6 Kasım 1931 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

6 Kasım 1931 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

NUSHASI #ürette anlaşılamamıştır. Binacna- İyh meclisteki münakaşa, stadyur Mun bir an evvel i inşası içim yapılan Venenni Diğer taraftan vali ve belediye Peini Bey, şimdiye kadar müteaddit © defalar stadyumun yapılmasına csas *İ itibavile karar verildiğini söylemişti, işti, Gerçi zaman zaman bu müs takbel stadyum yer değiştiriyor. Bir gün Beyoğlunda, bir gün Şişlide, bir gin de İstanbulda yapılıyor. Fakat «e öyle geliyordu ki, artık esas iti- İe stadyumun inşası lüzumu le- hinde söylenecek sözler söylenmiş, “ atadyumun, yalnız sporun inkişafı pe eee ein biyesi noktasmdan da lâzım geldiği takdir edilmiştir. Atina seyahati, bi- Ze stadın spor noktasından başka bir better de de rolü olduğunu anlat- Mıştır. Atina stadına girdiğimiz man seksen bin kişlik bir balk İerile karşılaşmıştık. Seksen bin insa hin ayağa kalkarak, İsmet Paşa hak da yaptıkları tezahürün heyoca- tünr hiç bir zaman unutamayacağız. t İ Stadyumun esas itibarile inşasma verilince, bunun semtini tayin #tmek meselesi varit oluyor. Yakın #imanlara kadar stadyumun Beyoğ- | Yanda Taksim ile Harbiye arasına Yapılması mevzuu bahisti. Şimdi İs- pe Yenibahçe denilen mahal- den bahsediliyor. Bize öyle geliyor ki, bu hususta tereddüde mahal yok tur. Stadyum her şeyden evvel bir #por işidir, Binaenaleyh evvelâ spor- #uyu tatmin etmek lâzımdır. Sonra güzergâh üzerinde bulunması, yani seyirciye yakım olması lüzimdir. Çün kü bu suretle sporun mühtaç olduğu Para temin edilebileceği gibi; memle- kette sporcu kütlesi çoğalır ve mem- İeketin spor kudreti de tezayüt el r. Bu noktalar nazarı itibara alma- bir noktada inşa edilmesi lâzım gel. diği anlaşılır, Filhakika İstanbul gi- bi dağınık bir şebrin merkezini te- Yin etmek müşküldür. Maamafih gü- zergâh olarak, en elverişli yerin Har « biye ile Taksim arası olduğu şüphe“ sizdir, Burada belediyenin eline geçmek üzere bulunan vâsi bir arsa vardır. inşasına en elveriş- i burasının pek kiymetli olduğu ve ifraz edilip satı- ack olursa, belediyeye mübim para temin edeceği söyleniyor. Fakat biz bu mantıkı anlayamadığımızı söyle "mek mecburiyetindeyiz. Arsa kıy- tasında bulunduğu için kıymetlidir. Yani tam aradığımız yerdedir. Eğer belediyenin elinde böyle bir arsa bu- sa ve parası da olsaydı, stad. Yum için böyle hir arsayı tedarik et- mesi İâzem gelirdi. Halbuki şimdi €- linde olan bir arsayı 'srf kıymeti fazladır diye, stadyum gibi halkn terbiyesi ve şehrin şerefi noktasın- dan en #hemmiyetli bir işe tahsis &- istenmemesi, yeni şehircil'k maf il te almuf ede bir sib niyet değillir. Bireralsyh herhal. de stadyumu bu aran üzerine bina #tmek lâzımdır. Eğer buraya inşa edilmesi için bizce malâm olmayan başka ve makul sebepler varsa, her halde bu mintakaya yakın başka biz yer tedarik etmek lâzmmdır. Çünl #ehrin bugünkü veçhesine ve vesaiti Bakliyesinin vaziyetine göre stad- Yam inşası için Taksim ile Harbiye ârasından daha müsait bir saha bul- mak mümkün değildir. Stadyumun İstanbul tarafında inşa sma iltizam edenler, şehrin bu tara- finn da şerflenmesi noktasından bunu müdafaa ediyorlar. Ve eğer bu- nun temin edilebileceğine kani ok saydık, biz de taraftar olmakta te teddüt etmiyecektik. Ancak böyle sun'i vasıtalarla şehrin veçhesini de İiştirmek mümkün değildir. Şehrin Veçhesini tayin eden miller çok