27 Ağustos 1930 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

27 Ağustos 1930 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

“ “leri alâkadarların e 7 — ları kat'ileşmiştir. Bu üç meb'usun bir kaç güne kadar Halk Fırkasından ayrıl- malarına muhakkak nazarile bas kılmaktadır. Nuri B. Yalovsya gidiyor S.C.F. Kâtibi umumisi Nuri B. bu sabah Yaloyaya gidecek- tir. o Mumaileybin © avdetinden sonra meb'uslardan daha “bazı iltihakların olacağı söylenmekte- dir. Fethi B. Adliye vekiline cevap veriyor Fethi B. dün Fırkada çalış- mış ve akşam üstü. kendisile görüşen bir muharririmizin muh- telif saallerini dinliyerek şu be- yanatta bulunmuştur: 1 — Adliye vekilinin beya- nntını hayretle okudum. Can borcundan başka Allaha bile verilecek hesap olmadığını söy- lüyor. Bu sözleri söylerken an- laşılan muhterem vekil bir Cüöm- huriyet idaresinde yaşadığını u- nutmuş ve kendini bir diktatör farzetmiştir. Mahmut Esat beyin Gumhu- riyet halk firkası namına söz söylemek selâhiyetini ben tetkik edecek değilim. yalnız C.H. F, nizamnamesinin 10 ncu maddesi fırka namına söz söylemek selâhiyetini yalnız fırka raisine bahşediyor. Şu hal- de Adliye vekili Beyin bu süret- le fırka namma söz söylemesi kendi nizamnamelerinin ahkâmı siyasiyesine mugayirdir. Biz kim- senin can borcu ile meşgul olmak istemeyiz. Fakat muhtarem Ve- kilin Otedvir oettiği (Adliye işlerile meşgul olacağız. Kendi- leri bu işler hakkında millet meclisine cevap vermekle mü- kelleftir. Vekil bey söylediği sözlerin nasıl bir enormite oldu- ğunu. hissetmiş olmalı ki Obeya- natında derhal tebdili istikamet ederek sık sık hesap vermekten zevk alacağım ilâve etek mec- buriyetinde kalmıştır. Bü ifade- lerdeki tezat kimsenin nazarı dikkatinden kaçamaz. Tosya ve Kastamonudan belediye reislerinin Oo imzalarile gazetelere gelen tekzip telgraf- larının ibarelerine dikat olunur- sa ikisininde harfiyen ayni me- tinde yazılmış oldukları görülür. Bu hal Uful ettiğini görmek is- tediğimiz eski bir (zihniyetin mahsulüdür, ve artık modası — Fırkanın Belediye namzet- muvfakatı alınarak mı testbit edilecektir? Her iki fırkanin ayni buviyyet- leri namzet göstermesi ibtimali bazarı dikkate alınmış mıdır? — Bu, nazarı dikkata alın- mıştır. met paşa Hz. daha fazla şimendüfer inşaatı yapılamadığı için tenkit beklediğini söylüyor. Perensip itibarile şimendüfer ya- pılmasına fırkanın muarız olma- dığı teyit edilebilir mi? — Buna dair noktai nazarla“ rımızı Millet Meclisi kürsüsünde söylüyeceğiz. Şimdilik proğramı- mızda nafia işlerine müteallik © maddeden farla bir şey söyleye- k miyeceğim. Fethi B. yorulmuş! Fethi B. bundan sonra İstiklâl © İsminde bir gazete çıkaracağının doğru olmadığını, yakında İzmire gideceğini söylemiş ve seciye- si, ahlâkı şüpheli bazı kimsele- rin yeni fırkaya girmek imkânı- nı bulabilip bulamıyacakları hak- kındaki neşriyata şu cevabı ver- VAKIT 27 Ağustos 1930 hakkı tarık b. “ben halk fırkasındayım,, diyor. Bu günkü sabah gazeteler er de benim fethi bey fırkayun geşeze ğim, birde yeni gazet. çıkaracağım hakkında o fırka binasmın koridorla. rında bir havadis işitildiği yazılıdır. Ben Halk fırkasındayım. Gazetem “Vakıt,, gazetesidir. İkinel bir gazete çı karmak için de henüz