31 Mart 1930 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

31 Mart 1930 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

— >? — VAKIT 31 ki , bulmaktadır. Yarından itibaren kaydiye ücretlerini vermiyen tüccarlar- ne 32000 metre ik Herman iSprer Miras vergisi ne kadar olacak? Maliye vekilinin bugün! izah etmesi muhtemel Ankara, 30 ( Telefon )—Maliye vekilinin yarın (bugün) Herman prerin miras meselesi hakkın- da mecliste izahat (o vermesi muhtemeldir. Mirastan alınması lâzımgelen vergi hüz tahakkuk safhasın- dadır. Bu sebeple (şimdilik müsbet bir şey yoktur. ————— İstanbul havası Hava dün kısmen düzelmiş, kısmen bulutlu, kismen kapalı geçmiştir Dün sami hararet 9,5, asgari 2 idi. Bugün rüzgâr hafıf lodoslu, hava bu- lutlu olacaktır ———— Müddet biti Ticare: odasına kayıtla bulu- nan tüccar ve sanayi erbabına kaydiye ücretlerini tediye için verilen müddet bu akçam hitam dan ceza alarak iki misli tahsil edilecektir. başka guyet san'atkârane lüks şeker kutuları da yapılmaktadır. Sipariş üzerine imalâtta bulunu!- duğu gibi mühim miktarda stok yapı mış her nevi kutu da bulun durulmaktadır. Yurdun dokuma imalâtanesi sağlam, güzel bavlu, peştemal, perdelik, p jamalık ve Amer kan bezi yapmaktadır. Yurt, Şimdiye | kadar muhte if müesseselere ima lâtta bu unmuştur; son zamanlar- da da Şehremaneti hastaneleri- çarşaflık bez dokumayı taahbüt etmiştir. Kadınları çalıştırma O yurdu | günden güne inkişaf etmektedir. Fakir ve kimsesiz kadınları iş sahibi etmek ve geçindirmek | gibi hayırlı bir maksat takip eden müesseseye şekerci, tuha- fiyeci, ve eczacılarımızın kendi- lerine lâzım olan kutuları burada yaptır mak suretile yardım etme- leri bu inkişafıgün geçtikçe faz- lalaştıracaktır. 1930 Kar Ankara civarı bembeyaz... Ankara, 30 ( Telefon ) — Dün gece şehir civarındaki tepelere çok miktarda kar düşmüştür. Hava çok serindir. M. Brunning Alman kabinesini “ teşkil etti Berlin, 29 (A.A) — M. Brun- ning kabineyi teşkil etmiştir. Kabine şu suretle teşekkül et- miştir : Başvekil M. Brunning. Hariciye vekili M. Gurtin Dahiliye O, M. Bredt Vilâyet bütçeleri Ankara, 30 (Vakıt) — Vilâ- yetlerin yeni sene bütçelerinin Dahiliyede toplanan tetkik ko- misyonu tarafından tetkikine başlanmıştır. e Şimdiye Okadar, Adana, Antalya, Beyant, Bursa, Cebelibereket, Ço'um, Denizli, Esk şehir, Gireson, İzmir, Kas- tamoni, Kayseri, Kırşehir, Mar- din, Muğla, Ordu, Karahisar, Tekirdağı, Zonguldak, bütçeleri gelmiş, bunlardan Adana, Antal- ya, Eskişekir, Gireson, İzmir, Kırşehir, Mardin, Tekirdağı, Kastamonu bütçelerinde görülen noksan ve hataların tadil ve tashihi o mahallerine yazılmıştır. Komisyon 1561 numaralı kanunla konulan usul say sinde tetkika- İ tını gayet seri yapmaktadır. Çanakkalede Mimar Sinan günü Çanakkale, 30 (Vakıt)— Mimar Sinan gününün tes'idi için Türk ocağı bir musahabe tertip etti. | Gece maarif mimarı Mazhar bey bu büyük Türk san'atkârı hak- kında bir konferans verecektir. Leh diyet meclisi feshedildi Varşova, 20 (A.A) — Reisi- cümhur Diyet meclisinin feshi hakkındaki emirnameyi imzala- mıştır. VAKIT ın tetrikası: 134 Yazan gibi infilâk'a biten ahlâk ülti- matomunu birkaç defa okuyarak kahkahalarla yata kalka güldü- ler. Kâğıt zarfandı. Nasıh Bey adresine postaya verildi. Fakat | tehditte gösterilen şiddete rağ- men üç gün oldu. Beş gün oldu cevap gelmedi.. Yerli ahlâksızlıklarla mücadele heyeti reisi sordu: — Arkadaşlar herifin bu al- dırmayışıma ne mana veriyor | sunuz? | Suduri gülerek: — Nasıh bey galiba ültima- tomu eline alır almaz korku- dan bayı'dı ve hâlâ ayılamadı.. Avnüsselâh — Laâtifeyi bıra- kınız bu sükütun manasını arı- yalım... Ali Safder — İttihamınıza kar- şı tabii müdafaaname u : Hüseyin Rahmi lıyacak buda az