15 Ekim 1930 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 6

15 Ekim 1930 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 6

— 6 —VAKIT 15 Teşrinevel 1939 M. Meclisindeki Hararetli Müna- kaşalar Nasıl Geçmişti ? Ssrbest Fırka Liderinin adli, tenk tler'ne karşı Vekiller mali ve iktisadi cephelerdeki tarafınden verilen cevapıar vazıh ve kuvvetlidir — (Dünkü nüshamızdan mabat) Oradaki arkadaşının söylediği nu- tuk, İzmirdeki Şükrü Beyin söylediği © mutuktan başka türlü değildi Fakat , kendilerini tebrik ettiler, elini sıktılar ve hatta adamı alıp İzmire getirdiler. Ve oradan Balıkesire, daha sonra İs tanbula getirdiler. Fakat arkadaşlar © Cümhuriyet Halk Fırkası, karşısına çe! kacak muhalif bir fırkaya karşı müca- delede hiç bir vakit âciz değildir, Otuz beşte nasıl kuvvet ve imanla işe baş- Jamışsa bugün gene ayni kuvvet ve i manla mücadeleye (hazırdır. (#ravo| sesleri ve alkışlar) Arkadaşlar öyle! gekillerde propagandalar devam ediyor ki Fethi Beyefendiye hatırlatınca biz- den değil diyor. Fakat adamlarını ken- dileri teşkilâta memur ediyorlar, pro- pagandada yakalandıkları ve hapse girdikleri zaman bizden değil diyorlar. Onun için nereden bir mektup gelirse «mal bulmuş mağribi gibi mektup sahi» bini teşkilâta memur ediyorlardı. İşte bu kabil teşkilit yüzünden bugün mem: eketin vergiler ve diğer siyasi eşkâl ü- e indeki propagandalarla © kadari rmakarışık bir vaziyete getirmişler. dir. Mali kanunlarımızı burada tenki- datta bulunurken buyurdular ki üç dört senedir mademki bu tashihata kani bulunuyorlardı, yapsalardı. Bu kadar dedikodu ile meşgul ol- mazdık, buyurdular. Üç dört senedir. C.H. F. her halde dedikodu ile meşgul değildi Ve her halde işleri üzernide İyi çalışıyor ve kendilerinin Paris sefa- retinde çalıştıklarından daha esaslı ça- lışmakta idiler. Nasıl oldu da kendile- rini burada tarif buyurdular, Remzi Rey (Sivas) — Muhterem ar- kadaşlarım S. C. F. lideri muhterem Fethi Beyin beyanatında iktısıdi sıkın. tımızın sebebine ve hükümetimizin ver- gi siyasetine dair olan izahatına karşı fikirlerimi kısaca arzetmek isetrim, , Fethi Beyefendi, bürünkü iktısadi sıkmtımıza vergi kanunlarının, hükü- vergi siyasetinin sebep olduğunu iddia etmek istediler. İzmirdeki nutuk- larında da iktısadi sıkıntımıza yergile- rin sebep olduğunu iddia etmişlerdir. Efendiler bu iddia katiyen doğru de gildir. Bugünkü iktisadi buharnın büs bütün başka, muhtelif ve çok derin se bepleri vardır. Bu sebepleri birer birer arzedeyim. I'rinci ebep girdiğimiz harptir. Bu harp memleketimizin ikte. sadiyatım altüst etmiştir. Memleketi. mizin iktısadikatında kullanlan ser mayeleri silip süpürmüştür ; Bu harp memleketimizde insan se- yahat ve muhaceretine sebebiyet vermiş tir. Bunların tesirleri tabif kolay kolay geçemezdi. Ve eski hal derhal bir kaç senede avdet edemezdi. Esasen eski hal neydi? Kapitülisyonlar ve Abdulhamit - İdaresinin memleketi Artiköller ad Yazan: > Satınılınması, ve seyahat masrafının hepsini, yarı yarıya taksim ederiz. Muhtemel endişe ve üzüntü ola- © rak ben bir şey görmüyorum. Dünyada tek canımayım. Yaptığım şey için siz. den kimse hesap sormiyacaktır, Niçin