3 Kasım 1931 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 3

3 Kasım 1931 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 3

——IŞARETLERİ Heyecan ve inkılâp Türk inkılâbının kudretini, teker teker adamlarm ruhlarında arıyan. lar çok defa büyük bir tenakusa düş- müş gibj oluyorlar. Bir tarafta kit le halinde yaşıyan, yürüyen bir ham- Je var. Bu hamle en deruni cephe den, en dış kabuklara kadar nüfuzu. nü hissettiriyor. Hükuktan, iktisat. tan, ihtilâftan, siyasetten, partiye, halife kıyafetine kadar değisen bir cemiyetin fertleri çok defa etraftaki elektrik cereyanlarından bir ipek parçasile tecrit edilmiş gibi.. Neden Moskovada, Romada inkılâp havnar, fertlerin o ruhlarında bir parçası gibi dalgalanıyor Tari. hin devir değiştiren, insan cemi. yetlerine Yeni şekil veren ihtilâtleri, fertlerin ruhunda coşkun o bir pri yakmıştır... İlk hiristiyanlık , harpleri.. 1789 ihtiji güzel birer mis Türk şeri har, olmyan volkan » salip âh gibi. Buna İtme bütün saydığımız be. rin arasında hiç değeri N ve orijinalitesini hayatın İlam alan muvaffak olmuş # mt İriler üzerindeki hâkimiyeti tali m yıkmış bir ihtilâldir. Bu il malin muvaffakıyetinde, bu İl Susuzluk gibi tarihin bir iht uyduğunda şüphe edebilecek hiç bir 8eY yoktur. Fakat bütün O bunlurla beraber Türk #htilâlinin © miinevver “ephede hassasiyet o ve heyecandan ziyade konuşma mevzuudur. Bunda acaip hir sey yok. Her #htilâlin kuvvetini, toplanma. laf, insan, ruhlarınm © biribirlerile çarpışması, ferdi tezatların döfüş- mesi doğurur. Ma'şeri heyecanlar, ma'şeri ih*i. raslar, ateşli omefküre hareketleri, ancak toplantılardan sonru doğa- Kir. Halbuki biz © seneleri tiklâl harbinin cemiyette yaplığı toplantılardan sonra yeniden toplan- weya, yenide nruhları bir uraya ge- tirmiye ehemmiyet vermedik. Asıl se- bep budur. Halbuki modern fırkalar dişip- lin kuvvetleri yanında azasını topla. Niçin? mak, onları prensiplerin, mefküre nin ateşini tutuşturmayı asla ihmal etmezler. Fransız ihtilâlini irtica! sürükliyen, Robespiyerin bir f darma tabancasile ölüşü değ Komünlerdeki heyecanın donmuş ol. SADRİ BEM Kısa Haberler Mühim bir teberru — Ankarı #enginlerinden Salih Ağanın kızı ve mer- hüm Hacı İlakkır EL nin zescesi Azime H. Himeyei etfal cemiyetine alımış bin İiralık emlâk teberru cimiğiir Istanbul belediyesi — “Tan, Razetesinin verdiği bir habere göre, İsun- bul belediyesi Paris Sen mahkemesinin bir kararile yüzde beş faizli 1918 istik- Tazı alum para ile tesv veye mahküm olmuştur. ç i İngiliz kızı gitti— Kendi kullandığı ge zereşile e şebiimize gelen Mis Barton in öğleden sonra Yeşilköyden hareket salı di : Si Kohyaye, oradan “Halebe Yazan: Jacgues La Guerche dedi, sonra fikrini değiltirdi: | — Evvelce borsadaki postahaneye, dedi. Oraya gelince bir (telgraf çekti, Sonra otele gitti, Otel temiz, sade bir oteldi. Bu; saatte antrede kimse yoktu. Kapıcı yemek yiyordu. Larsonye bu yerlere alışık bir ha- reketle merdivenden üçüncü kata çık- İĞ. Son taraftaki koridora saptı, ee binden çıkardığı bir anahtarla bir kapıyı açtı. Oda karanlıktı. Larsonye kendine: — Daha gelmemiş, dedi, acaba ne Yapıyor? Asabi, bir cigara yaktı. — Sakın Roşe sokağına gitmiş ol. masin, İş tamam olur. Srkr sıkı da tembih etim. Bütün bu sıkıntılara artık nihayet verelim. Oradan çıktı. Sokağa indi. Vile- do sokağından Sentan sokağına geç ik kendi | | Sesil Kolomp! SPOR Yunan muhteliti dün sabah gitti Yunan muhtelit futbol takımı dün sabah Atinaya hareket et- miştir. temastan çok memnun oldukla- rını ve İstanbulda alman netice” lerin gelecek maçlar için daha bararetli bir zemin hazırlıyaca- ğını işaret etmektedirler. Güreş müsabakalarına davet | güreş İ TL CL Istanbul muntakası heyeti riyesetinden: Geçen cuma günü yapılmıyan tecrübesiz güreş müsabakaları 6-11-931 cuma günü C.B, F, Beyoğlu kaza merkezindeki mın- taka idman salonunda yapıla- caktır. 