vakitte olur kolay bir şey değildir. Suduri — Yoksa hiç cevap vermemeyi (o menfaatine muvafık mı buluyor?. Avnüsselâh — Bizim oltima- tom dediğimiz o kuru sıkı kâ- | gıda onun hiç ehemmiyet ver- memiş olması ihtimalini niçin düşünmiyorsunuz ? Ali Safder — Bu kabil mi? Süküt ikrardan gelir.. Korkuyor. Ne yapacağını bilmiyor.. #erif bize ya ikrar veya inkâr ie ce- vap verecek. itiraf ta kolay de- gil ret te... Beşeriyetin yüz bini geçen gizli rezaletleri içinde günahı kebairin sonuncusu sayı- lamıyacak bu filin girkinliğini üzerinden atabilmek için zavallı | adam şimdi türlü guğuklar dü- | şönüp durur... daha | | Köprü parası Lâyihada negibi esbabı Bu sene mucibe gösteriliyor? Ankara, 30( Vakıt ) — Köprü müruriyesinin ilgası hakkındaki İ lâyihamı o esbabı omucibesinde bilhassa deniliyor ki: “ Üçte ikisinden fazla bir mık- tari yaya geçenlerden elde edi- len köprü varidatınm (tahsil şekli asri ve medeni şehirler için muvafık olmıyan bir tarzda devam etmektedir. Bu cibayet, şeklinin ıslahı ve tadili cümhu- riyetin yeni idare usullerinin arasında tetkik ve tesbit edil- meğe lâyık bir mesele halini ak İ mış ve binaenaleyh bir taraftan belediye için terk ve ihmali mümkün olmıyan bu varidatın muhafazası ve diğer cihetten de garp âlemile en yakından ve daima temas münasebeti ve yet tarzının gelip geçenleri iz'aç etmiyecek bir hale ifragı lüzumu hissedilmiştir. Cibayet tarzının değiştirilme- babı mesajyi iz'aç, fakir ve düş- kün baik tabakasını, kendisini bir vergi mahiyetinde gösteren kırk para müruriyenin başka bir şekle ifrağından hemen kâmilen Köprüye müntehi yollardan ve iskelelerden geçecek vapur, tren, tramvay, tüneli yolcu. biletlerine ve köprülerden geçecek diğer vesaiti nakliye resimlerine zam ile tahsi'âtın temini derpiş olun- müştur. Cibayet tarzının değiştirilme- sinde gözetilen esaslar şun'ardır: I — Köprü varidatını kaybet- memek. 2 — Köprünün daimi ve mü- tevali tamir ve termimini temin etmek. 3 — Cibayet tarzını müziç ve çirkin şekiden kurtarmak ve daha basitleştirmek. 4 — Vergiyi gene köprüden istifade edenlerden tahsil ile as- lındaki ücret mahiyetini kaybet- memek. Sudurı — Hemen her mücrim helâsını inkârda arar. Hatta o derecede ki sübutün Obedaheti önünde inkârlarında ısrarla çır- pımıp dururlar.. o * Ali Safder — Ilk sualde, ha- kimleri yormadan cürümlerini itirafedenler için kanunun bazı mertebe omülâyimetkârlığı var mıdır ? Avnüsselâh — Bazı ahvalde... Suduri — Ben, cürmün şid detle inkârını cürüm için bir ikinci cürüm sayarım. Ali Safder — Doğru.. Kendisi can yakarken düşünmiyor da ce- za zamanı kanunun O hükmü önünde titriyerek kaçamak yol- | ları arıyor. Avnüsselâh — Haydi canım haydi cürüm üzerinde akademi azaları gibi konuşmayalım... He- rif bize cevap veremzse ne ya- pacağız. Suduri — Yapılacak şey pek sadedir.. i CSDAli Safder — Nedir? Saduri — Birinci tehditna- meye cevap vermezse ikincisini olan bir şehrimizde çirkin ciba- | sinden ve daha çok şehirde er- | VAKIT ın telgraf ve telefon haberleri | | | i | | Bereket > mahsul çok fazla olacak ; * ği ami Türk-Y oni | ! Ankara, 30 ( Telefon) — Son | yağmurların bütün Orta Anado- luya düştüğü anlaşıldı. Bu sene zeriyat çok fazla olduğundan mahsulün (Ogeçen senekinden yedi misli kadar fazla olacağı kestiriliyor. Türk-Macar Muahede için bir heyet geliyor Ankara, 30 ( Telefon ) . Müd- deti bitmiş olan Türk - Macar ticaret o mukavelesinin tecdidi için Oo müzakerelere (başlamak üzere bir Macar heyeti yakında memleketimize gelecektir. Turing kulüp Ankara, 30 (Vakıt) — Devlet Şurası Türkiye Turing kulübünün menafii umumiyeye im cemi- yetler arasına ithaline karar ver- miştir. Ankara suyu Ankara, 30 (Vakıt) — Ankara su tesısatını ikmal, ihtiyacı tatmin edecek surette