gemici arkadaşlarımdan birine değil de! size müracaat ediyorum? Sizin atıl. mak istediğiniz avantüre nadir tesadüf edilir sonra bir ..vep daha -makale- nizde bahsettiğiniz şairler ikimizin de » ayr zevki selim ve tabinte malik ol- duğumuzu gösteriyor, Adresim: Sen Lui adası, 39 Burben rıhtımı ve tele fon numaram da, Geblen 31 - 35 tir. Beni görmek isterseniz lütfen haber yerin ve Müzede derse gittiğim salı ve cumartesi sahahlarmdan başka istedi. © diniz gün ve saatte sizinle buluşabili. rim.,, Niçin cevap verdim? Ettiğim bütün yeminlerin zıttma hareket etmekti. Mektup hoşuma gitmişti. Açıkça anlaş mak İstenmesi ve üslüpta bir nevi er- keklik beni temin etmisti. İsim, Anna dö Sor da güzeldi. Kendi kendime, ©- onu niçin görmiyeyim, diye sorüyor veldakikadan sönra yelkenlerin gektikile huyum im ike na bigâne kalması, memleketimizi ik- tısadi cihetinden de kemirmiş değil mi idi? Avrupanın, Amerikanın iktisadi hâkimiyeti altında zayıf natüvan de- gil miydik? Birinci sebep harptir. İkinci sebep: Kambiyo buhranı. Bu da sekiz ay evveline gelinciye ku- dar paramızın kıymetindeki temevvüç ve sukutlar memleketimizde mühim Za- rarları mucip olmuştur. Bu temevvüç ve sukutlar dahi hariç- ten memleketimize sermayeler gelmesi ne müni olduktan başka memleketimiz- den bir takım sermayelerin de kurmu sına ve memleketimizden bugün ecnebi bankalarında olduğu gibi bir takım sermayelerin de atıl kalmasma sebebi- yet vermiştir. Üçüncü sebep: İhracatımıza muka- bil ve hatta ondan çok daha farla olan ithalât vukubulmasıdır. Bu ithalâtın her zaman servetimizi (0 za b Şişl/ - Osmanbev <GHEREEREEMMNE Seyrisefain Merkez scenes: Galata Köprü başında Beyoğl be seentesi Sirkecide Mühürdar zade han alanda Tel.ls274 iskemderiye Sürat poslası (ZMİR ) vapuru 17 Tes ririnevel cuma 10 da Ga- lata o rihtımından (kalkarak cumartesi sabahı İzmire varır ve İzmirden saat 12 de kal- karak pazartesi saat 10 da İskenderiyeye (o varacak (o ve çarşamba iskenderiyeden kal- karak izmire uğrayarak İstan- bula “saat 12 de gelecektir. iskenderiyeden aktarma Port sait için de eşya kabul olu. nur. Trabzon ikinci pastası (KARADENİZ) vapuru 16 teşrinievel Perşembe akşamı sebebiyet vermesidir. Dördüncü sebep: o Memleketimizde sermaye azlığından ve gene kambiyo buhranından hasıl olan kredi buhranı dır, fayiz fahişliğidir. Ve esasen eski- denberi mevcut olan murabahacılığın artmasıdır. Beşinci sebep: Hepinizin bildiği gibi #on senelerde geçirdiğimiz şiddetli ku- raklık ve bugün de baslıca mahsulleri- mizdeki fazla düşkünlüktür. Altıncı sebep: Gene hepinizin bildiği gibi dünyada mevcut olan ve hâlâ de- vam eden zaman zaman ve mahal ma hal şedit tezahürler gösteren ve ne va- kit nihayete ereceğini mütehassısların da tayin edemiyeceği umumi . buhran- dır. İşte bu muhtelil âmillerdir ki bu. günkü iktisadi sıkıntımıza sebep olmuş” tur. Bugünkü Iktısadi sıkıntıya sebebiyet İveren vergiler ve yeni vergi kanunları iktisadi buhran gibi , biribirine girift Miikadir'ölan bit hastalığa karşı öyle kolay kolay zahmetsizçe tek bir teşhis koymak nasıl mümkün-olur. Yani ver- giler sebep oldu gibi bir teşhis koymak nasıl mümkündür. Olsa