3 Eylül 1930 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 5

3 Eylül 1930 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 5

Fethi Bey | Bugün gidiyor IÜst tarafı 1 inci sayfada) Sabık şehreminlerinden dok- tor Cemil Paşa, eczacı Hüseyin Hüsnü B. Sabık Darülfünun © mini İsmail Hakkı B, Sabık Antalya meb'usu Murat Bey, Avukat Sadi Rıza B. Mimar Aliettin B. Komisyon bugün tekrar top- lanarak Omütebaki (O namzetleri tesbit edecektir. Dünkü ( içtimalardan sonra lider Fethi B. refakatinde Ağa oğlu Ahmet (Kars) ve umumi kâtip Nuri (Kütahya) B. ler ol- duğu halde Büyükderedeki evine giderek geç vakte kâdar İzmirde irat edeceği nutkun ikmaline ça- Aldığımız malümata göre 42 büyük sayıfadan ibaret olan bu nutukta İsmet Paşaya bazı şid- detli cevaplar verilmekte ve bilhaşsa iktisadi meseler üzerin- de tevekkuf edilmektedir. Fethi B, bugün gidiyor Fethi B. nutkun ikmalini mü- teakip bugün 12 de «Konya» vapurile Ağa oğlu Ahmet, Hay- dar ve Talât Beylerle birlikte İzmire gideçek, nutkunu irattan sonra İzmir kaza ve mülhakatını dolaşacaktır. Fethi B. on gün sonra Balıkesir “Bandırma yolu ile şehrimize dönecektir. Şehrimizde Fethi Beye Tahsin B. (Erzurum) vekâlet edecek ve Tahsin B. liderinin İzmirden av- Se sonra Karadeniz hava- e v6 teşkilât - den şarkta teşkilâta çıka Bugün taşınıyorlar Fırka merkezi bu günden Mibaren Taksimdeki kalmış apar- İmana taşınacaktır. Bunu için öm. yer umumi kâtip ara- mukaveleler (di i edilmiştir, ün imza Herkez ocağı heyeti de şim- dilik Nazlı handa çalışacaktır. Fethi B.in beyanatı Fethi B. dün kendisile görü- yen gazetecilere yeniden beya- Batta bulunmuş ve memleketin geçirmekte olduğu buhranların en büyüğünün mali buhran ol- duğunu — söyleyerek şu izahatı vermiştir: — Bence yapılacak şey şu- dur: Evvelâ bütçemi düzeltirim. Bugünkü bütçmiz mütevazin de- ğildir. Masraf varidata göre değil, varidat masrafa göre ayar edil- miştir, Böyle olduğu için bütçemizde ber sene bir açık gürülür. Büt- Şeyi mütevazin bir hale getir- mek için masrafları asgari had- | dine indirmek lâzımdır. Hatta bu mütevazin bütçede her sene bir miktar varidat faz- lası bulunmasını temine çalışırım. Asri bir devlet kurmanın bu, birinci şartıdır. Mütevazin bütçe hariçte sarsılan itibarımızı düzel- tir, Bu birinci işi yaparken bir taraftan da kuvvetli bir devlet bankası tesis ederim. Benim kanatimce kuvvetli bir devlet bankası tesis edildiği takdirde | €cnebi bankaları bu bankaya mühim miktarda kredi açarar- lar. Bu sayede (memlekete birçok para girer. Piyasada | Para bolluğu bugünkü sıkıntıyı ortadan kaldırır. “VAKIT IN Doktorlarımız 150 bin lira Mecburi hizmetlerini ifa etmek üzere Ana- doluya tayin edildiler Bu sene tıp fakültesini ikmal eden genç doktolarımız mecbürf hizmetlerini ifa etmek üzere Anadoluda muhtelif şehirlerin hükümet doktorluklarına tayin edilmişlerdir. Genç doktorları mızın tâyin edildikleri an yerler Köyceğze Necati, Kongala Arif Fevzi, Gürüne Ihsan Oş- man, Kadirliye, Tevfik Ali, Ara. ca Celâl, (Mecidözüne Ata, Incesuya Sun'i, Koraisalıya Sa- dettin, Ilgaza Refet, Kayaklıya Bahri, Osmancığa Eyip, Babaes- kiye Mazhar, 'Cizreye Ali Ö- mer, Hınısa Hâmit, kemaha Sa- cit, Niğdeye, Muin, Şarkışlaya Mehmet Tevfik, Silvana Niyazi, Borçkay Talât Etem, Tavasa ;Osman Kâzım, Aksaraya Arif Sezai, . Suşehrine Besim, Akse- kiye Selâhattin, Emede Yakup Sabri, Diyadine Fevzi, Liceye kadri, Sultaniyeye Münip, Tü- rüla Ömer Fevzi, Sorguna Ah- met Ihsan, Imraza Refik, Mücü- ra AÂlâattin, Şirnağa Necip, Da- vudiye Rıfkı, Ercişe Fevzi Nec- det, Erganiye Sadri, Tokata Talât, Çiliga Ziyaeddin, Haki- mana Şakir, Çola Derviş, Bo- gazlıyana