15 Ekim 1930 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

15 Ekim 1930 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

Osm 2 — VAKTT 15 Teşrinerel çe . Hergi mehcileler rey verecek)! Beyazıt (Em'rünü) nde: © Söheüvar, Bavrim çavuş, Çüdteci, İİ Mülsine barun, Kazani Sadi, Nişancı, i Tülbeniç | Fatihte: sap | Timur han, Haraççı kara Ji | Muhsin, Fadh © Ali, Haydar Küçük | Mustafa paşa; Abdi Su Bi Yeniköy (Sarıyer) di Hisar (Beykoz) da: Heylerbeyi, Abdullah ağa, (Küplüce) Jl Vengelköy, Kuleli Üsküdarda: Selman ağa, camii derunünde Sel İİ man öğa Hacı Hasan, Rumi Mehmet | İİ paşa mahalleleri Bakırköyde : Firasköy, Ami dos, Küçükçekmece, Kalitarya, Kadıköyde : Rasimpaşa, Ibrahim ağa, Osmaniye sandığına Umraniye, Selviburnu, Mahmut Şevketpaşa, Paşa Man- — odiralılar, Bakırköy sandığına Yeni © bostan, Nifos, Mahmut Halkalı Safra köyleri reyleriniatmışlardır. | Bütün buralarda ufak O tefek propagandalardan başka bir şey almamıştır. Çatalca intihabatı Dün vilâyet idare heyeti top- lanmış ve çatalen o intihabatı meclisinin sandık açılarak rey- lerin tasnifini müteakip devlet şurasına sevkedilmesini münasip görmüştür. Bu intihabatın tecdidi lâzım gelip gelmiyeceğini sonra tâyin Mi edilecektir. ». *.. Mi tarafta i Halk fırkası ka- zanmaktadır Ankara 14 (Vatıt) — Isparta, Çangın, Tarabzon, Fatsa, Sür- mene, Hopa ve Havranda Halk fırkası intihabatı kazan- mıştır. Konya, 14 (A.A.) — Konya merke zindeki belediye intihâbatı bugün bitti. Yarın reylerin tasnifine - başlanacak. tir. Elmalı kazasile Nidenin Bor kaza. © Binin belediye intihabatı bitmiş C, H.F. , mamzetleri kahir bir ekseriyetle kazan- — muışlardır. İnebolu, 14 (A.A) — Belediye intir! © habatında C. H. F. namzetleri büyük © bir ekseriyetle kazanmışlardır. Serbestçilerin gürültüleri tesirsiz kaldı Balıkesir, 14 (Hususi) — Dün O VAKITIN tefrika, ig ma Rİ ğin ) iL) hi ği MUHARRIRI: S dır, Hükümet; Iİ) daki hareketin müsebbibi olarak 193 MAHAL 1130 Bunu istiyen Sezvesı şırkadan çekilmiş ! —— m — Zeynel Besim Beyin İstanbul- dan İzmirde bulunan bir arka- daşına hitaben yazdığı hususi bir mektubu neşretmektedir. Bu mektup, : baş muharririn || neden dolayı daha kısa bir müd- || det evel girdiği Serbest fırkadan çıktığı bu mektupta Şu satırlarla || anlatılmaktadır: Aziz kardeşim.. Bildiğin veç- bile Cümhuriyet Halk fırkasın- dan ayrıldıktan sonra Serbest fırkada ehemmiyetli rollerim var- Garbi Anadolu- herkesten evel beni tanıyor. Fil- bakika bu bareketin birinci de- recede âmillerinden bulunuyor- dum. Neden yaptım?, Çünkü, kardeşim, memleketin iktisadi buhran içinde çırpınarak mahve doğru yürüdüğünü, inhi- sarların halini, verğilerin vaziye- tini dört senedir hiç kimseye anlatamamıştım. Hakikaten pa- | "başlanan belediye intihabında Serbestçiler Bergama. ve civar i yerlerden. hususi surette getir- i dikleri bazı sabıkahlar ile bir- likte belediye meydanına gelmiş- lerdir. Bu sırada sabıkalılardan bazıları tabanca ve pıçak teşhir ederek halkı tehdide kalkişmış, derhal Serbestçiler bazı zevata tecavüz edeceklerini işae &tme- lerine rağmen bu zevat vazife- lerini dikkatle ifadan geri kal- mamıştır. Herkes - Halk - fırkasına: rey vermektedir. Reş t Galip B. Ankara 14 (Telefonla) — Ser- best fırkadan istifa ettiktenson- ra müstakil kalan Reşit Galip (Aydın) B. in yeniden Halk fır- kasına dahil olduğu söylenmek- tedir. İzmir, 