13 Ekim 1931 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 3

13 Ekim 1931 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 3

olunacaktır Bu he ak e Darülbedayi » tara- handan oynanan « Mümsöndü » ismindek tarihi komedinin müsteh- menedilmesilazımgel. dair bir gazetede çıkan üzerine dün diğer bir ga- zetede Darülbedayi müdürünün bu hususta verdiği ban izahat çıktı. Bunda temsil olunan eser- lerin müessese dramatik hey'eti ve rejisörü aynı zamanda polisle muddelumumilik tarafından bir nushasınm tetkik edildiği kayıt | olunuyor ve bu arada şöyle de- | niliyordu. Müddeiumumilik tara- fından halka oynanmasında bir mahzur görülmezse, müsade edi- lir. Bu şerait tahtında sahnemiz- de mugayiri ahlak hiç bir piyes temsil (o edilemez. Bu hususta yaptığımız tahkikata göre, tem- sil edilen eserler, temsile başla- dıktan sonra müddeiumumiliğin tetkikine tâbi olmaktadır. Tem- sil edilen eser, matbu olursa, tabii matbuat kanunudaki ahkâm mucibince neşrini müteakip iki »ushası müddeitmumiliğe gön derilmekte, tu noktadan diğer bütün neşriyat gibi üzerinde tet- kikat o yapılmaktadır. Teşkilâtı esasiye kanunundaki bir mad- deye mazaren, neşirden evvel tetkik mevzubahs olamaz. Mat- bu olmayan eserler, yukarıda kayıt ettiğimiz gibi temsil esna” sında tetkik olunur. Ve bunla- rın müsveddelerinin müddeiumu- miliğe (gönderilmesi kanunen lazım degildir. Zum eğadü » emedisi der müddeiumumiliğe gönderilmâmiş- tir, Binaenaleyh, müddeiumumilik temsilden evvel ne tetkik etmiş, ne müsade vermiştir eser şimdi temsil safhasında bulunduğu için müddelumumilik temsili tetkike başlamıştır. oTetkikat (o bitince, müstehcen olup olmadığı hakkın- | da edineceği kanaata göre ya kanuni takibat yapacak, temsillere devam (edilmesinde mabzur görmeyecektir. Okuma yazma bilmiyen avukatlar mı var? Bazı avukatların ve noterlerin yeni harfleri okuyup yazmağı bilmedikleri © söylenilmektedir. Maamafih, bunların adedi fazla tahmin ediliyor. : » maarif müdürlüğünde imtihan edilecekler, imtihabında muvaffak olanlara çahadetname cen ol: Halk için okuma evi yapılıyor G.H.F. Beyazıt kaza mer- kezi eski Türkocağı binasına ta- şınmıştır. Ayni zamanda bina, Fırka umumi merkezinden gön- derilen talimatname dairesinde Halk Okuma evi haline getiril- miştir. Alt katta kütüpane, oku. ma salonu ile ecnebi lisan kurs- ları tesis edilecek, orta katı bü- tün gençler ve halk için bir ku- lüp haline getirilecektir. Konferans salonu eskisi gibi cemiyetlerin ve umumi içtimala- n için Beyarıt kaza riyasetine müracaat etmek şartile açık bu- lundurulacaktır. Sinema, :adyo vesair tesisat ikmal edilmek üzredir. Kışın muntazam konferanslar edilecektir. Fırkada: kongreleri o C. H. F, Ocak kongreleri teş- rinisani birinde başlıyacak, 80- nunda bitecektir, Nahiye kon- greleri 15 kânunuevvele kadar kazı kopgreleride 22 kânunu- evvele kadar bitirilmiş olacak» tır. 22 kânunuevvelden ay sonu- na kadar mahalle ihtiyar keyet- lerinin intihabı yapılacaktır. Yeni nizamnameye göre barı ocaklar birleştirilerek semt ocak- ları yapılacaktır. Bu ocakların listesi Fırka umumi kâtipliğine gönderilmiştir. Umum! idare heyetinin tasdi- Kiri Wüteakip karar tatbik ddi- lecektir. Ocak kongreleri yeni şekle göre yapılacaktır. verilecektir. Muvaffak olamıyan- lar, millet mekteplerine