11 Eylül 1930 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

11 Eylül 1930 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

sm) — VAKIT 11 Eylül külfet ve masrafları icabediyordu. Bü sebeple istifadede bittabi mahdut kalıyordu. Bugün ise herkes hiçbir masraf ihtiyar et- — meksizin ayaklarına kadar çel- “ miş olan bu leziz sudan kana kana istifade edebilecektir. rilmesine ilk önce (Şehremini sabıkı Emin Beyefendi teşebbüs © etmişlerdi... Muhterem amirim © Muhittin Beyefendi seleflerinin her iyi teşebbüslerini takip ve intaç etmeyi ve Cümhuriyet ka- nunlarının belediyelere emretti- © ği mühim işlerin başında bulu- nan su ibtiyaçile başlıca meşgul olmayı kendileri için şaar telâk- ki ettiler. Uzun ve (mütemadi © mesai neticesinde bugün Kadı. © köy dairesi dahilinde on yerde > yapılan çeşmelere temiz ve bol bir su cereyanı temin eden bu şebekeyi vücuda getirdik. Bu tı Kayış dağından buraya 14000 metroluk bir me- © safe işgal etmektedir. Bu mesafe dahilinde O suyun hiçbir surette televvüs etme- © memesi İçin su tamamen font borular içersinden geçirilmiştir. © © Suyun her çeşmede muntazam ve devamlı akabilmesi için gü- © zergâhın üzerinde büyük depo- - lar vücuda getirilmiştir. Bu depolarn O hacmi istiabı « 240 tondur, © Depolar en son terakkıyata © göre yapılmış ve su inkitaa uğramadan her zaman temizlenebi- lecek surette tertibat alınmıştır. Bu suyun 'yaz Oo mevsiminde yevmiye vereceği 100 tondur. Kışın 150 tona baliğ olmakta" dır. Kadıköy tarafında 63: bin » nüfus. olduğuna göre suyun en “Kıt zamanında bile adam başı” na günde bir buçuk kilo men- ba suyu isabet etmektedir. Tabiatın O özenip Obezenerek © vücuda getirdiği bu güzel İs- tanbul şehrinin kucağında muh- telif evsafta birbirlerine reka > bet eden nefis sular vardır. © Kayış dağı bu suların eniyi- , Jerindendir. Çünkü mikyası ma detecesi ikidir. Halbuki Kars kulağın 1 Taşdelenin birbuçuk suyunun 5 ,Çabuklu- wun iki buçuk, Sırmakeşin 3,5 Kırkçeşmenin 9, Terkosun 11,5 dır. : Belediye bu suyun menbaımda “toplanması ve buralara kadar isalesi için muhtelif Oo senelere ederek 100000 lirayı iz bir para sarf ve işte huzur istfadenize Uarzetmiştir. ie şeref verdikleri © bir zamana tesadüfile (mesut “ olduğumuz büyük (Reisicümbu- ramuz Gazi Hazretlerinin yüksek . mamlarını su gibi aziz olsun temennisile yadederek bu su- dan içenlere sıhhat ve afiyet - dilerim. Buna Muhittin bey gu mu- kabelede bulunmuştur. *“ Muhterem istanbul halkının - hizmetine arzettiğimiz bir çalış- © manın semerelerini görmekle bahtiyarım. Umumi hizmetlere tahsis edilen mesainin neticesi- ni almanın uzun senelere müte- — wakkıf olduğunu biliyorum. şehir halkına mubtelif cephelerde se- mere . vermiyen gibi görünen meraide bulunuyorduk, -Fakat © artık bu merâinin hasat zama- m geldi. Bu hizmetler birer bi- rer halkın hizmetine arzedilmek- “tedir. Memleketin refahma ve l 1930 mektubu Vali Kâzım Paşanın Çıkarılan şayıaların esas- beyanatı Izmir valisi Kâzım Pş. şu be- Bu suyun şehire kadar geti- İ yanatta bulunmuştur: — Amele grevleri ani olarak ve husus! tesirlerin tesiri altında ve bazı serseri adamların tahri- kâtile baş vermiştir. Bu cihet bunların delillerile müddei umumi: likçe tesbit olunmuştur. Bunların her şeyden evvel irşadına çalış- tım, ocümhuriyet (Okanunlarının gösterdiği yollardan arzu've ih- tiyaçlarnın o vilâyet makamına bildirilmesini, ve tatili eşgal ka- nununum mahsus maddeleri mü- cibince teşekkül edecek tetkik komisyonlarından geçirilmek ve iktisat o vekâletine (bildirilmek suretile haklarının aranılmasını vali sıfatile ve bir baba şefkatile izah ettim. Hepsi müteessir ve mütehassis oldular. 