ka- vaşıktır, İletisadidir, içtimaidir, hattâ tarihidir. Ona uymak lâzımdır. Yok- «a stadyumu uyarına değil de dikine giderek insa ettirecek olursak, yap- tracağınmız yeni stadyum ekser za- manlar boş kalacak ve halk gene Tak *im etrafındaki uydurma meydanla- ra dolacak. Ahmet ŞÜKRÜ m Hitlerin “ Hücum taburları ,, BERLİN, 4 A.A. — Sturmtsup- ii bugün, ihdaslarının 10 un- Su yıldönümü münasebetile, bu teş kilitm yüksek reisi olan Hitler bir yevmi emir neşrederek hücum tabur İarz efradmın hali hazırda 200,000 i geçmekte olduğunu bildirmiştir. Bu arsa stadyum ih Ki bir mahaldir. CUMA 6 TEŞRİNİSANİ 1931 6 nc sene, Na. 2061 5 KURUŞTUR sabah | Dahiliye vekili Şükrü Kaya Bey dün sabah Ankaradan şeh- rimize gelmiştir. Vekil Bey bilhassa Şark ve Cenup vilâyet lerimizi tetkik ve teftiş etmek üzere seyahata (o çikmaktadır. Şükrü Kaya Beye Siirt meb'u- su ve başmuharririmiz Mah- mut Bey ile umum jandarma kumandanı Kâzım pş. ve Dahi- biye hususi kalem müdürü Ek- rem Bey refakat etmektedir. Dahiliye Vekili Şükrü Kaya Bey Haydarpaşa'da vali muavi ni Fazlı, Polis müdürü Ali Rı- za Beyler ve zevatı saire taras fından karşılanmıştır. Şükrü Kaya Bey ve başımı- harririmiz yarınki Toros eks. presi ile şehrimizden hareket edeceklerdir. Umum jandarma Kumanda nı Kâzım Paşa, Dabiliye vekili cektir. Dahiliye Vekili Malaty. ha bugün Türk donanmasına iltihak ediyor. İtalyanın Man- falda tezgâhlarında inşa edil- miş olan Dumlupmar ve Sakar ya su alti gemilerimiz bugün saat 13 ten evvel limanımıza gelmiş bulunacaktır. Başta Hamidiye kruvazörü bulunan bir hafif / Filomuz bu münasebetle Dolmabahçe önün de demirlemişlerdir. Umumi Neşriyat ve Sahip ve Başmuharriri Siirt Meb'usu MAHMUT ETEM İZZET e Yazı Müdürü Şükrü Kaya Bey Haydarpaşada motöre geliyor ükrü Kaya Bey dün geldi.. (Vekil Bey şark ve cenup vilâyet-| lerimizi tetkik ve teftiş edecek.. Vekil Bey Başmubarririmizle görüşüyor... müteakiben Elâziz, Diyarbe- kir, Siirt, Mardin, ve diğer şark ve cenup vilâyetlerinde tefti- şatta bulunduktan sonra ağlebi ne Eskişehir'den iltihak ede- | ihtimal İzmir tariki ile Ankara ya dönecektir. Seyahatm O Oüç hafta sürmesi mühtemeldir. Bugün bayrak çekme merasimi yapılacak olan iki yeni tahtelbahirimin, Sakarya ve Dumlupınar... Yenitahtelbahirler Bugün saat 13 te bayrak çekme merasimi yapılacak.. Yeni iki tahtelbahrimiz da. | marada bir harp gemisi tarafın dan karşılanacaktır. o Bundan sonra tahtelbahirler Boğazda bir geçit resmi yapacak ve Dol mrabhçe önünde demirliyecek- lerdir. Yeni tahtelbahirlerimize sa- at 13 te merasimle bayrak çeki lecektir. Bu merasimi donanma kumandanlığı tarafından o da- vetli bulunan zevat Hamidiye krüvazöründen takip'edecekler Yeni tahtelbahirlerimiz Mar | dir. Ankara Hukukunda İsmet Pş. nın mü- him bir nutukları Ankara hukukunda diplomalar merasimle tevzi edildi ANKARA, 5 (Telefonla) — Bugün Ankara hükukunda dör dürcü sene mezunlarına diplo- maları tevzi edildi, Mezunlar diplomalarını o İsmet Paşanm muhterem ellerinden almak şere fini ibraz ettiler, Merasimde He yeti vekile erkânı, meb'uslar, devair rüesası ve profesörler hazır bulunmuştur. Merasim re- is vekili Profesör Cemil Beyin hir mutkur ile açıldı. Cemil Bey İsmet Paşa ile merasime iştirak edenlere teşekkür etmiş ve Baş- vekil Paşaya hitap ederek dip- Jonmsiarı ber sene kendi elile vermesi mektep, memleket ve genlik namına ne kadar mânalı (Devami 6 nes sahifede) Teftiş Meselesi