1— Musabaka tam saat 13 te başlıyacaktır, 2— Tartı yoktur. 3— Muayyen vakitte gelmiyen müsabıklar haklarını kaybetmiş olacaklardır. 4— Kulüplere ayrıca tebligat yapılmıştır. Hikmet bey iyileşti Davasını Gönanda takip edecektir Geçende, o sabık omüstantik- lerden avukat Hikmet bey Gö- nanda bir tecavüze oğramış, sopa ile başına vurulmak svre- tile yaralanmış, tedavi için Istan- bula gelmişti. Hikmet key iyi- leşmiş, sokağa çıkmıştır. Davası- nı vak'a yeri olan Gönanda takip edecektir. Keşif ne zaman yapılacak Geçen Kânünusanide Bağlar başında bir cinayet olmuş Aslan isminde biri Teofam isminde bir bakkalı öldürmekle maztun ola- rak yakalanmış, Istanbul ağır ceza mahkemesinde'muluakemesi neticesinde on sene hapse mah- küm o'muştu. Temyizden nakzen Yunanlı futbolcular bu | Muhtelit mübadelede| halledilen ihtilâflar Yunanistanla yaptığımız son mukavelede, 1927 senesinde ha- zırlanmış olan bir çiftlik mese lesi üzerinde bazı noktai nazar ibtilâfları mevcuttu. Öğrendiği- mize göre muhtelit mubadele komisyonunda bu ibtilâflar ta- mamen balledilmiştir. Hazırlanan listeye dahil çiftlikler dört sınıf balka ait bulunmaktadır. Müslü- man etablilere ajt çiftlikler, Yu- panlıların vaktile bedelini verip aldıkları çiftlikler, Avdet hakkin- dan mahrum olan firari Müslü- manların çiftlikleri, Türk tebaa- sına ait çiftlikler bu aradadır. Mecmuu 100 bin dönüme ba- liğ olan bu çiftliklerin içinde 70 bini etabli Müslümanlara ait bu- lunmaktadır. Yunan hükümeti bunlara tazminat olarak 150 bin ingiliz lirası verecektir. Dönme hakkından mahrum muhacir müs- lümanlara ve Türk tebaasına ait çiftliklerin mecmu mesabası ise 30 bin dönüm olarak tahmin edilmektedir. Son verilen karar üzerine Yu- nan hükümeti 100 bin dönümlük mesabada 70 binden fazla etabli malı işgal edemiyecektir. işgal ettiği tebeyyün ettiği takdirde bunları ya aynen sahiplerine ge” ri, yabut bunların bedelini vere- cektir. E, Eski mezarlıklar tesbit ediliyor Kanun ve nizamnamelerin em- | rine rağmen hala evkafın elinde bulunan mezarlıklar belediyeye devredilmiştir. Belediye (evkaf umum - müdürlüğüne. bir tezke- re yazmış, devir. muamelesinin biran evvel bitirilmesini istemiştir. Merarlıklar şübesi müdürlüğü eski mezarlıkların yerlerini tes- bit etmekte ve haritalarım yep- muhakeme üzerine verilen kara- ra göre vak,a yerinde yeniden keşif yapılacaktır. Ancak keşfin cinayetin ika edildiği gece aynı saatta yapı'ması icab ettiğinden keşif için Kânunusaniye kadar beklenilecektir. Keşifie o yerde Öyle bir gecede vurulanın ken- disini vüranı tanıyıp tahıyamıya- cağı iyice tesbit o'unacaktır. Bu vak'ada maktul vurulduktan son- ra, polis memurlarına “Beni Aslan vurdu , demiştir. a Şehir haberlerimizin bir kısmı 4 üncü sayıtadadır. Nakleden: fa. ti ve üzerinde Anbasadör yazılı bir! otele girdi. İkinci katta, sakin bir odanın kapısını açtı. içeriden, dolap- tan bir bavul çıkardı. Bavulun içinde her zaman yolcu. Tuğa çıkabilecek bir tarzda