3 Ağustos 1930 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 8

3 Ağustos 1930 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 8

| 6 — VAKIT Adliyede : 3 Ağustos 1630 Hapisanedeki cinayet Hadiseye sebep, yatak mı, garip kıskançlık mi ? Rivayetlerden hangisinin doğru olduğunu Evvelki gün umumi hapisanede tahkikat meydana çıkaracak i Mektebe girmek | vukua gelen katil hadisesinden bahsstmiştik. Bu hüsustaki tahkikata müd- | dei umumilikçe ehemmiyetle de- | vam olunmaktadır. Cinayet, bir bahçevan makası “ ile ika edilmiştir. Bu makasın nasıl olupda içeriye sokulduğu | araşlırılmaktadır. ii pi L ş Katil Aptullah katilden onbeş seneye mahkümdur ve bir müd- det evvel İzmir hapisanesinden buraya gönderilmiştir. Maktul Fikri, bir kıza tecavüz madde- sinden yedi buçuk :seneye mah- küm bir gençtir. Mecruh Ömer Kâmil, hırsızlıktan beş seneye malıkömdur. Aptullah, o Fikriyi başindan, — boynundan, ağzından feci şekilde yaralar açarak öldürmüştür. Cina- “yete mani olmak isteyen Kâmili de bir kaç yerinden yaralamıştır. Kâmil, Cerrahpaşa hastanesinde teduvi edilmektedir. Hadiseye üçü arasındaki istir- ka» hissinin sebep olduğu, Ap- “tu “xn Kâmille Fikri arasındaki sa.umi görüşmeyi çekemediği, bu sebepten Fikriyi öldürdüğü > rivayet edilmektedir. Adliye ha- — disenin hakiki sebebini kat'iyetle tesyit edecektir. © Diğerbir rivayette vak'a, dün yazdıçımız gibi Aptullah tarafından bir-kaç.gün. evvel geri almmak istenilen bir yatak meselesinden çıkmış, birinci kavga bastırılmış, fakat ikincisi bu netice ile bit- miştir... ri vali mi? Gayri mübadil vesikaları hakkındaki tebliğ nasıl neşredilmiş? Muhtelit mübadele komisyonu dün umumi bir içtima akdet- miştir. Bu içtimada tali komisyonun Atinadaki heyeti murahhasasının | o lağvine karar verilmiştir. Diğer taraftan etabli vesika- larının tevzii meselesinde bita- yaf âzanın Türk heyeti murab- h mı bir emri vaki karşısında bırakmak istediğini tali komis- yonun bugün neşrettiğimiz teb- liğile anlaşılıyor. © Malüm olduğu üzere bu me- selede heyeti murahhasamız ve- sikaların ber iki hükümet polis .veya nüfus memurları tarafından evzi edilmesini takip etmişti. “Tebliğde “mahalli O memurlara müracaat edilerek Kendilerinden emuriyetleri dairesi dahilindeki malallerde oturan ve etabli hak- kımı haiz olan eşhasın listeleri tenmiştir,, denmesine nazaran “bitarafların ikisi ortası bir sure- “ti hal buldukları anlaşılıyor. Işin garibi bu tebliğden tali ve muh- telit komisyon Türk azasının an- cak dünkü akşam gazetelerinde “neşredildikten sonra haberdar olmalarıdır. Her halde bu hareket karşı- sında Türk heyeti murahhasası- 'nın ne yapacağı meraka değer. > | Için...» | Sahtekârlık yapmakla maz- I man bir genc'n muhakeme- sins başlandı Istanbul Ağımrceza mahkeme- sinde dün Mustafa Nuri Ef. is- minde bir gencin muhakemesine başlanmıştır. On sekiz yaşında olduğunu söyliyen maznunun muhtelif mek teplere girmek için sahte vesi- kalar, tezkereler vücuda getir- diği, bunları kullandığı mevzu- bahstır, Kendisi böyle şeylere teşebbüs oetmediğini