26 Aralık 1931 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 3

26 Aralık 1931 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 3

İY kanlı metresler e bir seri cürüm ! p zat meb'usu Hamdi bey Büyük Meclisine dikkate lâyık bir tek« Medeni kanuna rağmen iki a evlenenlerin cezalandırılm- İstedi, İ beyin takririnden şunları ii m. Medeni kanuna rağmen bir kis i*tkekler iki kadından daha ziya- 3. Şlenebiliyorlar. Memlekette evlenmemesi lâzım $ahısların evlenmesini mümkin- en insanlar vardır. Bu insanlar Sürümlerinden dolayı ceza görme yi irler, Medeni kanuna rağmen, mede. Mikâh, kıyılmadan şer'i nikâh kıyan ) düsturunun memleketin muh: taraflarında muhtelif şekillerde biliyoruz. Bilhassa birçok yerlerde o metres anin acaip bir tefsire tâbi oldu- bilmem kj bilmiyen var mıdır? Tanıdığım köylü bir Hanife kadın- bu kadın bir gün başka karısı ok bildiğim bir erkekle evlendi, duğunu söyledim: > Evet dedi. Ben de biliyorum. bir karısı daha var ama biz kanunile evlendik. . , > Ne dedim, anlıyamadım. Tu » gitti, o tekrar etti: , > Medrese kanurile evlendik. “1! varken sen onun nikâhlı karısı azsım. Ancak kapatması olur » Kadın, hiddetlendi, kızardı. |, > Haşa, dedi, haşa, sümmehaşa.. A, Onun halis, muhlis Oo karısıyım.. A" beni ne biçim kadın sanıyorsun”, i nikâhrmızr kıydı. Konakta da İmzaladık, Lâfimr bil de öyle San anladım ki, kadının medre- kanunu dediği şey, o (Metres) ler aki Okarardır. (Metres) ler karar cahil o muhitlerde bir tedaile meireseliğe adeta din! Kanuni bir mahiyet vermiş! Benin, gördüğüm (Hanife kadın, © kadınlardan biridir. de, Mehmetlerden İleyi karısının Üstüne t) in tarlasında bedava çal» Aynı zamanda zevkini tamamlı- ik ona çocuk yetiştirecek ücretsiz ks tedarik ediyor. Eğer (Mehmet) İK “Zengin, daha müreffeh bir adanı- iyide arzusu için köle (satın alır i bir eve kapatıyor. Hatta (Mehmet) ler Hanifeleri o öbür rile aynı evde barındırıyorlar. x ii manzara inkılâpçı Türkiyede, 8 kocasının nikâhlı bir kar © Dedim ki, senin kocanın başka! ter Türkiyede, kadınları er - Dün Halk evindeki töplanmada nbülünanlardan bazıları Dün Gazi Antebin kurtuluşu- nun İ0uncu yıldönümü, şebri- mizde bulunan Antepliler tara- fından Halk evinde tes'it edil miştir. Merasimde vali Muhittin Halk fırkası Istanbul idare be- | yeti reisi Cevdet Kerim beyler- | de hazır bulunmuşlardır. Merasime İstiklâl marşile baş- lanmış, müteakiben Gazi Antep- li gençler birliği reisi Mehmet B. içtimaa “gelenlere teşekkür etmiş ve İl bin şehidin rubları- na hürmeten bir dakika ayağa kafkılmasmı teklif etmiştir. Daha sonra Gazi Antebin bar- bı tarihçesini anlatmıştır. Nail beyden sonra Zihni B. bu harekât arasında yararlıkla- rı görülenlerin hayatlarından bahsetmiş, Esat B. “ Antep ve efsane,, isimli bir hitabe söyle- miştir. Bilâhare Cevdet Kerim B, kürsüye gelmiş, Gazi Antep Transit geçen gazlar şehre mi giriyor ? Kaydedildiğine göre Batumdan Umur yerine transit olarak tirilen gaz ve benzinlerden bir kıs- mının kaçak olarak Istanbula sokul- Kocasi! duğuna ve tüccarlara satı'dığına biridir.