bir icap görmü. yorum, Fırkamız iktidar mevkiindedi. ; hemen hemen yalnız iktidar mev- kiini almak için kurulmuş başka fırkaya geçmek niçin? Diyorlar ki iki fırka kardeştir, gaye si birdir; o halde fırkamın maksadına daha çabuk, daha az zayiat, daha çok kazançla ermesi için ben, hele yeni fır. ka emrivaki olduktan sonra, fırkam '- çinde daha kolay çalışamaz mıyım? Başka bir şey: Yeni fırka lideri, ki fırkadan hesap aramak için meydana çıktıklarım söyledi. İsmet Pş. ve arka: daşlarını bu güne kadar hükümette tu- tuyor görünen biz değil miriz? hatta rini takip etmiyor midik? Kendi mes'uliyetimizin hesabını biz|*“ mi kendimizden alacağız? Yoksa mes- uliyetten kurtulmak vaziyetine gelmek neden? Bu fırkanm devam ve bakasını rekten arzu ettiğim tenkit salâhiyet ve İbetil kuvvetini muhafaza etmek için, Bence, bugünkü meb'uslar ou fırkaya girmemek lâzımdır. Serbest fırka İsmet Paşa kabinesini bir tarafta bırakıp halk fırkası meb'us- larından bir fırka yapacak değil ya? Ismet Pş. iktidar yerinde cebir ve ka hırla mı duruyor, yoksa hâlâ bizim ve vr frrka içinde de elbette gös! bilirler. Bana gelince: Eğer siyasi hayatim gidişinde bana düşen en son vazife, a. lelıtlâk, bir şahıs izini takip etmekten ibaret kalr“ 1 ben bunun en şerefli. öivi “Gazi,, yi takipte görürüm, D*; reisimiz eski arkadaşma muhabbet Sizi Pethi Beyö hürmet gösterebiliriz. Lâkin Gazi, işte kendisi imzala madı mı ki halk frrkasındadır, o- nun başındadır. hakkı tarık ve medeniye hususunda rehber- lik etmelidirler, böyle çirkin de- dikodulara ve şahsiyat münaka- şalarına sahifelerinden yer ver- memelidirler. Matbuat hürüyyeti ancak nezahat ve terbiyeden ay- rlmamak suretile kullanılır. Memleketimizde — Cümhuriyet esaslarını ebedileştirmek için yek- diğerini dalma mürâkabe eden iki fırkanın mevcudiyeti İtzumu herkesçe tastik olunmuştur. Bu milli gayenin vücut bulması için şabsi huzurumu feda ederek mü- cadele meydamna atıldım ve gaye nin temini için takatı beşer ha- ricinde denilecek bir sây karşi- sında bulunuyorum, Fethi B. ( Yeni Mersin) gate- tesi muhabirine İzmir ve Mersin teşkilâtına Reşit Galip B. in me- mur edilmesi muhtemel olduğu- nu söylemiş ve muhtelif mesele- ler hakkında şu beyanatta bulun- muştür: — Ecnebi sermayesinin mem- leketimize gelmesi için evvel e- mirde paramızın altın esasına göre tesbiti lâzım gelir. Saniyen itimat mucip olacak her türlü engelleri berta- raf etmek icap eder. memleketi- miz zengindir. İktısadiyat saha- sında yapılması mümkün olan işler çoktur. Cüz'i faizle Avrupa bankalarında yatmakta olan sermaye, müsait emniyet ve itimat şeraitini bulunca memle- ketimize memnuniyetle gelir, iti- kadındayım. Iktısadi buhran için; memle- ketin en büyük yarası çiftçilerin düne kadar biz bu arkadaşlarm reyle- > ö bi r — — i . | | YAKIT ın TELGRAPVTELER o 900 Genç Alman gazeteleri İzmirde Kürtler vakkındak iki gündür sıcak dal v ürtler vakkındaki iki gündür sıcak dalgası M. mekteplerinden ai hüküm sürüyor id €şriyatı İZMİR, 25 (A. A.) — Buzün 16 ile mezun oldu Bunun (sebebi İngilizleri (54 kuruş arasında 4.070 çuval üzüm ve ANKARA, 6 Vi —PBusel (o müteessir etmemektir 1 kuruş ile 27 kuruş arasında 465 çur |, ne muallim mekteplerinden mezun ©- isya. | val İncir