27 Temmuz 1930 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 3

27 Temmuz 1930 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 3

Zaro ağaya ne oldu? Ailesine ne mektup, ne para, ne de haber gönderiyor Torunu merak içinde kalan aile efradı namına eeyahat hazırlığında Zaro ağanin toruna Cafer Ef. Dünkü yefiklerimizden biri Amerikada bulunan Zaro ağı- dan şehrimizdeki. ailesine gelen bir mektuptan bahsetmekte idi. Göya asırdide ihtiyara cepken şalvar giydirilmiş ve kendisi be- line birde saldırma takılarak Nevyorkta teşhir edilmiştir. Ge- ne yarıldığma göre bu haber Üzerine Zaro ağanın ailesi ihti- yarn İstanbula iade edilmesi için teşebbüsatta bulunmağa ka- rar vermiştir. Dün Zaro ağanın torunlarm- dan Cafer EF. dedesinin seyya- hatı hakkında şunları söylemiştir: “Dedemden ailesine şimdiye kadar iki mektup gelmiştir. Birisi Pireden diğeri Marsilyadan gön- derilmiştir. Amerikadan henüz ne mektup vene de para gelme- miştir. Zaro ağaya Amerikada cepken ve şalvar gidiridiğinden- de haberdar değiliz. Dedemi akra- basından olmıyan birisi Ameri- kaya götürdü ihtiyarı kandırdılar, Şehir şehir gezdirecekler. iki sene evvel İtalya seyahatından teldiği zaman götürenler on para vermemişlerdi. Bu seferde gene ihtiyarın beş r“rasız geleceğine şüphemiz yoktur. Dedemin yad ellerinde sefalet çekmesine mani olmak için Ame- rikaya gitmeğe karar verdim. Ev. rıklarımı hazırladım, yalnız Ame- .ikan sefaretanesi biraz müşki- lât gösterdiği için (o seyahatım teahhur etti. Mamafih muhakkak gideceğim.» Yazan: 8 S Van Daya Vans omuzlarını silktiz li Na ani eldiven- leri ve çantası şöminenin üstün- de bulundu. — Dikkat: kadın orada değil- çanta. ve eldivenler ora- da idi. Buradaki küçük farka nazarı dikkati âlinizi celbederim. Sözleriniz mantıki değildir. Be- nim pantalonumu boyacı dükkâ- nında görürseniz benim de boya- ada ol ilân eder misiniz? — Canım niçin böyle söylü- yorsunuz. Bir kadının yanında bulunan bir şey o gece beraber ezdiği adamın evinde çıkıyor. BU KADIN. . KATİL DEĞİL Londra gazete- leri diyorlar ki İngiliz doktorları Zaro ağa- nın yaşını tastik ettiler Amerikalı genç bir kız Ağanın kâtibidir Son posta ilen gelen -Log- dra gazetelerinin verdiği ma- lümata göre Zaro ağa 'üç doktor tarafından muayene olunmuş, neticede onun 156 yaşında olduğu tasdik olun- muştur. Zaro ağanın sihhi vaziyeti pek mükemmel görülmüştür. Ağanın saçları yeniden bit- mektedir. Zaro ağa yığın yığın davet- ler karşısında kalmış; kendisi- ne kâtiplik etmek için “Ame. rikalı bir kız tâyin olünmüş- tur, Yalovada Gazi Hz. muvaffaki- yetlerinden dolâyı E- manet heyeti fenniye- sine teşekkür etti Muhittin B. ve Emanet fen heyeti müdürü Ziya B. evvelki gün Yalovaya gitmişlerdir. Mu- hittin ve Ziya Beyler millet çiftliğinde o evelce yapılan ve bilâhara dokuz metre sahile doğru nakline karar verilen köşkün nâkil ameliyesine naza- ret etmişlerdir. Kısmen O be- tondan yapılmış olan köşk inşa edilmiş olduğu büyük çınarın yanından fenni şekilde kaldırı) mış, sahile yakın bir yere kon- muştur. Türkiyede ilk defa ola- rak Türk mühendislerinin be- ton bir binayı dokuz metrelik bir mesafeye hasara uğramadan kaldırmaları Gazi Hz. nin takdir: lerini mucip olmuş ve Gazi Hz. Emanet hey'eti fenniyesine te- şekkür ve töbriklerinin bildiril mesini Muhittin Beye emret- miştir. ya 5 Ma Ömer Fehmi — Bu sa i - kabul eder- sem kendi zekâma iftira etmiş olurum. — Yok mugalata yol - mıyalım, Çanta Me aa; ki gi tepen Üze- rinde yol dın da çıktıktan sonra eve er Çünkü gelmiş olsa idi kapıyı Madam Hatz açacaktı; şu halde bu nesneler “oraya ne zaman ve kimin tarafından © konuldular? Lütfen izah buyurur musunuz? — Emredersiniz. Bilfarz hun- İarı bizzat Benson getirmiş ola- bilir. Canım kadınların adetini İ bilmez misiniz?