8 Ocak 1932 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

8 Ocak 1932 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

RESİMİ verm ören ierik lke ——2— VAKITI 8 Kânunusani 1932 - Danili | topraklarından geçmek, gelirken dost Irak muhitini görmek Türk Hariciye vekili için şerefi oldu- ğu kadar faydalıdır. Bununla be- raber Ankaradan kalkan bir yol- cu için meselâ Erzincan tarikiyle doğrudan doğruya Iran hududu. na girerek Tabrana gidip gel- mek Hariciye vekilimizin tertip ettiği seyahat programını takip etmekten daha zor olduğunu ka- bul etmek de lâzımdır. Türkiyenin çektiği (iktisadi müşkülâtın amillerini ararken bin bir türlü sebeple karşılaşıyoruz. Fakat çok defa karşılaştığımız bu birçok ufak tefek teferruat arasında kendimizi adeta kaybe- diyoruz. Bir Türk Hariciye veki- linin Şark komşumuz olan İranın merkezine giderken neden do- layı doğrudan doğruya değil de meselâ Kafkas, yahut Irak yo- lunu tercih ettiğinin hikmetini bile hatırımıza getiremiyoruz. Bu hadise de gösteriyor ki en büyük derdimiz memleketin yarısının yol ve şimendifer vası- | tasından tamamiyle mahrum ol- masıdır. Bu vazıyetin yarı kötü- rüm bir insanın halinden farki nedir? Ve bu bali göre göre ge- ne yolsuz ve şimendifersiz Tür- kiyenin iktısaden kendisini top- ıyabileceğini iddia edenlere ne demek lâzımgelir? M.A. Dünkü ziyaretler Hariciye vekili Tevfik Rüştü bey dün tokatlıyan otelinde bâ- zı sefirlerin ziyaretlerini kabul etmiştir. Tevfik Rüştü beyi sırasıyla Isviçre sefiri M. Marten, Dani marka sefiri M. Skov, Yu-os'avya sefiri, Itlaya sefiri Baron Pompeo Aloizi, Mısır sefiri Abdü malik Hamta “bey” 7'yaret o etmişlerdir. Tevfik Rüşt bey bu güü bazı hususi ziyaretlerde bulunacak ve kuvetli bir ihtimâle göre yarın Batuma hareket edecektir. “Matin,, gazetesi Tevfik Rüştü bes yin Tahran seyahatinden bahseder - ken diyor ki: Tevfik Rüştü bey giderken (Mos kova) ya uğrıyacak ve Rus ricaline Bulgar Obaşvekili M. Muşanof'un! Ankara ziyareti esnazmda Rusyayla Bulgaristan arasmdaki münasebatın iadesi hakkmda cereyan eden müs) kâlemelere dair malümat verecektir. Türk mahafili Rusyayla Bulgiris - $an arasında iktisadi o münasebatın derhal başlıyacağı ve siyasi münase batın iadesi de onu takip edeceği ka- maatindedir. Tevfik Rüştü bey Tah- randa İki memleket arasındaki dost. Yok muahedesinin tecdidini, hudutla- rm. tayinini, kaçakçılığı karşı müş- terek tedbirler alınmasını doğrudan doğruya görüşecektir. İyi malümat alan mahafilin ifadesine göre Tevfik Rüştü bey İran hükümetine — Tür- kiye, İran, Afganistan, ve belki de Irakıpihtiva edecek surette — Bir As- ya Bloku teşkilini teklif edecektir. Bu blok Balkan gurubuna karsı müvazs. ne temjni vasıtası olacaktır. Türki. ye her iki gurupta merkezi bir vazıs yet alarak iki taraflı bir rol oynıya caktır. Tevfik Rüştü bey dönerken Bağdada uğrıyarak orada kürt çete lerinin tenkili ve kaçakçılığın men'i meselelerini görüşecek, aynı zümat- da Asya bloku meselesine temas ede. çektir. Bununla beraber bu son mes sele — Irak başvekili Nuri paşanın son Ankara ziyaretinde de (mevzuu bahsolmuş bulunması muhtemeldir. VAKIT — Matin gazetesinin