satılmıştır, İki gündenberi bit lan 900 den fazla yeni muallimler gim-| hemi in ww e ve diden tayin edilmişlerdir. mdaki neşriyatı ingiliz scnk dalgası hüküm sürmektedir. Bu gün gölgede derecci hararet 56 dır. emeyi e gazetelerini meşgul etmekte de- Vekiller vam ediyor. Alman gazeteleri Tayyare bayramı —m İngilterenin (OKürt (o isyanında ANKARA, 26 (Telefon) — 30 Ağus- Dün Ankaraya vasıl | methaldar olduğunu söylüyorlardı.) çox Tayyare bayramı münasehetile bur oldular Ingilterenin bundan müteessir | radaki eğlence mahalleri o günkü ha olduğunu nazarı dikkate alan Alman gazetelerinden bir ikisi bu fikrini tashih etmiş, Taymis geçenlerde naklettikimiz O baş- makalesinde bu neşriyat aley- hinde bulunmuştu. Alman mat- buat idaresi İngilterede hasıl olan fena tesiri nazarı dikkate alarak, Alman, O matbuatının evvelki neşriyatını tekzip et- sılatlarını cemiyete terkedeceklerdir. Müsamereler hazırlıyorlar. Ağa han Refikasile darılmiş Ağa Han ile yeni Fransız karısı arasında bir dargınlık çıkmış olduğu haberi İngiliz gazetele- .rini fazla alâkadar etmiş, Deyli ANKARA, 26 (Vakıt) — Dahiliye ve Nafıa Vekilleri bu sabah geldiler. İs- İtasyonda karşılandılar, ————— — Cevat Bey Ankarapa ANKARA, 26 (Telefonla) — Orta drisat Umum Müdürü Cevat Bey di. Orta tedrisat müallimleri ara ci tahvil listeleri intaç ve tebliğ Üzredir. —— — Ankarada ziyafet miştir. si Meyl gazetesi bu meseleyi tah- ANKARA, 26 Gl z İş Ban- F 1 kik etmiştir. kuruluşunun Yıl dönümü münase. ransızlar Ağa Han Dovilde bulunduğu memurlarına Marmarada bir zi- —— Ck iz > kat İyafet verdi. Suriyede şakilere yüz halde karısı İsviçrededir. F, Ağa Han karısı ile arasında ihtilâf bulunduğunu tekzip etmiştir. Kâzım Pş. Hz. Büyük Millet Meclisi Reisi Kâzım Paşa dün Yalovaya gitmiştir. Yarım sv det edecek ve cumartesi günü dairei in tihabiyesi olan Balıkesire gidecektir. Doktorlar geziyor Etıbba muhadenet ve teavün cemiyeti bir vapur gezintisi ter- tip etmiştir. Doktorların vapuru 29 ağustos cuma günü saat on üç buçukta köprüden kalkacak, Kadıköy, Haydarpaşa, Bebek, Çubuklu iskelelerine uğraysfük""* Altınkuma gidecektir. “Orada iki saat kalınacak, isteyenler denize girecekler, müteakiben boğaz haricinde bir gezinti yapacak, bilâhare Büyükdereye gelinerek vermiyorlar Halepten gelen (o haberlere nazaran Fransanın Suriye komi- seri bir beyanname neşrederek Türkiyeden kaçıp Türkiye hari- cinde dolap çevitmekte olanların .İ Suriye toprağında faaliyette bu- lunmalarına müsaade edilmiye- ceğini ilân etmiştir. İ Bu beyannamenin bir neticesi olarak meşhur sergerde (aço) ile Cemil paşa zadeler Şamda, Mevlan zade Rifat ile | Hilmi ve Salih mel'unlarıda Ha- Halep merkez kumandanı bu hainleri çağırarak en küçük si- yasi hareketlerine bile müsaade edilmiyeceğini söylemiştir. Taşnak Ermeniler de ayrıca takip edilmektedirler. ———— Hint hududunda SİMLA, 25 (A. A.) — Kurram'milis rtaatı Massozelerin taarruzlarmı de BE YARAR Ayem EŞ Yaralı Kürtler burda. akşam yemeği yenilecek» B., Nafia vekili Recep Beyden A iliği da | tir. Vapur gece yirmi üçten son- ğ davetnameyi almış ve atide- ii — e ra Büyükdereden ayrılacak, Ru- cevabı vermiştir. İtal yaralı meli ve Anadolu sahilindeki bü- dan bir kısmı kendilerini tedavi