Çarşıdan aldıkları undan daha sarih delil olur ime paketleri, hatta çocuk oyuncak- | Tembel talebe | 3 — VAKİT 97 Temmuz Xİ30 Kapalı ç arşıyı nasıl kurtarmalı :1 Babasının tazyiki-! Bir çatı altında toplanan 2900 ne dayanamıyarak ınfhıhar effi. Yeşilköyde Feyziati lisesi tale- lebesinden 18 yaşında Ahmet E. nin intihar. ettiğini yazmıştık. Mahallinde yaptığımız tahkikata göre, bu genç tembel ve baylaz bir . talebedir, Halbuki 'babası kömürcü “ Osman Ef, oğlunun iyi yetişmesini, adam Olmâsını istemektedir. Bundan dolayı oğ- luna bir çok def'alar nasihat vermiş, fakar bütün bu güzel sözler genç adama tesir etme- miştir. Nasihatle oğlunun yola gelmiyeeğini anlıyan Osman ef. nihayet Ahmedi tazyik etmiye başlamıştır, Bu tazyik genç © adama pek fena tesir etmiş, onu hayata kar- şı bedbin yapmıştır. Artık bun- dan sonra intiharlar serisi baş- lamış, delikanlı evvelâ kapısı pençersi kapalı odasında kömür yarak ölmek istemiş, yetişip, kur- tarmışlar, sonra kibrit çöplerini ezerek içmiş, doktor yetiştirmiş» ler, nihayet bütün bunların ken- disini ölüme kavuşsurmıyacağını görünce, evelki gün bir tayyare filintası ele geçirmiştir. Yatak odasında kalbi üstüne ateş etmiş, kendini öldürmüştür. Ahmet, halasının oğlu Sait Ali sf. ye bıraktığı - mektup ta ba- basının tazyikinden şikâyet et- mektedir. larını bile “İütfen şunları <e- binize koyun!,, diye yanlarındaki erkeklere vermezler mi? Sönra katil zabitayı aldatmak için on- ları oraya bırakamaz mı? Azizim Markam; bahsi uzatmamak İ- çin size yalnız şu ihtarda bu- | lunmama müsaade edin: Kadın- lar el çantalarını eldivenlerini öyle şömine üstlerine, port man- tolara bırakmazlar; bilâkis ken- dilerine en yakın yerlere, masa üstlerine, (koltuk kenarlarına koyarlar. — Ve Benson cigara İzmarit- lerini de cebine koyarak getire- bilir. — Hayır fakat bunlar daha evvel, bir başka gün bir başka ziyaret esnasında atılmış olabi- lirler, — Hayır olamazlar, Çünki sizin istihfaf ettiğiniz Hat şömi- nenin içini her e muntazaman temizlediğini ıdan öğrenip bana bildirmiştir. — Siz ne çok şeyler biliyor- sunuz. Fakat azizim bunun bir sz ae dk b Belâ kömür, sonra 7€- hir, nihayet tabanca de işsizler, nlar gezer. — Kapalıçarşı harap oluyor! Kapalı çarşıyı hep biliri” yâlnız örada aliş veriş eden; onun İoşluğunda dinlenen, gü- rültüsünden eğlenen, dertleri ile zehirlenen yüzbinlerce kişi var- r Kapalı çarşı, Ayasofya camii Dikilitaş, “Topkapı sarayı gibi bir mazi ve tarihtir;seyyahlar gezer. Kapalcarı, elmastan zencefile kadar herşeyin bulunduğu bir zar yeridir; şehir halkı gezer, palıçârşi tozu, çamuru olmıyan arabası, otomobili“ bulunmıyan, dilenci feryatları, hamal kavga- ları duyulmıyan bir caddedir, dalgı ve herkes Çarşı ölüyor Dediler, inanmadık. — Kapalıçarşı ölüyor |. Dedi- ler, aldırmadık. — Kapalıçarşıdaki 2500 dük- kândan, 500 zü kapandi. Öte- kilerin de eli kulağında! Dediler. Yalan, diyemezdik; çünkü or- tada rakkamların: belâgatı ve kat'iyeti vardı. Tetkik ettik, sor- duk, soruşturduk, Karilerimizden fikir aldık. Kâpaliçarşı günden güne sö- nüyor, “dükkânları İm 0 oluyor, niçin ? Bütün dün- Mn iktısadi buhrandan mı? Bunun haricinde sebepler olduğu © söylendi ve filhâkika .