Beyoğlu malmüdürü sinemaları kendisinin İteftiş ettirdiğini söyledi Bir kaç gün evvel Beyoğlu malmüdürlüğü inemaları tef- tiş ettirmiş ve seyircilerin elle- rindeki biletleri kontrol ettir. mişti. Sinemalarım Bu “şekilde kontrolu halkı rahatsız ettiği için, bu tarzda teftişin muvafık olamayacağı yazılmıştı. Dün Beyoğlu malmüdürü beyle gö- rüştük, Bize dedi ki: — Sinemaları teftiş etmek öteden beri bizim vazifemizdir. Talimatnamemiz bunu amir- dir, Biz de talimatnamenin bi- ze verdiği salâhiyete istinaden sinemaları teftiş ettirdik. Bilet kontrolu meselesine gelince bu hususta şunu (söyleyebilirim. Seyirciler oyunun hitamına ka- dar ellerindeki biletleri muhafa za etmeğe mecburdurlar, Onun için de sinema sahipleri biletler dek bu noktayi seyircilere. ihtar Halbuki bunu yapmamı Kıbrısta Sükün yok! Tethiş hareketleri ve galeyan devam ediyor ATINA, 4 A.A. — Gazete- ler Kıbrıs'dan gelip bugün ka- raya çıkan yolcular verdikle- ri acıklı tafsilâtr uzun uzadıya anlatmaktadır. Bu yolcular $imdiye kadar Kıbrıslılardan 15 kişinin öldü- ğüne dair olan haberlerin doğ- ruluğunu tasdik etmemekte, şe Kıbrısta tevkif edilen papaslardan biri. hirlerde tethiş hareketleri | ve İ mesi lüzumunda terar eylemektedir. İ köylerde galeyan mevcut oldu- İzmir | Mektepleri Maarif vekili teftiş için bugün Ankara- dan hareket ediyor.. Esat Bey Maarif vekili Esat B. bu akşam Ankaradan İzmire hare ket edecektir. Vekil B. İzmir ve bütün garp vilâyetlerimizde bir teftiş seyahatı yapacaktır. Seyahatta vekil Beye © heyeti teftişiye reisi Rıdvan Nafiz ve kalemi mal müdürü Necati Beyler refakat (o edeceklerdir. Teftiş yirmi gün kadar devam edecektir. Esat B. evvelâ İzmir mek- teplerini teftiş edecek, mütea- kıben diğer vilâyetlere geçecek tir, İzmir ve havalisindeki bil- hassa muallim mektepleri tef- tiş edilerek vaziyetleri ve tedri sat sistemleri tetkik edilecek- görüştü ve dün Şark demiryolları kumpan- yası murahhaslarile © evvelki gün hattın mübayaası etrafın- ? da ihzari bir müzakerede bulu- nan sabık İktisat vekili Şakir Bey dün Ankara'ya hareket et- miştir, Şark demiryollarmın imtiya zı 1953 senesinde bitmektedir. Yalnız hükümeti milliyenin Pe essüsünden sonra le tesbit edildiği veçhile, a panya 1931 senesinde yeni bir şirket tesis etmeğe mecbur bu- lunmaktadır. Yeni şirketin ser kep 50 milyon altın franktır. Şark demiryollarının şimdi milli hudutlarımız dahilinde ka Jan kısım 352 kilometrodur. Şirket merkezi umumisine mensup murahhaslar bu yeni şirket meselesile meşgul olmak üzere, şehrimizde bulunmakta- dırlar, Bu münasebetle (o Şakir Beyle şirket murahhasları ara- sında bir mülâkat vuku bulmuş tur, Dün bu bususta Şakir Bey kendisile görüşen bir mubarri- tir, Teftiş sahasma İzmirdeki ecnebi mektepleri de dahildir. Vekil B. İzmir seyahatını mü- "Esat Beyin bu seneyi dersi- ye içinde diğer vilâyetlere de teftişe çıkması muhtemeldir. Maarif vekili İzmire şşidiyor ANKARA, 5 (Telefonla) — arif vekili teftiş maksadile ağlebi ih- imal yarın akşam İzmire gidecek” tir. Ingiliz Buhranı Maliye nazırının intihabı nazik bir mesele addediliyor.. LONDRA, 4 (A.A.) — Ingiliz hi rası bugün açılışta biraz yükselmiş- kambiyo 95,3-8 frank ve Nevyork üzerine kampiya 3,7475 dolardır. Maamafih milli pa ranın İnhitatı siyasi ve mali mahfel leri pek fazla meygal etmektedir. Himaye usulü otrafından muhafaza krlarla serbestii mübadele taraftarı liberaller bu znesele hakkında uzun