20 Ekim 1931 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

20 Ekim 1931 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

b Ith vücude İhracat ofisi, 929 —30 —31 sel nelerinde ilk sekizer aylık ithalât ve ihracatımızın İstatistiği vücuda ge tirilmiştir. Bu istatistiğe © nazaran 929 senesindeki ithalâtımız 187 mik yon 994,865, 930 daki 92.668.178, 991 senesindeki ise 90,033,32 Türk lira- sıdır. İhracatımıza gelince; 929 da 92498421, 30 da 85304147, 31 de) 69,932,318 Türk liralık ihracat yapıl mıştır. Gene ofisin bir istatistiğine naza- ram bâzı mühim ihracat maddeleri- mizin 991 senesi sekiz aylık ihracat! kıymetleri de şudur: Yaprak tütün 13,854,346, hum pa. muk 3,086,688, iç fmdrk 4.67: ku) ru üzüm 3.456,077, zeytin yağı 5 mil yon S07,824, afyon 2048141 yün! 1,085,349, kuru incir 769,701, arpa 800,933 Türk lirasıdır. | Bir haftalık üzüm ihracatımız Son hafta zarfında üzüm ihraca;| tsmız bir milyon 387 bin kilodur. Mev. #im başlangıcından 15 teşrinievvele kadar umumi ihracatımez ise 10299 tondur. Son hafta zarfındaki incir Mracatrmız 1.561.273 kilodur, Mev. sim bidayetinden 15 tesrinlevvele ka- Saat sekize geliyordu. Dolmabah- çe sarayı önünde demirli bulunan ve bir gün evvel donanmamıza bilytik merasimle iltihak eden Kocatepe ve Adatepe muhriplerimiz demir alarak Marmaraya doğru açıldılar bu iki muhrip Egeyi uzaklardan karş -! caklardı. Yağmurun devam etmesine rağmen Seyrisefain rıhtımında balk) kütlesi kesafet peyda ediyor, bu ara, da Egeyi Yeşilköy sahillerinde istik.| bal edecek olan İstanbul heyeti x73- ları da geliyor, rıhtrma yanaşnı!s bu- lunan tütün inhisarıın Sayyad Muş. una biniyorlardı. Saat tam sekiz buçukta Mus hare. ket etti. İstanbul heyetini Cümhuri-| yet H. F. sı umumi kâtibi Rececp, fır- ka grup reisi Afyon meb'usu AH, Ma. arif vekili Esat, Meclis reisi vekili Hasan, vali muavini Fazlı, beledi ye reisi muavini Hâmit Istanbul meb. usları Salâh Cimcoz ve Hamdi, Tah. ran sefiri Hüsrev, fırka vilâyet ida- re heyeti reisj Cevdet Kerim, Şehir meclisi reisi vekili Necip, ticıret © dası Tesi Nemli zade Mitat, darül! fünun emini Muamer Raşit beylerle kadınlar birliği reisi Lâtife Hüsnü! hanım teşkil ediyordu. | Saat dokuza doğru da vapurlara! binecek olan istikbal heyeti azaları, gelmeye başladılar, Belediyenin tnt- tuğu Şirketi Hayriyenin 74 numaralı! vapuruna şehir meclj azaları, beledi- ye ve vilâyet erkânı, darülfünun raü- derrisleri, rüesayi memurin, maa rif mensupları, hayri, içtimai teşek- küllerin mümessilleri, Halk fırkası- nın tuttuğu Seyrisefainin Kalamış vapuruna da İstanbulda bulunan meb'uslar, hayri, içtimai teşekkül. lerin mümessilleri, İstanbulda bulu. san meb'uslar, fırka teşkilât reisi ve azaları, gazeteciler, ticaret odasının tuttoğu$Şirketi Hayriyenin 73 Nolı ve puruna da ticaret odası borsa memu- rini, tienret odasına kayitlı tüccar. lar ve müessesat mensupları biniyor- Tardı. Sant dokuz buçukta evvelâ! Halk fırkasının tuttuğu Kalamış va- puru, müteakiben 73 ve 74 numara- Ir vapurlar kalktılar. Arkalarından birçok motör ve istimbotlar