yerleşti. rilmiş eşya vardı. Bir daha bal:tı ve; — İyi, dedi, kâfi, Merdivenden inerken kapıcıya * — Birkaç zün için gidiyorum. de- maktadır, Bazı yerlerde eski me zarlıkların balktarafından azçok arsaya kalbedildiği görülmüştür. zerlerine ev yapılan arsaya ilâ- ve edilen kısımlar kıymetleri şa- gilletinden para olarak alınacak tır. Vermiyenler olursa bakların- da dava açılacaktır. ——um Atlı müsabaka Sipahi ocağı hanımlar ve er- kekler için yeni bir atl müsa- baka tertip etmiştir. Müsabaka“ larin muntazam bir surette ters tibi için Sipabi ocağı idare he- yeti bir porgram hazırlamak“ tadır ve müsabakalar bu ay içinde başlıyacaktır. Trene binince anlatirrm, urlan, — Pol, kabil değil, Rüy, «ğ. » Rüya mu gö rüyorsun? Daha ha sabah ise husla dım, bu akşam işi bırakmamı; istiyor. sun. » çabuk ha — Evet istiyorum. Larsonye sinirlenmişti, Kendine has bir hareketle iki Yumruğunu ce-| ketinin çeplerine soktu ; — Marsilyaya gidiyoruz. Memnun! musun? — Marsilyaya m? Cehennemin bir bucağı... — Biraz eğlenirsin.., “ .3 — VAKIT Teşrinsani 3 1931 — Silivri kapıda bir cinayet Evvelsi gece Silivri kapıda bir cibayet olmuştur, Behçet isminde bir şahıs Paskalın fırını önünde iki el silah atmış bunu müle- akip de fırma girerek 50 lira istemiştir. bu sirada Behçet mec- | hul bir kurşunla vurularak öl müştür, Polisce tahkikata devam olunmaktadır. Bir heroin kaçakcısı yakalandı Üsküdar iskelesinde hamal ibra- him beroin kaçırırken görüldgü- nü fark edince 3 paketi denize atmışsada yakalanmış, tahkikata başlanmıştır. Adalarda su Şirket mukavelenin feshini ve zararın tazminini istiyor Beş sene evvel Kadıköy su şirketi ile belediye arasında bir mukavele yapılmış ve bu muka- veleye göre şirket adalarda te sisat yaparak kuyular kazarak halka su vermeği taahhüt etmiş- ti, Fakat şirket 2500 lira masraf yaptığı bir sırada doktorlar, çı- karılan suların pis ve içilemiye- cek bir balda olduğu hakkında belediyeye rapor vermeleri üze- rine hiç kimse şirketten su ak mamış, ve rağbetsizlik karşısında da şirket daha fazla masraf yap- mıyarak işi kendi haline bırak- mıştı, Şirket şimdi belediyeden mukavelenin feshini ve 2500 lira zararın kendisine verilmesini is- temektedir. Bu mesele belediye hukuk işleri müdürlüğünce tet- kik olunmaktadır. aarifte : Yunanistana seyahat ilk mektep o muallimlerinden bazı zevatın teşebbüsile önümüz- deki sömestr tatilinde bir izmir ve Yunanistan seyahati tertip olunmuştur. 29 kâpunuevvel günü Seyrisefain vapurile istanbuldan hareket olunacak, kânunusaninin yedinci günü avdet olunacaktır, Seyyahlar izmirde bir gün kala- cak, Yunanistanda Pire ve Ati- nada muhtelif müesseseler ziyaret i olunacaktır. Seyahate iştirak etmek istiyen ilk mektep muallimlerinin istan- bul iş bankası ilk muallimler a müracaat etme" Suzan dolaba yürüdü, açtı: — Pek uzun .mü olacak bu seymi hat? — Hayır, birkaç gün.. Eğer oru: da kalmak istemezsen başka... Burn da fens mevsim başladı, Eminim ki Provansın güzel güneşi pek hoşuna gidecek ve şimdi Parisi terketmekter nasıl müteessir ağlıyorsan, oradan buraya dönmemek için de öyle ağlı;a- caksn. Filhakika Suzan gözlerini siliyor. Fakat Suzan hiç de memnun gö! rünmüyordu. Can! eğlenmek te İste- di, tekrar görüşürüz. Sokaktan geçen bir taksiyi dur. durdu, tekrar Bolivar otele veldi! Bu sefer Suzan gelmişti. : — Bunjur, yavrum... Sana İyi bir havadis var. Suzan yüzüne baktı; — Seni seyahate Bavulunu hazırla.. — Nel — Evet gidiyoruz. — Nasıl, gidiyor muyuz? Nereye? götürüyorum.) miyordu ki, hasmı önüne eğdi. Bre van. — Neo, dedi, seyahatin sende bıraktığı tesir bu kadar mr? | — Seyahat canımı sikmiyor, fakat! hiç de beklemiyordum. — Ben de öyle, haber alır almar! buraya koştum ama seni bulamadım.