October 13, 1931 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 4

October 13, 1931 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 4

ği —4— VAKTT 13 Teşrinevvel 1931. Kömür mü, mazot mu? Ben beş senedir talebeme kömürden istifadeyi tavsiye ediyorum Fen faküilesi mâkine müderrisi Mösyö Düsyanın bu mühim bahse dair sözleri > Kömür mü kullanalım, mazot mu. Bu mühim iktisadi bahis üzerinde dün de fen fakültesi makine mühen- disi müderris M. Düsyo İle görüş tük. Şunları söyledi: — Gazetenizde çıkın o makalede İleriye sürülen fikir hakikaten değ- rudur. Ve esasen ben de beş seneden beri talebelerime kömürden, bu tabii servetten istifadeyi tavsiye ediyorum. Kömür — mazot meselesinde kö- mürün tercihi o lâzımdır. Bunu şu kayıtla söylüyorum ki: Mazotun kullanılacağı yerler de yok değilâir. Türkiyede kömür esasen boldur. Küçük ihtiyaçlara kâf; gelebilir. Ay. Müsteşrikier konteransı Reşit Saffet B., Türk-italyan turizm müna- sebatını tevsi eden bir mükâvele imzaladı Beynelmilel müsteşrikler ve parlâ- mentolar konferanslarında memle- ketimiz namına hazır bulunan Koca- eli meb'usu Reşit Saffet beyin dön- düğünü yazmıştık... Reşit Saffet bey dün bir muharririmize şu beyanatta bulunmuştur: — Holandada Geydin şehrinde toplanan beynelmilel müsteşrikler kongresine doktor Rıza Nur bey İle birlikte iştirakettim. Kongrede tür. kiyatçılığın şimdiki hali ve istikbali hakkında bazı murahhaslarla bir mü- nakaşa kapısı açarak beyanatta bu-i Vandum, Rıza Nur bey de esk! Türk aruzü hakkında mühim beyanatta bulundu. Kongre münasebetile Holandada bu- Tanmamdan bilistifade Hun tepe ve kaleleri denilen harabeleri (o gezdim. Holanda turizm teşkilâtını tetkik et-| fim. o Holandadan İsviçreye geçerek! orada da turizm hakkında (o tetki- katta bulunduktan sonra (o İtalyaya gittim. Milano şehrinde üç yüz bin| azası bulunan turing klübünün reisi; Ayandan M. Bonetfinin refakatile | turizm teşkilâtı tetkik ettim. Mila- ni zamanda kalori itibarile de yük- sektir. Bununla berâber kâfi gelmiyor da bu noktadan mazot tercih ediliyorsa kabahati biraz da makinede aramak ve o makinenin meselâ 7.020 kalöri! veren Zonguldak kömürüne taham-, mülü olmadığını düşünmek lâzımdır. Kömür; yalnız maden kömürü de mek değildir. Odun kömürü . de da- hildir. Bunlar gazojenlerde ; kullanı-| lir. Ayrca Türkiye de bol olan su- dan da istifade edilmelidir. e Miç Şüphe yok; Türkiyede bol olan ma- den kömürü dururken mazotu kul lanmak memleket iktasadiyatı © için hiç doğru değildir. nodan Floransaya gittim. : Milâttan evel sekizinci asırda (Asyadan gel- dikleri bütün âlimlerce tasdik edilen (Etrusk) Tere ait ve dünyada bir eşi bulunmıyan müzeleri gezerek Et- rusk medeniyetinin Türk medeniyeti! ile olan müna&ebetlerini tetkik ettik.| ten ve buna ait eserlerin fotoğrafla. rmı aldiktan sonra Romaya geçtim. Romada bütün İtalya turizm teşkilâ- tr reislerinin iştirakile yapılan © iki Içtimada memleketimiz ile İtalya a- rasımdaki turizm münasebatını tevsi ve takviye edici 17 maddelik bir mu- kavele imzaladık. Bu mukaveleyi bizzat M. Musoliniye takdim ettim. Bu münasebetle İtalya başvekili ile iki memleketin dostane münasebatı, turizm teşkilâtı gibi rouhtelif mevzu- lar etrafında bir mülâkatta bulun dum. Hatyadan Bükreşe giderek beynel milel parlâmentolar konferansma iş- tirak ettim. Bu hususta Meclis reisi. miz Kâzım Paşa hazretlerine malü- mat vermeden beyanat vermekte