14 (Vakıt) — İzmir in- tihabatı -C, H. F. lehine “inkişaf etmektedir; Halk fırkasının ek- seriyet o kazanacağı muhakkâk addedilmektedir. Çankırı, 14 (Vakıt) — Bele- diye intihabatında C, H. F. nam- zetleri ittifaka yakın. bir ekse- i riyetle kazandılar. Çorlu, 14 (Vakıt) — Belediye intihabatı bitti. Kabir bir ekseri- yetle halk fırkası Onamzetleri intibap edilmişlerdir. HATTIN ENİS karınlarını buz gibi demir saçla- | ve matemile ıslanmış olmasın- © rın üzerine yapıştırıp titreye tit- reye uyumiya uğraşan, soğuktan morarmış ellerini gelene geçene bir lokma ©kmek için uzatan zavallı bir sürü yavrucukların perişan hayalleri gözleri önüne geliyor, karşısındaki adamı kuru , gözlerle, fakat derin bir minnet | Yunu hodbin'mize hamletmeyin- hissile seyrediyordu. Atıf Bey gözlerini silmiye lü- zum görmedi. Görülüyordu ki o, kendi yüzünün Turhanın hatıra dan ayrı bir lezzet duyuyordu. Sözüne devam etti: — O geceden sonra Turban, artık o apartmanımızın © yegâne meşgalesi oldu. Ona bir nevi malikiyet ve tesahup nazarile bakıyorduk. Yegâne endişemiz bir gün öldüğünü tasavvur etti- ğimiz babasının çıka gelerek Turhanı bizim elimizden alması . idi. Turhan için, Turhanın yanı- | mızdan ayrılmaması için ona güle Bu kuponu kesip birikti- riniz ; bir sıra kupon ge- #ren VAKIT ın türlü türlü hediyelerinden birini kendi seçip alacaktır güle apartımanımızın bir köşesini açabilirdik, Fakat insanlar bilin- | mez ki... Belki kendisini tanı- madığımız bu adam, bethuy, ak- si bir adam olur, oğluna ve ken- İ disine bütün huzur ve refah im- l gün Turhanın ölen babasının ar- Zeynel Besim Bey Millet meclisinde bir görmek istemediği için .!. — mmm Vartan ve bir Yorgi muşlu ve vatanperver bir zat olan Fethi bey izmire geldiği vakit bir akşam evinde Serbest fırkanın program dediği “şeyi | kendi kendime bir daha okudum ve benim fikirlerime tetabuk eden tatbikat işlerindeki müşa- reketi teslim etmekle beraber akalliyetlere, yani Ruma, Erme- niye siyasi hak veren maddele- rine takıldım, kaldım. Ben muf- rit milliyetçi bir adamım. Buna nza gösteremezdim, yarın mec- liste hafi bir celsede Milli mü- dafaa vekili vatanmın askeri esrarını faşederken karşısında bir. Vartan efendi, bir. Yorgi efendi bulunmasına tahammülüm yoktur ve olmıyacaktır. Osmanlı meb'üsaninın kozmi- disinden, Boşosundan, Halaçyan efendisinden bu memleketin ne- ler çektiğini herkesle beraber bende bilirim. Şu halde kararımı vermeli idim ve verdim : mesine mt MübeccelH. geldi Brezilyada dünya güzelik mü- sabakasına iştirak etmiş olan Mübeccel Namık Hanım dün şehrimize gelmiştir. Pederi izdi- vacı hakkında Avrupa: gazete- lerinde çıkan haberi tekzip et- mektedir. Mübeccel Hanım yor- gun olduğundan babsederek tafsilât vermek istememiştir. Kadıköy meydan Kadıköyde iskele caddesinde kghne bir barakada bulunan itfak Kadiköy Yy sebze halinin alt katında Halin Haydar paşa cihetinde olan alt kısmında bazı tadilâtı müteakip etfaiye taşınacaktır. Terkedile- cek Biye ve ayni meydanda belediyenin tamirat Obarakası da kaldırılacak ve bu suretle Kadıköy iskele meydanı geniş- liyecektir. Kari şikâyetleri Icra ve iflâs işleri Aldığımız mektuptur : (Vakıt) ın birkaç gün evvelki nüshasında (icra ve iflâs işleri) serlâvhasile yazılmış olan baş- makalede ticaret hayatında kre- di emniyelini izale eden sebep- J ler pek iyi teşrih edilmiştir. Adliye