8 Ekim 1930 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 6

8 Ekim 1930 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 6

(Üst tarafı 1 inci sayıfamızdadır) Museviler Nalk Fırkası aleyhinde Beyoğlu mıntakasında henüz Rumların ve Ermenilerin çok © © kesif olduğu mıntakaların rey- leri toplanmamıştır. i Bununla beraber şimdiye ka- © dar akalliyetlerin obulundukları mıntakalarda reyler toplanırken adetlerine nisbetle Müsevilerin Rumlardan ve Ermenilerden zi- yade Halk Fırkası aleyhine rey verdikleri anlaşılmaktadır. Dünkü nüshamızda münderiç Kırklarelinden gelen bir telgra- fa nazaran orada Müseviler Ser- best Fırkacıların lehine temayül © göstermişlerdir. Belediye intihabatında Muse- vilerin bu vaziyetlerini mantıki surette tahlil etmek çok zordur. Çünkü itiraf etmek lâzım gelir ki Lozan sulkünden beri Türki- ye Cümburiyeti hudutları dahi- linde Museviler Rumlarla Erme- © milerden daha ziyada idari tes- — hilâtlara mazhar olmuşlardır. Rumlarla Ermeniler hakkında ahvalin zarureti neticesi olarak kabul ve taibik edilmiş olan bir takım kayıtlardan Museviler ha- riç tutulmuşlardır. - Buna rağmen Musevilerin Rumlarla Ermenilerden © daha © fazla gayri memnun görünmele- ri hakikaten hayret © edilecek birşey değil midir? Müdehele şikâyetlerine cevabımız Karşı fırka gazeteleri müte- madiyen intihabata müdahele- den bahsettikleri halde eşhas Üzerine madde tayinine yanaş- mıyorla, Intihabat cedvellerinde isim- leri yazılı olan kimselerden kim- İer Serbest Cümhuriyet fırkası- sma rey vermek İstemiş te bun- — ların reyleri kabul edilmemiş Salam bir türlü söylemiyor- i 5 Acaba Serbest fırkacılar şi- kâyetlerini oneden dolayı bu şekilde tevsik edemiyorla? Bu © kincn insana öyle geliyor ki 'ğ Serbest fırkacılar nereda ise — Halk Fırkasma müracaat ederek > kendi azalarının Fethi B.e Gü- © — müşane muntabipleri tarafından rey verildiği gibi Serbest firka mamzetleri lehine rey verdirme- - sini İstiyecekler! Vilâyette propaganda Dün vilâyetin bazı odalarında © masaların üzerlerinde Serbest © fırkaya ait varakaları bulunmuş- tur. Bu varakaların eshabı me- salih sıfatile odaları dolaşan bir şahıs tarafından bırakıldığı tah- o min olunmaktadır. — KedıköyündeKi hadise N - Dünkü nüshamızda işaret etti- imiz, Kadıköy hadisesi hakkın da tahkikat ikmal edilmiştir. Hadisenin dün yazdığımız gibi şahsi bir meseleden, bir alacak meselesinden çıktığı söylenmek- © tedir. Bir baston darbesile ba- © Oşından mecruh olan zatın isminin Şaban olmadığı anlaşılmıştır. Şa- p* ban efendi baston darbesini vu- ” randır, başından yaralanan zatın > İsmide Vefadır. Müddei umumiliğe istida Haber aldığımıza göre Serbest © fırka mensupları tarafından dün o —6 —VAKIT 8 Teşrinevel 1930 Kazanamıyacaklarını i anlayınca .. Üsküdar bir istida verilerek intihabata müdahalesi talep edilmiştir. Üs- küdar müddei umumiliği de buna olmadığı beyanile istidayı vilâyete yollamıştır. Vi- lâyet istidada zikredilen şikâ- yetler üzerinde tahkikata baş- lamıştır. Sikayetler meselesi İntihap sandıkları (o başından Serbest Fırkaya mensup aza- nın dışarı çıkartıldığı iddiaları hakkında her tarafta ademi ma- lümat beyan edilmektedir. Esa- sen sandık başında memurlar- kimsenin obulunma- ması kanunen lâzımdır. bunun için hangi fırkaya mensup olur- sa olsun hiç bir kimsenin sandık başında bulunmasına müsaade » tarıdaki manasız şikâyetlere ba- | selâhiyettar dan müddei başka edilmemektedir. Sandıklara her hangi nezaret- le mahalli kaymakamlar mükel- leftirler, Bu kaymakamlar şayet fırka mensuplarının sandık kalmalarına müsaade ederlerse vazifelerini sui istimal etmiş olur- lar ve haklarında kanımi mus mele icrası lüzumu hasıl olur. Bunun her yerde azami dikkat edilmekte ve sandık ba- şında hariçten kimsenin bulun- masına