14 Ağustos 1931 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 3

14 Ağustos 1931 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 3

pa A gym iade edilecek emlâk meselesi Kanun sureti vilâyete tebliğ edildi Firari Yunan tebasına ait em- Mikin sahiplerine iadesi bakkın- daki kanun dün vilâyete tebliğ edilmiştir. Muhtelit mübadele komisyo- Du Türk murahhası hey'eti bu kanun mucibince iadesi lâzımge- len emlâkin bir Jistesini daha evvelden vilâyete göndermiş bu- lunmaktadır. Bu listede isimleri o'an eşbasa ait emlâkin boşaltılması icap et- tiğinden vilâyet keyfiyeti alâka- darlara bildirecektir. Fakat bu karar bazı muba- dilleri telâşa düşürmüştür. Mu- badiller, listede isimleri olan seksen kişiden hepsinin Yunan tebası olmadığını bir kısmının Türk tebası olduğunu, buradan firar ettikten sonra Yunanistan- da tedarik ettikleri Yunan pâ- saportile İstanbula geldiklerini ve binaenaleyh firari ve müba- dil Rum (O o'dukları (o balde hileli yol ile Yunan tabiyetini iddia ve mallarını geri almakta bulunduklarını iddia etmektedir. ler. Bu emlâkin geri erilmesi ise tefviz suretile bunları almış o- lan Türk mübadillerin sokak or- tasında kalmalarına sebep ola- caktır. Mübadiller bu iddiaları etra- fında teşebbüslerede girişmişler- dir. içlerinden bir heyet Metrük emlâk, iskân ve nufus idarele- rine giderek listede ismi bulu- nahların (o kayıtlarını çıkarmak suretile bunların hakiki vazıyet- lerini tesbit edecekler ve hükü- mete bildireceklerdir. Diğer bir hey'ette Muhtelit mubadele komisyonu Türk mu- rahhası heyeti reisi Şevki beyi ziyaret ederek ve noktai nazar- lari hakkında izahat vermişler- dir. Ayrıca bir beyet Reisicüm- bur Hz. bilvasıta bir ariza tak- dim ettikleri gibi ayni arizanın bir suretini de Fırka idare he- yetine ve umum kâtipliğine ver- mişlerdir, Belediyede: Su bentleri tamir ettirilecek Belediye 931 bütçesinden ayı- racağı bir miktar tahsisatla su bentlerinden ikisini yeniden ta- mir edecektir. Evelki sene bent- lerden en büyüğü yeni baştan tamir edilmiş ve o zaman baş gösteren yıkılma tehlikesi kaldı- rlmıştı. Bu seneki tamir diğer iki küçük bentte yapılacaktır. Bununla beraber bentlerde hiç bir tehlike yoktur. Ayni zaman- da bentlerin süzgeçlik vazifesini | yapan kısımlarıda yenilendirile- cektir. Sular müdürlüğü bü işle Meşgul olmaktadır. Hüviyet varakası almıyan müstahdemlerden ceza alınacak Müstahdeminin büroya kayt- Iı için verilen mühlet 14 gün sonra bitmektedir. iki buçuk ay zarfmda kaydedilenler 250 kişiyi geçmemiştir. Belediye müddetin hitamını müteakiy polise müracaat ede- rek ellerinde sıkıbat ve kayt ve- sikası olmıyan müstahdemin bak- larında zabıt varakası tutulma- Mı istiyecektir. Bu gibi müs- Mekteplerde Kayıt ve kabul şartları Gazi musilim mektebi ve terbiye enstitüsü Gazi muallim mektebi ve ter- biye enstitüsü; Ankarada yük- sek dereceli bir muallim mekte- bidir. Bu mektebi bitirenler orta ve muallim mektepleri muallim- liklerine ve ilk tedrisat müfettiş- liklerine tâyin edilirler. Tabsil müddeti 3 sömestirdir. Mezunlar arzu ettikleri taktirde Darülfü- Buna 3 sömestir daha devam ede- rek Darülfünun mezuniyet İm- tihanına girebilirler. Mesleki hı sım; ( Riyaziyat, Tabiiye, Tarih - Coğrafya, Edebiyat, Pedagoji) şubelerine ayrılır. Yalnız pedâ- goji şubesine girecekler tahsil- den sonra 