devam ederek yeni harfleri iyice öğre- neceklerdir. o imtihanın Baroya bir müfettiş gönderilerek yapıl- ması da muhtemeldir. yahut ta | “Bıldırcın,, aleyhindeki bir dava * Bıldırcın ,, mizah gazetesinin son nüshasında çıkan bir yazıdan dolayı müddei umumilikçe müs- tehcen neşriyat davasi açılmış, aynı zamanda gazete muvakka- ten tatil edilmişti. istanbul birinci ceza mabke- mesinde bu davanın ruiyeti bit- miş, mes'ul müdür Kemal Ah- met bey hakkında yirmi gün bapis, on lira para cezası kararı verilmiştir. Sesil Kolomp! Yazan: Jacgues La Guerche ta, RR Çİ Florval müessesesini tanıyordu ve herkes gibi bu müessesenin Dütriyö” lerin. rakibi olduğunu — biliyordu. Niçin bu mektubu göndermişlerdi. Belki oraya yerleşmiş olan bir ar: kadı,şındar idi, Nihayet şu satırları okudu: i “ Matmaze “Serbest olduğunuzu Ve bir iş aras Ağımız haberaldık.. : yila ile mümkün olduğu kadar çabuk yazıhanemize gelir misiniz? Hissiyatımızın samimiliğine İnan maniz temenni ederiz matmazel”, İmza okunmıyordu, fakat ii #ubün © bir köşesindeki (7. 7: hör” leri Jak Postel tarafından yazılmış olduğunu gösteriyordu... | Sesil gidip madam (Godfruayı buldu: — Bahmır, dedi, bir mektup Bk dım. Şaşırdım. — Ne diye? bilâkis memnun olma- lisiuz. -- Kalat bu müesses: bizimkisinin| kimyagere rakibi ıdi. — Size ne? — Bu beni düşündürüyor. — Beyhude endişe ediyorsunuz, yavrum, ne yapacaksım.. yaşamak lâ- zin. vet ama. — Anası ne? Bir defa (gidiniz. Bakalım ne istiyorlar? Sonra görü rüz, Fakat size İş verir'e'tsı — niçin, reddedeceksiniz? Sesil bunun © üzerine gitti. Mek tubu içeri gönderdi. £ Kendisine mösyö Pastelin fabrikada olduğnu. beş on dakikaya kadar (geleceğini söykdiler. Bir saat kadar bekledi. Yaz'hane Bir kadının kafa tası parçalandı Dün saat 12,5 ta Şişhanede feci bir otomobil kazası olmuş- tur. Vak'a şudur; Galatada iltihadı milli hanı önünde, bir kaldırımdan diğer kaldırıma geçmek istiyen, ran- devücü gedikli Zeynebin bizmet- çisi 28 yaşlarında Bursalı Lâzkızı Mükerreme, Şişhane yokuşundan inen 1878 No, hı otomobil çarp- mıştır. Çarpış pek şiddetli olmuş, zavalh kadının kafatası ezilmiş, iki ayağı kırılmıştır. Mükerrem ağır yaralı olarak Senjorj has- tanesine © kaldırılmıştır. (o Şoför kaçmıştır. Tahkikat ve takibata başlanmıştır. Belediyede: tertip |Darülâcezeye varidat temin için Darülacezeye varidat temini için belediye reisi Mubittin be- yin riyasetinde “bazı cemiyetler azaları ile yardımları ümit edilen zevaltan teşekkül edecek komis- yon yakında faaliyete geçecektir. Hilâliahmer cemiyeti reisi Ali paşayı mürahhas intihap ettiğini belediyeye bildirmiştir. Saadet izdivaç iderehanesi tescil edilmiyor Sultanahmette bulunan Saadet izdivaç o idarehanesi (o belediye müstahdemin bürosuna müracaat ederek tescil edilmesini istemiş- sede büroca idarehanenin teşek- külü gayri kanuni görülmüş, kayıt muamelesinin yapılamıya- cağı bildirilmiştir, Şimdiye ka- dar omüslahdemin (o bürosunca 1600 kişiye müstahdemin vesi- kası verilmiştir. Parga Müslümanları mübe- deleden istisna edildi Muhtelit Mübadele komisyo- nunda Türk Yunan heyetleri ara- sında çıkan ibtilâflardan Parga müslümanlarının vaziyetine taal lük eden mesele dün bitaraf aza tarafından Yapılan bu içti, mada müzakere edilmiş, ve mu- rahhas heyetimizin poktai nazarı kabul