da gidi- yordu. Bunları esnaf, amele, cemi- yetleri tutmuş, o bayraklarla ve ce miyetlerinin isimleri yazılı lâvhalar- İn süselnmişlerdi. İlk olarak Egeye küçük Çekmece açıklarında o Kocatepe ve Adatepe muhriplerimiz mülâki olmuş, düdük ve bayraklarla Başvekilimizi selâmla mışlardır. Bundan sonra iki muhri- bimiz manevra yaparak dönmüşler. dir. Ve Kocatepe OEgenin sağında, AYATI alat ve ihracatımız Ofis üç senelik mühim bir İstatistik | vasso (36) kilo tahmin ediliyor. İ istihsalâtı bir milyon balya getirdi dar olan ihracat miktarı 10,527 ton. dur. Brezilya ofisi müdürü Brezilya ofisi müdürü M, Toma- çiç dün İstanbula gelmiştir. Dünya buğday stoku Bir istatistiğe nazaren 1 eylülde; dünya buğday stoku 500 mllyon bü- te tatistik tetkik edildiği zaman buğday, stokunun her sene biraz daha art- makta olduğu görülmektedir. Stok miktarı 926 da 183 930 senesinde 469 milyondt: Cenubi Amerikada yün istihsalâtı Cenubi Amerikanm bu seneki yün tahmin edilmektedir. Pamuk fiatları iniyor Amerikanm 1931 senesi pamuk İs- tihsalâtı 16 milyon 284 bin balya tah- min edilmektedir. Geçen seneki is-| tihsalâtı 14 milyon 823 bin balya idi. Bu seneki istihsalât fazlalığı iki mik yon 561 bin balyadır. Bu raporun neşri pamuk piyasasında mahsus bir tenezzül husule getirmiştir. yi takibe başlamışlardır. Biraz son- ra Yeşilköy açıklarında Istanbul he-i yeti mühleremesini (hamil bulunan Sayyad Muşu Egeyi karşılamış ve süratini pek yavaşlatan Egeyi İstan-| bul heyeti geçmiştir. Başmda kasket ve arkalarında gri renginde pardesü- yü lâbis bulunan Pasa Hz. güvertede bulunuyorlar, refakatlerindeki zevat ile görüşüyorlardı. Paşa Hazretleri pek samimi bir, sürette ve beşüş bir çehre İle heyeti karşılamış, “bütün azalara wyr ayrı iltifat buyurmuşlardır, - Heyet Paşa Hazretlerine Istanbulun pek derin ve lâyezal tazimat ve tebrikâtmı arzet- miştir. Paşa Hazretleri bu tazimat ve teb- rikâtlan çok mütehassis olmuşlardır. Ege yoluna devam ederken Tasa Hasretleri güvertede kendilerini kar. şılıyan zevat ile ayrı ayrı memleket meseleleri (oetrafında görüşmüşler, malümat almışlar, bu arada Yunr nistan ve . Macaristanda gördükleri tarifi mümkün olmıyan samimi karşı. lanma ve tezahürattan bahsetmişler, Yunanistanda M. Venizelos, Maca- ristanda Amira) Horti cenapları ile samimi mülâkatlarımdan büyük bir memmuniyelle bahsetmişlerdir. Bu temasların memleketler arasındaki her türlü siyasi ve iktisadi yaklaş mayı, takviye ettiği de görülmüş, Va- şa Hazretleri “seyânhtten pek fazla memnuniyetle döndüğünü (tekrarla mışlardır. Zeytinburnu açıklarında vapurlar Egeyi düdüklerle karşılamışlardır. Vapurlarda bulunanlar (şapkaları, bendilleri ile Paşayı selâmlanışlar- dır. Paşa bu coşkun tezahürata şap ka ve menbillerini sallamak suretile mukabelede (bulunmuşlardır. Ege önde, karşılıyanları taşıyan vapur- lar arkada iki hat üzerine yollarına devam etmişlerdir. Motör ve istim- botlar da vapurları takip etmişlerdir. Eze limana yaklaştığı zaman bay- raklarla süslenmiş ve tam on bir bu- çukta Sarayburnuna muvasalât et miştir. Bu esnada