19 Mart 1932 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 3

19 Mart 1932 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 3

Mali — Meseleler İngiliz parası itiba- rını kazanıyor mu ? Ecnebi kambiyoları tekrar İngiltereye dönmiye başlamış Zondradan hususi olarak bildiri. liyor: Mali senenin neticesine üç hafi kaldı. Bütçeyi tavzin için daha 24 mil yon İngiliz lirası (ovaridat lâzımdır. Geçen sene, ayni gün bütçedeki açık 20 milyon İngiliz lirasıydı. İ Mali senenin son haftaları en a7 masraf yapılan ve âlelekser (en çok varidat getiren haftalar olduğu için 31 mart nihayetinde, bütçede Lord Snovdenin eylülde iktisat bütçesi için tahmin ettiği rakkamdan dâha fazla tahsilât olacaktır. Mösyö Baldvin evvelki gün, İl ford'da verdiği bir nutukta demiştir. ki: — Bugün, bütçenin muvazene bulacağını biliyoruz. Hesabı cari - zerine yapılan istikrazlarm da bittiği ni biliyoruz. Bunlarm artık ebediyen bitmiş olmasını da temenni ederim.! Bundan altı ay evvel, hepimizin, pa) yamızın İstikrarı hususunda endişe is çindeydik. Bugün ise dünyanm her tarafında, İngiliz lirasınm en emin para olarak telâkki edildiği görülü - yor. Daha altı av evvel eenehi kapi - tülâsyonları İngiltereden oluk olrk dısarı akryordu. Bugün ise gene oluk oluk akan İngiltereye dönmektedir «/ ler. Bu da, İngilterenin piyasadaki! emniyetini ıtekrar tesis etmiş oldu - ğun gösterir, Kış mevsiminin şayanj dikkat ha diselerinden birisi de hububat fiyat larmdaki istikrardır. Bundan evvel 21 ay mütemadiyen sukut eden istih- salât son Üç ay İçinde mahsus bir te- reffü göstermiştir. Morvleh'de verdiği bir nutukta SirYohu Simon, İngilterenin haricte. ki piyasasmı yeniden tesis ettiğini söylemiştir. Hariciye vekâleti, ecnebi memleketlerdeki tesirleri görebilmek — Cmevrede, Paris, Amerika ve bütün memleketlerdeki efkârr umu - miyler, eski devletimizin artık inhi » Tâle doğru (gittiğini zannederlerdi. Şimdi İngilterenin omüşkül vazi . yetlerden kultulmak hassasına yeni - den bir iman hasıl olmuştur. İngilte- Te İevletinin tekrar © eski vaziyetini Aktisap edişinin dünya efkirı umumi- Yesinde büyük bir tesir yaptığını da söylemiye hâcet sörmiyorum. Yumurta sândıkları! Evvelki gün Haydarpaşada şüphe üzerine iki yumurta san- dığı muayene edilmiş ve içinde eski ve tarihi kıymetleri haiz iki kabartma taş eser bulunmuştur. e müzeye kaldırılmış, bu nlar hakkında tahkikata Başlanmıştır. Hakikaten bilhassa o sene sr caklar değil gündüz, hatta ge- celeri bile tahammül edilmez bir ami Teşemmüş © vakaları Kiraz Hamdi beyse “derhal harekâta geçilmesi fikrindeyidi. akat onun mayetindeki bir çok Ümera ve zabitan da Nureddin fikrini iltizam ederek son baharı beklemek tarafariydiler. Baktım olmıyacak kumandan- ları, o mıntakamın en salâhiyet- Hai nafiz reisi olan Hadi > Pş. yı ve diğer bazı rüesayı topladım, Böylece kurulan mec- Mahmut Nedim Bey - Günün Haberleri Milli Türk Talebe Birliği .Düntalebe murahhasları Halk evinde toplandılar) e...» Hukuk ve mühendis mektebi murâhhasları bir maddeye itiraz ettiler, fakat nizamname ekseriyetle kabul edildi Milli Türk talebe birliğini ye- niden teşkil için Darülfünun Fa- külteleri ve yüksek mektepler murahbasları dün ikinci toplan- maların (— Halkevinde