müsaade edilmemektedir. Bir tane daha! S. C. Fırkasının şehir meclisi için ilân ettiği namzetler arasında, bu hususta muvafakatları zevat bulunduğunu yazmıştık. Osmanlı Bankası sabı kmüdürü Keresteciyan Ef. de gazetelere şu| ;( © şioca mektubu göndermiştir: “S..C. Fırkanım bir eseri nezaket olarak ismimi listesine dercetmiş olduğu anlaşı ve CH. ve gerekse S. C. fı karşı büyük hürmetim vardır. Ba- husus, bu fırkaların başında memr- leketimizin en yüksek adamları bu- için 7 İsyor. Be e Bulmaca 9 2 IfSTE l 2İEL ZA zl rm MR #lik Şi 5 RE EK “lam Kü İİB'E ES 8İAR RA ola m. AZ Lİ TA A Evelki o bilmecemizin halledilmiş şekli 345 Soldan sağa ve yukardan aşağı: 1 — Vamta (4), mabet (4). 2 — Kalın kumaş (3), kuş (3) teme- lin aksi (3). 3 — Yol (3), orta (3). 4 — Tren (5) 5 — Bir nakil vasıtası (5). 6 — Dir Semt (11) 7 — Bir kumaş (5) 8 — Papaz (5). ' 9 — Cezire (3), valde (33 10 — Yılan (3), mania (3), Mısırda bir nehir (3). (4), bir gün (4). Dahiliye vekili tebrik ediyor Istanbulun kurtuluş günü mü- nasebetile Dahiliye vekili Şükrü Kaya Beyden Istanbul valisi ve lunuyor. Fakat gene hiç bir fırka-| belediye reisi Muhittin Beye şu ya mensubiyetim yoktur ve fırka! telgraf gelmiştir: mücadelâtı haricinde kalmak arzu sunda olduğumu tekrar ederim.,, Mülkiye mektebi Müsebakada kimler kazendi? Mülkiye mektebine girmek için mü- racaat eden lise mezunları arasında ys. pılan müsabaka imuhanında kırk efendi kazanmıştır. Bu efendilerin isimlerini aşağıya yazıyosuz. ektep teşrinievvelin on üçüncü pa- | namına arzı şükran ve minnet- zartesi 616 621 677 654 596 634 6601 582 605 613 638 646 637 577 609 657 G4 039 641 260 662 #73 606 279 598 626 651 602 699 920 908 583 667 “ 575 586 590 642 645 628 Esar Kaya Mustafa Mehmet Emin Ali Kemal Mustafa Nüzhet Nehmet Sait Mehmet Nevzat Mehmet Arif İsmali Hakkı İbrahim Salâhattin AN Riza Ömer Âdil Demir Mehmet Necdet Hüseyin Avni Münir Avni Naci Saldhacin Fağıl Salih Laefi Mumtafa Reşat Abdullah Şevki Iskender Ahmet Mehmet Hilmi Nuh Naci Ali Nezihi Ali Şevket Mustafa Muharrem Hulüsi Osman Şefik Hasan Şükrü Mehmet Şakir Arif Mehmet Bedri Mosrafa Rüştü Şakir ünü açıleoaktr. “Kurtuluşunun yedinci yıl dö- nümünü idrak eden İstanbulu ve Istanbulluları tebrik ederim, e- fendim. ,, Muhittin B. vekil Beye şu ce- vabı göndermiştir: “Tebrikâtı devletlerini muhte- rem İstanbul halkına matbuat ile iblâğ. ve ilân ettim. Şehir tari eylerim, efendim., ——————. —— Tâli komisyon taşımıyor Mübadele 6 ncı tâli komisyo- nunun Beyoğlundaki .eski kay- makamlık binasına nakledileceği yazılmıştı. Fakat vilâyetle Evkaf arasında çıkan bir mesele dola- yısile nakil işi şimdilik geri 6 ıncı tâli komisyon. gene eski yerinde işlerine bakmaktadır. Balkan konferansında — Bulgar murahhesı akalliyetler hakkında ne söyiedi? Atina, 6 (A.A) — Balkan konleranaı siyası komisyonunda Bulgaf murahhası M. Kirof, ekalliyetlerin himayesi lehin- deki esbabı izah ve teşrih etmiştir. mu- malleyh, Balkanlardaki bütün memleket. lerle bu memleketlerde sakin #kalliyetle. rin ekalliyetlere ait kanunlara tevfikan mütekabil teahhütlerini temamen ve ha. lisene bir surette İfa cemeleri lüzumunu navk bir karar suretinin kabulünü teklif ermiştir. — — Dün geceki yangın Dün gece saat yirmi dörde doğrü Ga- latada Gümrük sokağında 5 No. Mer. merci Koçonun dükânından bir yangın zuhür etmişse de derhal yetişilerek it- ti--wa meydan müştür, | verilmeden söndürül- ye vasıtası olmıyan Maltepe eha- yükadaya yanaşmak istemiş, fakat Lodos neler yaptı ? Fırtınadan yıkılan k (let tarafı I inci sayıfamızdadır) önüne kadar ilerlemiş, dalgaların şiddetinden fazla gidememiş ve geriye de dönememiştir. (Kalamış) bütün gece Büyük- ada önünde durmuş içindeki 12 yolcu ve taifeler aç kalmışlardır. Yolcular bu suretle yemek