vekâletinin bu kanunların tadil ve ıslahı sırasında bu nok- taları nazarı dikkate alması çok faideli olur. Bu suretle bütün namuslu tüccarlar minnet ve şük- | ran duyacaktır efendim. Emin Alemüarzade Mehmet Arif | ikâni vermemize rağmen Sırf bize kötülük etmek üzere kasten ve cebren Turhanı elimizden almıya kalkışırdı. Malüm ya, insanların adedi Kadar türlü türlü fenaları aksi huyluları da vardır. Turhanın babasının da bunlardan birisi olmı- yacağını bize kim temin edebilirdi? Filhakika harpte ölen bu babamın, öldüğü gayri kabili inkâr olan bir hakikatti. Fakat bir an için onun yaşadığını da kabul etmek lâzımdı. Çünkü geçirdiğimiz harp iki milletin değil, milletlerin, kıt'aların harbi idi. Türk ordusu, Galiçyadan, Mısıra, Erzurumdan Makdonyaya kadar geniş, um- manı andıran bir sahaya yayık mıştı. Bu adamm öldüğü bir hakikat olduğu kadar bu tufah içinde kırık bir dal parçası bu- larak onun, bu ummanın meç- ! hul bir köşe ve sahiline çıkmış | VAKIT ın telgraf, telefon haberleri Gazi Hz. Anadolu seyahatinden: vaz geçtiler Anakara 14( Telefonla) Gazi Hz. bu ay içinde yapacak- ları Anadolu seyahatindenden | sarfnazar buyurmuşlardır. Defterdar Şefik B. Ankara, 14 (Vakıt) — Istan- bul defterdarı Şefik B. bu ak şam İstanbula hareket etti Is- tanbul Maliye teşkilâtı yeni sene bidayetine kadar bü vaziyette devam edecektir. Mukmelâtı nak- | diye müdürü Sırrı B. kambiyo | veziyetinin tetkiki için yarn İz- mire gidiyor. Ankara ehli hayvanlar sergisi Ankara, 14 (Vakıt) — Anka radaki hayvanatı ehliye sergisi keşifnamesi Berlinden geldi. Ilk baharda inşaatına başlanıyor. Şeyh Saidin. oğlunun mahakemesi Ankara, 14 (Vakıt) — Şeyh Saidin oğlunun ve arkadaşları- nın mahkemesine Ağır cezada hafi olarak devam edildi. Ayrıca Salâhattinin yaşına dair olan mu- hakeme, ikinci hukukta görüldü ve muhakeme 21 teşrinievvele talik edildi. Londradan Hindistana Karaşi, .13' ÇA. Ay. — Teyyare ile devri Alem seynhatı yapmış olan tayya- reci Kings Ford Salık yalnız başıma 4 günde İngiltereden Hindistana kadar olan mesafeyi dört buçuk günde katet- mek suretile yeni bir rekor vücuda ge- örerek buraya vesil olmuştur. Mumaileyh, Ayvusturülyaya ; gidecektir.” m 5.055 Brezilya ıhtılâli ne“ âlemde? Kondrs. 14 YA'A) — Brezilya iheiltii hakkında bu sabah Londraya mütenakıs bazı haberler gelmiştir. Ruanos Ayres'ten ve New-York'tan alınan kablolarda, ihti Mi hareketine iştirak eden askerlerin Rio de Janero ve Sanpolo üzerine yürümekte oldukları bildiriliyor. Halbuki, Rio de Taneto'dan gelen kablolar hükümet kuv- vetlerinin iyi bir vaziyette bulunduklarını temin ediyor. Buenos Ayres, 14 (AA) — Porto Allegreden bildirildiğine göre dördüncü süvari alayı Trescoraboes'te teslim ol muştur. Asilerin İiaperuva mevkiini işgal ettikleri ve Rio de Janero hükümeti dahilinde bulunan Campos şehrine doğru ilerlemekte olduklari bildiriliyor. 