olsn bu para İnm tesirile ve sırf bu paradan dolayı bazı vergilerimizin kısmen bazı mükel- lefler üzerine ağır gelmeğe başladığını hissetmiş olabiliriz ve bazı vergi ka nunlarımızın da tecrübe ve müşahede lerle tadile muhtaç görülmüş olması mümkün olabilir. Esasen hükümetin de bu ihtiyaç için daha geçen seneden iti- İbaren vergilerde tenzilât ve tadilât İ yapacağını bu kürsüden beyan etmesi yani bu ihtiyacın daha evvelden hisse- dilmiş olduğunu gösterir. | Denilebilir mi idi? Kanunlar, husu- sile vergi kanunları hiç tadile muhtaç almadan çıkmalı idi ve çıksın. (Devamı yarın) asına seyahat Andre Moruva Çeviren: Memet Reha verdiğim karardan dönmek için sebep- ler, mazeretler icat ediyordum. Masra fin yarısını kabul ediyordu. Bu seya- hatin para sıkıntısı olmadan geçmesi ve hatta temdidi imkânı demekti. Gemi ufak olmakla beraber iki kişi için bol. bol yer bulunurdu. Birbirile münasebe- ti olmıyan ve ince bir bölme ile ayrıl- mış iki kabine yaptırmak hiçti Ma. dam dö Sovu görmeğe gittiğim zaman razı olmağa hazırdım. Onu görür gör- mez kararımı verdim, Muhakkak güzel j denemezdi. Fakat, yazısınm olduğu gi- N yüzünün de lâtif ve temiz bir ifade si vardı, Sesi insanı teshir ediyordu. Aradan geçen dört seneden sonra ba na hâlâ yer yüzünde rasgeldiğim kim- selerin en hakikatlisi görünür. Onunla! iç sıkılmadığım gibi, skılganlık ka dar gülünç bir şey de tasavvur edemez» dim. Her şey hakkında, dolambaçlı yollara sapmadan, kelime kalabalığına boğmadan, tereddütsüz ve açıkça be yanı mütalea ederdi. Bundan başka başlıça mükâleme mevzuumuz iki de nizcinin konuşacağı şeylerdi. İlk beş kaybetmemize İbir çok hadise ve sebeplerle, illetlerle! Galata rıbtımından kalkarak inebolu, (Samsun, Ünye, Fatsa, Ordu, — Giresun, Trabzon, Rize, Hopaya gide- cek ve dönüşte Pazar iskelesile Rize, Of, Trabzon, Polathane, Giresun, Ordu, Fatsa, Sam- sun, İneboluya uğrayarak ge- lecektir. Karaköyde acentahane al- tında ve cadde üzerinde kâin mağaza 3 sene müddetle açık arttırma ile kiraya verilecek- tir. Kat'i ihalesi 30 teşrinie- vel 930 tarihinde yapılacağın- dan istiyenlerin o gün saat onaltıda levazım müdürlüğü- ne gelmeleri, Bayron Mars ekspresi Mürsijâ, İskenderiye ve Pireden beklenmekte olan lüks posta vapuru PATRIS U Limanımıza 14 teşrinievvel şah günü | İ muvasalar edecek ve 16 teşrinlevvel perşembe tam 10 da Galata nhtmin- dan hareketle doğruca Pire ve Alar silyaya hereket edecektir. Her sim yolcu ve ticari emtia kabul olunur. Bundan maada dünyanın her nok tası için doğru biletler verilir. Anag- postopulos ve Liskidis, Galata Çinili Rıhtm han. | | ) Beş ktaş era daıresinden: Deyinden dolayi mahcuz ve satılması mükarrer bulunan se- kiz yaşında doru renkte idiş at 15-10-930 saat 11 de at paza- ların yevmi mi hazır bulunacak memuruna mü- racaatları ilan olunur. çizmeğe ve gemi levazımı satan maği zaların bir listesini yapmağa başla mıştık. Annanın fikri, bir büyük ve bir de küçük olmak üzere, geminin iki yelkeni olmasıydı. Fakat geminin inşasına baş- lanmıştı. Bir üçüncü yelken olsa da, iki kişi olduktan sonra beürberce ida- re etmemiz güç olmıyacaktı. Geminin Fransada oinşa edilmekte olduğunu