Sarayburnu sahi-| linde biriken halk alkışlarla, gemiler! düdük çalarak Egeyi selâmlamışlar- dır. Hamidiye zırhlısından ve Seli- miyeden toplar atılmıştır. Muhrip- lerimiz şamandıralar hizasında ayrı. larak Dolmabahçe önüne gitmişler ve Ege yoluna devam ederek Salıpazarı önünde demirlemiştir. Ege demir a- tmeıya kadar dakikalarca, vapurlar, motörler, -istimbotlar tarfından dü- dük çalınarak selâmlanmıştır. Kar- şılıyanları taşıyan vapurlar daha ev- b en Afganistanda Nadir şah büyük merasimle taç giydi Londra, 19 (A.A) — Kâbilden bildiriliyor: Geçen bafta taç giy- me merasimi yapılan Efgan şahı Nadir Hanın şerefine tertip olu- nan merasim meyanında ezcümle 40 kadar zırhlı otomobil ve bir miktar tayyare ile takviye edi- len ve bir Alman kumandanı ta- rafından idare olunan bir takım piyade ve süvari kıtaatına fenni bir surette yaptırılan manevra- ları zikretmek lâzımdır. Rus se- firi, süfera amına şahı tebrik ylemiştir. Bu rasime bittikten sonra 10 piyade ve süvari tara- fından bir geçit resmi yapılmış- tır. ye vapurlarda bulunanlar çıkmışlar, rıhtımda Paşa Hazretlerini başlamışlardır. Rıhtımda birinci ordu müfettişi A. li Sait, Üçüncü eklordu kumandanı Şükrü Naili, Keramettin Paşalarla şürayi askeri azaları, mebuslar, rü. esal memurin, darülfünun m'üderris ve talebeleri, Cümhuriyet halk fir. kast teşkilâtı azaları, muhtelif teşek- küller miimessilleri, sporcular, mu- zika askeri ve polis müfrezeleri ahzı mevki etmişlerdi. Tam saat İZ de İsmet Paça Hnz- retleri ve Hariciye vekili Tevfik Rüş- tü B£. ile refakatlerindeki zevat Sa- karya motörü İle rıhtıma çıkmışlar. dır. Başvekilimiz burada kendileri. ni karşılıyan paşalarla görüşmüştür.! bu sirada büyük bir alkış tufanı kel muş, yağmurun gene devam etmesi- ne rağmen askeri ve polis müfreze. lerini teftiş etmiş, herkesi candan selâmlamış Seyrisefainin yolcu sa lonüna ilerlemiştir. Kapıda paşaya) büketler takdim edilmiş, sonra Paşa Hazretleri herkese Allah ısmarladık demişler ve yaşa varol sesleri arasın») da otomobillerine binerek Dolmabah- çe sarayına gitmişlerdir. Paşa Haz. retleri dün akşama kadar sarayda meşgul omuşlar ve kece Eyede kal mışlardır. Bugün akşam trenile An- karaya gitmeleri muhtemeldir. Istanbul, 19 (A.A) — Hariciye müsteşarı. Numan bey © Avrupa- daki tedavilerini ikmal ederek bur gün İsmet Paşa Hazretleri ile bir. likte Ege vapuru İle şehrimize av- det etmişlerdir. Istanbul, 19 (A.A.) — Başvekil Is- met Paşa Hazretlerinin yarın akşam Ankaraya avdet büyurmaları muh- temeldir. intizara Başvekilimizin gazetecilerimize | kyımetli iltifat ve beyanatları İsmet! Eye vapuru, İS (A.A) — Paşa Hazretleri bu akşam yemekte Türk matbuntı ve HMarleiye < vekili Tevfik Rüştü bey hakkımda sözler söylemiştir. Seyahatin son gecesi ol duğu için Sofrada Sadullah hey aya- ğa kalkâtak büyük (o himayeleri ile Seyrisefaini şereflendiren büyük baş- vekile arzı tazimat etmiştir. Bündan sonra, Akşam gazetesi başmuharriri Necmettin Sadık bey söz alarak bütün seyahat müddetince gazetecilerimize gösterdikleri muhab- bet ve teveccühten dolayı Türk