bu neşriyatı baştan aşağıya kadar öir hayal ve propaganda eseridir. Tev - fik Rüştü beyin Tahrana (giderken! Kafkasya, gelirken olrak yolunu tercih etmesinin sebeb; hakkında yu- karda yazdığımız yanlar bu propa » ganda ve ifsat neşriyatına karsı bi tekzip teşkil eder, | ve Harici Amerika Ve Almanyada Yeni relsi cümhur intihabı et- rafında noktal naszarlar Vaşington, 7 (A.A) — Ame rika Reisi cümhurluğuna nam zetliğini koyan M. Roosvelt M. Hoover'in takip ettiği siyaseti tenkit etmiştir. Almanyada Berlin, 7(A.A) — Reichstag'ın reisi cümvurun o vazilesinin ye- di seneden ibaret olan kanuni müddetinin temdidi için bir ka- pun kabul etmek üzere yakında içtimaa davet edileceğinden bah- solunmaktadır. Bu kanvnun, temdit keyfiyeti- ni Hindenburg'un muvaffakati- ne tâbi tutacağı söylenmektedir. Şimdiye kadar böyle bir şey mevzuu babsolmamıştır. Berlin, 7 (A.A — Bugün öğ- leden sonra M. Brüningie M. Groner, Hitlerle görüşeceklerdir. Mükâleme, başlıca dabili siyaset ve bilhassa yakında icra edile- cek reisi cümhur intihabatına müteallik olacaktır. Hindistanda Tehditlere, tevkitlere rağmen yerli tuz yapılmıya başlandı Bombay, 7(AA — Polis, bu sabah kongrecilerden 30 kişiyi ve ezcümle Gejerat diktatörü Mahadev Defai Manilal kathri'yi tevkif etmiştir. Karachi , 7 (A.A) — Beş gö- nüllü, bu gön tuz resmi kanı- nuna muhalif olarak başlarında bir reis olduğu halde tur imal etmek üzere sahile gitmişlerdir. Bundan sonra umumi bir içtima aktetmişlerdir. Zabita müdahale etmem şiir . Kanuna karşı yapılan bu mu- balefet yerli tacirleri sinirlendir- miştir. Madras, 7(A.A) — Maballi kongreyle bütün teşkilâtı fesh- edilmiştir. Bir çok şehirlerde her türlü içmtimaların ve nüma- yişlerin de men'edilmiş olduğu haber verilmektedir. Kalküta, 7 A.A) —Sabahleyin Kalküta'ya gelen ekspresin birin- ci mevkilerinden birinde bir kaç bomba bu'unmuştur. Hint vali umumisine sulkast şaylaları Yeni Delbi, 7 (A.A ) — Hint valii umumisine bir suikast ya- pıldığına dair Londrada şayi olan haberlerin hiç bir asi ve esası o'madığı beyan edilmekte- dir. Bir sebir daha Japon kıtasının eline düştü Şanghay, 7 (A.A.) — Tien — Tin. den gelen bir telgrafta büyük Çin| seddinin denize ulaştığı noktada bü Aunan Shan Hai Kusan şehrinin bu sabahtan beri Japonlar (tarafından işgal edilmekte olduğu bildirilmiştir. Londra, 7 (A.A.) — Pekinden Dö. ily Expresse bildirildiğine göre Ja» ponlar Houlatoyu işgal etmişlerdir. Diğer taraftan Nankin memurlarınm menfi hareketlerinden ve Mançuride- ki vâzıyetten memnun olmıyan şima» W Çin askeri rüesası Çin hükümetine şiddetli bir telgrafname göndererek siyasetini tebdil etmesi ve hatta bu.) nun İçin Japonyayla harbi göze al « masmı talep etmiye hazırlanmakta - dırlar, Son Telgrailar Kaçakçılık kanunu kabul edildi Dün meclis müteaddit kanunların müzakeresini intaçtan sonra kış tatiline Ankara, 7 (Vakıt) — Meb'us- İ ların bir çocuğu bu alışam ba reket ettiler, Mecliste kaçakçılık (o kanunu müzakere edilirken kanunun 48 inci maddesinde münakaşslar ol- du. Raif bey (Trabzon), Kaçakçı- lık kanununun kaçakçıık için ş ddetli olması iyidir. Halbuki kaçakçılarla hiç bir münasebeti