9 Eylül Izmi- rin ve vatanın büyük bayramıdır. Böyle büyük bir bayramı pis rabların tabrikâtile ve karanlık bir arife ile vatani bir bis ile telif olunamı- yacağmı anlattım. Bunun Üzerine hepsi işleri ba- şına gittiler. Tahmil ve Tah- bu arzuları komisyona verilecek ve bilâhare tarife komisyonu da- hi alâkadâr olacaktır. Bunu biz- zat kendim takip edeceğim. Tersane amelesi dahi aynı veçhile murahhaslarıni vilâyet makamına gönderdiler. Irşat ve nasihatimi kabul ettiler, hatta elimi öptüler ve elimburiyete dua ettiler. Onlarda telefotla bildirildiği veçhile işlerine başla dılar. Görülüyor ki bugün Avrupa ve Amerikaya mallarımızı ihraç edecek bir çok büyük yapurlar vardır. Bunların malları süratle yüklenmektedir. Incir ve üzüm depolari dahi dün grev eserini gösterdiler. Bunlar da tahrikât altında yap- mışlardır. Icap edenler yakalan- mişlardır ve yakalanacaklardır. Haklarında (okanunun O ahkâm yapılacaktır. Amele çalışıyor İzmir, 10 (Hususi) — Incir amelesi- min grevi bitmiş amele işe başlamıştır. halkın sihhatine ilk suyu içiyorum bu sözleri müteakip (Muhittin B. Çeşme muslugundaki kurde- İeyi kesisiştir. Hemen biraz #ön- ra çeşmenin başı kadın ve çocuk- larla dulmuş, çeşmeden istifade edilmeğe başlanmıştır. Bundan sonra ikbaliye ve sırasile Mısır- hoğlu ve dört yol ağzındaki çeşmelerinde ayni şekilde kur- deleleri kesilmiştir. Diğer çeşme- lerinde ayni şekilde kurdeleleri kesilmiştir. e Diğer oçeşmelerin başında da cemiyeti belediye a- | zasında Rıfat Müeyyet ve isma- il Sıtkı beylerde birer nutuk söylemişlerdir. Evelki gün tec- rübe esnasında borulardan #u gelmediği görülmüş, iş tahkik edilmiş, neticede kârlarma kesat gelecek olan sakaların burunun iki yerine kazma sapi ve tahta- lar tıkadıkları anlaşılmıştır. Borular temizlenmiş ve su gayet iyi surette akmağa başla mıştır. sızlığını teyit etmiştir (Üst tarafı 1 inci sayfada) tifi imalâthanelerini gezdi ve tafsilât aldı. Fethi Bey yarın sabah Salihli ve Ba kesire hareket edecek, Balıkesirde bir gece kalacak, cumartesi İstanbula ha- reket edecektir. ve da İzmir, 10 (Hususi Muhabirimizden ) — Serbest fırkanın Denizli teşkilâtını yap! mak üzre Zeynel Besim ve Baytar Sıt- kı Beyler oraya gittiler. Kemalpaşa ocağı da Abdürrahman Efendi isminde birinin riyasetinde te.|ticaret muahedesi mürzakeratına başlan! kişilik bir ziyafet keşide edildi. şekkül etmiştir. Tevkifler ve ölen çocuk hakkında İzmir müddei umumisinin verdiği cevap Izmir M, misi oradaki saman sile aş sanms iL AİN il yı» se. edememiştir. Teşkil olunan ehli hadiseler münasebetile şu beya- natta bulunmuştur. — Geçen Perşembe günü nhbtımda toplanan ahaliden ko- münlatlikle mahküm Kerim, gar son Sabri, polis Emin efendiyi denize attıklarından ve halkı zabıta aleyhine teşvik ettikle- rinden kanunen suçlu görülerek mevcut delâile istinaden bakla- rında tevkif müzekkeresi kesil- miş ve yalnız bu