| almakla | dair gümrük idaresine bir ihbar varkı olmuş ve tahkikata başlan- wıştır. Kaçakçılık kat'i şekilde tabakkak ettiği takdirde Nelt Sindikat mahkemeye verilecektir. mek istiyen ve fırka mensubu olmıyan diğer vatandaşlardan mürekkep pek çok zevat hazır bulunuyordu. Kaza idare leyetinin 931 se- nesindeki faaliyet raporu reis Methi Sait B. tarafından kıraat edilmiş ve heyeti umumiyece tas- Kisiye addeden fikiha karşı medeni hakla (o silihlandıran ye yobazlığın devamıdır. narı insan şeklini »iar edinen ) ekette hâli kadını ve terahi İk” bir ekelâp cürmüdür. Kocayı yi telâkki eden Zihniye h İsumanına imkân o bırakanların Wi cürmü alelâde bir ihmal SADRİ ETEM ii F. Eminönü Cin, a merkezinde buriyet Halk fırkası Emi» azası kongresinin evvelki Ni evinde aktedildiğini ık, gre Kaza reisi Methi Sait afından küşat edilmiş ve © Sanayi ve Maadin ban- Nu ikinci reisliğe Halit müfettişleridden (Ahmet tipliklerine nahiye reis- Akif Zibni ve Muhsin İgtihap olunmuşlardır. Kon- bahiyelerden gelen mü- tden mada mıntakası pek olan bu kaza dahilinde et firkamensupları ve İrkası müzakeratını dinle- sip olunmuştur. Bilâhare idare beyetinin intihabı icra edilmiş Methi Sait, Agâh Sırrı, Hakkı Nezihi, Ibrahim Sabir, Halük, Şevki, inhisar müdür muavini Hüsnü, tüccardan Hacı Recep, Dr. Osman Şerafettin, Ismail Hurşit, Dr. Burhanettin, | müderris Nimetullah ve Recai beyler idare heyetine intihap edilmişlerdir. Mıntakanın umran ve refahı cephesinden kazanın, fırka sahasında tekâmülü nokta- sından ihtiyaçları, kongre azası tarafından ee edilesiatir. Bu hususa dair tefrik edilen bir en- cümen nabiyelerden gelen liste- ler üzarinde ve bunların haricin- de olarak da kongrede tezekkür edilecek maddeler hakkında bir hafta müddetle iyi tetkikatta bulunması ve ibtiyaçların bu su- retle sarahaten tesbiti için kon- gre mesaisini bu celsede ikmal edememiştir. Eminönü kazası kongresi Kâ- nunusaninin dördüncü pazartesi günü akşamı ikinci celsesini ak- i Dün kurtuluş günlerini halk evinde tes'it ettiler tedecek ve bu esnada encümen: | lerinin mesaisini tetkik ve intaç | verecek, ayrıca Küçük Asyada | hastahaneye ederek mesaisine devam eyliye- cektir, müdafaası ve Gazi Anteplilerin kahramanlığı hakkındaki tahas- suslarmı anlatmışlır. Bu arada şunları de söylemiştir; Biraz evel genç bir arkadaşı- mında işaret ettiği gibi Gazi Antebi açlık kefene bulamıştır. Yoksa o, teslim olmuş değildir. Ve oranın müdafaasını yapan az bir askerle çoluk çocuğuda dahil olduğu halde Antep hal- kıdır. Şimdi düşünüyorum, An- | tep halkı on bir buçuk ay bu ateş altında nasıl kaldı? İşte ar- kadaşlar bu işin yapılabilmesi için Türk kanı lâzımdı!,, Son olarak Antepte Öğüt ga- zetesini çıkaran Sedat B. kür- süye gelmiş, o zamana ait hatı- ralardan bahsetmiş projeksiyon ile Antep manzaraları gösteril- dikten sonra merasime nihayet verilmiştir. Esnaf cemiyetleri sigorta sandığı tesis ediyorlar Esnaf cemiyetleri arasında si- gorta mahiyetinde olacak bir yardım sandığı tesisi etafında hazırlıklar ilerlemektedir. Esnaftan biri hastalanırsa san- dığın doktoru tarafından bakıla- caktu, sandık ileride bir hasta- hanede tesis edecektir. Bundan başka ihtiyar ve çalışamaz bir bale gelen esnafa maaş vereceği gibi malül kalan esnafa da münasip şekilde yardım edecektir, Sandığın nizamnamesine kat'i şekli verebilmek için iş kanunu- nun çıkması beklenmektedir. — Mısırla ticaret mukavelenamesi yakında imzalanacak Misir sefiri Abdülmilik Hamza B. Ankaradan şehrimize gelmiş» tir. Mısır sefiri