10 Ağustos 1930 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 4

10 Ağustos 1930 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 4

e nkayadan akeelen güneş (ust taraf 1 inci saydada) mesai etmiş olan Türk ve Bul- gar milletleri birbirine karşı besledikleri samimiyet duygula- rını izhar ettiler. Bir Bulgar dostumun dedigi gibi ÇanKaya üstünde yükselen güneş, bütün dünyayı aydınlattı- ğı gibi ilk merhale olan ve ayni kandan gelen Türk, ve Bulgar milletini de elbette aydnlatar caktır. 2 Agustos sabahı... Burgaz limanında nadiren raslanan bir kalabalık rıhtıma doluyor... Bu > arada Burgazm nazik ve senpa- tik valisi gospodin Donçef, kıy- metli belediye reisi gospodin Kanaziraki, Garnizon kumanda» ni miralay Hiristiyef, O sancak meclisi reisi gospodin Kazarof, gümrük müdürü Popof, ve mi- safirleri karşılamak için Sofya- dan gelen mabuat müdür mua- vini gospodin Estamanof, Dok- tor Borolkof, ve Dimitir Janel, ve - Utro- gazetesi (o muharriri gospodin Hiristo © Istanef, ve Burgaz gazetecilerile Türk ve (o Bulgarlardan mü- rekkep bir halk kütlesi gu- rup gurup ayrılmışlar.. Müte- madiyen GAZİ den ve GAZİ nin sözlerinden ve yeni Türkiyeden bahsediyor. Vapur bir an evvel gelip yanaşmasını ve heyetimizi görmek için sabırsızlık alâmet- leri gösteriyorlar , Yediye çeyrek kala Türk matbuatının kıymetli mümessille- rini taşıyan - Canikolo- vapuru limandan içeri giriyor. Sıhhiye doktorunu OoOove Oo memurlarını limana götüren kayığın arka- sından Bayrağımızı taşıyan zarif bir osandalda © Konsolosumuz Hikmet Naci bey ve konsolos- luk memurlarımız gemiye doğru gidiyorlar, Yedide gemi rıhtıma yanaştı. Önde vali istikbale ge lenlerle gemiye gidiyorlar, heyet azasile tanışıyorlar, Bir müddet sonra samimiyet havası içinde gemiden ayrılan misafirlerimiz hükümetin tahsis ettiği otomobillere doğru yürü- yorlar, Herkeste büyük bir se- vinç heyecanı var, Bir jandarma takımı selâm resmini veriyor. Saat dokuzda ticaret odası salonunda yapılacak Kabul resminde bulunmak üzere, misafirler ayrılıyor ve konsolos- hanemize gidiyorlar. Orada bir aile sofrasında sabah kahvealtısı yapıldıktan sonra vali, belediye reisi, kumandana resmi ziyaret yapılıyor. Hepsi de Bulgar mil- letinin GAZİ mize karşı duyduğu mubabbet ve hürmetten babse- diyorlar. Dokuzda heyetimiz, konsolosu- muz ve vali ile birlikte ticaret odasına gidiyoruz. istikbale gelen matbuat umum müdür muavini : “Aziz meslekdaşlarımı Bulgaris- tanın ilk limanında hürmetle selâmlamakla bahtiyarım,, diyor. Ticaret odası konferans salonu baştan başa dolu... Halk mümes- silleri Türk mümessilleri, mahalli konsoloslar hepsi bekliyor. Belediye reisi yol gösteriyor, başta Hakkı Tarık Bey olduğu halde diğer zevatla salona giri- yoruz... Candan kopan beyecan- larla Bulgar milletinin mümtaz mümessilleri heyetimizi alkışlıyor- iar, Merasime riyaset eden bele- diye rejsi misafirlere şehir na- # 5 mına hoş geldiniz, diyerek bu ziyaretin iki memleketi, iki mil- leti biribirine daha ziyade sami- mi bağlıyacağını