ettirmek maksadile hududu geç- mişler ve (Musul) da muhtelif hastanelere yerleşmişler, orada — muhafaza altına alınmışlar Bunlarda sukutu hayal son dereceyi (o bulmuştur. Bilhassa Iran yolunun kapanması dolayı- sile cephane alamamaları yeis- lerini taz'if etmiştir. Hediyelerimiz Bitmesine 4 gün kaldı Eksik numaraları idare- hanemizden tedarik edebilirsiniz Gazetemizin başındaki hediye ku- ponlarının son numaralarını takdim ediyoruz. Biriktirmeğe devam ediniz. Okuyucularımızın aşağıdaki izahata dikkat etmelerini rica ederiz; 1 — Kuponlar 45 gün devam ede- cektir. 2 — S numaralı kupon yoktur. Yerine! alü numaralı kuporndan iki tane ko Dacaktır. 3 — Abonelerde kuponlarını kesip biriktirmelidirler. 4 — Kuponlar biriktikten sonra bi. riktirenler isim ve adreslerini Vakıt müsabaka memurluğuna bildirecekler fakat kuponlarını kendi yanlarında saklıyacaklardır. 5 — Kur'a günleri ve saatleri ayrıca ilân olunacaktır. 6 — İlân olunan günlerde ve saat- lerde kupon biriktirenler kuponlarını *Vakıt,, ideresine getirecek, bizzat kur'a çekip çıltan hediyeyi alabilecek. lerdir. Boğaziçi'nde Yenimahalizde Cümhu. riyet Halk Fırkası gurup reisi vekili /yon meb'asu Ali Beyefendiye. Cümhuriyet Halk Fırkası gu- rupu reisi sıfatile Sıvas İstaş- yonunun açılma (merasiminde tün iskelelere uğrıyarak köprü- ye gelecektir. Etıbba muhadenet cemiyetinin hazırladığı bu cazip gezinti, İs- tanbulun münevver ve kıymetli bir sınıf güzidelerine ve ailele- rine güzel ve eğlenceli bir gün yaşatacaktır. Fıkra: Ukalilık ... Vaktile Divanyolunu açacakları 18 man, Avrupadan bir miihendis çağır- muşlar. Bu adam, haritalarını, hesapla riri, keşiflerini hazırlamağa uğraşır. ken bir gün şeyhislâm efendi kendisini yemeğe çağırmış. Çorbadan kahbeye kadar şeyhislâm elendi mütemadiyen konuşmuş ve dak ma açılacak yoldan bahsederek “şura- dan geçsin, buradan geçmesin!, yollu ihtarlarda bulunmuş. Ertesi gün istifanamesini veren Av rupalı mühendise neden istifa ettiğini soranlar şu cevabı almışlar? — Şeyhislâmı bile yol hakkında di rektif veren bir memlekette ihtisasa ve bana ne lüzum var? Dünkü gazetelerden birisi bir mek tep çocuğunun Falih Rıfkı Beye hit den yazdığı bir mektubu neşrediyordu. “Benim neslimde her kusur var, fa kat benim neslimden bir Ziya Hurşiile bir Bahriye Vekili Ihsan çıkmamıştır. diye biten bu toy mektubu okuyunca aklımıza yukarki fıkra geldi... i Türkiye, mektep çocuğunun memle ket ricaline nasihat vercceği bir ülke değildir, ğ Yeriniz 29 ağustos 930 sant 22,45 de Haydarpaşadan ve 29 ağustos 19,30 da Ankaradan hareket edecek trenlerde ha- zırdır. İştirakinizin iş'arını rica ederim. 25 oğusfos Nefia vekilk Recep Ankarada Nafid vekili Kecep B: Eye Ana vatanın ve şarkın medeni inkişafının mübim bir vazife ve merhalesi olan sıvas hattının ve tarihi eserinizin ikmali şerefini tebrik ederim. Açılma merasi- mine iştirak için İstanbuldan hareket edecek trende hazır bulunacağımı hürmetlerimle arz eylerim efendim, C, M. fırkası gurup reis vekili Afvon mebusu: Alt ehven şersitle para bulamamaları; ve bir takım mürababacılarm Yerli o mahsulâtımızın harici piyasalarda sürümünü temin et. mek ve dahili piyasamızdaki ih- tiyaçları tatmin eylemek için mühim bir kısım ayrılmıştır.