27 Temmuz 1930 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 10

27 Temmuz 1930 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 10

Yeni ve &hemmtyetli bir çok evsaf, Liz Tonluk Ford Kamyonunun kıymetini artırmış ve hizmet “sahasını genişletmiştir İki sene evvel AA modeli bir buçuk tonluk Ford kamyonu nakliyat sahasına atıldığı zaman fiatına dazaran haiz olduğu fevkalâde kuvvet, sağ- tamlık, sadelik emniyet ve işletme masrafının azlığı dolayısıyle esen büyük bir kıymet arsetmişti. Halbuki bugün bu kamyonun kıymeti daba ziyade artmıştır. Mümkün olabilen azami kıymeti her zaman ve ber yerde her kesin istifadesine arretmekten ibaret olan Ford preasipi bütün Ford istihsalâtında bilâ fasıla ve kat'f bir tekâmül temin eder. İşbu prensipin tabii bir neticesi olarak Ford kam- *yonuna yeni ve dikkate şayan birçok evsaf ilâve edilmiştir ki bu evsaf sayesindö kamyonun esasen bâiz olduğu kıymet fevkalâde artmış, çekme ka- biliyeti eskisine nisbeten ve gerek ticari ve gerekse © sınal işlerin lüzum gösterdiği bütün erâiti tatmin “gdecek veçhile yükselmiştir. İşbu tekâmül ne tcesidir ki bir buçuk tonluk Förd kamyonu az maş- rafla işleyen şayan emmiyet mükemmel bir wasital teomiye haline gelmiştir. Bir buçuk tonluk Gord Kamyon Şasisi Bir buçuk tonluk Ford kamyonunun şasisinin bit çok ehemmiyetli noktaları fevkalâde bir surette sağlamlaştırılmıştır. Şimdi bu kamyonun)ön dingili, ön makası ve ön firketi daha geniş ve daha kuvvet- lidir. Ön tekerleklerdeki servis freni tamburları büyütülerek arka tökerleklerdek! fren tamburlarına müsavi bir cesamete getirilmiş ve bu suretle hem daba farla fren kuvveti elde edilmiş ve hem de fren balatalarının aşinmasi keyfiyeti haddi asgariye #ndirilmiştir. Arka tekerlekler vasıtası ile her za- mân yol sademelerine maruz kalan şasinin merkez kuşağı daba ziyade sağlamlaştırılmıştır. Arka dingil - yeniden ve pek «âğlam olarak tertip edilmiştir. Yeni Arka Dingil ve çift Tekerlekler Bir buçuk tonluk Förd kânyonunun yeni arka dingili aldümum © kamyonlarda kullanılan mah. rati belezon dişli tipindedir. "> Mabrutt dişli şaftı arkadan çift ve konik ma- #aralı . rulöman. üzerinde devreder. Bu tertibat İnhirafa mani olduğu gibi mahruti dişli ile ayna dişli dişleri arasında muntazam bir temas temin eder. Bu dingil milleri'daha kuvvetliğir. Bunlar müteharrik tipinde olduklarından ; vazifeleri yalnız tekerlekleri döndürmektir. Yani ; kamyon, -ağırlı; . Hından hiç bir yük bunların üzerine yüklenmez. Kamyonlarda çelik disk tekerlekler standard teçhizat meyanındadır. Arka)çift tekerlek teçhizatı ufâk bir fiat farkı mukabilinde elde edilebilir; Kamyonun bütün tekerlekleri yekdigefi ile” kabili tepdildir. ehemmiyetli evsafı haizdir Yeni ön Dingil ve geniş Frenler Ford kamyonunun her kısmı ayn ayn sağlam ve kuvvetlidir. Bu kuvvete . ve eskisine nisbeten daha geniş olan ön frenlerin hasıl ettiği tazyike mukavemet edebilmek için kamyonun ön kısmı baştan aşağı kuvvetlendirilmiğtir: Bünâ binaen yeni ön dingil eskisine nisbeten Iki misli daha kuv. vetlidir. Ön makaslanın yapraklar daha enli ve kendilefi bittabi dabâ mukavimdir. Bundan .maada ön firket öle tekerlek yatakları da sağ Yamlaştırılmıştır.. Bütün “bu tebeddülât' fevkalâde bir sağlamlık: temin etmekte ve kamyonun ömrünü azami derecede uzatmaktadır. Makaslar ve ana şaft kovant