1 sene ilk mektepler” de muallimlik etmeği teahhüt edeceklerdir. Kaydedilebilmek için; lise me- tahdemlerden kayt ücretleri iki misli olarak > | zunu ve sıbbati yerinde olmak, yaşı 25 den yukarı bul! lâzımdır. Kayıt muamelesine 20 eylülde nihayet verilecektir. Yüsek baytar mektebi Yüksek baytar mektebine gi rebilmek için Türk teb'ası ve lise mezunu olmak lâzımdır. Tah- sil müddeti 8 sömetirdir. Ders- lere İ teşrinievvelde başlanila” caktır. Kayıt muamelesi için sıhbat raporu, hüsnühal varakası. dört fotoğraf ve mektepten verilecek bir beyannamenin doldurulması lâzımdır. Bu beyanname İle mektebi terk veyahut hükümetin göstereceği yerde mecburi hiz- metin ifasından vaz. geçildiği takdirde bütün masrafları öde- yeceğini teahhüt “> Vilâyetlerden geleceklerin yol paraları hükümet tarafından ve- rilir. Aynı zamında kabul olu- Dan talebeler şimdiden mektepte kalabilirler. Bir cevsP $ Karilerimizderi Ş. ege Bahsettiğiniz. rivay değildir. Esan Za leme girebilmek için mutlaka lise veya âli mektep mezunu olmak lâzım- dır. Bu itibarla De muallim mek- tebi mezanları ve ne de liseye müdavim talebe hiç bir suretle Darülfununa kabul edilemezler, San'at âleminde Yunan Operetinin Prima Donnası şehrimizde Geçen kış Fransız tiyatrosuy- da temsiller veren Yunan operet trupunun Prima Donnası Mel Zozo Dalmas şehrimize gelmiştir. Hafifce rahatsız olan Mel, Zo- zo Dalmas doktorlarının tavsi- yesi üzerine yazı Büyükadada geçirecektir. Ticaret âleminde: Almanyaya yapacağımız ihracat üzerinden kayıtlar kaldırıldı Almanya bükümeti, son mali buhran dolayısıle aldığı tedbirler meyanında Almanyaya yapılacak idbalâtı da üç listeye ayırmış ve bunlardan üçüncü listeye döviz verilmesini menetmişti. Bu listeye özüm, incir, fındık ve badem gibi ihracat maddelerimiz de idbal edilmişti. Bunun üzerine hükümetimiz tarafından yapılan teşebbüs — neticesinde (ihracat maddelerimizi alâkadar eden bu kayıt kaldırılmıştır. elişi e İğ 52 bin Yerli mallar sergisine hergün binlerce ziyaretçi geliyor Galatasaray lisesi salonlarında açılan üçüncü yerli mallar ser- gisi fevkalâde rağbet görmek” tedir. Sergiyi hergün binlerce | kişi ziyaret etmektedir. Dün sergiyi 14 bin kişi gez- miştir. Şimdiye kadar gezenle- rin mikdân 52 bini geçmiştir. Bilhassa akşamları kalabalık pek ziyadeleşmektedir. Sergiyi dün sabah kolordu kumandanı Şükrü Naili Pp, ziyaret etmiştir. Şükrü Naili Pş sergiyi gezdik- ten sonra beğendiğini söylemiş ve fabrikatörleri tertip heyetini tebrik etmiştir. Maarif vekili Esat B. dedün öğleye doğru sergiye gelmiş ve pavyonları gezerek izahat almıştır. Esat B. sergiyi gezdikten son- ra tertip heyetinin ve fabrika- törlerin ricasını kabul ederek öğle yemeğini sergide yemiştir. Fırka umumi kâtibi Recep B.de dün ailesile birlikte sergiye ge lerek gezmiştir, Sergi ecnebilerinde rağbetini kazanmıştır. Şehrimize | gelen Amerikalı iş ve meslek birliği heyeti ev- velki akşam sergiye gelerek — Bonolar Gayrimübadillere ya- kında dagıtılacak Gayri mübadillere yapılacak bono tevziatı için bazırlıklara devam edilmektedir. - Bonolar gayri mübadiller cemiyeti nami- a CelâlĞalip ve takdiri kıymet komisyonu namına Faik Nüzhet beyler tarafından imzalanarak Maliye vekâletine gönderilmiştir. Maliye vekâleti umum müdü- rü Rüşdü bey bir iki gün içinde maliye vekili tarafından imzalan- mış