uzadıyı münakaşa yapmaktadırlar. Muhafazakârlar, yakında gümrük rü sumu vazedileceğinden korkarak bü- tün memleketlerden gelen ve dokla- rı doldurmakta olan mühim müvare irmektedirler. İmperator- etmek üzere dün toplanmışi dra ticaret komitesi de Başvekile bir ek kar; ve sağ conah, kralın » mlm da kıraat edilecek olan m bu mahiyette bir tavsiyeyi tay le Katolik Gençler teşkilâtı bü katoliklere ve bilhassa İn- gilizlere hitaben bir beyanname neşrederek Kıbrıslıların . giriş- tikleri mücadelenin katolik ve bütün dünya efkârı umumiyesi tarafından teveccühle karşılan- mağa lâyik olduğunu temin ey lemişlerdir. kabul Şark demiryollarının vaziyeti ne olacak? Sabık iktisat vekili Şakir B. gelen murahhaslarla Ankaraya gitti.. Sabık İktesat Vekili Şakir B. rimize şu beyanatta bulunmuş- tur: — Henüz böyle bir mesele yoktur. Şark demiryolları işleti ci şirketi namma gelen zevatı şahsen tanımaktayım. Kendi. İerile bu vesile ile görüşmüş ol- dum. Sıra buna geldi! Esperanto Pariste resmen edildi.. Fransa ticaret odaları kongresinde esperanto muavin lisan olarak kabul edildi Paris Ticaret odası İstanbul Ticaret odasına bir tezkere gön dererek, Esperanto | lisanınm Ma. | Fransız Ticaret odalarınca bey nelmilel ticari muamelâtta mu- avin lisan olarak kabul edildiği ni bildirmekte ve bu (hususta Odanın fikrini sormaktadır, Dün bu hususta Esperantist lerimizden müderris ve Oda Ti caret raportörü Hakkı Nezihi Bey kendisile görüşen bir mu- harririmize demiştir ki: — Bundan birkaç ay evvel yaptığımı bir seyahatte Paris'e de uğramış ve Paris Ticaret o- dası kâtibi umumisile görüş- mhüştüm, Kâtibi umumi bana Esperanto lisanile muhaberat- ta bulunmak kararmı verdikle- rini ve hattâ Oda erkânmın bu lisanı öğrenmekte (olduğunu söylemişti. Ben bu kararı alâka darlara ve lâzım gelen maka- mata bildirmiştim. O sıralarda 115 Fransız Ti- caret odasırcisinin iştirakile ya pılan içtimada Esperantonun beynelmilel ticari muamelâtta muavin lisan olarak kullanılma sma karar verilrtişti. Paris Ti- caret odası odamıza bu kararı bildirmiştir. Şimdiye kadar iki beynelmi- Jel lisan çıkmıştır. Bunlardan birincisi Volapuk'dır ki, rağbet görmemiştir. Esperanto lisanı Dr. Zaman huf namında bir Lehli tarafım- dan icat edilmiştir. Lisan gramer itibarile çok basittir, Gayri hıyasi vasıflar, istisnai haller yoktur. Kaide o- larak mastarlar (i) isimler (0) ve sıfatlar (a) ile nihayetlenir. Tasrifler fevkalâde kolaydır. Bir çeyrek sastte grameri öğ- renilebilir. Kelimeler İngilizce, İspanyolca, Almanca, İtalyan- ca ve Fransızcadan alınmıştır. Memleketimizde (o 1909 ve Ticaret odümuza yapılan tebligat üzerine izahatta bulunan "HAKKI NEZİHİ BEY 1910 senelerinde Esperanto li sanma karşı büyük bir merak başlamış ve Aydında Esperan. to sarf ve nahvi ve lügati ola- rak iki kitap basılmıştı. Birkaç sene evvel toplanan beynelmi- lel Esperanto kongresine de ge ne Aydından bir muallim isti- raketmişti. Paris Ticaret odası — kâtibi umumisine de söylediğim veç- hile Esperanto lisanı bir konuş ma lisan olamaz ve bir yazı li- sanı olmaktan ileri geçemez. Çünkü şive ve telâffuz farklar; bu lisanı az zamanda tahrif eder. Esasen umumi lisan me- selesini tetkik etmiş bulunan Hsaniyat âlimleri de bu fikirde bulunmuşlardır . Hindenburg Filistine gidecek KAHİRE, 4 A. A. — Almanya Reisicümhuru Mareşal Hindenbur» gun Noel yortularında Filistine gi- deceğine dair Kudüste bir şayia de veran etmektedir.