| — Ötede işim vardı. Daha ilk gün.| Anlıyorsun ya. — Evet, Evet. Amr çabuk ol... — Bir buçuk saat vaktimiz var. | du, — Kardeşimi düşünüyordum da. Demek artık onu göremiyeceğim. — Pek de o kadar görmek istemi. yordun.. Burada olduğunu haber alır almaz kaçtın. — Utanıyordum.. Ona ne söyliye. ceğimi bilmiyordum, — Ya şimdi? — Evet, hakkın var. Faknt ne yapayım? Onu burada biliyor, ve bel. ki hir tesadüfün. . Hadi canım. Hem bana bak. Kardeşin kayboluşuna artık â il "a Süleymaniyede bir mektep binası yandı o —— İ Zabıta tahkikata ehemmiyetle devam ediyor Evvelki gece Süleymaniyede bir ilk mektepte yangın çıkmış, ve bina yandıktan sonra güçlükle söndürülebilmiştir. | Yanan bir sekizinci mektep binasıdır. Ateş saat biri çeyrek geçe görülmüş fakat ilfaiyeye baber vermek için bir hayli geçikilmiş- tir, Buna sebep de derhal tele- fon bulunamaması ve bulunduk” tan sonra da itfaiye ile konuş” manın bir türlü kabil olamayışı- dır, Bu suretle yirmi dakika kadar geçirildikten sonra ateş ilerlemiş ve Beyazıt kulesi göre- rek itfaiyeye haber vermiştir. hfaiye yangın yerine geldiği zaman alev ikinci katı sarmıştı. itfaiye derhal faaliyete geçerek Süleymaniye ve Beyazıt havuzla- rından su almıştır. Ruzgârın fazla oluşu yangın Bozdağan kemerine doğru sirâ- yetine sebep olabilirdi. Fakat ilfaiyenin gayreti buna mani olabilmiştir. Polis bu husustaki tahkikatın henüz bitirmemiştir. Yangının devrilen mangaldan veyahut atı» lam bir cıgaradan çıkmış olması kuvvetle muhtemeldir. Vali muavini Fazl bey evvelki akşam, maarif müdürü Haydar beyle dün yangın yerine gitmiş” lerdir. Maarif müdürlüğü yanan mek- tebin talebesini bugünden itiba- ren muvakkaten Sinci mektepte okutacaktır. Buda ancak yarı gün tedrisatı suretile kabil ola- caktır. Maarif mükürlüğü © ci- varda diğer bir bina aramaktadır. Bulunur bulunmaz, mektep der- hal açılacaktır. Öğrendiğimize göre yangında yanan demirbaş eşyanın kıymeti 3500 lirayı geçkindir. Istanbula gelen ecnebiler be- lediyeye teşekkür ediyorlar Istanbula gelen seyyahlardan ve bilhassa Balkan konferansı münasebetile gelen murahhas- lardan belediyeye teşekkür mek- tupları gelmektedir. Bunlarda, seyyahin şubesinin , gösterdiği kolaylıktan, memur ların kıymetli yardım ve rehber- liklerinden | sitayişle bahsedil mektedir. Balkan (o konferansı azalarından prenses Kantagüza tarafından da bir teşekkür mek- tubu gelm nnetmem ki, liyor ki beni aramakla meşguldür. — Hülya kuruyorsun, aliydi, ça- buk ol. Brevan masanın üstüne — çıkmış, bir bavul alıp endiriyordu. — Elbiselerin, çamaşırların. — iBrkaç gün için o kadarına lü zum yek. — Siz kadınlar daima ipeklinizder bahsedersin. — Pol, beni kardeşimden uzaklaş. ırmak için götürmüyorsun ya? — Aklıma bile getirmedim. Senin yaptığın iş eğlenceli, hiç beklenilm: dik sürperizlerle doludur.. Şimdiki halde biraz tatil yapman lüzımdır. Sana, güzel bir seyahat yapacağımı zı vadediyorum. Marsilyada, bir sü- rü ahpaplar, var, iyi eğleniriz. Suzan yavaş yavaş kanıyordu. Bu onun çin, Pariste geçirmiş olduğu kötü hayattan, muvakkat bile olsa, bir müddet uzaklaşmak demek değil miydi? x » . #; 3