ümit ettiğini söylüyor... Ticaret odası namına oda başkâtibi, gâzeteciler namı- na-Ütro-muharriri Gospodin Hi- risto İstanef hararetle “hoş gel- diniz,, diyorlar. Müteakiben Meb'us gospodin Hislezini hararetle söyliyor te- mennilere iştirakediyor. Nihayet Türk Bulgar dostluk cemiyeti Burgaz şubesi reisi iki memleke- tin yakın münasebatından doga- cak hadiselerin mesut birer ha- dise olacağını ve Türk Bulgar dostluğunu Balkanlar'da ve ci- han sulhü muvazenesinde en mühim amil olduğunu ve temel teşkil edebileceğini söylüyor. Hakkı Tarık Bey kendilerine gösterilen hüsnü kabulden dolayı | teşekkür ediyor. Ve Gazi Hz. için bütün hatiplerin söyledikleri güzel, kıymetli sözlere mukabele ederek Gazi nin buyurduğu söz- leri tekrar ediyor. En samimi bir hava içinde kalpler ayni şiddetle ayni heye- canla çarpıyor gibi, Herkes iti- mat etmeliki o anda onu, o en büyük adamı, GAZİ'yi düşü- nüyor gözler onu görüyor gibi. Program icabı Bulgarıstanın en moderen değirmenini ziya- rete gidiyoruz, bütün daireleri- ni gezdiriyorlar her noktasın- da izahat veriyorlar, oradan şokola (fabrikasına © gidiyoruz orası da güzel ve eyi işliyor. Görülüyor ki Bulgar milleti fev- kalâde çalışıyor. Saat on üçte heyetimiz bele- diye tarafından verilen öğle ye- meğine davetlidir. Burgaz garı- mn büyük salonu Türk, Bulgar bayrakları ile tezyin edilmiş, çi- çeklerle süslenmiş büyük yemek sofrasında Türk ve Bulgar mil letini bu şirin şehirde birleştiren mümessiller yan yana oturuyor- lar, Gazi ve Türk milletinin refahına ve Çar üçüncü Boris Hz. nin ve Türklerle ayni kan- dan gelen Bulgar milletinin sıh- hat, saadet ve refahına içiliyor heyecanlı ve güzel sözler söyle- niyor, Garnizon muzikasının çok ca- zip surerte çaldığı İstiklâl marşı ve Bulgar milli marşı dinlendik- ten sonra -hurra- sesleri arasın- da yemek bitiyor... Halk sokak- larda toplanmıs heyetimizi alkış- kyorlar ... Saat dörtte iyi yolculuk te- mennileri ve alkışlar arasında heyetimiz Varna'ya doğru yola çıkıyorlar. Ben de Vârma'ya beraber gi- diyorum .. Kâmıran Sofyada ziyafetler Sofya, 9 (A.A.) — Dün Türk gazetecileri Çamkoru'ya davet edildiler, Sofyada kendilerini maliye “nazırı M. Mollof kabul ederek uzun müddet konuştu. Öğleden sonra Türk sefaretinde pek güzel bir çay ziyafeti veril- di. Sofyanın mühim fikir adam- ları davetli idiler, Akşam elçilik tarafından ku- lüpte bir ziyafet verildi ve bu ziyafette ziraat nazırı, Federas- yon reisi, elçilik erkânı bazır bulundular, Gece Leh sefaretine gidildi, sabaha kadar Bulgar - Türk ga- omimde basıldı 34 kişi tevkif edil- di, Kızıl Istanbul gazetesinin nus- haları ele geçti Türkiye komünist partisinin merkezi İstanbulda olduğu 1 Ağus- tos münasebetile İzmirde yakala- nan komünistlerin verdikleri ifade- lerden anlaşılmış ve İzmir polis müdiriyeti keyfiyetten İstanbul po- lisini haberdar etmiştir. 