26 Aralık 1931 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 7

26 Aralık 1931 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 7

b ünya, yeni senevi. Dünyanın başlıca , para buh- Selesi... Yeni sene “İunabilecek mi ? . Sühs eşhur muhar Yanın derilerini Ziyetten pek ğını söylüyor Bir kaç gün sonra ( 1932 senesine Hiriyoruz, Yeni senede neler olacak? yin insanlığı muztarip eden deri- çare bulunacak mı? Yoksa işler Mika fazla fenalaşacak mr? Meshur Maharrir (Wells) şu makaleyle bu Mallere cevap veriyor: 1992 senesinde neler olacak ve ba acaba tarihte büyük bir ehemmi. İM ihraz edecek mi? go ümit etmiyorum. Şayet bel- İyen büyük bir hadise veya bir Mirü hadiseler vuku bulacak olursa, bir felâket mahiyetinde ol - Valarmdan endine ediyorum. Belki Mz senesi insanlk için kapkara bir Kve olacak. Fakat 1992 de müstesma borkremç bir hadise vuku bulmaz ve bu Nene tarihte, büyük biryer işgal et- Mezze 1933 senesi yıl başının oldukça Mi verici olacağını tahmin ediyo - Man, 1933 senesinin 1 kânunusanisi.! kadar büyük içtimai ihtilâller, yas müthiş tenkil hareketleri ovuku ığı takdirde medeniyeti tehdit en mühi mtehlikeleri atlatmış T mad Maruz, Bogün bu tehditleri inkâr eden yok- tn Bu bir iyi alâmettir. Bilâkis bü- Bi dünya bu tehlikelerden korkuyor. kaç sene evvel içinde yaşadığımız şeraitin bozuk (olduğuna bir inandırmak mümkün değildi. dünyanın da istikrar buldu- çocukça inanıyorduk. Herkes iyordu ki hükümetler sersem et edebilir, milletler istediği yapar, ve hayat işleri, bugün gibi yolunda devam ederdi. ler kanun ve intizam asmı serbest serbest boza - rini, ve sonradan her şeyin üzeleceğine ve yerli yerine ko- kanidiler. o Spekilâsyon » ticaret ve (cari mallarm lele ve tevzii işinin büsbütün alt Z MEET, ir -£ siyasilerinin hattı erini tenkit etmek manasız, , tehlikeli bir iş. sayılmaktay- yi VT ve seneler geçiyordu. Fakat ar- pi, bir lâkaydi içinde geçecek inin Çünkü nikbinlik, cen- len çıkarak yüzü muğber bir dün karşı karşıya geldik. üzün uğradığımız endişelerin ses My ini izah etmek müşkül değildir. lar üç tanedir, Birincisi, istihsal HN oleninden çıkan paradoks.Buna kes anlatayım: Bugün bütün insan- m ihtiyaçları gittikçe aza - ameleyle istihsal (o edilecektir. İh » Sanai istihenlin çoğalması, faz- hu rak işsizlerin müztehlik olmala- İ nk bırakmıyor. Çünkü boş İşçiler yeni bir iş bulamamak- ör. İş âlemi, borç yükleri kıvranıyor. Bereket ve meb- et, bugünümüzde kazanç ve fert hi mi içinde, dünyayı aç brakr- ki Aritlaştığımız ilk şaşırtıcı muam- N Mudur, Bu müşkül bertaraf, ai- K, Tena bir çekilde idaresi yüzün - Vey, yanın para ve kredi sistemi a Hi. Gerci para ve kredi sistemi, ie 7 VAKIT 26Kânunuevvel 193 Teme nasıl karsılıyor ? Istanbul Evkaf müdi- üç derdi var ; fazla riyetinden: ranı ve teslihat me- içinde bunlar hal yanlış yol tutarak inkişaf etti, Çün! kü bu sistem işlemiyor. Biz bu işte mukadderata yahut tekâmüle güvene- rek ve bunun cezasını çekmiye mah! küm olduk. Üçüncü