olmıyanların ceza (görmeleri doğru değildir. Kahünda masum halk için âdil olalım. Ahmet İhsan bey, bu maddeyi denizciliğimizin . inkişafı için bir tehlike görüyorum. Kanun için korktuğumdan dolayı söyliyorum. Kapitalasyonların uyuttuğu deniz- ciliğimizi korumalıyız. Dedi. Salahittin B. (Kocaeli) — En- cümen namma cevap vererek eşbas tarafından vapulara konacak eşyadan vapur kaptan ve sahibi mesul olamaz. Bizim kastımız kaptanların bilerek al dıkları eşya içindir. Verilen takrirler reddedilerek madde âynen kabul edildi. Meclisin içtmar dört saat de- vam etti. * Ankara, 7 Büyük M. Mec- lisi buüün toplandı. Bülçede güm- rükler müdürlüğü büiçesinin fag- lı malısusuna 700 bin Tiranın zam tahsisat itası hakkındaki kanun kabul edildi. 93I senesi bütçe kanuruna merbut cetvele dâir gümrükler umum müdürlüğü muhafaza kı- taatı ümera ve zabitlerinden âl zabit ve - kâlibin - gümrükler ömum müdürlüğü vilâyet memur lan kısmına ilâvesine dair olan kanun kabul olundu, Badehu 1841 numaralı kanuna müzeyel kanun kabul edildi. Bu- na nazaran fırka (o kumandanlığı salâhiyetini haiz olmak Üzere merkezde bir gümrük muhafaza (o kumandanlığı edilmektedir. Gümrük mubafaza kıtaatı u- müm Ümera ve Zzabitanı, kava- nini askeriye tatbikatında kara ordüsu aksamından maduttur. Bundan sonra kaçakçılığın men ve tatbikine dair lâyiba kabul umum teşkil edilmiştir. Bu lâyiha, dahiliye, | adliye, maliye, milli müdafaa en- cümenlerinden mürekkep muh- telit encümende tetkik ve tadil edildikten sonra bütçe encüme- nine verilmiş, gerek muhtelit en- cümendeki, gerek bütçe encü- menindeki tetkikat vekillerin iş- tirakiyle cereyan etmiştir. Yeni kanun beş fasılda 72 maddeyi mubtevidir. Birinci fasıl kaçakçılığın tari- fine ve kaçakçıkık fiillerini men veya takibile mükellef olen veya ihbara mecbur tutulanlara dair umumi hükümlerden ibarettir. 6ilâ 11 inci maddelerden mü- rekkep 2 inci frsil aramaların i nisbet baş'adı tarzı ceryanı ve “arayanların a- labiyeti hakkındadır. 12 inci maddeden 25'nci mad- deye kadar olan 3üncü fasıl cezai cüörümleri ihtiva etmektedir, 53ila 64 üncü maddeye kadar olan 4 üncü fasıl muhakme ve tecziye nsüllerine mütedairdir. 5 nci fasıl ihtisas mahkeleri hakkındadır. Gümrük memurları hakkında Badehu gümrük memurların- dan vazifei memuresinde Sui is- timal edenler veya mesleklerin- de kendilerinden istifade edile- miyenler Ohakkında (yapılacak muameleye dair bir kanun lâ yıbası kabul edilaiştir. Bu bu- susta İnzıbat (O komisyonlarının verdikleri kararlar, vekilin tas- dikile tekemmül adecektır. Va- zife ve meslekte kendilerinden istifade edilmediği anlaşılanlar hakkında vekil re'sen muamele- ye salâhiyetlardır. Gümrük kanununun 28 inci maddesi ,Badehu gümrük kanununun 28 inci maddesinin tadili hakkın- daki kanun müzakere ve kabul a ll Buna göre gümrük umum tari- fesi 6,614,618 gram saf altını ihtiva eden bir Türk altını 812 Türk liiâm hesabiyle tesbit ve bu hesap tarife nispetlerinde esas illihaz edilmiş olduğundan bu kanunun tatbiki (o sırasında Türk altımyle Türk lirası ara sındaki her öç aylık vasati Törk lirasının (o bey- nelmilel fiyatlarmı o nazara ala- rak