söyliyor. Mahkeme bazı tetkikatta bülu- nacaktır. Adliyede stenografi Adliye dairelerinde yakında bir stenografi açılacak, burada! zabıt kâtiplerine stenografi öğ- retilecektir. Kesik baş muhakemesi bu sebah başlıyor Istanbul Ağır ceza mahkeme- sinde bu sabah Kesik baş cina- yeti muhakemesine başlanacak, bu davadaki maznunlardan Öme- ri döğerek öldürmekle maznun | iki jandarma da birlikte muha- keme edileceklerdir. —— Romanya sefiri Şehrimizde bulunan Romanya sefiri M. “Karp,, bir kaç güne kadar Anka: raya gidecektir. Tevfik Kâmil B. Muhtelit mübadele komisyonunda Türk heyeti murahhasası reisi Tevfik / Kâmil Beyin pazartesi günü avdeti 'beklenmektedir. Yunan emlâki Sahiplerine iade edilecek Maliye Vekâleti Deferdarlığa gönderdiği bir emirde müte- gayyip Yunanlılara ait emlâkin sahiplerine iadesini bildirmiştir. Bu emlâk gayri mübadiller ce- miyeti tarafından idare edili- yordu. Cemiyet son zamanlarda kira- ya verdiği emlâkin kira bedel- lerinden mühim bir kısmını ala- mamış, hariçte 100,000 lira ka- dar bakaya bırakmıştır. Edirnede Camilerin tamiri Hazırlık Edirnede Evkaf idaresine ait bulunan mebani ve camilerde geçen haftaki kasırganın yaptığı tahribat 100000 lira olarak tes- bit edilmiştir. Istanbulda cami ve minare tamiratı yapan ustalar Edirneye çağırılmışlardır. Mahdut olan bu ustalar birkaç güne kadar hare- ket edeceklerdir. Teşekkür Temmuzun 3l inci perşembe günü gece saat dört raddele- rinde çalınmış olan mücevherat ve mebaliği sekiz saat zarfında failini bulmak ve emvali mesru- kayı tamamen zahize ihraç et- mek süretile Bakırköy zabıtası- nın gösterdikleri yüksek dirayet ve vazife perverliğinden naşi mumaileyhime alenen arzı te- şekkür olunur Efendim, için i (Üst tarafı I inci sayıfada) Şark, hudutlarımızda © tarafı- mızdan alınan tedbirlere gelince, evvelce işaret ettiğimiz veçhile bu tedbirlerin kat'i surette tekarrür etmesi için İran hükümetinin notamıza vereceği cevabın vüru- duna intizar edilmektedir, Bunun içindir ki (Tahran) a tayin edilen yeni sefirimiz Hus- re v bey memuriyeti mahalline an- cak on beş gün Sonra hareket edebilecektir. Bu müddet zarfın- da Bulgaristana gidip gelecek, Bulgar kıralına veda edecektir. O zamana kadar !ran'dan bek- lenen cevap ta gelmiş olacağı için Tabrana giderken vaziyetin icabatına göre hükümetçe tekar- rür edecek hattı hareket hak- kında kat'i ve sarih talimat ala- bilecektir. Diğer taraftan İbrahim “Tali Beyin de daha bir müddet bu- rada kalacağı atlâşılmaktadır. Bu suretle o da birinci müfettiş- lik mıntakasına avdet ederken İran hükümetinin cevabı alın- dıktan sonra ittihaz edilecek mükarreratı telâkki etmiş bulu- nacaktır. Mumaileyh dün Am karadan gelmiş ve Yalovaya gitmiştir. Orada Gazi Hz. lerine arzı tazimat edecektir. Tahrandan gelen haberlere göre Memduh Şevket B. Harici- ye vekâletinin telsizle gönderdi- ğı notayı alınca İran Hariciye nazırı Frugi Hanı ziyaret ederek notayı tevdi etmiş ve şifahi ba- nı izahat ta vermiştir. Iran Hariciye nazırı, sefirimize eski dostane teminatı tekrar et- mekle beraber, sotamızı meclisi