ma- zürum. Gümülcine müftüsü azledilecektir Şapka giyenlerin nikâhları batıldır diye fetva veren bu cahil adamın artık yerinde tutunmasına imkân yoktur Atina, (Hususi | muhabirimizden)| — İsmet paşa hazretlerinin Atinayı ziyaretlerinden sonra bir kat daha' kuvvetlenen o Türk - Yunan dostl dolayısilee heniz (O Yunanistanda bulunan Türkiye firarilerinin Türkiye aleyhinde (propaganda yap- malarma (müsaade olunmıyacaktır. Garbi Trakyadaki Türk cemantla- rı daha henüz intihap suretile mı kie getirilmiye (o başlanmamış İse de, iki komşu hükümet arasmda mü- tekabil o emniyetin teessüs etmiş ol- mağı, artık, Türk ekalliyetine, cemi at ve müftülük meselelerile, hükü- metin bir müdahalesi olmıyarak, meş gul olmak serbestisi bahşedilecektir.! Hatta, yaptığım tahkikata göre; İskeçe, Gümülcüne, Dimetoka müftü- lüklerinde (o bulunan (o ve halk ara- sında, Türkiye ve teceddüt aleyhin- de pek şiddetli propagandalar yapan, şapka giyen Türkleri tekfir o eden, fes giymiyenleri (ocebren karıların- dan ayıran hocalarm, bu o vaziyetten sonra, o artık, bu makamları işgal et mekte devam eylemelesi abes görül- mektedir. Yakında gerek bu makam- ların, gerek, bütün ahalinin arzusu- na rağmen, omekteplerde yeni Türk hurufatı ile tedrisat yapılmasına mâ- ni olan Gümülcüne (cemaat azaları. nin, İki hükümet arasındaki dostlu- ğu takviye ve tarsin yolunda iş gö- rebilecek kimselere (o tetvdi ve yakın» da Türklere (o cemaat intihabatı hak- kınm © verileceği muhakkak addedil-i mektedir. Bugün dahi Gümülcüne müftülü- #ünde bulunan — ve hükümetin mü Darülbedayi Temsilleri teaddit ihbarlarına Oorağmen, hâlâ şapka giyenler ohakkımda cahilâne ve manasız fetvalar vermekten ge LI ri durmyan Gümülcüne nün bu günlerde Tenmektedir. müftüsü- azledilmesi bek. Bu cahil adamın, şap-| ka giyenlerin * “evlenmelerine mânı| taYY4r€cilerdir. olmak için verdiği fetvalardan biri- nin fotografını elde ettim, gönderi yorum. HH.F. Bugün akşam #ast 2130 da Mum Söndü Komedi 5 tabio Yazan: Müsahip- İSTANBUL BELEDİYESİ in il zade Celâl Yalnız talebe ve muallimine mahsus Altı yaşından aşs- gı olan çocuk! tyaıroya kabul e- dilemezler. Atletizm Atinada bir birincilik aldık Atletizm müsabakaları kında Atinadan gelen son ha hak- berler 100X4 metre bayrak koşusunda Türk ekipinin 43 4-10 ile birinci gelerek yeni bir rekor te'sis » ettiğini . bildirmektedir. aynı yanşta Yunanlılar ikinci, Yoğoslavlar üçüncü, Romanya dördüncü, Bulgarlar beşinci ol- muşlardır. 400 metrede Yoğoslavya, 1500 metrede Yunanistan, 110 metre manialıda Yünânistan o (Sedat beşinci ) omarton O koşmasında (42 kilometre) Yunanistan, uzun atlamada: Yoğoslavya, Yu- nan usuli cirit atmada Yoğoslav- ya, sırıkla atlamada Yunanistan birinciliği kazanmıştır. Balkan olipmiyatlarında güreş | ve kadın-sporları italyadan gelen haberlere göre üçüncü Balkan kongresi, Romans yanın teklifi üzerine ibtiyari ol- mak: üzere Balkanlarda kadın atletizm < müsabakaları - tertip olütmasına, bu müsabakalara oyunları tertip eden millete ait olarak ancak 6 müsabık çağırı- labileceğine ve daha fazlasını getirmek istiyen milletlerin, mas- rafların kendileri vereceklerine karar vermiştir. Kongre, Türk teklifi üzerine güreşi de programlara ithal et- miştir. Bu müsabakalara Türki- yeden başka Romanya ve Yuna- niştan da iştirak etmeyi taahhüt ettiler. Müsabakalar (o Atinada yapılacak ber millet en az üç siklete iştirak edecektir, rank ik mesafe