yaptılar. Sabahleyin saat onda başlıyan içtima akşam altıya kadar sürdü. İçtimaın bu kadar uzamasına yeni teşekkül etmekte olan bir- liğin bizamnamesinin okunarak kabulü ve idare heyetinin inti- babı sebep oldu, Celse sabahleyin o mülkiyeden Hüsnü Şükrü beyin riyaseti al- tında açıldı ve bir komisyon ta- rafından hazırlanmış olan yeni nizamnamenin okunmasına baş- landi, Nizamnamenin ikinci mad- desinde teşekkülün adı “Milli Türk talebe birliği, olarak işa- ret ediliyor ve birliği fakülte cemiyetleriyle yüksek mektepler cemiyetlerinin seçecekleri mu rahhasların teşkil edecekleri zik- rolunuyordu. Bu maddenin okun- ması Üzerine evvelâ hukuk fa- kültesi murabhasları, söz aldılar ve dediler kiz “Bu teşekküle milli Türk talebe birliği Ünvanı verilemez. Çünkü talebe birliği demek bü- tün mektepler talebesinin birliği demektir. Halbuki birlik bugünkü nizam- nameye göre teşekkül ederse cemiyetler ittihadı veya birliğin- olamı" yacaktır. Çünkü her mektepteki talebe cemiyetlerine kayıtlı de- ğildirler. Bu vazıyete göre nasıl olur da mektebinde 400 talebesi bulunan ve bu mevcuttan ancak 100 tanesinin teşkil ettiği bir cemiyet mektebin bütün talebe- sini temsil eder, Milli Türk ta- lebe birliğinin hakkiyle vücuda getirilmiş olması için bütün fa- külte ve yüksek mektep talebe- lerinin seçecekleri murahhasların Milli Türk talebe birliği idare heyetini teşkil etmeleri lâzımdır. Böyle olursa bütün mektepler talebesi birlik altında toplanmış olacaktır,,, Bu noktai nazar üzerinde her murahhas kendi fikrini söyledi ve nizamnamenin bu maddesinin ( Son Yemen valisi ) 30 Senelik Siyasi Esrarı ifşa Ediyor | anka il Tercüme ve iktibas hakkı mahfuz liste vaziyet bir kere daha esaslı surette müzakere edildikten son- ra ekseriyetle harekâtın havaların müösaadekâr olacağı bir zamana tebiri kararlaştırıldı. Bu müddet zarfında karşımız- da cephe almış İdris taraftarla” rının rüesasmı elde etmek, böy- lece belki de hiç kan dökmedea bu işi hal ve fasletmek mümkün olabilecekti. Recep B. Beni Neşir kabilesi sarp bir dağa sığınmış çok harpçu ve ce- sur, a nisbettede meram anla- ——— m ——————ğ—ğ——————————ğ—— —— a ap e ram Ğİ mmm ml m mma, müzakeresi Üç saat sürdü. Bu kadar müzakere ve müna- kaşaya ragmen Hukuk fakültesi ve Mübendis mektebi murahhas- ları noktai nazarlarında israr et- tiler. munakaşanın uzadığını gö- ren reis ber iki noktai nazarı re- ye koydu. Neticede birliğin fa- külte ve yüksek mektebler ce- miyetleri murahbasları tarafından teşkil edilmesi fikri ekseriyetle kabul olunmadığını gören Huw- kuk faküllesi ve Mühendis mek tebi talebeleri istifa ettiklerini söyleyerek ictima salonumu terk- Tarih hocaları Ankarada toplan- maları hakkında tamim geldi Tarih hocalarının Ankarada toplanmıya davet edildiklerini evvelce yazmışlık: Maarif vekâ. leti tarafından iseler, ve orta mektepler ve muallim mektepleri müdürlükler'ne yapılan bir tami- me göre bu toplantı 2—İI! tem- muz arası olacaktır. Tarih muallimlerine bu müd- det zarfında Türk tarih encüme- ni âzası tarafından yeni tarih hakkında bazı konferanslar ve- rilecektir. Çağırılan müallimler bu sene okuttukları babislerden 3: 5 kı- eke ii seri era Hin limler bu Koferanslar için şim- diden notlarını hazırlıyacaklar