Ali Rıza beyler tayin edilmişlerdir. Hükümet doktorları peyder- pey memuriyet mahallerine ha- bereleri etmektedirler. Genç- ilerimize vazifelerinde il JİK Yemeni “&ldriz?” “ele Limanda: Ege hazırlanıyor Ege vapurunun'salon tertibâtı ve levhaları bitmek üzeredir. Yakında seferlerine başlıyacak- tır, ———... .. Dolandırıcılar faaliyette Son günlerde şehrimizde landırıcılık o vak'aları soğalmış vilâyete bir çok şikâyetler veki olmuştur. Vilâyet bunun önüne geçilmesini polise emretmiştir, —————.. Eczaciler Etibba odasina yezıldilar Etibba odasına 140 Kadar eczacı kaydolunmuştur. Geriye kalan hâstane gibi resmi ecza- hanelerde çalişan eczacılar içinde Sıhhiye vekâletinden sorulmuş- tur. Bu eczacıların da kayıtları lâzım gelirse kaydedileceklerdir. Kayıt muamelesi bittikten sonra Haysiyet divanına eczacı bir aza seçilecektir. amm aaa yapmayı düşünmüyorum. Mem- lekete para getirmeyi istikraz tarikile değil, daha tabii yol- larla temin etmeyi düşünüyorum, Bence, bugünkü O meslemiz budur ve bunun süratle halli lâzımdır. Bu mesele halledildik. ten sonra diğerleri t:ferruattan addedilir. Beni (O programımın do- | noksanlığı ile itham edenler bu vaziyeti kavrıyamıyanlardır. Ben mütevazı bir programla çıkıyo- rum. Ben bu kadarını yapayım ve memleketi bu mali felâketten Etabli Rumlara da- gıtılıyor Mübadeic komisyonuna müracaat müddeti iki aydır Mübadele komisyonu etabli Rumlara verilecek 150 bin iş- terlinin 'dağıtılma şeklini tesbit etmiştir. Bu husustaki beyannameler de bastırılmıştır. Etabliler bunları doldurup komisyona verecekler- Müracaat müddeti 10 eylülden itibaren iki aydır. Bu para ile alâkadar Rumların 20 kişi kadar olduğu tahmin ediliyor. Darültününde Tıp fakültesi Ankaraya nak- ledilmiyecek Orada ikinci bir fakâlie- nin tesisi düşünülüyor Bir arkadaşımız Tıp fakültesi- nin gelecek sene Ankaraya nak- Jedileceğin, Bakil hazırlıklarının u sene yaj yazmıştır, Dün iz alâkadar- lar bu meseleden malümatları olmadığını - göylediler, Ancak Leyli Tıp talebe yurdunun An-; karaya vakledilerek orada ikinci! bir Tıp fakültesi tesisi tasavvur lie Bu takdirde Gülâne tanesi de Ankaraya taşına- caktır, Faciaya bakın! Bir genç, babasını karı: i sile yakaladı, öldürdü! Izmirde Kemalpaşa Kazasında Yiğitler köyünde feci bir hadise olmuş, Mehmet isminde bir de- likanlı karısı (Haticeyi babası Ali Hayri efendi ile meşhut cürüm halinde yakalamış ve düştüğü ruhi ıstırap içinde bü“ nalarak babasını çiftie ile vurup öldürmüştür. Bir grev Bozöyük kereste fabrikası iş- çileri, Ticaret gazetesinin verdiği habere göre, bazı Ecnebi ame- lenin fena muamelesine protesto olmak üzere grev ilân etmiştir. Tüocerlarımız sldanmasın! Izmirde çıkan Hizmet refiki- miz yazıyor. “Mısırda bulunan yüz ellilik- lerden bazıları Türk tüccarlarına gönderdikleri mektuplarda, ken- dilerile (o münasebâtı ticariyeye girişerek daha vâsi iş yapmala- rını . teklif etmişlerdir. Keyfiyet İ Mısır konsolosluğumuz tarafından haber alınmış ve iktısat vekâle- | tine yazılmıştır. Konsolosumuz bu mektubunda; — Bu teklif ve teşebbüsler- den maksat Türkiye vaziyeti ik- tisadiyesine bir darbe vurmak ve tacirleri fena bir vaziyete sokmaktan başka bir şey değik dir, Demekte ve Türkiyede bu gibi mektup alan tacirlerin ken- dilerine teklif yapan zat hakkın- da evvelâ mümessiltiklerimiz va- vasıtasile malâmat almaları tav- siye etmektedir. Vekâlet keyfi- Görüyorsunuz ki ben istikraz | kurtarayım, benim için bu kâfidir. yeti tamim etmiştir... SEHİR HABERLERİ 5 KERE ein EE Yunan heyeti ticaret odasında Ticaret mukavelesi müzake- resi için iki gün evvel şehrimize gelen yunan heyeti dün'Ticaret İ ziyaret ederek