1 Ağustos günü şehrimizde de beyannameler dağıtıldığı için İs- tanbul polisi ehemmiyetle tahkika- İta başlamış ve bir kaç kişiyi taras- sut altına almıştı. İzmirden gelen malüâmat ile takviye edilen İstan- bul polisi evvelki gün derhal ted- bir almış, Samatyada Türkiye ko- münist partisinin merkezi ittihaz edilen evi basmıştır, Bir ameleye ait olan bu evin bodrumunda ts- harriyat yapılmış, yere gömülmüş “Röno,, teksir makinesi, bir san- dık içinde 1 Ağustosta tevzi edilen zerine basılmış olan Orak Çekicin ikilişesi, bir mühür ve “Kızıl İstan- bul,, başlıklı gazete nüshaları bu: lunmuştur. Bundan maada ele geçen bir defterden de teşkilâtın heyeti mer- İkeziye âzalarının isimleri tamamen öğrenilmiştir. Bunun üzerine bu adamlar firarlarma meydan veril- meden kısme nevlerinde, kısmen işleri başında yakalanmışlardır. Dün akşama kadar yakalanarak polis müdüriyetine getirilenler 34 kişiye baliğ olmuştur. Bunlar ara- sında yüksek mevki sahibi kimse- ler yoktur. Mevkuflardan beşi tramvay ameleliğinden matruttur. Diğerlerini şirketi hayriye, Üskü- dar “Halk tramvayları amelesi, Anadolu demiryolları amelesi, vat- man ve biletçiler ve tütün amelesi teşkil etmektedir. Aralarında beş te kadın bulunmaktadır. Mevkuf- larm isimleri gizli tutulmaktadır. Yalnız Anadolu demiryolları am- bar memurlarından Kemal Ef, vatman Hüseyin, biletçi Rıza, Kos- kada bir zamanlar meyhanecilik etmiş olan matrut tramvay âmele- sinden Rızanın isimleri öğrenilmiş- tir. Tahkikat tamik edilmiş mütead- dit nüshaları elde edilen Kızıl İs- tanbul gazetesinin üçüncü numara! sının tabedildiği ve gizliden gizliye tamamen tevzi edildiği anlaşılmış- tar. Tahkikat devam etmektedir, henüz ikmal edilmemiştir. Bu teş- kilâtla alâkadar bir kaç kişinin da- ha tevkif edilmesi beklenmektedir. NAZIM HİKMET B. Evvelce komünizm meselelerin- den dolayı hapsedilmiş olan şair Nâzım Hikmet B. dün sabah zabı taca polis müdiriyetine celbedilmi; ve akşama kadar alıkonulmuşsa da mumaileyhin yeni tahrikât ile alâ- kast olmadığı anlaşılarak serbest bırakılmıştır. — ———— — — Köprü parası olarak alınan para Haziran ayı zarfında vesaiti nakliye şirketlerinin kökrü parası olarak aldıkları paranın 64900 lira olduğu gelen hesaplardan anlaşılmıştır . zetecileri arasında daimi teşriki mesai müzakere edilerek esaslar kararlaştırıldı. Öğlerlen sonra Bulgar - Türk cemiyetinde azim tezahürat ya- pıldı ve üç saat devam etti. Ge- ce cemiyetin mükellef ziyafetine | gidildi. Yarın Makedonya cemi- yetinin ziyafeti vardır. beyannameler, beyannamelerin ü-| | 4 — VAKIT Bir Plerecali intihap 10 Dan e - Meclis Peisimiz Yeni intihaptan eimek tadil meselesinin C.H. fırkasında müzakeresi ihtimali kuvvetli olduğunu söylüyorlar Ziraat kongresine bütün mütehassıslar iştirak edecekler B. M. Meclisi reisi Kâzım Paşa Hz. evelki akşam Yalovadan dön- müşlerdir. Meclis reisimiz dün Dolmabah- çe sarayında kendilerine tahsis €- dilen dairede istirahat etmişlerdir. Kâzım Paşa, yeni fırka hakkın da mütalealarını öğrenmek üzere kendilerini ziyaret eden bir muhar- ririmize bu hususta hiç bir şey söy- lememiş, yalnız yeni fırkanın da programı dahilinde olduğu söyle- nilen bir dereceli