Cumvuriyet Merkez bankası | taralından tesbit edilecek olan aitım yirmi fiyaına o göre (yüzde derecesinde bir tenez- İ zül veya -tereffü arzedecek o'ur- sa umumi tarifede (gösterilen resimler üzerinden gümrük ve inbisarlar vekili tarafından bu tenezzül veya tereflü (o nisbe- linde tevziiât veya zammiyat icra ve tarifedeki resimleri mü- teakip üç ay zarfında ona göre tenzil veya zamlariyle tatbik ve istifa olunur. Barut Inhisarı Bu böküm gümrük tarifesi kanununun İ$ inci maddesinde- ki üç ay müddet kaydına tabi değildir. Barut ve mevadı infi- lâkiye inhisarının işletilmesi için yüzbin liralık tahsisat itası hak- kındaki kanan müzakere ve ka- bul edilm ştir. Meclisin tatili Bundan sonra meclis, ruzna- mesinde müzakere edilecek mü- him mevat o bulunmadığından 15 şubat tarihine kadar mesai- sini tatil etmiştir. Matbuat ba'osu 9 Şubatta | iktisadi ve mali | Bu sene Hava Nasıl o'acak? Stokholm âlimlerine göre 1937 senesinin havası tıpkı 1929 se- nesininkine yani, ilkbaharı çok soğuk, yazı yağ- murlu kışı mutedil benziyecek, ve serin, olacaktır. Bu neticeyi a'abilmek için | Stokholm âlimlerinden M. San- âsrom, Üc 'sene mütemadiyen Go'f sirim cereyanını tetkik et- miştir. Alime nazaran Go'f sirim 1931 senesi son baharında, tıp- kı 19728 senesi sonbaharında olduğu gibi hareket elmiştir, Golf strim, Gıoenland, Nevyork, Boston açıklarında sıcak olduğu zaman Avrupanın şimal tarafın- da hava düşmektedir. Bilâkis golf strim cereyanı Lofeten ada- larıyla Norveç cönubu garbisin- de sıcak 'oursa bütün Avrupa ısınıyor. Nihayet sıcak Golf sirim kutuplara kadar giderse Avru- pa soğuk olmaktadır.Geçen yaz tıpkı bövle olmustu, Şarki Erden başve- kili Ankarada Şarki Erden başvekili Hasan paşa şebrimize gelmiş ve sabık Mısır Hidivi Abbas Hilmi paşa ile birlikte Ankaraya gitmiştir. Suriyede ihtilâl eiinilğyini-im Halep ve havalisi sokakları muharebe meydanını andırıyor. Adana, 7 (A.A.) — Suriyeden bildiriliyor: Şam ve cıvarında nisbi bir sükün bükümferma olmasına rağmen Halep ve ha valisinde halkın galeyan veHe yecamı artmıştır. Müsademeler gün geçtikçe fazlalaşmaktadır. Çarşılar hâlâ kapalı bulunmakta hergün ölü ve yaralı kaydedil- mektedir. Sokaklar muharebe meydanı şeklindedir; Mahal'e ve çarşılarda, devsiyaler”ve” tanklar dolaşmakta şiddetli müsademe- ler olmaktadır. Rekka kasabası Urban tara- fından işgal ve yagma edilmiş» tır. Çok mühim aşiretlerin Ha- lep civarına geldikleri ve şehre hücum etmek üzere bulunduk- ları bildiri'me"terr. Mac Donsid Drummaond mülâkatı Londra, 7 (A.A.) — M. Mac Donald öğleden sonra cemiyeti Akvam kâtibi umumisi Sör Eriç Çrumondu kabul etmiş ve tah- didi teslihat ait umumi meseleler hakkında mu- maileyhle uzun müddet görüş- müştür, konferansına Ka ağam Bir hava faciası Lizbon, 7 (A.A) — Bir Italyan tayyaresi Alto Sao Jac mezarlı- ğı yakınında yere düşmüştür. Içinde bulunan iki tayyareciden biri ölmüştür. Ötekinin vazıyeti ümitsizdir. ——ae— ingilizler dua ediyorlar Londra—ngilterede bütün kili- selerde (kânüunisaninin üçüncü günü umumi bir dua yapılmıştır buhrana karşı bilhassa” “Kenterburi Arşevekâ tarafından hazırlanmış olan bif dua okunmuştur.