske filt- relerini uzun müddet depo etmek imkânı yoktur. Maske filtreleri sarı salip cis- mi ile bhamızı karbonu tevkif edemezler. Zira birincisi mayi halinde olduğu zaman derinden nüfuz eder. İkincisi ise filtre- den geçer. Kezalik Almanların mavi sâalip namı altında zikret- tikleri arsenikli zehir de maske- lerden geçerek maskeyi takanm | nefesini sıkıştırır ve onu yüzün- den maskesini atmağa mecbur eder. Bunun için yeni maskele- rin önüne içersinden sünger kâğıdına müşabih ve mavi salip cismini tevkif «len bir madde bulunan bir kapak ilave olun- maktadır. Maske filtrelerinin dolu olduk- ları surette 6 ay ve nihayet bir sene zarfında bozulduklarını söy- 4 lemiştim. Halbuki bu filtre içersine konulacak mevadı taze olarak ihzar edilecek bir fabri- ka az bir masrafla açılabilir. Bunun için icap eden mevadı iptidaiye Türkiyede mebzulen mevcuttur. Böyle bir fabrikanın açılması Türkiye için hayati bir meseledir. Bir de maske taşıyanın ha- riçle alâkasım kesmek için ya- pılmış oksijenli cihazlar vardır. Bunlar öyle tertip olunmuştur ki dakikada otomatik bir suret- te 2 litre oksijen verir. Bu ci- hazı takanın dalgıçlar gibi ha- riçle alâkası' “kesilir. “Böyle bir cihaz. siki saat işler. Teneffüs edilen bava cihaz içinde bulu- nan sudumuhrik veya potası mubrik kartuşları ile tevkif olu- nur, Fakat bu cihaz hem çok pa- halı hem de çok ağırdır. En iyi bir cibaş Almanyada Kiel şeh- rinde kâin Hanseatische Appa- ratebau- GeseliSchaft fabrikası- nin kimyageri Dr. Ulrich Müller tarafından keşfedilen Proksilen cihazıdı.. Bunun içersinde Oksilit var- dır. Teneffüs edilirken nefesteki su buharı ianesiyle kendiliğinden müvellidülhumuza hasıl olur ve bu cisim sudumubrika tahavvül eder. Buda barice intişar eden humzu karbonu zapteder.Bu ci- has hem ucuz hem de hafiftir. Gaz maskesi : tedarik etmek ancak ordu için mevzuubahs olabilir. Sivil halkın ihtiyacı nis- İ betinde gaz maskesi hazır bu- lundurmak hem müşkül, hem de filtrelerinden dolayı şayanı tav- siye değildir. Sivil halkın kendilerini gazden korumak için daha halihazırda her şehirde tertibat alınması, halkın kitap ve konferanslarla tenviri, imdat yerleri, sıhhiye | merkezleri tesisi ve münasip işa- retler ile halka gaz tehlikesinin bildirilmesi lâzımdır. Her halde sivil halkınm bil- mesi icabeden en mühim mese- leler şunlardır: 1 — Bir harp esnasında düş- İ man tayyare vasıtasile bir mem- leketi zehirliyebilir. Atılacak ze- hirler yalnız gaz halinde değil mayi ve sulp balindede olabilir. 2—Zehirler, tesirini cinslerine göre bazan uzun zaman sonra gösterirler. Binaenaleyh ; zehirli gaz bombardumanından sonra ! birlere karşı İm, ii tehlike geçtiği işareti verili kadar dışarı çıkmamalıdır. 3 — Şüpheli sulara, biriki lere dokunmamâlıdır. Zira bu larda zehir, gizlenir. 4 — Gaz taarruzuna sok iken hedef olunursa derhal bi düğmeleri iliklemeli ve koşm rak kapalı bir mahalle girmeğ çalışmalıdır. Koşan bir adam # buk nefes alır ve bu sure' azı ciğerlerinin en derin noki larına kadar götürür. 5 — Kapalı bir mahalle gil girmez derhal eibiseyi değişt meli, şüpheli elbiseyi bir torba! «koymalı ve tatbir mahalline eltidir.” 6 — Gözleri.bikarbonat, 295 borik gibi mevatla yıkamalıd 7 — Gaz halinde bulunan soda mahlölü batırılmış lak mendil tut çok kereler maske olmadığı man iyi netice vermiştir. 8 — Ele veya sair bir mab şüpheli bir mayi bu olursa üzerine toz halinde kireç kaymağı serpmeli uğuşturmaktan içtinap ed bir bez ile hafifçe almalıdır. 9 — Kireç kaymağı olm sürette toprak veya kömür # bunun yerini tutar. 10 — En iyi bir maske lidi, kavrulmuş kahve vey telvesidir. Kahve (telvesi sürger karıştırılacak olursa çok işe yarayan bir tene süzgeci elde edilmiş olur. B ıslatıp bir torba derunua mak ve tenffüsü bu torba tası ile icra etmek gazlara insanı az çok koruyabilir. 11 — Gaz tehlikesi da evin bodurumlarına iltics ; mek doğru değildir. Zira ! buralarda toplanır. 12 — Bir harp vukuundf vil halk o şehirde yapılacak £ den korunma teşkilâtını b le mükelleftir. Ne vakit likesi işareti verilirse deri lara karşı korunma İ müraccat eder ve ancak veni perma işareti a çıkar. i MN al Gaz hastalıkları id | zat tedaviden içtinap €t > Bu hususta ancak sabibi Say. yet etibbaya müracaat 14 — Bir gaz bomb hitamında o bombar def olmuş mahallerde lar ihtiyaten eşyaları ve için tathir guruplarına etmelidirler. yali