9 Eylül 1930 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 6

9 Eylül 1930 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 6

—6 — VAKIT 9 Eyl ethi Keye cevap (üst tarafı 2 inci şayıdada) » Fethi Beyefendi. (Liberalizm ) "mesleğini tarif ederken: «Libera- “izm, devlete ait olan vazifeleri di wlete bırakmak, efrada ait va- ifeleri de şahsi teşebbüslere terk İnek, ve teşebbüslerin inkişa- a engel olacak müdahaleleri o asla tecviz etmemektir.» diyor. “Önüm için hususi şirket halin- “deki iman inhisarının ilgasını istiyor. Halbuki İsmet Paşa o bükümeti “Biz mutedil devletçi- “yiz. Bir memlekette milli iktısa- iyatin inkişafı için vücudu za- görülen vasıtalan o fertler “çesile yaparız. diyor. Bunun Istandul limanında kâr mak- “sadi inkişafı namina mali feda- j körük yapmasına imkân olmıyan i de bir çok mücevherler de bu- hususi inbisır sistemini kaldıra- rak yerine devlet inhisarı koy- “mağı ve bütün liman işlerini bir | Orta Amerikada felaket idare eline vermeği isliyor. “işte aradaki fark buradadır. © Şimdi asıl mühim noktaya ge- “liyoruz: Fethi Beyfendinin nu- tpklarında en zaif gördüğümüz “cihet en esaslı meseleler hakkın- da vuzuh ve sarahat bulunmama” biler Meselâ Fethi Beyfendi şi- ! difer yapmağa taraftardır. hunla beraber istikraz aktine “imkân olmadığını da kabul edi- .yor. Ancak şimendifer yaparken mleketin servetini korumak “ inşaatımm memleket veziyeti ik- Ştmadiyesine fena tesir edeceğini öylüyor. O halde bu tarzı ifade ile: “Şimendifer oyapmıyalım. Bugünkü iktrsadi vaziyetimiz bu- Neme değildir,, mi demek | iyor? Bugünkü iktısadi vaziye- te göre devlet bütçesile şimendi- 3 pılabileceğini kabul ediyor- u süretle “daha ne kadar şi- > endifer yapılabileceği fikrinde muyor? “Sonra vergilerin ağırlığından im Fakat bunların han- “ gisini ne şekilde tenzil etmek is- — tediğini sarahaten söylemiyor. Sonra Avrupadan memlekete “sermaye getirmek için tedbirler ğını iddia ediyor, Bu tedbir- lerin nelerden ibaret olduğu hak- “ kında müphem müphem bir kaç kelimeden başka bir şey söylemi- yor. Hulâsa Fethi Beyfendi mu- n ve kat'i bir mana ifade et- en sözleri bir tarafa brrakma- 1dir. Gayet açık sözler ile iddin- Jarmı izah etmeli, muayyen bir fi kir sahasında münakaşaya gir- idir. Yapmak istediği şeylerin ne dereceye kadar kabili tatbik olduğunu efkârı umumiyeye gös- melidir, Mehmet Aşım liskü: sar hak; hlkiml inden: Öskülderde Valdek.alık maballesinde Abacı dede sokağında 49 numaralı ha- sakin Ayşe Hanımın kocası Gir- Selimiye o mahallesinde sakin binet EE oğlu kunduracı Mehmer E£ mas aleyhine kendisi darp ve tegüyyüp etti- gi ve hakmediki cihetle boşümalerına tas hususunda ikame eylediği da sının icra ve ikmal kılınan muhakeme- si neücesinde müddeialeyh Mehmet Et> n ikametyihi meçhul bulunduğundan ilânen tebligar icrs kılındığı halde mah- eye gelmemesi ve müçtehaz giyap ma defi itiraz eylememesi ve müd- karısı Ayşe Hanımı darp evlediği İki #enedenberi wumaileşhayı terkeyle- diği bilbeyyine «bit olduğundan mede- nt kanunun 190-138 inci maddeleri mv- iki tarafın boşamalarına: ve ka- b olduğu tezahür eden müddeinley- “bir sene müddetle evlenmeesine temyizi kabil olmak Üzere 7 nisan 930 irihinde karar verilerek davacı” Ayşe Flanıma emrü tefbimi icra kılındığından