ga zetecilerinin memnuniyet ve şükran- larını ifade etmiş, vatan ve memle ket İçin yeni ve muvaffakıyetli seya-. hatler temenni eylemiştir. Başvekil Paşa Hazretleri Türk gazetecilerinin bu seyahatte kendilerine refakat et. miş olmalarından fevkalâde memnun ve mütehassis olduklarını söyliye. rek, matbuatımızm vatan ve memle. kete hizmet yolunda mütemadi çalış malarımın ve isabetli görüşlerini tak- dirle kaydetmiştir. İsmet Paşa, sofradan kalkarken Atina ve Peşte seyahatlerinin husule getirdiği o memnuniyeti; intibalara| işaret ederek, senelerdenberi harici! siyâsetimizi muvaffakıyet ve dirayet: İ Son Telgrai Haberleri Japonya cemiyeti akva- mın kararınıdinlemiyor Tokyoda diktatörlök ilânı için çalışan bir | fesat cemiyeti meydana çıkarıldı Syiğiiiemenili ii Tokyo, 18 (A.A.) — Nevyork He- rald gazetesi, yeni hükümeti devir. mek ve yerine askeri bir diktatörlük ikame etmek üzere askeri bir fesat tertibatı meydana çıkarılmış olduğu. nu yazmaktadır. Fesadı yapanlar, şimdiki hükümetin Çin — Japon ih. tilâfı esnasında takip etmiş olduğu) siyaset; pek zayıf telâkki etmekte. dir, Küçük rütuede 5 zabit tevkif e dilmiştir. Japonya cemiyeti akvamdan çekiliyor Takyo, 15 (A.A.) — İtimada şa yan bir membadan bildirildiğine gö- re kabine hadisat ne şekil alırsa al sın Japonyanın Cemiyeti Akvamdan çekilmesine karar vermiştir. 13 ler Japonyadan askerini çekmesini istiy&cekler Cenevre, 18 (A.A.) — Merlis, ya- rın sabah her ki taraftan artık şi kâyetlerini değil, meselenin musliha- ne bir sürete halli için kat'i temw yüllerini bildirerek vaziyeti tavzih etmelerini talep etmiye karar vermiş tir, Diğer tarafm mutabık kalmaları! beklenilmemekte olduğundan M. Bri yan, müdahalede bulunarak mecii- sin noktai mazarmı teşrih edecek- tir. Bu sabahki celse esnasında İs panya murahhası M. Madarozanm! kat'i bir müdahalesi üzerine 13 lerin her türlü mütekaddim müzekerat- tan evvel Çindeki arazinin tahliyesi Tehinde vaziyet almış oldukları İs- tihbar edilmiştir. Amerikanın meclise “notasi “serttir! maamafih Sovyetler hakkmda yapr- lan telmih ile nihai ihtiyat kaydının Kanlı arbedeler Berlin, 18 (A.A.) — Hitler hücum kıt'aları kongresine iştirak etmek ü- zere 74 bin kişinin Brünswike gel- mesi bekleniyor. Berlin, 18 (A.A) Brünswik nasyonal — sosyalist kongresi kanlı arbedelerle başlamıştır. Birçok Ya ral vardır. Hitlerciler, amele ma- hallelerinde mukabelei bilmisillerde bulunmuşlardır. kında çok sitayişli ve muhabbetli beyanatta bulunmuştur. Seyrisefain, bu akşamki sofrada yaptırdığı tem- silt hir tabloda idarenin İstanbul ve İzmir ile Triyeste, Marsilya, Ham. burg. İskenderiye hatlarının tees- üs ve inkişafı arsusunu ifade ediyor. du. Donanma kumandanı Şükrü bey imzasile Ismet Paşaya gelen bir tel- sizde bayrak merasimi yapılan iki yeni torpitomuz yarın o kendilerini Marmarada istikbal edecekleri bik dirilmiş ve İsmet Paşa donanmanın bu mezaketine teşekkür etmiştir. Seyahatin bu son gecesinde Baş vekilimiz sofrada ayağa kalkarak, büyük Gazinin şerefine ve sıhhatine idarej akdah etmiş ve şiddetle alk kışlanmıştır. Ankarada hazırlık Ankara, 19 (Telefon) — Baş- vekilimizi parlak bir surette kar- şılamak maksadile (hususi bir komisyon tarafından (istikbal programı hazırlanmaktadır. Me- rasime bütün mektepler, halk ve esnaf teşkilâtı da iştirak ede- | cektir. | Başvekilimiz öbürgün şebri- mizde (beklenmektedir. Ogün bütün şehir donanacaktır. Sumimi telgraflar Peşte, 19 (A.A.)