ye- rine vapurla Yalovaya götürülen ekmekleri yiyerek (karınlarını doyurmuşlardır. e Vapur ancak sabah saat onda Büyükadaya yanaşabilmiş ve dün akşam geç vakte kadar havanın açılmasını beklemiştir. dün sabah Pendikten hareket eden Büyükada vapuru da Bü- muvaffak olamıyarak Heybeliye gitmiştir. Kadıköy ve civarı an- cak seferleri saat 14 ten sonra temin o edilebilmiş bu müddet zarfında iskeleler hıncahınç dol- muş taşmıştır. N Kadıköy ve Anadolu civarih- da oturau işçiler memutlar we mektep talebeleri Üsküdar tari- kile Istanbula enmişlerdir. Bu- yüzden (Haydarpaşa - Üsküdar otobüsleri ve tramvayları çok iş yapmışlardır. Boğaziçinde Lodos Boğaziçine nisbeten az tesir etmiş, vapurlar intizamla işleyememiştir. Sabah postala- rından bazıları bilhassa Beşiktaşı tutamamıştır. Sarayburnu açıklarında Fırtına Eyip sırtlarında Bakır- köy civarinda birçok ağaçları | devirmiş Yeşilköyde bir binanın damından uçan büyük bir kire- mit ekmekçi ömer O ağanın hayvanına isabetle öldörmeşlür. Kayıklar battı Bundan başka Kasım paşa is- kelesine hiç bir sandal yavaşa- mamış Samatya sahillerinde 4 balıkçı kayığı batmış içindekiler güçlükle kartarılmıştır. Açık denizlerde Lodos bilhassa açık denizlerde | tesirini şiddetle gösterdiğinden yoldaki bütün vapurlar limanla- ra kaçmıştır. Liman idaresine dün akşama kadar elhamdüllah biç kaza ha- beri gelmemiştir. Bir torpidomuz 5 can kurtardı Fırtananın şiddetinden dün Maltepe önlerinde odun yüklü bir mavvna büyük bir tehlike at- latmış ve dalgalar arasında çır- pınmağa başlamıştır. Motörde bulunan beş kişi feci akibetlerini görünce “imdat ba. tıyoruz: ,, diye bağırmağa başla” mışlar, bunun üzerine bir tahlisi- lisi Seyrisefain ser memuru Os- | Pm 2 ulübe naklediliyor man B. e telefon ederek imdat gönderilmesini istemişlerdir Osman B. derhal vaziyetten Okmeydanını haberdar etmiş ve vak'a telsizle adalar açıklarında» ki donanmamıza o bildirilmiştir. Bunun üzerine gönderilen bir torpitomuz Kazazede motörün imdadına yetişmiş içindekileri kurtarmıştır. Sahile biriken bü- tün Maltepe halkı bu hareketi alkışlarla takdir etmişlerdir. Dolmabahçe önünde bir vapur yanıyordu Limanda dün lodosun şidde- tinden ikinci bir kaza daha ol- muş, (Marya) adlıbir yunan ge- misinin demiri kopmuş'ur. Bu suretle suların ceryanından kurtulamayan vapur şamandırada bağlı duran Alman bandıralı Fordinğ vapuruna çarpmış mü- sademenin şiddetinden mevadı müştaile dolu olan vapurun am- bari ateş almıştır. Bu âni Kaza üzerine vapur istimdat düdükleri çalmağa başlamış alevler baca- sını sarmış büyük bir tehlike baş göstermiştir. Kazazede vapurun imdadına derhal deniz atfaiye grubu yetiş- miş ve ateşin önü alınmıştır. Va- pur acentesi kazaya sebebiyet verdiğinden dolayı (Marya) nın acentesini protesto etmiş, tazmi- nat istemiştir. Rasathane nediyor? Kandilli rasat merkezinin ver- diği malümata göre rüzgâr bu- gün lodostan poyraza dönecek ve hava kapalı, yağmurlu olacak» tır. Dün geceki yağmur Iki gündenberi şehrimizi ka- sıp kavuran lodos fırtınası dün gece saat bire doğru bardaktan boşanırcasına şiddetli bir yağ- mura çevirmiş, sokaklarda sel halinde sular akmıştır. ———. Balkan Olimpiyatlarının yeni neticeleri Atina, 6 (M Faleron) — Buw- gün (dün) tenis mszlarmda Suat Bey, Bulgar oyuncuyu 6-0, 6-4, 6-3 ye... Şirinyan Bey, Rot anyalıya ye- nildi. Veysi Bey, oyun harici bıra- kılmıştır. AR Fevz' Pş.Hz.Diyarıbekirde Büyük Erkânı harbiye reisi Fev- zi Paşa Hz, leri maiyetlerindeki z€- vat ve birinci umum müfettiş İbra him Tali Bey ve kumandan paşalar (olduğu halde Diyarbekire gelmiştir. İTİZAR M. Meelisindeki hararetli münakaa$* ların nasıl geçtiğine dair olan zabıtnamesinin mabadine mündericâi meclis | mızın çokluğuna mebni bugün devamı # demedik. Karilerimizden özür dileriz il