rür edeceğini söylemiştir. İran ceva- bının bugün veya yarın gelme- sine intizar edilmektedit. Hudut komisyonu Türkiye - İran hududunun tah- didi için teşkil edilecek komis- yonun İran heyetinin teşekkül ettiği ve İran hariciye nezareti yüksek memurlarından Refiül- mülkün riyaseti atında olduğu Irandan bildirilmektedir . Bu heyet Türk heyetile Teb- rizde birleşecek ve tahdidi hu- duda başlıyacakmış. Irak sefirinin beyanatı Cenup hududumuza vuku bu- lan tecavüz üzerine hükümeti- mizin İrak hükümeti nezdinde siyasi teşebbüste bulunduğunu yazmıştık. İrak hükümetinin şeh- rimizde bulunan sefiri Rauf bey bu münasebetle şunları söyle- miştir: “ — Son hadiselerden haber- dar olmadığıma emin olunuz. Iran hükümetinin mütecavizle- re yardım ve müsamaha etmesi ibtimali yoktur. Bu hususta malümata malik bulunsaydım veya mezun olma» saydım belki sizi tenvir edebi- lirdim. Fakat bir aydan beri resmi işlerden tamamen uzak yaşıyorum. Istanbulda mezunen bulunuyo- rum, Tedavi ve istirahate ihtiya» cım vardır. Bu ihtiyaç dolayısile- dir ki tedavi için Avrupaya gi- diyorum... Ağrı dağında Ağrdağı harekâtına başlamak için lâzım gelen ihzarat süratle Dağdaicra edilecek harekâtı | | İranın cevabı | Fehimin arkasından.. ihtiyar san'atkâr nasıl yetişmiş,ne yapmıştı ? Dostum ressam Münifin ve | tiyatromuzun babası Ahmet Fe- him ölmüş. Dün bukara haberi alınca babamı kaybetmişim gibi acındım. Zavallı sevimli küçük ihtiyar... Artislik, ve fevkalâde fotojenik çehresile, yüzünün ba- riz kalın çizgileri, kalın beyaz kaşları ve biraz çukurdan ba- kan küçük canl gözlerile, vücu- dundan sempati taşan tatlı hey- etile gözlerimin önüne geldi. O Ahmet Fehim efendi ki sahneye çıkan ilk Türk olmak şere- fini haizdir. Ahmet Fehim efendi, 1857 senesinde Üsküdarda doğ- du, babası Kadı efendi isminde bir zattır, oğlunun elinin emeğile geçinmesi lâzımgeldiğini bildiği için Fehim efendiyi Topaneye verdi, buradan yetişen Fehim idarei mahsusa fabrikasında Tor- acı olarak çalıştı, bir müddet sonra sanayi mektebi atelyesine usta başı olarak alındı Sanayi mektebi Sultan Ahmette idi, Fe- him oraya civar olan Gedikpa- şaya gidip tiyatro seyretmiye başladı, tiyatrodan zevk alıyor- du, Ayni zamanda Gedikpaşada Migırdıç ağanın dükkânında Ge- dikpaşa tiyatrosu aktörlerile ta- nıştı. Rus muharebesinde Ruslar Edirneye gelmişler, Gedikpaşa tiyatrosu aktörlerinden bir kısmı Rus askerlerine temsil vermek üzere Edirneye kaçmışlardı. Bu sırada Kedikpaşa artistlerinden Istanbulda kalanlar Mığırdıç ağa- nın kahvesinde tanıdıkları tiyat- ro meraklısı Fehim efendiye sahneye intisap etmesini teklif ettiler, kabul etti, ilk defa “ İki sağırlar,, komedisinde uşak «Bo- nifos» rolünü oynadı, o zaman yirmi yaşında idi. Gedikpaşa tiyatrosundan son- ra Fasulyeciyan trupu ile Bursa” ya giden ve orada Ahmet Ve- fik Paşadan himaye gören Ah- met Fehim bilhassa Molyeri oy- namakta pek büyük muvaffakı- yet göstermiş, bütün Molyer kül- liyatını oynamıştır. Ahmet Fehim efendi, Bursa dönüşünde muhtelif teşekküllere girmiş, turnelere iştirak etmiş, bir