Ford kamyonunun arka tekerlekleri hakiki “Kantilever» tipindedir. Ana şaft kovanı tekerleklere sadmeleri imha etmek vazifesinden başka hiç bir vazife tahmil etmiyecek bir tarzda imal edilmiştir. Şaft kovanı baraketten mütevellit aksülâmeli ark3 tekerleklerden şasımın orta ku- şağına nakleder. Bir (kupling) şaftı, kuvveti transmisyondan muharrik şafta intikal ettirir ve bu suretle transmisyonu her türlü tazyikten kur- “arr. Ün makaslar büsusi Ford arzâni makaslarıdır, Jrenler Kamyonun ön ffen tamburları genişletildiği için ften kuvveti bit. ftabi eskisine nisbeten daha büyüktür. Esas tren tertibatı da daha 3i-. yadâ tekemmül ettirilerek daha mükemmel bir netice elde edilmiştir. Ford kamyonumm emniyetini ve hareketinin abengini tezyit eden diğer bir hususiyet de sessiz ve tamamiyle mahfuz dahilden inbisatlı altış İren sistemidir. El ve ayak frenleri yekdigerinden temâmiyle müstakil olarak ayr.tamburlar üzerinde icrayı fil ederler, Dört vitesli Yeni Jransmisyon Dört vitesli transmisyon sayesinde Ford kam- yonu seri nakliyat için lâzım olan sür'ati » iktisap ettiği gibi yokuşlu ve arızalı yollarda azami yük ile aksamaksızın yürümek kabiliyetini kesbetmiştir. Ayni zamanda bu sür'at ve kuvvet fevkalâde has- .sas bir surette idare edilebilir. Yeni transmisyon, müteharrik dişli ve (selektıv) tipinde olup dört ileri ve bir geti vitesi vardır. Bütün dişlileri ve milleri kromlu ve sureti husu- #iyede” terkip edilmiş çelikten fal edilmiştir. Ehemmiyetli noktalara vazedilen bilyalı ve masarah yataklar delk ve temastan mftevellit. aşınmalari haddi asgariye indirdiği için, transmisyon heyeti umumiyesinin bu suretle ömrü büyük bir nisbette uzatılmıştır, > Lüzumunda kasnak takılmak üzere trarismisyojğ ' ahfazasına büyük bir delik açılmıştır. AA Modeli Ford kamyonunun hususiyetleri si MOTÖR — Ford kamyonunun' dört silindirli olan motörü mütevassıt sür'atlerde 40 beygir küv- vet istibsal eder. Bu hususiyet mütevassıt sür'at lerde bile hemen hemen tekmil beygir kuvvetinin istimal edilmesini temin etmek dolayısiyle gayet dikkate şayandır. Bundan 'başka motörün diğet ehemmiyetli “bir çok hususiyetleri! daha vardır. ” MAHRUKAT— Motörün üstünde bulunan depo. dan kendi ağırlığı ile akar. Deponun, hacım istin bisi takriben 98 litredir. ŞASİ EBADI! — Arka poyra uçları arasındaki * mesafe. 66 1/2 pus, arka çift tekerlekler arasındaki mesafe 74 ,34 ve şasinin uzunluğu 1881/2 püstur. Kamyonun Standart dört karoserisi Ford kamyon karoseriletinin €n şayanı dikkat bususiyetleri harici manzaralarının güzelliğine inzi- mam eden sağlamlıklarıdır. Hali hazırda ibzat edi- len standart karoseriler Platform, Ekspres bodi ve Panel bodidir. Platform karoserinin etrafına pâf- ; maklık koymak süreti ile bu karoseri Stek bodi baline ifrağ edilebilir. Bütün bu karoseriler için ya alelâde açık ve yahut bütün çelikten mamul kâ palı şöför mahalleri ihzar ve imal edilmiştir. Plat- form bodinin genişliği 5 kadem 8 pus ve uzunluğu $ kadem 1 1/2 pustur. Bu kâroserinin lüzumunda kenarlarına takılan parmaklıkların yüksekliği platform zemininden iti. baren 26 pustur. Ekspres bodinin iç eb'adı:dört'kadem geniş lik ve 7 kadem 2 pus uzunluk arzeder. Zemindeb tavana kadar olan mesafe 12 /18 pustur. Panel bodinin mesahei sathiyesi: 43 pus ge Dişlik ve 50 pus uzunluktur.. DD FORD MOTOR COMPANY EXPORTS INC