ve “davet edildikleri zaman notları maarif vekâletine tevdi edecek» lerdir. Muallimlerin bu içtimada darülfünun tarih profesörleri de münekkit sıfatiyle hazır bulunacak- lardır. Bu sebeple bu sene lise ve orta mekteplerde tarih imtihan- ları ders senesinin ilk imtibani olacaktır. Yırtık evrakı nakdiye nerede değiştirilecek? Yırtık evrakı nakdiyenin teb- dili işinin Devlet bankasına ve- rildiği yazılmıştır. Banka bu bu- susta merkezden henüz bir teb- ligat yapılmadığını söylemektedir. maz, gözlerini kan bürümüş bir” kabileydi. Bular karşımızda bir türlü rahat durmuyorlar, ' bizi ciddi bir surette tehdit ediyor- lardı, Nurettin B. fırkasına mensup bir genç yüzbaşı, Recep B. - şimdi Halk fırkasi kâtibi umu- Misi - yamna o Civarı iyi tanıyan ve bilen Hadi Heyç Pş. yı ve bir miktar asker alarak bir sabah ileri hareket etti. Itiraf ederim ki ben ateş gibi, cidal ve o ka- dar kibar genç zabilin geri dö- beceğinden çok şüpheli idim. Onun gittiği yerin neresi oldu- ğunu, çarpışacağı, uğraşacağı insanların kimler olduklarını çok eskiden ve çok iyi bilirdim, ba- busüs tabii bir istihkâm gibi, bir kartal yuvası gibi tepemizde beybetli duran Beni Neşir dağı, şimdiye kadar nice kurbanlar yem'ştir.. Fakat genç zabitin o- raya gitmesi, orada çarpışması EE ettiler bu hadise reis tarafından teessürle karşılandıktan sonra nizamnamenin müzakeresine de- vam edildi ve 33 maddelik ni- zamname bazı degişikliklerle ka- bul olundu. Son olarak birlik idare heyeti intihabı yapıldı diger idare he- yetine Mülkiyeden Hasan Şükrü Baytardan Kemal, Edebiyattan Macit, Ticaretten Şevket, Han- dan Naci, Dişciden Mahir Far- makoloğdan Reşit, oMimardan Necmi, Tıbdan Muzaffer Canbu- lat beyler seçildi. Florya plajları Sahipleri Satmak i istemiyorlar Belediyenin Florya plâjlarını dur, Bu vazıyet karşısında plâj sabiplerinden — sabık ( Istanbul meb'usu Şükrü bey düşüncelerini söylemiş ve demiştir ki: — Bizim asıl anlıyamadığımız istimlâk manasıdır. Belediye bir | mahalli ancak menafii umumiye için istimlâk edebilir. Plâj işlet- mekle menafii umumiye arasında münasebet mevcut Olmadığını zannediyorum. Şehir meclisi ka- rarile bir hakkı tasarruf nasıl ihlâl edilebilir. Asıl -mesele-belediyenin bura- ! dan istifade etmesidir ki, buna | âhtimal vermiyorum. Bugün is- timlâk kararı veren şebir meclisi azaları gelecek seneden itibaren şehir bütçesinde Florya plâjları | işletme açığı diye bir fazıl göre- İ ceklerinde şüphe etmesinler. Fil- hakika masraflı ve geniş bir teş- kilât yapılacak, gelenlerin bir | kısmından para alınmıyacak, ne- i ticede İstanbul halkının sırtına munzam bir yökten başka bir şey olmıyacaktır. İ Bu işte senevi kânmız 12,000 lirayı geçmemektedir. Belediye bu varidatı da temin edemiye- cektir. Eğer belediye buranın imanını istiyorsa istimlâklen evvel yapa- bileceği bir çok işler vardı. an tereddüt etmeden, gezmiye | gider gibi sâkin, müsterih, hatta neş'eli yola çıktı. Oradan haber alıncaya kadar hep endişedeydik, merium Nuret- tip paşa, biran olduki habersiz kalmanın azabına dayanamadı: —Bizzat gidip vaziyeli görmek isteyorum, diye yerinden kalktı, ben; — Bir az daba sabır kuman- dan; bir parça daha bekleyiniz! derken, bir parça sonra gelecek sabrın ne