edilmiştir. mübadeleye tabi olduklarını id- dia etmekte idi. Bitaraf murabbaslar verdikleri kararda Parga Müslümanlarının mübadeleden İstisna adilmeleri- ni kabul etmişlerdir. göründü ve sordü: — Mösyü Pastelin davet matmazel siz misiniz? — Evet efendim. On beş dakika daha / bekledikten sonra İçeriye o çağırdılar, Iki şerik bir masaya olürmüslürdı, — Matmazel, Sizin yimdik; halde işsiz olduğunuzu bildiğimizden ve bir ihtiyacimiz olduğundan sizj davet ettik. — Evet efendim, işsizim, fakat. — Ne söyliyeceğinizi biliyornat mati mazel. Evvelce Mösyö Dütriyülerin yanında açlıştığınız — irin eski yat ronlarını rakiplerine © geçmekte te reddüt ediyorsunuz. Bu © endişenizi takdir ederiz. Bunları söylerken gerikler tebes- süm ediyorlardı. Sesil şaşırmıştı. — Fakat bütün bu düşünceler ço- rukçadır. Biz namuslu rakipleriz. — Biliyorum efendim. Fakat içinden Sesil O kendi kendi. ne, fabrikadan me Şeralt altında ko. Zulduğunu (bu adamın bildiğin; dük de merurlar işlerile meşgul oluyor.) şünüyor ve buna ima ettiği takdirde ve. aralık Sapığı Raul nasıl (bir vaziyet yordu, i Maarifte Muallim mekteple- rine hazırlık Maarif müdürlüğü yakında 2inci bir kadro hazırlıyacak Bu senede teşrinisanide âçı- lacak olan Millet mekteplerinin bazırlıklarnına başlanmıştır. Her semtte muhtelif (o mekteplerde açı acak olan bu dershanelere okuma yazma öğtenmeği arzu eden herkes gelecektir. Müracaatların çokluğuna göre şubeler açılacaktır. Ayrıca ka- dınlara pazartesi, perşembe gün- leri öğleden sonra ders verile- cektir. İlk mekteplere bü sene 2 bin ma arif m tinde yaş e e mekteplerin birinci sınıfına ge çen senelerden 2000 talebe fax- la kaydedilmiştir. I vesikası soracaklar mıydı? alacağını tasarlı- hüsnü hizmet! Her sene 4-5 bin talebe ya- zıldığı halde bu miktar bu sene 7 bini geçmiştir. Tebeddüllerini istiyen Me a sonlarına doğru ikinci bir me allim kadrosu hazırlıyacaktır. Bu kadroya eylül imtihanına tabi tutulan yeni mezunlarla, tebed- döllerini istiyen bir kısım mual- limler ithal edileceklerdir. Ecnebi mekteplerde musailim adroları ki Ecnebi ve akalliyet mekteple- rinin yeni sene muallim kadro- ları hazırlanmıştır" Reşat Şems sttin beyin riyase- tindeki bu heyet İ teşrinisaniye kadar faaliyetine devam edecek, ondan sonra bu işlere başmüfet- Darülfünunda derslere teşrini evvelin 17 sinden itibaren baş- lanılacaktır. Gümrüklerde: Gümrük memurları — değişiklikler Kendi isteğile tekatit edilen Galata müdür muavini ismail Hakkı beyin yerine istan- bul rüğü müdür muavini Methi B., istanbul ir vinliğine ex ay B., Galata itha- lit gümrüğü müdürü Mehmet B. istanbul itbalât gümrüğü mü- dürlüğüne, istanbul ithalât güm- müdürü Memduh B.de Galata ithalât gümrüğü müdür- löğüne tayin edilmişlerdir. Dikenler üzerinde (imis gibi idi. Fakat Jak Pastel onun bu ıstırabina! nihayet verdi: i — Sizin hakkınızda, o Delakurdan! malümat aldık. Biliyorsunuz ki De. lakur, Dütriyölerin yanında çalış. mış bir usta başıdır. Şimdi bizde. | — Evet efendim. Filhakika oDelakur buhran baş gösterince işine nihayet verilen &- mele arasında idi. En son giren o ol. dağu icin (İlk olarak o çıkarılmıştı. — Delakur (bize, sizin kıymetiniz- den bahsetti, - Bizim evelce emin bir kimyagerimiz vardı, fakat üç aydır, işten çıktı. O günden berj birçokları geldiler amma hepsi