intihabat hakkın- da C.H.F.nm noktai nazarına dair demiştir ki: — Fırkada şimdiki intihap usu- lünün tadili hakkında bir müzake- re yapılmamıştır. Maamafih gele- cek sene intihabat başlamazdan evvel bu hususun müzakere edil mesi ihtimali kuvvetlidir. Fırkannı ne karar vereceğini bilmiyorum. Milli tasarruf cemiye- tinin faaliyeti Kâzım Pş. Hz. bundan sonra reisi bulunduğu Milli İktisat ve Ta- da şu izahatı vermişlerdir! — 5 küânunusanide toplanacak olan Ziraat Kongresi için cemi; tarafından bir talimatname hazır” lanmıştır. Ayrıca Ziraat odalari raporlar hazırlıyacaklardır. (o Mü“ tehassıslar da kongreye ' iştirak © deceklerdir. Memleketin muhtelif şuabatı istihsaliyesinde mütehass15 bulunan zevatın fikirlerinden isti" fade edilecektir. Cemiyetin makasıdını tamim için heseplı yaşamak ve israftan kaçınmak, yerli malı kullanmak lâzımdır. Bu esaslar üzerinden ilân kart” lar hazırlanmıştır. Yakında her ye* re talik edilcektir. Cemiyet tarafından tabedilen “Hesabını bilenin defteri -memle* ketin her tarafında dağıtılmıştır. Tasarruf mevzuu üzerine hikâyeler yazdırılmaktadır. Sanayi kongresi" ne ait kitaplarm tabi ikmal edik mek üzeredir. Cemiyet tarafından . “İktısadi Türkiye,, namile bir eser ihzar olu- sarruf Cemiyetinin mesaisi hakkın-| nuyor. Yerli mallar sergisi a mağ Yarın saat on altıda açılıyor Ikinci yerli mallar sergisi yarın saat 16 da merasimle açılacak ve küşadı B. M.M. Relsi Kâzım Pş. Hz. yapacaktır. Serginin tertip beyeti dün merasimi huzurlarile şereflendir- mesi İçin Gazi Hz. ne bir tel- graf çekmiştir. Yarın yapılacak küşat resmi için iktısadi ve mali müesseseler ile rüesaya (1000) davetiye gön- derilmiştir. Sergi pavyonlarının tanziminde dün ve evelki gece sabaha kadar çalışılmış, bir çok salonlar gayet zarif bir şekilde süslenmiştir, Sergideki dairelerden bir kıs- mını konserveciler, ıtriyatcılar, çiniciler elektirik tertibatile de söslemişlerdir. Yerli mallar pazarının bahçe- de yaptırdığı paviyonun dekor- ları ressam Münif B. tarafından tanzim edilmiş yalnız bu salon için 5000 lira sarfedilmiştir. Sergi 15 gün sabah saat 9 dan gece 12 ye kadar açık kalacak ve hariçten “e 30 noksanina pe- rakende satış yapılacaktır. Ikinci yerli mallar sergisinin âçılma resminin yapılması evvel- ce İsmet Pş. Hz. inden istirham edilmişti. Başvekil paşa dün Sanayi birliğine gönderdiği - şu telgrafla gelemiyeceğini . bildir- miştir, İkinci yerli mellar sergisi tertip heyetine On bir Ağustosta Ankarada- yım, sergiye muvaffakiyet dile- rim. İlk fırsatta sergide buluşu- TUZ. Defterdarlık resim istedi Diğer taraftan - haber - aldığı- mıza göre Defterdarlık idaresi dün sergi heyetinden bir talepte bulunmuş ve halka rehperolmak üzre bastırılan 100,000 ilân ile afişlerden resim ve pul bedeli istemiştir. Sergi heyeti bu hususta te- şebbüsatta Obulunmağa karar vermiştir. Gazinin köşkü tamamen nakledildi “Yalovada Gazi köşkünün mütebaki kısmının sekiz buçuk metre a doğru alınma ameliyesi dün ikmal edilmiştir. Resmimiz köş- İ kü göstermektedir.