rekoru Iki Amerikeh teyyarec!, İstan- bula gelen 'tayyarecilerin rekorunu kırdı Amerikali tayyarecilerden Pan- gborn ve Herndon, geçen Cu- martesi günü sabah saat 7'de Japonyadan kalkarak ertesi gü- nü saat 7 de Amerika sahillerine elmişler ve bu suretle Bahri İuhitikebiri geçmişlerdir. Bu su- retle katettikleri mesafe 8,150den 8,200 ye kilometre kadardır ki bu mesafe Bordman ile Pollan- donun Nevyorktan Istanbola'ka- dar katettikleri 8,045 kilemetre- lik mesafeden daha fazla olmak itibarile battı müstakim üzre o lan dünya rekorunu kırmıştır. ip bir tesadüf olarak Pan- gborn ile Herndon Nevyorktan Bordman ile Pollandonun. kalk- tıkları aynı günde havalanmış- lardır. Yalnız, onlar Post ve Gattynın 8 gün ve 15 dakikada yaptıkları devri âlem rekorunu kırmak istiyorlardı. Bu suretle, ilk merhale olarak 25 saat 15 dakikada ve bir hamlede (Bahri OMubitiatlasiyi geçtiler. Bugün, iki ay sonra Amerika- ya dönmüş bulunuyorlar. Hem de, Babri Muhiti de bir hamle- de geçmek şartile. Bu iki tay- yareci Bahri Muhiti geçen ilk Artık, Japonya- | (Vakit) in Teftikası Birçok insanların özlediği huzura kavuşturamamıştı Çünkü geride kalan âsiler halkla birleşe- rek Romaya itaat salbi, memleketi eden katilleri de ayaklandırmışlardı. Filistinde iğtişaş ve teşevvüşün! de yıkılacağını söylemiş ve kendi. azami o dereceye vapdığı sırada ve imperator Klodyüs (devrinin doku- zuncu (senesinde bir mesih daha zu, hur etti. Bu da kendisinin ikinej İsa olduğunu söylemekte idi. İhtimal ki bu adam o Simon Magus idi, Fakat İsanm taraftarları, o bilhassa 42 se nesinden o hapishaneden firar eden bu yeni mesihin o iddiasını kabul et memişler, ve ona düşman kesilmiş lerdi. o Bir taraftan o İsanm arka daşları ile (yeni mesih ile taraftar ları arasındaki (omünazaalar, ya - hut yahudi hiristiyanlar, yani yahu-' diler içinde mesihlik ( taraftar: olan-| arasindaki larla o muhasımları kavgalar, o imperator (Klodyüs) ü bir emirname neşrederek yahudileri Romadan tardetmeğe ( sevketmişti.! Filistinde- valilik. — ikinci Agripa- nm hemşiresi Druzilla “ile evlenen! Filipse geçmişti. Bu vali asiler sergerdesi olan Eba zari yakalıyarak © mühâkeme . edil- mek üzere -Romaya göndermiş “ve onun taraflarlarmdan sayısız İnaan- ları salbetmişti, Bu sayısız insanların salbi, mem- leketi o özlediği huzura ulaştıramadı. Çünkü geride kalan © âsiler halk ile karışmışlar, “ ve bunlar biribirini ta- kip - eden katillerle Romaya itaatte devam edenleri de ayaklandırmak ve kendi. taraflarma ilhak etmek is temişlerdi. o Bu asilerin (o öldürdük- leri o adamlardan biri, başkâhin Jo- matan idi, Yine hu «rada birçok mesihler zuhur etmiş, o bunların hepsi de hal kı çöle < çıkmağa davet etmiş, ve bir sürü katil ve krtallere sebebiyet vermişlerdi. Halkı çöle çıkmağa da vet eden bu mesihlerin o hepsi şid- detle takip © olünüyor, süvariler tarafından © tarümar ediliyorlardı. Jozefüs o bütün bu hareketlerden bahsederken, (bu hareketleri yapan-| larm (yahudi milletini mahvettiks| lerini; fakat her halde bu isyan 1i- derlerinin - taraftarlarından çok te- miz alını insanlar olduklarını söyler ve , kendisinin (gençliğinde Bannus namında o bir vaftizci ile birlikte © yaşadığını söyler. Bun- dan © Jozefüsün (de genç iken; İs yan öden diğer yahudiler gibi beya bana çekildiği - ve Roma aleyhinde! tahtikâtta. bulunduğu aşikârdır. O nun peşinden (gittiği Bannus ds vaftizci oYahyadan, İsadan ve Sair