— Türk dev- let adamlarınm son © ziyaretleri Adatepe solunda mevki alarak gemi-| vel Seyriselain rıltımına yanaşmış, le idare eden Tevfik Rüştü bey hak-|: münasebetile bir taraftan Tür- Ea | Çünkü Japonyanın Mançuride bal: İ Liberallerin sol cenahı ile yeni vif Tokyonun bir maceraya atılacağmf derpiş etmeğe müsaade bahşolmadığ zannedilmektedir. Japon matbuatınm buraya gelen hulâsaları, sükün bahşedecek bir mahiyette olup iyi bir tesir yapmi tır, Japonyanın yeni bir muhtırası Cenevre, 18 (A.A.) — Japonya ta rafmdan efkârı umumiyeye hitabe kaleme alınmış olan yeni bir muhti neşredilmiştir. Bu muhtırada Mi çuride tahrikâtm ve galeyanın eylülden beri artmış olduğu ve bu lin Mançuride bulunan Japon tel tadır. Çetelerin göstermekte old ları faaliyetin, kaçak askerlerin bir ve şiddete müstenit hareke'lei nin gittikçe şiddetlenmesi bu vazi; bir kat daha karıştırmıştır. Bundan başka Çin kuvvetlerini tehditkâr bir surette tahşit edil: de ayrı bir tehlike teşkil nan askeri kuvveti on dört bin ki den ibaret olup bunlar da 1200 K metre imtidadında bulunan demi lu boyunca dağınık bir halde tutmuş bulunmaktadır. Halboki çok şakileri nve kaçak pakete cavüzlerine maruz bulunan bir i dahilindeki yüz binlerce Japon il asınm muhafaza ve himayesi bu © dört bin kişilik kuvvetin uhdesine tef di edilmiştir. 4 Muhtıranın sonunda Japonya daha ilk günlerde bildirmiş old 5 serait dahilinde askerlerini geri ak mak niyetinden vazgeçmemiş Oldu#” beyan edilmiştir. . M. Lloyd George Sosyalist Londra, 17 (A.A) — Sunday B* press gazetesi, M. Loyd Ges | libarellerden ayrılarak © sosyalist” j re iltihak edeceğini istihbaratına fen yazmaktadır. fırka teşkil edecek olan mumaile bü fırkası (terakkiperver fırk& namını alacaktır. e Mumaileyh fırkaya iki yüç aza nlacaktır ki serisi parlâmento haricindedir. Lloyd George, sosyalistlere ilti için şart olarak serbesti mübadelef başında bulunmasını ileri sür tür. Bulgar kral ve kralicesi İtalyada Sofya, 18 (A.A.) — Eral ve k çe kısa bir müddet ikamet etmek re, İtalyaya hareket etmişlerdir. şarünileyhima, mütenekkiren hat etmektedirler. İtalyada, İtal kral ve kraliçesinin misafiri ol lardır. kil öğret paşa hazretlerinin r€ simleri Foto Franse sahibi va Vaynberg tarafından alınan ©? Yarka mku Maşallah çalışıyorlar! Darilfünun emini, kanun çıktıktan 50 gön sonra, darğlfünmu tekâmül eti” mek için bir rroje yapacaklarını söylemişti Tam 34 gün geçti Hala bir ses, bir hareket yok! acab9 buistikbal | sigetinin hududu nerede ? Tena j kiye Başvekili ismet Macar Başvekili Kont ve diğer taraftan Türkiye Hi” riciye vekili Tevfik > Rüştü beY ile Macar Hariciye nazırı M. Vak ko arasında har ve samimi te graflar teati edilmiştir.