o Abdülmilik Hamza B. beyanatia bulunarak demiştir ki: — Istanbulda bir hafta kal. dıktan sonra tekrar Ankaraya gideceğim. Türkiye ve mısı mü- nasebatı her zaman olduğu gibi dostanedir. Pek yakında yeni ticaret mukavelenamesi de imza- lanacaktır. Bu husustaki müza- kerelerin bir iki hafta içinde tamamen biteceğini kuvvetle tah- min ederim. Yeni ticaret muka- velenamesi hiç şüphesiz müna- sebatimızı bir kat daha kuvvet- lendirecek ve iki memleketin dostluk sahasında olduğu kadar ticari ve iktısadi sahada da biraz daha yakinlaştıracaktır. Profesör M. Gabriel Parise gidiyor Darülfünün san'at tarihi pro- fesörü M. Gabriel bugünlerde Parise gidecektir. Profesör Sor- | bon Darülfünununda Selçuk san- | atı hakkında bir kaç konferans Tür ideali,, isimli bir kitap neş- redecektir. Polisler yapmalıdır ! Doktorların dünkü içtimamda neler konuşuldu ? Etibba muhadenet cemiyeti aylık! içtimaıı dün sabah balk evinde yapmıştır. Niyazi İsmet beyin riyaset ettiği bu içtima hararetli olmuş, doktorlara ait mühim meseleler görüşülmüştür. Evvelâ geçen içtimam zablı okunmuş ve bu arada Ingiltere- de toplanacak olan beynelmilel tıp kongresine Türk: doktorları- nın iştirak etmeleri için alâka- darlarm haberdar edilmesi kısmı okunurken Londra'dan yeni av- det etmiş olan azadan Kutsi Bey söz almış ve demiştir ki: Londrada toplanacak olan tip kongresi beynelmilel kongrelerin en mühimlarinden biridir. Ingil- tere tababet alemi bizi biç ta- nımamaktadır. Ingiliz meslektaş- larımızla temasa girmek için bu kongre iyi bir vesile olacaktır. Etibba omuhadenet cemiyeti ve elibba odası bütçelerinden az mıktarda tahsisat versinler ve bu kongreye bir murahhas gönderilsin.,, Bunu müteakip Tevfik Salim paşa söz almış, etıbba odasının ve etıbba muhadenet cemiyeti- nin bütçelerinin muayyen ve mahdut olması hasebile böyle bir tahsisatın ayrılmasına imkân bulunmadığını, Türk tababetini uzak bir memleketin tanımama- sının garip görülmemesini, bem hudut bulunduğumuz Yunanistan ve bulgaristanda bile henüz ta- babetimiz hakkında hiç bir ma- lümata sahip obulunulmadığını, bunu Balkan konferansına mu- | rahhas olarak iştirak eden Yu- | nan ve Bulgar doktorlarından öğrendiğini söylemiştir. Tevfik Salim paşanın sözleri üzerine bazı münakaşalar yapıl- mış, neticede her hangi bir bay- ram tatilinden istifade suretile Alina ve Sofyaya bir ziyaret yapılması, bu seyahatlerin az bir masrafla olması için şimdiden seyahat oacentelerinden birile temasa girilmesi kararlaştırılmış, idare heyetine salâhiyet veril miştir. ir ay evelki içtimadâ, şehir- de vukua gelen kazalar karşısın- da acil tedbirler almması için imdadı sıbhi heyetleri teşkili için belediye reisliğine bir temenni teskeresi yaztlması kararlaştırıl mıştı. Belediye riyasetine gönderilen bu tezkere hakkında belediye sıhhat işleri müdürü Neşet Os- man Bey izahat vermiş, Mubittin Beyin bu teklifi büyük bir chem- miyet ve alâka ile karşıladığını, belediye sıhhat müdürlüğüne ha- vale edilen bu tezkere nazardan uzaklaştırılmıyarak 932 bütçesi- ne muhakkak surette imdadı sıhhi heyetlerinin teşkili için tah- sisat konacağını bildirmiştir. Bu arda FRİ gire bu imdadı sıhhi işinin pek mühim açi ağ hastanelerdeki etıbba- nın bu ilk ve iptidai imdadın yapılamaması yüzünden hâsıl o- lan acıklı akibetlerle