iki kişi tevkif olunmuştur. Eylülün altıncı Cumartesi gü- nü, Cuma günkü vak'adan do- layı zabitaca tutularak müddei umumiliğe sevkolunan on beş kişiden muakkıp Şevki ve tesviye- ci Recep, halkı hükümet ve za- bıta kuvvetleri aleyhine teşvik ve işçileci greve sevkettiklerin- den; ve hareketleri deldille tesbit edildiğinden tevkif müzekköresile va hapisaneye şevkolünmüuş- liğe birçok kimseler gönderebilir. Fakat buraya gelen her adam kendisine atfolunan cürüm için kanuni delâil bulunmazsa derhal serbest bırakılır. Bu gibi muame- leler alelâde zamanlarda da ce- reyan eder. Adliye her zaman ve herkes için kanunu tatbikten kalmaz. Kanun haricinde bir muamele olmaz. Cuma günü; ( Anadolu) mat- baasında vukua gelen hadisede öldürülen Necati efendi isminde- ki çocuğun, komser muavini Reşit efendi tarafından atılan kuşunla öldürüldüğü iddia olunuyor. Reşit efendi hadise günündenberi is- ticvap edilmektedir. Kendisi, ha- vaya silâh attığını iddin ediyor, Bu hadise için şimdiye kadar isticvap ettiğimiz kimseler ara- sında, bir kişiden maada Reşit efendinin halka karşı silâh isti- mal ettiğini gören olmamıştır. Bunun için vaziyeti kontrol ve hakikati meydana çikarmak eme- lüle Reşit efendi serbes bıra- kılmıştır. Reşit efendinin Necati efendiye karşı kurşun attığı ikinci bir vatandaş tarafından daha görüldüğü söyleniyor. Bu zatın ismini gazeteniz de kaydetmişti. Bu vatandaşı bekli- yoruz. Gelsin hakikat ve adale- tin izharı namına ne gördü İse söylesin. Reşit efendinin tabancasından çıkan kurşun parçalanmıştır. Bu sebeple kurşunün tayini ve Reşit efendiye ait tabancadan çıkıp çıkmadığının tesbiti için bugün bir ehli vukuf teşkil ettik. Tabibi adli, ku; parçalanmış ol- İzmirde grevler! Gazi Hzretlerinin (TELGRAF Hİ ABERLERİ| Ağrı Dağındaki Harekât Çok maktul bırakan eşkıyanın mukavemeti kırılmak üzeredir Ankara, 10 (A.A) — Harekât sahasında yüzlerce maktul terke- den eşkıya büyük Ağrı yamaçlarında her taraftan kuşatılmış ve ihata çemberimiz daha ziyade darlattırılmıştır. meti kırılmak üzredir. Türk -- Yunan Ticaret muahedesi müza- keresi başladı Eşkıyanın mukave- Kâzım Pş. Hz. İzmir, 10 (Hususi Muhabirimizden)— Meclis Reisimiz Kâzım Paşa Hazretle Ankara, 10 (Telefon)— Türk - Yunan!'ri şerefine Türk ocağı tarafından 20 dı. Devam edecektir. * Nafia Vekili —— — e —— Dahiliye müsteşarı geliyor) izmir, 10 (Hususi Muhabirimizden)— Ankara, 10 (Telefon) — Dahiliye) Nafra Vekili Recep Bey buraya geld. Müsteşarı Hilmi Beyle Istanbul beledi-| Aydın hattı direktörile yolları teftiş k yesi Memurin Müdürü Samih B, posta)çin Denizliye hareket etti. trenile İstanbula hareket ettiler. vukufun raporunu bekliyoruz. Raporu aldıktan sonra muamelei lâzime yapılacağı tabiidir. Ne- ticede Reşit efendi suçlu çıkarsa kanun vazifesini yapacaktır. Iki tevkif İzmir, 10 (VAKIT) — Son hâdise. ler münasebetile İngiliz Hakkı ve Meh met isimli şahıslar tevkif edilmiştir. Selim isminde biri de aranıyor. C. H. Fırkasındaki tahribat | Izmirde C. H. Fırkasına yapr- lan taarruz hakkındaki tahkikata adliyece devam edilmektedir. ığımız omalümata nazaran, hadisenin bir teşvik eseri olduğu tesbit edilmiştir. Müddei umum! muavini Bey- lerden Obiri (o Cümhuriyet H. Fırkasına giderek tecavüz esna- sında orada hazır bulunan