olan allı milyon liralık bo- noları (beraberinde (şehrimize getirecektir. Tevziat yüzde yirmi nisbetin- de olacaktır. Vekâlet tevziata karşılık olarak şimdilik yalnız izmirdeki firari emlâkini satılığa çıkaracaktır bu emlâkin kıymeti- altı milyon liradır. Gayri o mübadiller Hükümet tarfından satılacakemlâk ve era- zinin gendileri tarafından satın alına bilmesi için aralarında bir emlâk şirketi tesis etmeyi dö- şünmektedirler. Şirketin serma- yesi 3-4 milyon lira olacak ve bir bankanın yardımı te'min edilecektir şirket emlâki satın aldıktan sonra taksitle ayri mü- badillere (verecektir bonoların ocuz fiaatla iskonta ettirilmesi gezmişler ve striyatçılardan, ka- dınları çalıştırma yurdu Hilâli ahmer Esirgeme Derneği pav- yanlarından mühim alış verişte bulunmuşlardır, Dün Irak sefiri Naci Şevket B. ile barı ecnebi ticaret oda- ları âzaları, banka direktörleri sergiyi gezmişlerdir. Sergide en çok iş yapan daireler otriyat, mepsucat VE tuhafiye pavyonla- ndir. a Tütün inhisar idaresi sergi — hususi cigaralar yaptırmış- ır. Bunlar iyi harmanlardan ya- pılmış ve sergi firmasını taşıyan kutular içine konulmuştur. Fiati 20 kuruştur. Sergide dün ak- şamdan itibaren meccani sine- ma gösterilmesine başlanmıştır. Pazartesi akşamı sergide Cümhuriyet Gençler Mahfili ta- rafından büyük bir temsil veri- lecektir, Sergide bergün bir gazete çi- karılmaktadır. Gazimizin cevapları Reisicümhur Hz. serginin açıl ması münasebetile gönderilen tazimat telgrafına dün şu tel- grafla cevap vermişlerdir. hislerinize teşekkür ve muvaf- fakıyet temenni ederim, Reisicümbur Gazi M. Kemal Mm | Adliye Haberleri A Akşam gazetesi aleyhine bir dava daha açıldı “Akşam,, refikimiz aleybine i “Rahiplerle rahibeler arasında, tefrikasından dolayı açılan iki açık ve müstehcen neşriyat da“ vasından sonra, bir dava daba açılmıştır. Bu davada, Valâ Nu- rettin ve mes'ul müdür iskender Fahreddin beyler aleyhindedir. Bu dava, bir müddet evel in- tişar eden başka bir yazıdan dolayı Valâ Nurettin B, aley- binde birinci ceza mahkemesince verilen mahkümiyet kararından Sonra neşrolunan bir yazıdan dolayıdır. Bu yazıda bu hüküm- den bahsedilerek serdolunan ba” &ı mülâhazatın mahkemeyi istib- daf eder: mahiyette görüldüğü ” anlaşılmıştır. şirket mani olacaktır. Gayri omübadiller (cemiyeti umum hey'eti ictimaa çagırılmış- tır. Yakında toplanacak olan kong rada. bu husustn bir karar veri- lecektir. Darülfünun divanında Darülfünun divanı dünde top- lanmış ve fakültelerin bareme göre (hazırladıkları cetvellerin tetkikine devam etmiştir. iki haftadanberi her fakülte meclisi muhtelif ama e ye ak maaşı tevzi etmiş ve ha- m e listeler darülfünun di- vanına Vi ii Dünde fen fakültesi meclisin- den gelen iste üzerinde tetki- kata başlanmıştir. Bir hayli mü- zakerelerden sonra bitirilen bu steden sonra edebiyat fakülte- sinden gelen bistenin tetkikine saat sekize kadar tetkik edilmiş sakit geç olduğu için içtima pa- zar günü sabahına bırakılmıştır. Dünkü divan içtimama edebiyat fakültesinin yeni reisi Muzaffer B. ile Mustafa Şekip ve Behçet berler iştirak etmişlerdir. Fuat beyin edebiyat fakültesi riyasetinden ve dolayısile darül- fönun divanından ayrılması öze- rine Fuat beyin arkadaşı olan ve divanda bazı meseleler hak- kında Fuat beyin noktai naza- rını tasvip ve terviç eden !