karşılaştık- larmı söylemiş ve demiştir ki: Bir kaç gün evvel Beyoğlunda Lebon pastanesi önünde bir a- dam bacağından seki is ya- ralanmış, bacağından fazla su- rette kan akıyormuş. Halk mec- ruhun etrafına toplanmış, “polis polisi, diye bağırmış. Biraz sonra gelen polis memüru olo- mobil bulmuş, mecruhu bacağın- dan kanlar aka aka bindirmiş, getirmiş. o Fakat mecruh fazla kan zayi ettiği için yarı yolda ölmüş. Eğer bu me- —————— ———— mur ilk imdadı sıhbiyi yapmış Günün Haberleri İstanbuldaki Antepliler iYaralılara ilk imdadı Zaro ağa Bİrmingham şebrinde ve acı- nacak bir haldedir Londra gazetelerinin verdiği malümata göre Zaro ağa Bir- mingham şehrinde teşhir olun- maktadır. Zaro ağayı görmek için yarım şilin vermek kâfi ge- liyor Zaro ağanın başında bulu- nan adam Türkçe bilmediğinden Zaro ağada İngilzice öğreneme- diğinden bunlar işaretleşerek ke- nuşuyorlarmış! |, Zaro ahayı ziyaret eden meş- bur İngiliz mubarriri Hannen Su- roffer onu pek fakir ve acına- cak bir halde gördüğünü söliyor. Ağanın, menejeri, ihtiyar ada- mı ziyaret edenletin az olduk- ları için onun birşey kazanama. dığmı, hatta masraflarını ödiye- mediğini anlatmıştır. Poliste: Uç kişi kavga etti Mebmet Ziya Hasan ve Meh- met Şükrü isimlerinde üç kişi Galatada Lefter isminde bir ka- dın yüzünden kavga etmişlerdir. Bu sırada Mehmet Şükrü bıçak- la ellerinden yaralanmış Meh- met Ziyada tabanca ile Hasanı ağır surette yaralamıştır. Hasan ifade veremiyecek bir halde has- İ taneye getirilmiş diğerleride ya- kalanmışlardır. Yangın Evvelki akşamki Kocamustafa paşada bağçevan Muharremin evinden yangın çıkmış ve bir 6- da .kısmen yandıktan sonra sön- dürülmüştür. Tiki cami tâmir olunacak Evkaf Lâleli camiinin harici ve dahili tamirine karar vermiş- tir. Ayrıca Tophanedeki Nusre tiye camiinin kubbesile yanında ki kiymetli tarihi sebilde tamir lounacaktır, hiç olmazsa bir bezle mecruhun bacağını sıkarak kan akmasına mâni olmuş olsaydı yaralı adam belki de yaşıyacaktı. Biz bu gibi sıhhi imdatların yapılmamış olması yüzünden ölen bir çok kimseler görüyoruz. Belediye im- dadı sıhbi teşkilâtı yapıncıya kas dar geçecek zaman zarfındaki ölüm vak'alarını azaltmak lâzım- dır. Evvelce polis mektebinde imdadı sıhhi dersi vardı. Şimdi okutulup okutulmadığım bilmi- yorum. Bu derse yeniden ehem- miyet verilmelidir. Çünkü polis- ler imdadı sıbbi tedbirlerini bil- miyorlar, Bunun için sıhhiye -ve- kâletine müracaat ederek âcil tedbirler alınmalıdır. Bu hususta bazı münakaşalar yapılmış, neticede sıhhiye vekâ- letine müracaata karar verilmiş- tir. Son olarak, hıfzıssıhha ka- nunu mucibince 50 amele kullan- mak mecburiyetinde olan fabrika, depo ve şirketlerin belediye ve bükümet doktorlarına az bir üc- ret vererek bu mecburiyeti ifa ettikleri meselesi görüşülmüş, bu gibi müessesatı kontrol vazifesi- le mükellef olan doktorların bu gibi yerlerde vazife alarak müs- tahtim mevkiine geçmeleri doğ- ru görülmemiş, keyfiyetin sıhhi- ye vekâletine bildirilmesi karar- laşmıştır. Fakat Tevfik Salim paşa tarafından etıbba Odası idare heyetinin iki gün evvelki içtimamda bu meselenin görü- şülmüş ve sıhhiye vekâletine yazılmış olduğunun bildirilmesi üzerine ayrıca etıbba muhade- net cemiyetinin müracaatma lf- zum olmadığına karar verilmiş, içtima bitmiştir.