k yiliyet müddeinleyin Mehmet Plendinin malâmu olmak zere ilin slam © Sesi zımdır, diyor. Yani şimendifer | , 530 Meraklı şeyler | Navarinde Batan 10,000,000 Türk altını Acaba denizin dibinden çıkarılabilecek mi? Son posta ile gelen Londra gazetelerinin verdiği malümata göre, hemen yüz sene mukad- dem Navarin körfezinde batan Türk - Mısır (o donanmasındaki 10,000,000 altını çıkarmak için teşebbüsler vuku bulmaktadır. Deyli Ekspresin verdiği malü- : mâta göre 100 sene evel Rus, “yapamazlar ise bunu devlet büt- | Ingiliz ve Fransız donanmaları tarafınan batırılan Türk - Mısır dile çalışan ve memleketin ikti- | gemilerinin yakız siniril yemi si içinde 200,000 altın bulunu- yordu. Bundan başka bu gemi- lunuyordu. Fakat bu gemiler 320 kulaç su altında bulunmaktadır. Şimdiye kadar bu defineyi ele geçirmek için bir çok defa- lar çalışmışlar, fakat muvaffak olamamışlardır. Halbuki son zamanlarda dal- gığların o 250 kulaç derinliğine kadar inmelerine müsait olan elbiseler yapılmıştır. Bu elbiseleri yapan, aslan İ- ranlı olan Jojef Salim Perestir. Bu elbiseler Yunanlı dalgıç- lar tarafından kullanılarak Na- varinde batan gemilerdeki altın- larm ve mücevherlerin çıkarıl- masına çalışılacaktır. Şiddetli bir kasırga Antil denizindeki Hayti adasını tahrip etti Nevyorktan alınan malümata nazaran misli nadir görülür bir kasırga OHayti adasını tahrip etmiştir. Maddi hasarat miktarı “hesapsızdır. 300 den fazla telet 1000 den fazla mecruh vardır. Adanın en ziyade ziyan gören noktası Sendominik (şehridir. Burada bütün evler yıkılmıştır. Bir sıra rüzgürm sürati saatte 250 kilometreyi bulmuştur. Bu derece sürat şimdiye kadar duyulmamıştır. Haytı oecümhur rcisi bütün orduyu seferber ha- line koymuş ve kazazedelere imdat yetiştirmiştir. Küçük haberi Belediye mütekaitleri Belediye mütekaidin maaşları bugün- den itibaren verilmeğe (başlanacaktır. Yoklama badema belediye dalresınde değil Üsküder, Beyoğlu, Beyazıt kayma kamlarında yapılacaktır. Otomatik telefon Telafon şirketi otomatik telefon ter» tibatına devam etmektedir. İstanbul ci- Metinde yermi yere yeni makinalar kon- muştur. Bir buçuk sene zarfında tesisat bitirilmiş olacaktır. Irak maslahatgüzarı İrâk hükümetinin Ankara maslahar güzen Ata Emin B. dün skşım Ankara- ya gitmiştir. Resim muallimliği Ores mekteplerde resim muallimliği için müracast eden zeytin imtihanları dün Güzel san'atlar akademisinde bir mümeyyiz heyeti huzurunda icra edil. miştir. | Gelenler Gümüşane valiliğinden İçel valiliği: se tayin edilen Sait A, İstanbul Ticaret odası reisi Nemli zade Mitat B. dün Ankara vapurile şehrimize gelmişlerdir. Adliyede | Bir Katil davasının tahkikatı Siirtli Aptullahı öldüren Ti- | morla şoför Ahmedin isticvabına dördüncü müstantiklikte devam edilmiş ve şoför Remzi gazinocu Ismail Suat H.la M. Kiçe şahit olarak dinlenilmiştir. Tahkikatı ikmalinden sonra eyrak ağırcezaya verilecektir. Bir kadın hakim daha... Bir hakimliğe tayinini istiyen Hukuk mezunlarından Nezahat H. İzmir ağır ceza aza mülâzim- liğine tayin edilmiştir. Bütün telefon telleri koptu- ğundan ve köprüler yıkıldığın- dan memleket dahilinde ne ok açıkta kalaıştır. Amerika Salibi Ahmeri hemen kaza mahalline yetişmek için emir almıştır. Hükümet ada dahilinde idarei