çok sahnelerde rol almıştır. Bu sureti büyük bir muvaffakı- yet gösteren, şöhret kazanan Fehim, nihayet iş başına geçti ve bir kumpanya teşkil etti: Os- manlı'komedi ve vodvil heyeti, Fehim efendi, Türk sahnesine yeni bir hava getiriyordu, o za- | mana kadar klâsik eserler, cinai piyesler, melodranılar, operetler oynanıyordu. Ahmte Fehim, mu- asır Fransız tiyatrosunun ince zevkini, bol kahkabalı, entriki kuvvetli yeni eserlerini sahnemize Kam mn amam m teshil için icap eden vesait cel- bedilmiştir. Tayyarelerimiz günde üç defa Ağndağını bombardıman etmek- tedir, Dağda tahassün edenler ara- sında açlık baş ğöstermiştir. Son günlerde ihata kollarına dahalet ve teslim olan şakilerin adedi artmıştır. Bunlar iğfal edildikleri- ni ve asiler arasında açlık ve sefaletin tahammül edilmez bir hal aldığını söylemişlerdir. nakletmiye başladı, senelerce et- rafına neş,e dağıtmıya çalıştı. Ahmet Fehim meşrutiyetten sonra bir müddet daha sahneye devam etmiş, umumi harp sene- lerine kadar çalışmıştır. 1926 kâ- Dunusanisinde sahneye intisa- binin ellinci yıl dönümü Tepebaşı tiyatrosunda tes'it edildi, ayni sene zarfında nakledip aktör kü- çük Kemal Beye yazdırdığı ha- tıratı VAKİT gazetesinde tefrika edildi, Son bir kaç sene içinde ihti- yarlığı artan Ahmet Fehim ye- niden çocukluğa dönmüş gibi idi. Ziyaretçileri onun yüzünde daimi bir tebessüm buluyorlardı. Sanki o, vazifesini yapıp bitir- miş bir adamın huzur ve istira- hati içinde idi. Yüzünde bu inşirah çezgileri- le gitti. Bugün onu Büyük adanın serin ve yüksek bir te- pesinde toprağa ( bırakacağız. Toprağa biraz kalbimizden ve kendimizden de bir şey vermiş olarak ... Refik Ahmet Zaro Ağa Güzellik kıraliçesini mi seçecekmiş? Amerikada bulunan Zaro ağa her gün binlerce halk tarafından ziyaret edilmekte ve büyük bir rağbet görmektedir. Amerikalı- lar ihtiyarın sözlerini büyük lav- halar halinde duvarlara asmışlar. içki aleyhtarları kendisini büyük reklâm olarak kullanmışlardır. Zaro ağanın yalnız bir dişini altın kaplamak için 3000 dişci müracaat etmiş, Nevyorku gezer- ken polis, otomobiline müşkülât- la yol açabilmiştir. İhtiyar, Galveston şehrinde yapılacak dünya güzellik müsa- bakasına davet olunmuş ve düm- ya güzelini seçmesi için kendi- sine binlerce dolar teklif edil- miştir, Zaroya rakip Bitliste, Zaro ağa ile uzun zaman hayat arkadaşlığı etmiş 134 yaşında Temo ağa isminde yeni bir asırdide meydana çık- mıştır. Temo ağa Zaro ağadan daha zinde olduğunu ve iki defa da- ba evlenebileceğini iddia etmek- tedir. Müessif bir ölüm Bursa sabık Türkocağı reisi avukat Namık Cemal ve Fevzi paşa - Diyarıbekir hattı hareket müfettişi Aptül Ezel ve Devlet demir yolları cer dairesi hey'eti fenniyesinden Turhan Beylerin pederleri esbak Antalya valisi Naziki zade Ahmet Cemal Bey efendi uzun müddettenberi müp telâ olduğu kanser hastalığından şifayap olamıyarak Erenköyünde Sahrayı cedlitte köşklerinde vefat eylemiş ve Sahrayıcedit kabris- tanıma o defnedilmiştir. Merhum iffet ve istikamet sahibi kıymet» li bir idare recülü idi Allah Rahmet eylesin,