biçim bir sabır olaca- ğım düşünüyor ve üzülüyordum. Kumandan bir daha yeriden kalktı; Eğer Recep beyin ne kıratta bir zabit olduğunu iyice bilme- sem, şu anda Ümitsiz kalır ve yese düşerdim, fakât... Ve tam o sırada haber geldi: Recep bey asileri ezmişti! Asileri kırmış, lâzımgelen mev- kileri tutmuş orada âdet olduğu veçhile rehineler almış, yapılması ya 2 istimlâke karar verdiği malüm- | 3 — VAKIT 19 MAR 1932 — Bir münakaşamıız Etrafında Hakimiyeti milliye ve AkagündüzB. B. dün bir fıkrayla vaziyeti tavzih etti -wharrir Akagündüz beyle Kad- ro mecmuası arasında çıkan müna - kaşa münasebetiyle Akagündüz Bey Hâkimiyeti Milliyede bir tenkit ma « kalesi neşretmiştir. Fakat ertesi gün Hakimiyeti Mil liyede çıkan imzasız bir fıkrada A « kagündüz Beyin bu yazısının gaze! ye girişinin bir zuhml eseri olduğ yazılmıştı. Bu fıkradan müteessir olan Aka « gündüz Bey gazeteden çekilmiye ka rar vermiş ve istifasını vermiştir. Fas kat Akagtindüz Beyin istifası kabul edilmemiş ve dünkü Hakimiyeti Mik lyede Halk Fırkası kâtibi umumisi Recep Beyin şu fıkrası intişar etmiş- tir: “Akagündüz Bey 7 mart torihit İ Hakimiyet; Milliye gazetesinde kad- ro mecmuasının bir makalesini ten « kit etmişti. Bunu takip eden Hakimk yeti Müliyede çıkan imzasiz bir fık- rada Akagündüz Beyin yazısının gü zateye girişi bir zuhul eseri olarak | gösterilmiştir.. Bundan dolayı Aka « gündüz Bey gazeleden istifasını ver» di. Akagündüz Beyin Hakimiyeti Mü. liyede çalışması kıymetli olduğundan istilası kabulolunmadı. Esasen Kad- ro mecmuasiyle olan münakaşa mik nasebetiyle Akagündüz Beye çe | kan yüzı hususi addolunmuş ve Ha i kimiyeti Milliye larafından cevap is lâkki edilmemiştir.,, Amerikalılar'Ira dan tütün alacaklar Her sene Bulgaristandan m him miktarda tütün alan Eksport Tabako Kumpanı Amerikan şir- keti bu sene Bulgar tütünlerile Ayı evsafta olan Trakya tütün lerini satın almıya karar vermiş- tir. Şirket bu sene Trakya mınta- kasından 75 bin kilo tütün ala- | caktır. Şirketin bir mutahassısı dün akşam alım işile meşgul ol- mak üzre Edirneye gitmiştir. a Geçen sene plâja bir tek olo- mobil gelemedi. Topkapı yolu güya tamir ediliyordu. Tamir değil bilâkis bozdular. Tren ücretinin tenzilini istedik. Hiç cevap verilmedi. Belediye buraya muntazam yol yapsaydı ve bize teshilât gösterseydi biz her halde bu işi belediyenin ümit ettiğinden daba fazla yapardık. Maamafıh burasını kolay kolay salacaklardan değiliz; elbet biz de hükümete müracaat edeceğiz;,, matup o'an her işi büyük bir muvaffakiyetle yapmış bitirmişti, O anda ben de, ilk defa ola- İ rak Recep beyin ne kıratta bir zabit olduğunu öğrenmiş oldum. Dönüşte Hâdi Heyç Pş. anla- tıyordu: — Sanki ben ne diye gittiği... Benim ne lüzumum vardı? Recep bey tek başına bir kavvet.. Ab, ne olur, Eeee bu ayarda zabitler gönderse: wee g Bir taraftan böyle ele avuca sığmaz kabileleri kuvvet ve şid- detle yola getirirken, diğer ta- raftan da yavaş yavaş, sessizce belli başlı, nafiz kabile şeyhle- rini, reislerini ele geçirmek icap ediyordu. Bazı noktalarda ise halka hitap etmek lâzım geli- yordu. üzere hazırladığınız beyantame- ler bu kabildendi. Ve tevzi edil dikten pek az sonra tesirini gösterdi, Bitmedi) Hacur mıntakasına İldeniz”