6 Kasım 1931 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 1

6 Kasım 1931 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 1

Tarihten Sayıfalar Bu meraklı yıfamı ıyı # üncü in okuyunuz. İkinci Balkan konferansı- nın neticeleri etrafında Bir Yunan tenkitlerde > ki M. Leon Makkas Birinci Balkan o Konferansındaki faaliyeti ve Ankarada verdiği nutuk: darla okuyucularımıza yabanc ol. Duyan Yunan meb'uslarından M. Makkas, malüm olduğu üzere, İstan. bulda toplanmış olan İkinci Balkan konferansına iştirak etmemişti. M. Makkas, Atinada çıkan Mes- Büger d' Athöns gazetesine gönderdi. Öl bir mektupla, İkinci Balkar kon- feransı hakkındaki düşüncelerini ş$0- le hulâsa etmektedir; Türklerin on'anavi misafirperverli. ginin bir kat daha şu'şaalandırdığı resmi kabulleri ve debdebesile ikinci Balkan konferansı bitti. Artık soğuk kanlılıkla, mukarenete ve hatta Bal-| kân yarım adası milletleri arasında! bir federasyon | olan messinin blânçosunu yapabili- riz. Doğrusunu söylemek lâzım ge lirse, Mustafa Kemal paşanı bir abide kadar muazzam sulhçülük ve Balkancılık tezahüratı ile, Türk — Yunan samimiyet ve dostluğunu hir kere daha teyit etmiş olan hususi gi. yafetler müstesna, İkinci Balkan konferansının milliyet ve pratik sa. halarda, Balkancılık fikri (o nokfai mazarından, birinci Balkan konfe. ransma nazaran terakki göstereceği yerde, geriye bir adım atmış olduu- mu görmek zaruretindeyiz. Filvaki hentiz, teknik ve iktisndi komisyonların mesaisi hakkında resmi! bile teşkiline matuf) meb'usu şiddetli bulunuyor ve vazıh malümata malik değiliz. Şüphesiz bu mesai için iyi gayret sar- fedilmiştir. Hatta, söylendiğine na- zaran tütün meselesi etrafındı — ki nihayet Türkiye, Yunanistan ve Bul) garistanı alâkadar etmek itibarile bir. Balkan meselesi değildir. — Bir çokl gayret edilmiş. Bununla beraber, ik-! tısadi, teknik sahalarda Balkan itti- fakı için sarfedilmesi (lâzm gelen mesainin ikir»' derecede ehemmiyetle| telâkki ed” bunun yapılan siya- si anlaşm gölgede bırakılması ve bü sur e mühim bir o ademi muvaffakıyç.s uğratılmış olmasına yazık. Bu siyasi anlaşmalar, hükümet- lere bir dostluk, ademi tecav'iz, hal kem ve altı Balkan devleti arasında kefaleti müteselsile etrafmda — telki- natı istihdaf ediyordu. Misak toşki- Ti, uzun ve neticesiz münakusalar. dan sonra, Üçüncü konferansa bir proje arzedecek olân hususi bir ko -| misyonun tetkikine talik edildi. Aka). liyetler meselesi de en şiddetli, en acı münakaşalara sebep oldu, ve konfe- rans bu meseleyi de talik etmek su- retile Balkan mümessillerj tarafın- dan ithamlar arasında dağılmaktan kendin; kurtarabildi. İnsan kendi kendine soruyor: Böyle neticeler Balkan mukarene- ti fikrine mi, yoksa Oo ümitlerimizin temennilerimizin o uzaklaşmasını hizmet eder? Istanbulda vaziyetin bu şekli ala- cağını evvelden görmüş olduğumu, müsaadenizle hatırlatayım. Ve şunu da söyliyeyim ki, bunu neticeyi ber. tarafı 5 inci suyıfada Dahiliye vekili Şükrü Kaya B. dür Ankaradan geldi «Şark vilâyet- | lerinde bir tef- tiş ( seyahatine çıkmak (Üzere / Ankaradan ba“ reket eden da- hiliye vekili Şük- rü Kaya B. dün sabahki (trenle | şehrimize (gel miştir, Vekil Beyi is- | tasyonda o vali © muavini (Fazlı, polis müdürü Ali Rıza Beylerle bir çok zevat karşılamışlardır. Şükrü Kaya B. doğruca Moda- daki evine gitmiş, saat ikiye kadar dinlendikten sonra üçte İstanbula inmiştir. Vekil Bey Tokatlıyana uğramış ve akşam âlıda geçirdiği kaza dolayısile Vekil B. Haydarpaşada evinde bulunan valimiz Muhiddin Beyi ziyaret etmiştir. Şükrü Kaya B. yarınki trenle Eskişehire ve oradan Malatyaya giderek şark seyahatine başlıya- caktır. Seyahat Elâziz, Siirt, Mar- din, Diyarbekir ve havalisinde yapılacaktır. “VAKIT,, ın hususi haberleri | Sofyadaki ihtilâl teşebbüsü dini bel kayışile astı | Sofya, 5 (Husust muhabirimiz te- Jefonla bildiriyor) — Hükümeti de- yirmek maksadile silâhlı bir ihtilği hazırlığı yapmakla meşgul iken ya- kalanan şebekenin reislerinden komü- nist Koçof şebekenin esrarını verme mek için bugün saat ikide mevkuf hu- lunduğu polis müdüriyetinde bel ka- yışı ve iki mendili ile kendisini asmış, müntehirin kurtarılması için yapılar tedavj tedbirleri fayda vermemiş ve) ölmüştür, Koçofun intihar edişi | meselenin ciddiyet ve ehemmiyetini bir kat daha arttırmıştır. a Hukuk mektebinde Başvekilimizin huzurile şeha” | detnamâler tevzi edildi Ankara, 5 (Telefon) — Bugün saat üçte hukuk mektebinde başvekilimizin huzurile son sınıf mezunlarma şehadetnâme tevzi merasimi yapıldı. Başvekilimiz bu münasebetle bir nutuk irat ettiler. Devlet demir yolları için Mütehassıs bir umumi cek mi ? Ankara, 5 (Vakıt) — 1931 se- nesi bütçe kanununun bütçe en- cümeni esbabı mucibe mazbata- sında Devlet Demiryolları için bir mütehassıs umumi müdürü getirilmesi bir esas olarak ka- bul edilmiş ve böyle bir umumi müdürün malt sene zarfında te min edilmesi temenni olunm Bütçe encümeni tarafından bil- hassa gösterdiği bu temenninin tabakkuk ettirilmesine intizar edilmekte iken bu defa Büyük Millet Meclisine tevdi edilmiş yeni sene bütçe lâyihasında mev- zuubahs Oo mütehassıs © meselesi bakkında hiç bir rakam ve işaret görülememiştir, Bu nokta meb'uslardan bazı- larının nazarı dikkatini celbet- miştir. Bunun bir zühul eseri olup olmadığı tetkike değer ad- dedilmektedir. ür getirilmiye- İ Bugün bayrak çekme merasimi yapılacak Italyada yaptırılan “Dumlupı- nar,, ve “Sakarya, denizaltı ge- milerimiz bu sal limanımıza vasıl olacaklar ve bugün öğle- den sonra deniz filomuza iltihak eden bu gemilerimize bayrak çekme merasimi yapılacaktır. Donanma kumandanlığı, me- rasim için davet edilen zevatı saat 13 te Dolmabahçe önünde demirli bulunan Hamidiye kru- vazörüne davet etmektedir. M. Litvinof Venedikte| Venedik, 5 (A.A.) — M. Lityinofu getiren Ege ismindeki o Türk gemisi Venediğe gelmiştir. M.-Litvisofun Romaya gitmesi muhtemeldir, "tarafımdan ve profesyönel gayesi, cemiyetin Wedefi nedir ? | Stadyum Nerede Yapılmalıdır ? | Sporcular diyorlar ki : Şebekenin reisi ken- | Bizi niçin muvaffakıyetsizliklerden dolayı muahaze ediyorlar, bize çalışmak imkânını verdiler mi ?.. Sabık futbol federasyonu re- isi, şimdi Anadolu ajansı umumi müdürü Muvaffak Beyin cevabı: Stadyu- mun inşası için yer intihabında nazarı dikkate alınması (icap eden, merkezi olmak, o nakil , vasıtaları — bol 4 ZA bulunmak gibi : © bir çok nokta- Muvaffak Bey lar vardır. Bu- nun için Çukurbostan ve Yeni- bahçe gibi yerlerin stadyum için elverişli olma- dıklarında şüp- he yoktur. İIs- tanbul tarafın- da meselâ Be- yazıt meydanı gibi bir yer bulunabilse karşı tarafı dü- şünmeye hacet bile kalmazdı bu tarafta işe bir yer mevcut değildir. Çok uzaklara gider- lerse, bilhassa yağmurlu, ça- murlu (havalarda seyircilerin oyun seyrinden alacakları zevk Ulvi Bey Fakat maalesef yarıyacak hiç maç bittikten sonra burunların- İ dan gelir. Üç, beş bin seyirci- nin şebrin hücra bir yerinde | sapi stad- yumdan evleri: “a 7 ne (dönmeleri hakiki bir facia halini alır. Bu sebeple bugünkü vaz. yete göre stad- yumun Beyoğlu tarafında yapıl o Nedim Bey masından başka çare yoktur. En münasip yer ise şüphesiz şimdi o stadyu- mun bulunduğu mevkidir, Fakat bu yeri sahi binden binlerce lira vererek sa tn almak bir hayal (olduğu için gözümüzü az daha ileri- lere atfetmek Şakir Bey meebüriyetindeyiz. Bu şekilde akla gelen en münasip mevki ise Ermeni mezarlığıdır. Vakıa Avrupada bütün. statlar şehir haricinde yapılır. Fakat ( Ale tarafı 4 tincü sayıfadı) Sefil ve kimsesiz çocuklar Yakında şehrimizde, dikkate değer bir Rus filmi gösterilecek Vakıt, bu filmi görmek istiyen okuyucularının İ arzularını temin ediyor mmm Filimden bir sahne Son günlerde Avrupanın büyük şe hirlerinde gösterilen bir Rus filmi, mütefekkir ve yüksek sınıfı olduğu ka» dar halk tabakasını da ehemmiyetle) alâkadar etmiştir. Bu filim, Nikolai Ekk isminde çok genç bir Rus reji-| sörü tarafmdan yupılmışlır. En sa yanı dikkat tarafı, kâmilen çocuklar aktör ol! mıyan çocuklar tarafından oynanmış olmasıdır. | Bu filim, İstanbula da etirilmiz | tir. Birkaç güne kadar, memleketin münevevrlerile matbuat mümessilie- rine Beyoğlu sinemalarından birinde hususi bir surette gösterilecektir. Fa- kat, Vakit bir hizmet olarak, filmi, arzu eden okuyucularının" görebilme lerini temin etmiştir, Okuyucularm mızdan bu filmi görmek © istiyenler gazetemizde (sinema muharriri fa.) ya mektupla veya bizzat müracaat © dip adreslerini verebilirler. L Alt tarafı 5 inci sayıladağ