Şerif B.de divandan çekilmiş, &debi- yat fakültesi mecliside Şerif be- yin yerine Behçet beyi intihap etmiştir. Behçet B. bundan do- | layı dünkü divan içtimana işti- rak etmiştir. irtihal Fırka kumandanlığından mü- tekait kaymakam merhum Hacı Halit beyin refikâsı ve seyrise- fainin levazım kömür su kısmı âmiri Hamza beyin validesi Hacı Hatice H. vefat etmiştir. Cena- zesi bugün Kadıköyünde “Çilek | ğ i hanesinden kaldırı- başlanmıştır. Bu listenin yarısı | lacak ailesi kabristanma defne- eylesin, 3 — VAKIT 14 Ağustos 1931 e— Takvim — Cuma 14 Ağustos 8 ——— inci ay 1931, senenin günleri geçen 226 kalan günler 139, 28 Rebiülevvel 1350. Güneş— Doğuşu: 508 Batış 19,1 Namaz vakitleri— Sabah 392 Öğle 12.10 ikindi 16,10; Akşam 1941, Yatsı 20,55, imsak 3,14 * Hava — Dünkü hararet lazım) 24 iasgari) 21 derece. Bugün rüzgir müte- vassıt şiddede poyraz, hava bulutludur. * Bugün Gelenler - gidenler — Relediye reis muavini Hâmit B Bursaya gitmişöz. Ş$ Genç doktorlarımızdan Ayet Emin B. tetkikattn bulunmak üzere Avrupaya gitmiştir. Ş Pazar çünü şehrimize gelen beynel- milel iş ve meslek kadınları birliği âze- ları dün sabah sant onda kalkan Vicnna vaparile Pireye gitmiştir. Heyet rıhumda bazı hanımlarımız tarafından teşyi edil. miştir. $ Dün sabah İngiliz bandralı Byron vapurile Beruttan şehrimize 80 Amerikah seyyah gelmiştir. Seyyahlar bugün Pireye gideceklerdir. Evlenmeler — Binbaşı müteksit Namık Beyin kerimesi Muammer His istintak bökimlerinden Taht Tuğrul R. in evlenme merasimi Sultanahmette Nakil. bent mahallesinde Namik B. in hanesinde yapılmıştır. Saadet temenni ederiz. İhtifaller — Paris sefiri kebiri Mü- nir Ps. ile müze müdürü Hamdi Bin” hafidesi olup geçenlerde Pariste pek genç yaşında irtihal eden Nevin Etem İH. ım censsesi dün Fransadan getirilerek bugün Beşiktaşta Sinanpaşa camisinde öğle namazını müteakip ihtifalâr ile kal. dırılarak Yahya efendide makberesine defnedilecektir. Cenabı hak rahmet etsin. * Radyo Istanbul — Ssat 18 den 19 a kadar gramofon plâkları neşriyan 19,30dan 20,5 30 a kadar birinci kısım alatarka saz Anadolu Ajınsı haberleri 2030 dan 2130 a kadar cazbant 21,30 dan 2230» kadar Ikinci kısım saz. VakıtıAbone 1 3 6 12 Aylık Dahilde 150 400750 1400 Kuruş Harlere — (800 1450 971 ” e — — İlân şartlarımız: Remil 10 Kş vo. Küçük ilân şartlarımızı İC? 3 4 > 110Defalik 40 S0 65 75 100 Kuruş A — Abonelerimizin her üç aylı- Bı için bir defa meceinendir. B —4 sabrı geçen farilarm fazla Atını için 5 karuş Zömmolunuf Hususi 12,50 Ke. 25 Mes'ut bir evlenme Mütekait Miralay” Cemal B£. nin kızı Ferdiye Hf. ile mlitahas- sıs doktorlarımızdan Refik Recep B.in evlenme merasimi dün gece Cemal Bf. nin Kadıköyünde Yeldeğirmenindeki evlerinde ya- pılmıştır. Merasim çok güzel olmuş, şehrin bir çok kibar aile- leri hazır bulunmuştur. VAKIT yeni evlilere tam bir saadet diler. Zehirli duman JBelediye Zeytinburnu çimento fabrikasının faaliyetini tatil etmesini istedi Zeytinburnundaki çimento fab- rikası aleyhine fabrikanın baca- sından çıkan dumanların balkın sıhhatini bozduğu için belediye bir dava açmıştı. Mahkemece tayin edilen sıhhi bir heyet ta- rafından yapılan tetkikatta du- ranların zehirli olduğu tesbit edilmiş bunun üzerinede beledi- ye avukatları fabrikanın faaliye- tini tatil etmesini istemişlerdir. Karar eylüle kalmıştır. ii Güdü