duyunca hayret etti, Bahri muhiti ke. birde yapılacak bir sergüzeşt seyahatı için en iyi başlangıç mahalli San Fran. sisko olabilirdi. O halde niçin gemi or- da inşa edilmesin, diyordu. Amerika da bir çok ahpabı olduğunu ve işe neza- ret edeceklerini söyledi. Bu bana pek makul göründü ve Sen Nazerde yap- sa bozmağa çalışacağımı vadettim, Ar- tık, “gemimiz,, den bahsediyorduk. Bana hayatı hakkında bir şey söy- lemesini rica ettim. Gayet sıkı ve sert bir aile tarafından büyütüldüğünü, on sekiz yaşındayken komşuları olan çok zengin fakat ihtiyar birile evlendiril. diğini anlattı; Harp zamanımda koca- s! ve yakın akrabalarını kaybetmişti, Ne kız ve ne de kadın iken mes'ut olma- mişti. Fakat, hayatım için bir facia hali ifade etmek istemiyorum. Hiç hir za- rında satılacağından talip olan- | e mahallinde | mış olduğum konturatı mümkün olur: girmek istiyenler de Ankara şehrine su isalesi işinin | şamba günü saat 15 de dahiliye düriyetinden: Mıktarı 50. ton e 2000 okka 4000 cinsi kok Antirasit Odun İtalyan talip olanların şeraitini ne ve ihale günü de mübayaat ilân olunur Çanakkale 9 uncu ef- rat mektebinden: 1 — Çanakkale 9 uncu jandarma mektebi talebe efradının iaşesi için yüz atmış beş bin kilo ekmek 1-9.990 dan 931 senesi Ağustos gayesine kadar 6-10-940 tarihinden itibaren yirmi beş gün müdedtle kapalı zarfla münakasa- ya vazedilmiştir. 2 — Ekmeğin #hâldsi 30-10-4930 Per- sembe günü zavali saat.15 te vilâyette icra kılrmacağından ihaleden evvel mek tep idaresine müracaat eden taliplere derhal şartnameler mektep müdiriye- tinden verilir, 3 —- Münakaşaya iştirak edecek ta- liplerin verecekleri teklifnameler şart- namedeki şerait dahilinde verilecek fiat yazı ve ya rakkamla okunabilmesi için açık yazılacaktır. 4 — Bedeli muhammenin ©; 7.5 te- minatı muvakkatesi sandık makbuzu ve ya hükümetçe maruf banka mak. buzları kiymeti muharreresi üzerinden istikrazı dahili tahvilâtile borsa fiatla- rından 9; 10 noksanile sair milli esham ve tahvilâtın teklifname ile birlikte ikinci bir zarfa koyarak komisyon riya- İsetine birer makbuz mukabilinde veri İlecektir. | | Imuş en fena zamanlarım tahammül edilemiyecek bir hale gelmekten kurtulmuştur. de- idi. Bir işi iyi yapmasını seviyordu. Evinde her şey teferrüata bile ehem- imiyet gösterildiği hissini veriyordu. Möble az fakat iyi idi. Duvarlar çıp- ilaktı. Ucuz tablo ve fotograflar duvar- ları kaplamıyor, fakat bunların ek- sikliğini sayısız kitap dolduruyordu. Gözüme, seyrüsefere, yüzücülüğe ve doktorluğa ait eserler ilişti. Kapıda otomobili bekliyordu. Otomobile berâ- ber bindik, beni tekrar Parisin ortası- na kadar getirdi. Otomobili ne güzel idare ediyordu bilseniz. 1" San Fransiskodan “Honoluluya ka- dar olan seyahatimizin geçtiğini isöylemek kifayet eder, Gemimiz, Allen, İçok güzel bir tekne idi, Tik önce “sıra ile nöbet beklemeyi zaruri olarak his- İsettik, fakat az zaman sonra, gece dü meni tesbit edip, yelkenleri iyiden iyi- ye bağladıktan sonra uyandığımız va- İkit doğru yoldan inhiraf oetmiyeceği- mizi anladık. Üç defa Cırtınaya tutul- duk.Birinin oldukça fena olmasına rağ- men Anna soğuk kanlılığını hiç kay- betmedi. Onu ilk