ürfiye ilânına mecbur kalmıştır. VAKIT — Hayıti adası büyük an- üllerden biridir. Adanın üzerinde biri Hayıti diğeri Sendominigo isminde iki müstakil zenci cümburiyeti vardır. Tel- graflardan anlaşıldığını göre asıl tahribat Sandomingo cümhuriyeti dahilinde vukva gelmiştir. Bu cümheriyetin bir milyon kadar nüfusu vardır. Portoriş ölen Fransız akademisi âzası kimdir? Fransız akademisi ârasından Mösyö lö Portorişin vefat ettiği telgraf haberi olarak bildirilmiş- ti Cidna öle gelen Fransız postasında bu edibin vefatı hak- kında tafsilât veriliyor ' Mösyö dö Porteriş bir kaç günden beri bir bardak maden suyunda başka bir şey almıyordu. Portoriş Fransız tiyatrosu üze- rinde büyük tesir göstermiş bir şahsiyettir. Kendisi kalp hislerini tahlilde şmahirdir. £Piyeslerinin kahramanları bir türlü mukave- met edemedikleri bir şeametin tesirindedirler. O onların bütün hislerini tahlil eder. Mösyö Lan- son demiştir ki: “ Vaktile aşk ve hissiyatı âliyeye ait piyesler için Rasin ve Mariboya müracat ediniz derdik. Bu iki şahsiyete Potorişin ismini ilâve etmelidir. Portorişin başlıca asarı: “Ma- İ guka, Mazi, Fransuazın tali; Ve- fasız; başdönmesidir. , En son eseri olan “İhtiyar adam , 1911 de sahneye vazedilmiştir. Ondan sonra Portoriş piyes yazmaktan vaz geçmiştir. KIRALIK ÇIFTLIK Kısıklı tramvayına yarım sast meso- fede münbit ve suyu mebzul her türlü ziraata müssit vâsi arazi, bahçe ve bos- — müteaddir ahır ve binaları havi- ci sokağında Adapazâr - Ceyve Nakli- yat Ambar sahibi Tahsin Beye müra- cast edilmelidir. ğ mbel balıkhanesi civarında Peynir. İ I Gayri mübadiller | Bönüların bir an ev vel tevziini istiyorlar Gayri mübadiller cemiyeti namma İstanbul meb'usu Hüse- yin ve cemiyet reislerinden Ce- lâl beyler dön maliye vekili Şükrü beyi O ziyaret ederek uzun uzadıya görüşmüşlerdir. Gayri mübadillerin vaziyeti şudur: Atina itilâfnamesi Yunanis- tanda şehirler dahilinde bulunan musakkafatın iadesini emredi- yordu. Hükümetimiz son Ankara mukavelesinde bu musakkafatın da Yunanlılara terkolunarak ta- kasa mahsup ve ithal edilmesi- ni kabul etmiştir. Gayrı mübadillerin bu suret- le Yunanistanda (o terkettikleri emlâkin kıymeti, firari rumların Istanbul belediye hudutları ha- ricinde bıraktıkları emlâkin kıy- metinden çok fazla istihkakla- nna mukabil maliye vekâleti bono tevzi edecekti. Gayri mü- badiller bu bonoların bir an ev- vel verilmesini, şimdi bulunduk- ları elim vaziyetten kurtarılma- larını istemektedirler. Etabli Rumlar Kendilerine 150 bin Ingi- Miz lirası dağıtılacak Muhtelit mübadele komisyo- Du Ankara itilâfnamesi mucebin- ce Yunanlılardan almarak Ana- doluda emlâk terketmiş İstan- bullu etabli Rumlara tevzi edi- lecek olan 150 bin İngiliz hrası- nım tevzii için yapılacak hazırlık- larla meşgul olmaktadır. Etabli Rumlar 'yarından'iti- baren komisyona müracaat ede- rek matbu talepnamelerden ala- caklar; ve bunları doldurulmuş olarak, Anadoluda emlük terk- ettiklerini ispat eden evraklari- le birlikte 10 teşrinisaniye kadar komisyona tevdi edeceklerdir. Komisyon bu evrakı tetkik ederek istihkak sahiplerini tes- bit edecek ve tevziat için lâzım- gelen her türlü istihzaratı tamam- ; layacaktır. Bu suretle Yunanlı lardan 150 bin lira gelir gelmez tevziata derhal