kabiliyetsiz kiniseler.. Müsyö Güvonne sör- karıştı: — İşte bunun için vaziyete | bir nihayet vermek istiyoruz. Sizi, müs. yö Dütriyönün nezdinde o olduğunuz şersit ile almak istivoruz. İş, ayni iştir. Malların tahlil; ve kontrolu, sonra da.. yeni esanslar taharrisi. Kısa Haberler Şehir meclisi — Teşrinisani bi- rinde toplanacakur. Meclis bürosu şim- diden hazırlıklara başlamıştır. Vesika muayenesi — Dün gene şehrin muhtelif yerlerinde otomobi! ve kamyonları idare edenlerin ehliyet vesi. kaları möayene edilmiştir. Belediye inzibet komisyo- nunda — Belediye memurin inmbat kamisyonu dün toplanmış açıkta bulunan bazı belediye detyurlarını muhtelif yer- lere tayin etmiş, bir memurun da kaydını silmiştir. Tahkikat — Ermeni sui kastcileri tahkrkasna devam edilmektedir. Bir musiki cemiyetinde — Şark musiki cemireti heyeti idaresi dün vilâyete bir Istida vererek cemiyet idare heyetinden çekildiklerini bildirmişlerdir. Üsküdar bankası — İki sene evvel Üsküdarda tesis edilen Üsküdar bankası Istanbulda da bir şube açmağa karar vermiş ve dün öğleden sonra Ba- likpazarında Msksudiye hanında açılan yeni şubenin küşat merasimi yapılmıştır. Erzincan mebusu ve C, Halk Fırkası umum idare heyeti aza- sından Saffet B. dün akşam Ankaraya gitmiştir. Cumadan sowra dönecektir. ————— Matbuat sergisi için bir rica İstanbul matbuat cemiyeti ğinden: k 1 teşrinisanj 1931 ilk türk gazete si çıktığınm yüzüncü (yıl dönümüne tesadüf ediyor. Cemiyetimiz 6 gün Istanbulda bir matbunt sergisi aça caktır. Sergi ilk günden beri çıkan güzete ve mecmunlardan nümuneler arzediyor, Türkiyede en son o gün, hafta ve ay içinde çıkan nüshalarla serginin tamamlanmasını arzu eden cemiyeti. miz rica ediyor: Gerek İstanbulda ve gerek memle- ketin başka yerlerinde çiktiükta olün relali. ve güzete ve mecmua sahipleri, bir töş- || rinisani 1931 sabahı erken (sergide balunup teşhir edilecek surette o y& tiştirilebilecek en son çıkanlarından ikişer nüshasını Ankara caddesinde Orhanbey hanındaki cemiyet merke- zine elden veya posta ile tevdi (o bu- yursunlar, 7 Tasarruf ve iktisat haftası için program 12 Kânunsanide yapılacak olan tasarruf ve iktısat haftası için program bazırlamak üzre muh- telif müesseselerden seçilmiş mu- rahhaslardan bir komite teşkkül etmiştir. Komite ilk toplanması- ni Perşembe günü saat 15 te fırka merkezinde yapacaktır. Memduh Şevket B. C. H. F. umumi idare heyeti azasından Memduh Şevket be- yin Zonguldağa geleceğini Bar- tin refikimiz yazıyor. leler görmüştü ki, Bununla beraber, bu müesseseye girmekten gayri ihti- yari bir rahatsizlik duyuyordu. Jak o | Pastel bunu hissetti. — Sizden hemen cevap istemiyo ruz. Oo Düşününüz uy sonuna kadar vaktimiz var. Ziyaretinizi o gelecek pazartesi ayni saatte kabul edeceğiz. Sesil müsaade istedi ve çıktı. Yol. da, biribirine zıt fikirlerle mücadele ediyordu. Mudam Godfrun onu kapıda bek- liyordu: — E? diye sordu, ne oldu? nun musun? Sesil yüzünü buruşturdu, — Her şey iyi. fakat, — Fakat ne?. ne zaman işe başlı yorsunuz? — Tereddüt ediyorum. Daha karat | vermedim. — Doğrusu bu endişelerinizi anl” yamıyorum yavrum, sabahleyin de söylüyordum, Kimsenin size bir şey | demağe hakkı yok, namusunuzla hâ- yatmızı kazanıyorsunuz. —Evet, namusumla.. ip — Öyle zannediyorum ki size ak- iler. rl d : !