gördüğüm zaman tahmin ettiğim gibi seyahat için tam, ideal bir Yeni Mektep Ana-lik - Orta kısımlar ve Fransızca kurlar. i Ana ve ilk kısımlarda kayıt kapanmak üzeredir. Bu kere #8 açılmasına müsaade olunan orta sınıflara talebe kabulüne başlandı. lik tahsili bitirip te yalnız Fransizca kurslarına mangal kömürlü | Jandarma imalâthanesi ilânatı kabul olunacaktır. Dahiliye vekâletinden: Bir ay zarfında pazarlıkla ihalesi icra kılmacağı ilân edilen ihalesi teşrinievvelin 15 inci çar- vekâleti müsteşarlık makamında icra kılmacaktır. Taliplerin müracaatları. Hariciye vekâleti levazım mü- teslim mahalli vekâlet Misafirini ecnebiye konağı ” ” " ” ” ” Yukarıda miktarları gösterilen makbrukat teşrini evvelin 23 ün- cl günü ihale edilmek üzere müzaydeye konulmuştur. anlamak için İevatım müdürlüğü- komisyonuna omüracatları lüzumu Çanakkale 3 N.lu ef- | rat mektebi müdürlü- i günden: Kilo 165000 1 — Çanakkale 3. numaralı Jandar- ma mektebi talebe efradının 1-9-950 tarihinden 931 senesi ağustos gayesine kadar bir senelik iaşelerine muktkezi 1650900 kilo ekmek 6-10-930 tarihinden itibaren 25 gün müddetle kapalı zarfla İmünakasaya vazolunmuştur. e 2 — Ekmeğin ihalesi 30-10-9490 per- şembe günü saat on beşte vilâyet dal resinde icra kılınacağından ihaleden evvel mektep İdaresine müracaat eden ialiplere derhal şartnameler verilir. 3 — Münkasaya iştirak edecek ta liplerin verecekleri teklifnameler şart- namedeki şerait dahilinde verilecek fi- yat yazı ve rakamla okunabilmesi için açık yazılacaktır... Ekmek 4 — Bedeli mühamminin “4 75 te minatı muvakkatesi sandık makbuzu ve ya hükümetçe maruf banka makbu- zu kıymeti muharreresi üzerinden İs tikrazı dahili tahv le borsa fiatın dan “5 10 noksanile sair esham ve tah- vilâtın teklifname ile birlitke ikinci bir zarfa koyarak komisyon riyasetine bi- rer makbuz mukabilinde verilecektir. zım ve nevaleyi kendisi mide de basit ve güzel yemeğimizi ken disi yapıyordu. Her zaman keyfi yerin de, hırçınlık ve asabiyet nedir bilmi- yordu. Tehlike anlarımda halü tayrt tabii ve hareketleri de mahirâneydi. Ona bir hükümdar lâkabı vermistim. Asaletmaap diye hitap ediyordum. Aramızda kendiliğinden lâtif ve teklif” siz bir arkadaşlık doğmuştu. Anna n€ flört, ne de himaye istemiyordu. Her ne kadar tuhaf görünürse de iki kar deş gibi yaşıyorduk. Evet, tamamile kardeşler gibi! Fakat doğrusunu söy” lemek lâzım gelirse şunu ilâve etmeli" yim ki, benim ona karşı olan duyguls" rım biraz karışık ve müphemdi. Aras” “ra hissiyatım arasında arzu ve şefkat keşfeder gibi olur, fakat derhal aklım# başka bir şey getirir ve çalışmağa bâf lardım. Havvay adalarından sonra, fikri” 'Tahitiye gitmekti, fakat Markeza ** Toamatoyu görmek için bir daire çizi? epey dolaştık. Honolulu beni sukulö hayale uğrattı; çünkü burası Amerik Montekarlosu denilebilecek bir Y*” Halbuki ben rasgeleceğimiz, del üstünde parıldıyan, beyaz mercan adi” 'cıklarının hoşumuza gideceğini tah ediyorum. Honoluludan tahminen man çok betbaht olmadım. Benim alayİarkadaştı. Hem de mükemmel bir teş. Mi zün sonra, harita ve puslalarım?. her zaman bahisızlığımın ;kilâtçı id. San Fransiskoda iken leva” Löilmedi)