mesihlerden farkazdı, Bunların bi- ri de Tartoslu Pol idi. Bu Pol, (Mısırlı mesih) diye tanr; Tan ve başma binlerce taraftar tople yarak o Zeytin dağında görünen me sih © ile karıştırılmaktadır. Bu me sih, Kudüs duvarlarının onun önün! a, memnu mıntakadan uçtunuz diye çıkardıkları . güçlüklerden dolayı da muztarip değillerdir. Çünkü ,. Japonyada haftalarca bapsine alınmak suretile alı- onulmuşlardı, Bu satırları yazarken 928 se- nesinde de Knigstord Smith in üç vakfede Bahri br iii | geçtiğini hatırlatalım. YARIN A Melek ve SiNEMALARINDA Maurice Chevalier TRISTAN BERNARD'ın komedisinden muktebes: EN Güldürücü, En Şen Ve En Nükteli Tamamen Fran» sızca sözlü flimi olan a|Parisli Kahveci tedarik ediniz. Yerlerinizi evelden sinin ikinci (o İsa olduğunu iddin et- mişti, Filistin valisi Feliks'elinde bu lunan kuvvetle hareket ederek (o Zey- tin dağmı ihata etmiş, ve bunlar hemen kâmilen imhaya muvaffak ol- muştu. o Yalnız bu hareketin (lideri birkaç refiki ile kaçmışlar, fakat; bi- lâhare o da yakalanarak o Liddada, sahile bir peygamber sıfatile taşlan- mış, sonra asılmıştı. Bütün bu hadiseler Filistindeki te şevvüşü arttırıyordu. oVali Feliksin azlile onun yerine Festusun gönde- rilmesi (o vaziyeti değiştirmedi. Çün- xü Filistindeki oçete harplerj devam #diyor, arasıra çöle muhaceretler vu. kubuluyor ve bunun neticesi olarak katliamlar o eksik olmıyordu. Filistinin © iktisadi vaziyeti en berbat halde idi, Halkın maişeti zi- rdate bağlı idi, Mütemadi kıtaller yüzünden (o memlekette hayat ve hareket durmuş, Roma hükümeti ver gi toplıyamamağa başlamıştı. Onun için . Jozefüs, son valiyi, zenginle ri soymak, ondan sonra mabedin ha- zinesine (el uzatmak ile ittiham et. mektedir. Valiyi oObu harekete sev. Keden, kaysere, vergiyi (takdim etmek mecburiyetinde idi. Bu mek Tiğ muayyen olduğu için onu her halde O tamamlamak Jâzımdı, İkt sadi vaziyet, me mahiyette olursa ol. sun, bu para muhakkak verilecek. ti. Sonra valinin kendisi de, muh- taç olduğu masraflar, omasraflar. dan başka temin etmek istediği ka zançları © toplryacaktı. Bu itibar ile halk en müthiş tazyike tabidi. Zenginler, dahu fakir tazyik o için Romalıların yardimina güvendikleri müddetçe (onlara mü- »aheret etmişlerdi. Fakat çok geç- meden, vergilerin miktarm ta mamlamak için (zenginlerin kesesi- ne müracaat edildiği zaman, Romalı. lar, memleketteki O&r taraftarla rmıda kaybetmişler. zengin fakir, bütün yahudiler Romu düşmanlığı üzerinde birleşmişlerdi. Bütün yahu- di sınıflarını toplıyan bir idi ve hepsi ni Roma aleyhinde vukubulacak olan umumi bir isyandan menedecek bir şey kalmamıştı. Bunun neticesi olarak bir başkâhi- nin oğlu olan ve mabedin . muhafız zabitleri.. arasında bulunan ( Rlea- zar harekete geçmiş ve her şeyden ev- vel, imperâtora her gün yapılan res- amları mi tazimi © menederek Romaya mey dan okumuştu. Yahudi" aristokrafların sabrı tü- kenmişti. Bunların Romalilara mü- zaheret — edecek halleri kalmamıştı. Bunlar, : Romalı fatihlere yardım için ellerinden geleni yapmışlar, . ve halk mazarında — haiz oldukları bü- tüh © itibarı kaybetmişlerdi. Fakat bunlar, hâlâ eskisi gibi halkın lider. leri o olduklarını O zannederek ken- dilerini aldatıyorlardı Halk, ta bü yük Herodun ölümünden sonra baş kâhinleri ve asilzadeleri sevme- diğini © ve istemediğini ap açık güs- termişti, bunları mülevves ve itaa- te liyakatsiz gördüğünü anlatmış- tu —Bitmedi— KŞAM Elhamra