zeva- biri Yadelerine! ” tiliyiiöükt diş, ayrıca mahallen tefkikat yap- siştir. Muavin B. atılankurşunların duvardaai yerlerini gözden ge- ir, Tahkikat şu birkaç gün içinde neticelendirilecek ve mahkemeye verilecektir. Türkdili diyor ki Balıkesirde çıkan Türk dili refikimiz yeni fırka hakkındaki neşriyat ve şiddetli tenkitlerine devam ederek diyor ki: — Bu teşekkül irtica körük- lemek, inkılâp rejimlerine ve devlet kanunlarına halkı itaat- sizliğe sevk ve tahrik için mi vücut buluyor? Gazinin kendi elile kurduğu esasları yıkmak için onun büyük namından isti- fade etmek kadar falâketli bir oyun tasavvur olunur mu? Dünkü ıztırapları unutmuş, aramızda bir tek fert mevcut mudur ki Papaz- lar ve OHabhamlarla (teşriki mesai etmelerine imkân veril sin ? Fethi B. şark ahvalinden de bahsetmiş mi ? Izmirde tekrar intişara başlı yan Anadolu refikimiz yazıyor; “Fethi Bey İzmire gelir gel- mez bir nutuk irat etmişti Bu nutuk, söylendikten sonra yazr larak gazetelere verilmiştir. O gün bir muharririmiz İzmir palasa giderek Fethi Beye mülâki olmak istemişse de kabul edilmemiş ve bu yüzden bittabi o nutku ala- mamıştır, Bunun Üzerine hükümete mi- racaat ederek Fethi Beyin söy- lediği nutku istedik. Çünkü nu- tuk hükümetçe söylendiği esna- da zaptedilmişti. nutku aynen gazeteye derç ettik. Fetbi Bey bu nutkunda, şark ahvalinin yakında düzeleceğini söylemişti. Fakat kendi gazete- rşunur masından dolayı bu ciheti tayin &/erine verilen nutuk kâğıdında (Telgraf heberlerimiz 5 inci sayfadd) böyle bir kayıt yoktu. Halbuki vilâyetin resmen zap- tedip bizim de aynen dercettiği- miz nutkunda şark ahvalinin ya- kında düzeleceği kaydı vardı. Fethi Bey ertesi gün, gazetelerinde bunu tekzip ede- rek: — Ben şark abvâlinin yakm- am Dediler. Fakat biz, Fethi be- vin hükümetçe resmen zaptedi- len nutkunda şark © abvalinin yakında düzeleceğine dair — ye sarih bir kayt mevcut İunduğunda ısrar ediyoruz. Nuri ve Tahsin B.ler dün geldiler Hacı Mehmet B. teşkilât yapmak mn Adapaza“ Serbest * Cümhuriyet “iza ümumüi kâtibi Kütahya meb'usu Nuri ve Ardahan meb'usu Tahsin Beyler dün saat dörtte Adan vapurile İzmirden şehrimize gel- mişlerdir, Nuri ve Tahsin Beyleri rh- timda fırka erkânı ve dostların- dan mürekkep kırk elli kişilik bir kalabalık karşılamıştır. Nuri Bey gazetecilere : — Hadisat tafsilâtı gazetelerde vardır. Bu çirkin (hadiselere bence Anadolu güzetesinin âsli olmayan müheyyiç neşriyatı 86 bep olmuştur. Halk tezahürat esnasında burayı taşladı. Böyle a. vr me ayn istemezdik, çok lik, Fethi B. İzmir civa rındaki kasabalarda seyahatini EEE A NE “tah Galip ve Refik Beylerin fırkamızdan istifa ettiklerini bil miyorum, demiştir. Nuri B. vapurdan çıktıktan sonra doğru Dolmabahçe sara“ yına gitmiştir. Dün fırka idare heyeti Işmir- den dönen Ardahan meb'usü Tahsin Beyin riyasetinde toplan mıştır. Bu içtimada Tahsin B. Istas- bul ocağınm faaliyeti hakkında verilen izahatı dinlemiş ve İzmir seyahatinde alınan neticeler hak” kında idâre heyetine (izahat vermiştir. Fırkanın vilâyet teşkilâtı bit- mek üzeredir. Kaza ve nahiye ocak heyetleri teşekkül ettikten sonra aza kaydına devam edilecektir. Fırkanın A” dapazarı teşkilâtma memur edi- i len sabık iskân umumi müdürü | Hacı Mehmet Bey Adapazarına hareket etmiştir. i