başlanabilecektir. Diğer taraftan etebli vesika- ları tevziatina devam olunmak- tadır. Şimdiye kadar altıncı tâli mübadele komisyonu tarafından evvelce vesikalarını almış olan 27500: kişile birlikte otuz binden fazla Istanbullu Ruma etabli ve- sikası verilmişt. Vesika alacak Rumların mik- tarı 90000 kişi olarak tahmin edilmektedir. Garbi Terakyadaki Türklere de Gümülcünedeki dokuzuncu mübadele komisyonu tarafından etabli vesikaları verilmektedir. Şimdiye kadar vesika alan Türk- ler üç binden fazladır. Çarşamba günü mübadele komisyonunda üçüncü büro top- lanarak etabli vesikaları tevziatı hakkmda idari bazı kararlar verecektir. Mevlüdü Nebevi Müskirat müdürü Oumumisi Asım beyin irtihal eden haremi Rana hanımın rubuna ittibaf edilmek üzere önümüzdeki cu- ma günü Fatih camii şerifinde Mevlüdü nebevi kıraat oluna- cağından ihvanı dinin. teşrifleri rica olunur. —— ( TELGRAFLAR ) © Tenkil! i Harekât süratle ilerliyor Ankara, 8 (A, A.) — Ağrı eşkıyasına İkarar taarruzumuz muvaffakıyetle de yam etmektedir. Ağrının en sarp ve ©$* kıyanın müdafaasına fevkalâde elveriş- li olan uksamı kıtaatımız tarafından işgal edilmiştir. Eşkıya daha evvel kt taatımız tarafından tutulmuş olân ce- nubu şarki istikametinde perişan bir masile mümktindür.., 2 — Şimalden ilerliyen kuvvetli kıta atımız di ussatın mukavemetini kırarak Hedarbulak istikametinde ilerlemekte dir. Bu taraftaki eşkıya da cenuba do ru firara başlıyor. 3 —Irak hudut mıntakasında tenkil için tahsit edilen kıtaatın toplanması takada da kat'i tedip hareketine başla” nacaktır, Bir kal karar Boş arsaların vergisi nasıl tahsil edilecek Ankara, $ (Telefon) — Tevhidi Kil surat Kanununun 6ncı maddesi vazıh olmadığından tahriri yapılmamış olan İstanbul ile birkaç vilâyette boş arsala rın vergisi 331 kıymetleri üzerinden bin de 65 olarak alınıyordu. Bu verginin binde altıya tenzil edildiği haberi doğ- ru değildir. Maliye maddeyi, tefsir #- çin meclise göndermektedir. Bu tefsire kadar vergi binde 65 üzerinden tahak- |kuk ettirilecek, binde onu alınacak, ge ri kalanı tecil edilecektir. Tekin gitmiyor! Gazeteciler de bir kaza pa İzmir, 8 (Hususi) — Manisa- dan Fethi Beyi bir otomobille takip ederek İzmire gelen gaze- töcilerin otomobili y: devril- — yep hafif birer yara ak Melihat Ziya H. Ankara, 8 (Telefon) — Ankara şehir İmeclisi intihabı için Halk Fırkası tara fından meh'us Ziya Gevher Beyin zevce isi Melâhat Ziya Hanım namzet gösteri lecektir. Hanım hukukçular Ankara, 8 (Telefon) — İstanbulda inhilâl edecek aza mülâzimliklerine ta- mamen kadın hukuk mezunlarının ta- yinleri kararlaştırılmıştır. Bir istifa Ankara, $ (Telefon) — Türk - Iran hudut tashihi komisyonu Türk heyeti Reisi Nurullah Ferruh Bey istifa etmiştir. Mahmut Esat B. Izmir, 8 (Vakıt) — Adliye vekili kili Kuşadasına gitmiştir. Son Dakika Yakalandılar! İzmir, 9 (Hususi ) — Polise tecavüz, Anadolu matbaasına taarruz €- denlerin elebaşısı çe anlaşılan Ingiliz Ha İnciraltında saklı olduğu yerde yakalanmıştır. Ar- kadaşı komünist Selimin de yakalandığı söyleni- yor. Bir içtima İzmir, 9 (Hüsusi) — Bu gece vilâyette Fethi Beyin de bulun- duğu bir içtima akdedilmiştir. Anadolu İzmir, 9 (Hususi) — Anadolu gazetesi bugün yeniden intişa” rını lemin etmiştir. devam etmektedir. Pek yakmda ba mm