işletmeyi temin etmek üzere imtiyaz için müza- kere halinde bulunan Alman gruplarından başka bir Amerikalı grup ta teklifatta bulunmaktadır. - 2 numaralı kararname Ankara, 30 (Telefou) © Kam biyo muamelâtı için hazırlanan kararname çarşamba günü vekil- ler heyetinde müzakere edile- cektir. Irak harbiye nazırı Ankara, 30 (Telefon) — Bu günlerde İstanbulda bulunacak olan İrak Harbiye nazırıa Cabir Paşa İstanbulda iki gün kaldık- tan sonra Adana tarikile Bağ- dada gidecektir. Edebiyat mükâfatı Paris, 30 (A.A) — Asyada mukim (Fransızlara (mahsus edebiyat mükâfatı ( kilometro 83) unvanlı eserin omuharriri olan Hanri Daguerchese veril- miştir . | İilâfname ne vi kit imzalanacal Bitarat azalır bugü şehrimize gelecekle Atina, 30 (Anek) —-Yw başvekili M. Venize os Ami kadan gelen Yunan heyet Türk - Yunan münasebatınd bahsederken demiştir ki; | | — Türkiye ile bundan “ sene evvel başlıyan bir dav vardır. Şimdi dğer davacı, sam'mi bir surette anlaştık mütekabilen istinaf ve t hakkından feragat ettik. Talimat Atina, 30 (Anek) — An Yunan sefirine gönderilecek limat teayyün ediyor. Yunaf tanın yegâne gayesi itilâf bw lö imkânını tesbit etmektir. İ Bu takdirde itilâfname deri imzalanacak ve Türkiyenin tad teklif ettiği diğer hususat de mütevassıt hal çareleri bü! nacaktır. | Yunan sefiri Ankaraya gif bilmek için ihtilâfatın bir an © vel halli hususunda M. Venif losun arzusunu da tebilüğ eded tir. Gazeteler Venizelosun an& mübadele meseleleri halledildi ten sonra Ankaraya gide. vazıyorlar. Bitaraflar Ankara, 30 (A.A) — Mul lit mübadele komisyonu <a Boa M Fndürisu Holştat dün akşam İstagbi hareket etmişlerdir. Harekel lerinden evvel bir muharririmif İ Türk- Yunan mukavelesi kat'i şeklini almasma intizs* İstanbulda birkaç gün geçi istediklerini söylemişlerdir. Bif) raf azanın hafta nihayetinde karaya avdetleri muhtemeldif” Gelen meb'uslar Samsun meb'usları Avni Nafiz, Afyon meb'usu Balıkesir meb'usu Mehmet, * reson meb'usu Hakkı Tarık E ler dün Ankaradan şehri! gelmişlerdir. şiddetli olarak üçüncüsünü | unlar siz benim ğişmar n göndermek. Mücrimin sabrını tüketerek aklını zıvanadan çıka- rıncıya kadar uğ » Avwüsselâh — Kabul... Bir gün daha intizarı muvafık buldular. Nihayet bekledikleri cevap geldi. Fakat memullerinin büsbütün hilâfı bir maalde.. İşte sureti: Hay bire analarının donunu pazara çıkarmış zabıtalar! Ar ve namusu ekmek peynir gibi yemiş yutmuş keratalar sizi... Bir takım reziller bir araya gelerek hususi bir mahkeme kurmuş bazı safdil'eri teseli yurdu namını verdiğiniz edep- haneye celbi'e isticvaba kadar cüretinizi ileriye götürüyorsunuz. Uuulan varkacı oğulları, behey kârhanacılar, bir haftadır hakki- nızda tahkikat yapmakla meş- i gulum.. Az vakitte kedi kasablığından yaralı gönüllere teselli doktorlu- ğuna kadar yükselmişsiniz.. Yedi- ğiniz o haltları vaktile irtikâp ve ifsadatında avamın zeban- zedi bir misal olmuş serez ka- ie yazmak.. Gene susarsa biribirin- | dısı bile yememiştir.. Bire mel- oğlum Tahiri ne sıfat ne hiyetle kurduğunuz komedi kemesi huzurunda isticvaba' kebiliyorsunuz.. (Kendi kanınızdan bulaştırarak bir ortaya kirli don pisliği çi” yorsunuz. Şeni müfteriler dunuza gelrsem mahkemfi başımza yıkar ve eseri te niz olan mülemma kazuratını size yalatırım: Memleketin maneviyatını * likeye düşüren ahlaki mi) ar tesmimatına karşı harp 95. nızı yazıyorsunuz. Ulan ba” bu müfsit havanın zehirli “| nağını sizin yurdunuzdan » yerde aramağa lüzum vr Behey ahlak ocağı kurum Evvela kendi içinize uzu” bir kaç helâ süpörgesi salı” sonra beni islâha kalkınıZ. yi « Damat Ferit zaman | zabıtai ahlâkiye vardı. KİT | den, meyhaneden çıkar“ gf ahlâksızlardan boş kala” ralara kendileri oturu! o heyeti islahiyenin zeyli sekilde