müşkül, insanların yıkıcı harp malzemesi yapmıya devam €tme- sidir. Çünkü insan, hür ve müstakil devletlerin birbirlerile didişmeleri an'. ânesine tevarüs etmiştir. Eskiden bu gibi devletler, birbirlerile harp eder dururlardı. Çünkü müstakil bir dev» let, harp edebilen bir devlet demek- 1. On sekizinej ve on dakuzuncu asırs| Jarda bu çeşit devletler (ordular ve donanmalar hazırlıyarak birbirlerini aldatıyor, kandırıyor, birbirlerini fakrü sefalete uğratıyor, gümrük serhatlerile denizler o mavorasında futuhatla, müstemlekeler yarışile bir birlerini yıkıyorlardı. Bunların bir» birlerini mahvedememelerimin sebebi, ellerindeki silâhlarm nispeten tesir! siz olması, ve bunlarm birbirlerini: kolaylıkla yakalıyamamalarıydı. Fa- kat bugün silâhlar ıslah edilmiş, ve| devletlerin birbirlerini mahvetmeleri çok o kolaylaşmıştır. Çünkü bugün harp yalnız siperlerde cereyan etmi - yor, serhatlerde de cereyan ediyor.) Harp plânlarını erkânı harpler hazır- lamyor, maliyeciler de hazırlıyor. Ve hariciye nezaretlerinin siyasetleri! çok tahripkâr bir mahiyet almış bulu. nüyor. Müstakil ( devletler, gizli, açık, hep birbirlerile mücadele ederlerdi. Fakat bugüne kadar hiç bir ozaman devletler, hem başkasını öldürmek, hem de intihar etmek gibi bir cürmü irtikâp etmemişlerdi. Bugün bu ya- pilıyor. Para buhranı, istihsalle istihlâkin muvazenesizliği, ve insanlık işlerinin altmış devlet arasmda mütemadi re- kabet ve hüsümet hâlinde idaresi, dünyayı bozan başlıca sebeplerdir. Bütün bunları herkes görüyor. Ve a geçen sene bunları on bin kişi anlattı. Bunlar nasıl herkesçe malümsa bu be- şeri meselelerin çarei halli de çok vas nhtır. Fakat insanların dikkatsizliği, sabursuzluğu, sul miyeti ovesves sesi, bu tedbirlerin © tatbikine mâni oluyor. Ne yapılacağını bilmediğimizi söylemek doğru değildir, Nasıl tehlike üç başlıysa çare de aynıdır. Para, kredi, maliye, tedi- yat gibi işler rasyonalize edi mek < ihtiyacındadır. Geçen sene Zâr- İmda, insanlık, altınm keşfi ve bir sürü ihtiralar ortaya çıkmasıyla res faha erdi. Fakat altmı yıkmak, in» sanlığı teşevvüş ve bozguna uğrattı ve insanirk altından bir tuğlanın üzerine düştü. Bu vaziyet karşısında dünya devletleri bir araya gelerek asri bir dünya parası vücuda getirmek, spekülâsyonlara, mali kumarbazlık - lara mukavemet etmek mecburiyetin - dedir, Para işi bu suretle tesviye edi- Tir. Harp tehlikesine gelince (1900) mil yön insan içinde harp taraftarları bir kaç bin kişiden #arettir. İnsanlığın gerisi harbi nefret ve korkuyla karşı- hyor. Dünyanın en acil ihtiyacı mali, iktısadi ve siyasi bir federâsyondur. İ rir Wells dün- izah ederek va- ümidi olmadı. | Aenba 1932 de bunu yapmıya baş- hyacık mıyız? İstihenlle istihlikin arasındaki ahenksizliği izale için şe» hirlerde, köylerde, memleketlerde ikamet eden cemiyetlerin yen; plânlar dairesinde istihlik işin; yeniden ta - mim etmesi lâzımdır, Fakat bu çarelere tevessül için bir inkılâba mahtacız, Acaba bizde bu inklâbı