ti- | caret' işlerine dâir görüşmüşler- | odası reisini dir. — m Adliyede; 5 Noterlik ve nüfus memur- luklarım o teftiş Istanbul müddei umumiliğince İli noterliklerde ve nüfus memur- luklarmda icra edilen teftişat son safbasındadır. Noterlik ve nüfus memurluklarndan çoğu- Dun teftişi bitmiştir. Mütebaki teftişat ta ikmal olunduktan sonra, teftiş, netice- leri hakkında mufassal raporlar hazırlanacaktır. — — Borsada; İsterlin İngiliz lirası dün 1030 da açr- larak 1030,10 kuruşa yükselmiş ve tekrar 1030 küruşta kapan- mıştır. Ünüfiye Ünifiye 109 kuruşta açılmış 109,10 da kapanmıştır. Nurullah Esat B. Nurullah Esat Bey bugün An- karadan şehrimize avdet ede- cektir, —.. Semiyetlerde! Kunduracılar toplandılar Kunduracılar cemiyetinde dün umumi bir içtims yapılmış ve bir güne bırakılmıştır. Baekkaeller Münhal bulunan umumi kâtip- liğe Ahmet Halim Beyin tayin edileceği söylenilmektedir. Balıkçılar Dün Ticaret odasında balıkçı- lar. toplanarak balıkçılığın inki- şafı hakkında görüşmüşlerdir. Bu içtimada balıkçılık mütehassısı Veberman da bulunmuştur, İ Küçük haberler | Emlâk ve Eytam bankası — Bütün zbemurlarını yeni; bir ile hayat. sigortası etmeğe karır vermiştir. Bu suretle işe yaramayanlar tekaüt edil dikleri vakit majşetlerini temin ede- <eklerdir. Atinanada — Muhacır sinde büyük bir yangın çıkmış ve şeh- rin böyük bir. kısmı yanmıştır. Nüfusça zayıyat ta vardır. Tütün fiatları — Memleketimiz | mahsile» de geçen seneye göre */, 10 artmıştır. — VAKIT3 Eylül 1930 e VAKİT || ş | 3 Eyliâl Çerşemla 930 Dahilde V aylığı Kuraş 150 3 400 6 750 z 400 Hariçte Rebiülahır 1349 Bu geceki Ay | Sabah Öğle İkindi 4oi 1213 1553 84 2015 343 | Hava: —— Dün azami hararet 23derece olmuş- / tur. Bugün mutsvasıt şiddetle poyraz esecek, hava bulutla olacaktır. Radyo: Bu akşam Ankarada: Riyaseticümhur masiki beyeti Saat 19 Bando 1 — Mendel son: Üverrür, sükünet 9 — Bize süh karmen. 3 — Çaykovekk Şan Talüet 4 — Lekok; Fantezi 5 — Lodet Vals karesant. 6 - Supe Marş bokaçya, | Buakşam Istanbulda | Saat sekizden ona kadar alaturka, fasıl | gasemler Alkaza — Serçeler Alemdar — Kazaklar Jon Gilber Beşiktaş Hilâl — Verdün Ekler — Kuvvetin hükümdan Elhamra — Ssadet yola Etuval — İntikam Fransız — Beyaz esire Opera — Cennet büdut Şık — Âşık »Süteyiyu Kadıköy “'Aşk'oyunları 3 | Gelenler, gidenler | Belediye zat işleri müdürü Samih B. dün Ankaraya gitmiş- tir. Samih B. umumi bütçenin ve yeni kadronun vekâletçe sür” atle tasdikini temin edecektir. Birinci Ordu müfettişi Ali Sait paşa dün Ankaradan şehrimize gelmiştir. Bugün Bursa, Balıkesir, Edremit, Ayvalık, Bergama ve havalisini teftişe gidecektir. Yarın akşam MELE SİİEMAS Yeni mevsim temsillerine baş- lıyor. İlk programda: TAMAMEN FRANSIZCA sözlü! Define Ararken nam şaheser gösterilecektir. temsiliyesi başında T - DOLLY DAVİS HORENO yardır. İlâveten: En m ve en mütenevvi sesli ve sözlü FOK$ YURNAL hali hazır gövnü Hi di Hanımefendi: Istanbulda Hava gazı, Elektrik ve teşebbüsan sınaiye Türk Anonim Şirketi Beyazıt'ta Elektrik Evinde 6 Eylül cumartesi saat 15,30 da verilecek ameli ahçılık dersinde lütfen hazır bulunmanızı rica ile kesbi şeref eyler. Tahlisiye umum müdirliğinden: Rumeli tahlisiye mıntakasının Ağaçlı mevkiinde roket binası il rasathanenin yeniden inşası mukarrer bulunmasına binaen 20 gün müddetle ve kapalı zarf usulile münakasaya vazedilmiştir. Mezkür binanın ihalesi 23- Eylül 930 Salı günü saat 14 te icra kılınacağın- dan mühendis veya mimar vesikasını haiz olan taliplerin bu baptaki © şartname ve şeraiti fenniye Jistelerini görmek üzere Galatada || Rıhtım caddesinde ki idarei merkeziyeye müracaatları. | gi