—. anketimiz de bu neticeyi ii. Bu sütunlarda işte biz bu neticeyi tesbite çalışacağız. Çarşının tarihi Kapalı carşı 857 de Fâtih ta- telmdali inşa ettirilmiştir. Daha evvel Bizansın kapah çarşısı şim- diki divan. yolunun. bulunduğu yerde nisbeten küçük bir şey- miş. Sonra büyük bir yangın olmuş, cıvarda (Obazı dini müesseseseler inşa edilmiş... Bu sebeple dükkün “ihtiyacı çoğal- mug. Buna ilâveler e yapılmış ve bizim bildiğimiz kapalı çarşı meydana çıkmış. 2300 dükkân bir dam altında Kapalı çarşıda 2500 dükkân vardır. çarşı" yazın sabahları se- kizde açılır, akşamları sekizde kapanır. Kışın sekiz buçukda açılır, altı buçukda kapanır. Ma- kadına “katil sensin! , Demek için lâzım gelen kahâatı vere» miyec itiraf ediniz. ve rat ederim ama bu di- — Nedir diğerleri dediğiniz ? — Tahkikata giden tabarri memurları. tesbit. ediyorlar ki: Benson ve bü kadın akşam ye- meğini kırkıncı caddede bulunan küçük bir çiügene lokantasın- da yemişlerdir. Yemek esnasın- da aralarında şiddetlice bir mü- akaşa - olmuş ve “nihayet tam si yansı çıkıp gitmişlerdir. Bindikleri bir kira otomobilidir. Cinayetin saât tam yarımda ya- pıldığını biliyorsunuz. Eğer ka“ dın lokantadan çıktıktan sonra Bensonun evine gitmemiş olsa idi Bensonun da ona refakat et- mesi, binaenaley hadisenin vukua gelmemesi lazımdı. Acele etmeyin daha söyliyeceklerimi bitirmedim. Kadın Riversude Driv deki. 80 numrolu evine saat birde elinde çantası ve eldivenleri olmadığı İime eidlikinsün dansi Vali A mr emen Bu milyonlarca liralık servet anbarının idare, muhafaza ve bakım şekillerine dair tafsilât ükkân'n&zaran, niçin kuruldu LU »ys İŞ den itibaren yar teşrini saniden itibaren kış ad olunur. 27 hususi bekçi 27 hususi bekçi bu milyon- larca liralık servet anbarını inu- hafaza ederler, Kefâleti mütesel- sileye. tabidirler, Kendilerini çarşı cemiyeti tayin eder. Ce- miyetin 12 azası vardır. Esnaf arasından seçilir. Meccanen ifa- yi vazife ederler. Haftada bir defa nöbete kalırlar. Güneş batarken Akşamları esnaf çekildikten sonra bekçiler vazifeye başlar- lar. Birisi anahtarları toplar, ta- mamdır der, Kapular kâpanır. Bektiler dört tarafa dağılır. Her dükkânm kilidi yoklanır. Bir noksan olmadığına kanaat hasıl edilirse tabii şekilde çalışmaya devam edilir. Nöbetçi &za ak- şam bütün esnaftan iki üç saat sonra gider. Yine iki öç saat evvel gelir. Kilitlenmesi onutul- muş bir dükkân varsa mühür- lenir ve bu nöbetçi âza tarafın- dan ertesi sabah sahibine tes- lim edilir. Çarşı bir mahalledir Çarşı aynizamanda bir mahâl- ledir. Esnaf cemiyetinin reisi bu mabâllenin “muhtarıdır. Ayrıca heyeti ihtiyariye âzaları vardır. Heyeti ihtiyariye varidatı cemi- yetin varidatı olur, Yarınki sayimızda Çarşı için söz söyliyen, fikir ve mütalâa yürütenler. arasında «Kapalı çarşıyı kaldırmalı!» di- enlerde var? Niçin? Doğrumu? Be yarın. anlatacağız! halde gelmiş, anabtarinı kayıp ettiği için kapıyı maymuncukla açmıştır. Bütün bunlardan baş- ka şöminedeki cıgara izmaritle- rinin bu kadın tarafından kulla- nılan cıgaralar cins ve nevinden olduğu da anlaşılmıştır. Markam cigarasını yakmak için sustu. Sonra tekrar devam etti. — Kadımn o geceki ef'al ve harekâtı etrafında elde ettiğimiz malümat bunlar. Ben hususi hayatı ve mazisi için de tahki- kat yaptırdım. Neticede öğren- dim ki yüzbaşı Leakok isimli bir adama nişanlıdır ve bu yüz- başının öyle bir tabancası vardır ki kurşunları Bensanun beynini parçalıyan kurşunla tam bir Pei elemek bedi Glpe- et günü yüzbaşı ile kadın bir- ikte öğle yemeği yemişler- ertesi sa ta yüzbaşı nişanlı, sıpın evine gelmiştir. (Bitmedi) |