yapmak için kâfi (hayatiyet var mı? 1997 senesinde (hu sualin ceva. bını vermiye çalışacağız. Bu sualin cevabını vererek onu iatbik etmediği. miz takdirde garp kapitalizminin in» "hidamı muhakkaktır, Eldeki Almanyaya bakarak ne ya- pacağımıza dikkat ettiğim zaman kasi ranlıklar, kabalıklar, siyasiler, göven- ler, spekülâsyoncular, nahoşnut iş| çiler, hiddetli işsizler, sürü sürü ga- zeteler, ve bir kaç damla ışık görüye- rum. Büğünkü fırtmanm — ilerisine gözüm varmıyor. Aynanm bir. köşe sinde Rusyayla Asyanm yeni bir ik- tısadi nizam için carpıstıklarını mülâ- haza ediyorum. Fakat bunlarm ma- kineleri, fenni kudreti, ilmi malâmetı asri kapitalizm dünyasma dayandığın dan bu dünyanın inhidamile bu faali yetlerin payıdar olacağına inanmıyo- rum. Bunlar, dünyanın gerisinden ayrılarak bir şey yapamazlar, Beşeriyet 1932 senesinde en mühim meselelerini halle muktedir olup ol. madığını gösterecektir. Dert de, derman da meydandadır, Dert devam ederse hiç bir kafa, müthiş encamı tasavvur ve tasvir edemez. Matbuat balosu 9 Şubatta Diş Tabibi Zeki Tinci Hastalarını her gün saat $,30—12 ve 13-20 kadar kabul ve her salı saat on üçten itibaren meccanen dişi çeker ve tedavj eder. Muayenehane: Kadıköy OMisrrh oğlu Yavuz Türk sokak No, &. Taşra okuyucularımızın ve en büyük mülkiye memur- larımızın nazarı dikkatine! Şark vilâyetlerinde dolaşan Sabri Beyin gazetemize abone yazması ve bahusus para ala- rak makbuz kesebilmesi için hiç bir selâhiyet ve mezuniyeti yoktur. Gazetemize abone olmak istiyen okuyucularımızın para- larmı doğrudan doğruya bize göndermelerini ve halkımızın zararma, selâhiyetleri olmadan makbuz kesenlerin menedil- mes'ni rica ederiz. 386 67 Tamamı otuz yedi zirağ terbiinde bulunan Galatada Yenicami mahallesinde vaki 49 atik 39 cedit No. ile murakkam fevkinde bir odayı müş» temil kârğir dükkânı 180 hissede 14,5 hissesi, 41 Tamamı 73 metre 45 santim terbiinde bulu- nan Beyoğlunda Hüseyin ağa mahallesinde Ye- nişehir sokağında atik 96 cedit 80 No. ile mu- rakkam bir bap dükküânm on iki bissede bir his- hissesi. Balâda semt mahalle sokak ve numaraları muharrer emlâki mablâle satılmak üzere yirmi bir gün müddetle ilân ve müzaye- deye vazedilmiştir. Müzayedesi Kânunuevvelin yirmi dokuzuncu Salı günü saat on beştedir. Talip olmak istiyenler balâda mubar- rer kıymeti muhamminenin yüzde yedi buçuğu nisbetinde pey akçelerile birlikte Istanbul Evkaf Müdiriyeti binasında Varidat Müdiriyeti Mahlülât kalemine muracaatları ilân olunur, (4317) Kütahya Vilâyetinden: Vilâyet Sıhhiye dairesi için Beş yüz liralık Neusalversan müba- yaası 13 Kânunusani 932 çarşamba günü saat 15 te ihale edil mek üzere alenen münakasaya konulmuştur. Neusalversanın mühammen bedeli beher santişramı 1,75 bir kuruş otuz paradır. Talip olanların mezkür gün ve saatte 37,5 lira depozito akçelerile Vilâyet Daimi encümenine müracaatları ilân olunur. (4489) Devlet Demiryolları ilanlârı Haydarpaşa gar büfesi ile bahçe ve © müştemilâtı