10,00v Komünist Şanghay, 13 (A.A) — Indopafiğue Ajansı 10,000 kömüristten mürekkep bir ordunun Hankeow'nun şimalinde Han nehri üzerinde sevkilceyş ve ticaret tncr- kezi olen Shentaochoen'i zaptetmiş ol- duklurni bildirmektedir. kadaşı olarak siz karşımıza çık- tınız. Fakat, ölmeseydi, belki de bir gün o çıkacaktı. Ve bize: — Bana çocuğumu iade edi- nizl,, Diye bağıracaktı. Rüştü, birden iliklerine kadar titredi; — Onun babası benim... Öl- düğünü sandığınız adam benim.. Diye bağırmak istedi. Fakat Turhan öldükten, onu kendi ellerile gömdükten ve bu suretle son ümidi de mavolduktan sonra kendisini bildirmiye ne lüzum O vardı?.. Ve kendisini bildirmekten ne faide memuldü?.. Mademki (karşısındaki (adam Turhanın babasını ölmüş olarak biliyordu. O halde böyle bile- dursundu , Atıf Bey noktai nazarını kar- şısındaki adamada teyit ettir. olması da hatıra gelebilirdi. Bu- mek üzere: — Söyleyin, dağru değil ngi?.. | I M. Venizelos son nutkunda dedi ki Türklerle yeni bir harbe girişmek bir budalalıktır Atina, 14 (A.A.) — Atina ajansı bil diriyor: Yunan istiklâl mücadelesi kahruma- nı ceneral Celocotrovis'in kemiklerinin nakli münasebetile M. Venizelos Tripo- lis'et irat ettiği nutuktu Yunan milleti- nin sulh mestisine vakfı nefsetmesi lü- zumünü kaydetmiş ve Yunanistan mu- İhacirlerinin iskân için otuz milyar İdrahmi sarfettiğini ve gelecek seneler- ide de sarfedeceğini söyliyerek demiş- tir ki: Geçici bir fikir de olsa tasavvur edermisiniz ki bu halkım Anadoluya av- detini tasavvur mümkün olup olmadı- Iğmı görmek için yeni bir harbi tecrübe etmek istiyelim? Zannetmiyorum. Zira muhacirlerin iskânı için bu kadar fev- kalbeşer mesai sarfmdan sonra bunuv ferdasında tekrar mücadeleye basla- mak inillet için son budalalık olur. M. Venizelos müteakiben 1923 Lozan konferansındaki mesaisini hatırlıyarak İsmet Paşaya söylediği şu sözleri bil- hassa tekrar etmiştir: Türklerle aramızda yedi asır süren mücadele ve ya.muhakeme bitiyor, Son karar Lozan ahitnamesile verilmiş bu- lunuyor. Kendi hesabıma istinaf arzu- sunda değilim Size de şöyle yapmanızı tavsiye ederim, M. Venizelos bundan sonra demiştir ki; Bir milletin istiklâli- ni elde ettikten sonra ilk ideali sulh- tür. Şimdi Yunan istiklâlinin ikinci as- rı içinde bulunan sizler bedeni ve fikri faliyetinizi memleketin dahili oinkişa- (ma tahsis ediniz. A Ee M. Venizelos Ankarada ne suretle karşilanacak? Ankara, 14 (Tlefon) — Yu- nan” Başvekili M. Venizelosün istikbali Ove burada kalacağı muddet zarfındaki ziyaret ve şerefine verilerek ziyafet ve davetler hakkında bir program hazırlanmıştır. Bu programa na- zaran Yunan Başvekili 20 teş- rini evvel sabahı Ankarada bulu- nacaktır, “© Cümbhuriyet bayramı : akşamı Hariciye vekâleti tarafından kor diplomatiğe bir ziyafet verilcek- tir. Ayni gece Türkocağı tara- fmdan bir balo tertip edilecek ve baluya İsmet Paşa riyaset edecektir. Ş-hrin mümtaz sima- larından mürekkep bir tertip heyeti balonun her suretle mü- kemmeliyeti için çalışmaktadır. Hariciye vekilini z yaret Ankara, 14 (Vakıt) — Italya ve Çekoslavakya sefirleri Hari- ciye vekilini ziyaret ettiler. Diye sordu. Rüştü, derin bir teessür içinde dudaklarımı ısırdı. Hançeresi otıkanmış ve diline felç enmiş gibi idi. Onun için bu suale karşı sadece tasdik mukabilinde baş eğmekle iktifa etti. Atıf Bey: — Tasavvur edemezsiniz.. Di- yerek sözlerine devam etti, Böyle bir şey, bizim için ne kadar zor olacaktı. Onun bizden ayrılma” sından duyacağımız acı, hakiki bif evlâdın zıyaı acısile müsavi ve muadildi. Ogünden sonra onun gözleri içine bakıyor, onu bir baba ve anne kalbinin bütün hararet ve şefkatile siviyorduk- En büyük zevkim, eyi havalarda akşamları elinden tutarak onunla “ Hamam ,, dan tramvaya bin ve doğruca beraberce « Taksim « bahçesine (gitmekti. Orada ©' yorulu kadar koşar ve eğ” İenirdi. am olduktan sonr# ie >â (Bitmedil.