ve liman rıhtımındaki 26 numaralı baraka dahil olduğu (halde bir sene müddetle yeniden ve aleni müzayede ile kiralanacaktır. Talip olan- lara 30.12-931 tarihine müsadif çarşamba günü saat 15 te Hay- darpaşa işletme müfettişliğinde hazır bulunmaları lâzımdır, Ta- Hiplerin Haydarpaşa gar müdüriyetinden alacakları şartnamelere 15 kuruşluk pul yapıştırarak imzalarile müzayedeye iştirak etmek üzere 500 lira teminat akçesile yevmi mezkürda hazır bulunma- ları ilân olunur. (4564) Tenezzüh arabasından bozulan ve kamyonet halineifrağ olunan ve tenezzüh arabası zamanına ait döşeme ve teferruatıda mah- fuz bulunan bir adet müstamel Çentler marka otomobil bilmüza- yede satılacaktır. Talip olanların hergün H. P. mağazası Müdür- lüğüne müracaatla otomobili görebilecekleri ve müzayede günü olan 30-12-931 Çarşamba günü saat 14de aynı makam nezdin- de hazır bulunmaları lâzım geleceği ilân olunur. (4934) Tütün İnhisarı Umum Mü- dürlüğünden: 1 — Mübayaası muktazi 8X28X400 eb'adında 60 adet kara bodos ile 40 adet görgen ağaçlarına tüccarın verdikleri fiat faiş görülmüş ve Seçme ekstra nevinden alınacak olan bu ağaçların pazarlıkla mübayaası 27-12-931 pazar gününe talik olunmuştur. 2 — Nümunesi veçhile almacak 38 adet Türk bayrağı: 31-12. 931 perşembe; 3 — Idarede mevcut müfredat cetveli mucibince mübayaası icap eden 1468 adet Eğe 2-1-932 cumartesi; 4— 7000 adet müstamel çember 4-1-932 Pazartesi; 5— Matbaamıza muktazi olop adet ve miktarı komisyonumuzda mevcut cetvelde muharrer matbaa garnitüri 6-1-932 çarşamba günü pazarlıkla sayın alınacaktır. : 6 — Geçenki fırtınada batân salapuryamızın denizden çıl rılarak Azapkapı Levazım ambarımızda muhafaza edilmekte olan enkazı 9-1-932 cumartesi günü pazarlıkla satılacaktır. Taliplerin “6 7,5 teminat akçelerini hamilen eyyamı muayene- sinde saat 10,1-2da İstanbul Başmüdiriyetinde Mübayaat komis- yonuna müracaatları, (4399) — — SEYRİSEFAİN ei Hafız Cemal Şube A. Sirkeci Mühürdarzade han 2 2740 Bozcaada Postası (EREĞLİ) 27 Kânunuevvel Pazar 17 de Idare Rıhtıram- dan kalkar, Istanbul ikinci icra memurluğun - i dan: Bir borçdan dolayı mahcuz ve pa raya çevrilmesine karar verilen dela- hi markalı kapalı müstamel 2260 bes lediye N: Tu takse otomobili 30 — 12 — Sl tarihinde çarşamba günü saat 12 — 13 kadar taksimde otomobil ! se mahallinde bilmiznmyede satılaca. ğından taliplerin yevm ve saati mez- kurda mahallinde hazır bulunacak me muruna müracaatları ilan olunur. Aİ kak li Dahili hastalıklar mutahassısı Sıra numarası beklememek İsti» yenler, kabineye müracaatla veya telefonla randevu santi almalıdırlar, Cumadan maada her gün öğleden sonra Saat 230 dan 5 6) kadar İstan- bulda divanyolunda 118 numaralı hu susi kabinesinde dahili hastalıkları muayene ve tedavi eder, Telefon; İş- tanbul 2. 2998. Üsküdar Hale sinemasında. Batakhine (Çiçeği ilâveteci) (Eler yilo. k arık Kadıköy Süreyya sinemasında Perşembe günü akşamından. itibaren Bedavacılar şahı: Miltom ik SR hakk hi