19 Mart 1932 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 7

19 Mart 1932 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 7

ğ Şe Boşanma Ayrılma Kanunu medenide bir tadil düşünen Ayrılık kararının ameli bir faydası yok, zararı var, deniliyor Çankırıda çıkan Duygu refikimizin 8on nüshalarından birinde (Boşanma) adlı bir yazı çktı. (Duygu) bir meb'us gazetesi oldu» ğu gibi bu yazıdaki Ahmet Cevdet İmzasının da bir meb'us olması ihti- mali vardır. Böyle olmasa da bahis ehemmiyetlidir; okuyucularımıza ar - zediyoruz: “Türk kanunu medenisinin tedvi - ninden evvel kadınlarımız hukuku medeniden omahrumdu. Bu devre de kadm erkeğin. tahakkümü altında yaşıyordu. Talâk, erkeğin mutlak hak ları zümresine dahildi. Mirasta büyük payı erkek alıyordu. Kanunu medenimiz bu nispetsizlik leri ortadan kaldırdı, kadmla erkeğe) medeni ve hukuki sahada tam bir mü. savat tanıdı. Bu gün kadın bu sahalar da erkekle omuz omuza yürümekle- dir, İnkılâbımızın mefhumu ve seciyesi- ne uygun olan bu teceddüdü bütün millet tasviple karşıladı; itiyatlarını kolayca terkederek kadının hükuku na hörmet ve riayet gösterdi. Fakat altı yedi senelik tecrübe Is» pat etmiştir ki, kanımu medenimizin boşanmıya müteallik ahkâmı şiddet « Tidir. Bu gün talâkı fesis edebilmek| için en asağı bir sene uğraşmak lâ - zımdır. Filhakika kanunu medeni - miz karı veya kocadan birinin haysi- yetsiz bir hayat sürdüklerinin tebey- yünü halinde hâkimi boşanma kara « Tinr ittihaza mecbur etmektedir. Fa - kat tatbikatta bu hadisenin (tesbiti zannedildiği kadar kolay olmıyor ve bu zorluk hakimi alelekser muvakkat Aâyrirk kararı ittihazına sevkediyor. Bir kadın kocasına hiyanet edi - müracaat ediyor. ç sene Dik ayrılık kararı verioyr. Bu müddet zarfında kadın daha fena düşüp kal kıyor. Ve bu erkek bu namus harabe. sinin kocası olmak sıfatı bütün bir sene sırtında taşıyor. Hâdise tetkik edilirse bu yükün ne kadar ağır ve ne aş erici olduğu derhal teslim edi- e başka gene karında karı ve koca arasındaki geçimsizliğin müş terek hayatın devamını imkânsız kı « Yacak bir şekil aldığmın sübutu tak- dirinde boşanmıya hükmedileceği ya - zılıdır. Bir aile arasındaki geçimsizlik dört duvar arasmda başlar. İhtilâf Du hududu aştığı gün iş mahkemeye intikal eder. Ailenin mahremiyeti içinde doğup büyüyen ihtilAfm bütün teferrüatma hâkimin tam bir surette “müfuz edebilmesine imkân tasavvur! edilebilir mi? İnsanların tabiatları muhteliftir. ammül ve geçim hassası da her. başka başkadır. Bir çoklarımı- Tm sükünetle karşılıyacağımız hâre- ketleri ve sözleri gene bir eoklarımız saklnane karşılıyamayız; kimine göre dürüst telâkki olunamıyan filler ki. mine göre mahzursuz sayrlabilir. İşte bunlar aileler arasındaki ih- tilâtlarım ası) sebepleridir. Bu sebep- ler bazan o kadar ehemmiyetsizdir ki İnflal tecessüs ettikten sonra veya da ha evvel sebep unutulur ve tekrar an laşma inikânr da kat'i surette münse Tip olur. Bu ihtilâflar muhakkak ki mahke meye intikal etmezden evvel tecrübe İi ve yaşlı insanların hakemlik ve ta. vassut mercilerinden gecer, Her hâ - dise behemehal ilk evvel bu mereide tetkik edilir. Alelekser ihtilâfatın bir Soğu aile muhiti arasında hakem ta- Yafmdan halledilir. Halledilmiyecek kadar şiddetli olan ihtilâflardır ki, Mahkemeye intikal eder. Görülüyor ki, resm mercine gidil mezden evvel gidilen bir merci vardır) ve bu e m şahsiyetler ve hadiseler Üzerinde pek mühim vel eynar. Ru İnkâr etmek kabi) değildir. mercie arzedilen ihtki bidayette bir aylık ka - mütalâa rarıyla neticelendiği de bir hakikat - tir. Ayrılık hükmünün sonunda tekrar mahkemeye gidildiği ve binnetice bo şanmıya hükmedildiği de herkes ta « rafından bilinen bir vak'adır. Şu halde ayrılık kararmın ameli) bir faydası yoktur. Ve bu hal başan-| mayt güçleştirdiği kadar evlenmeye rağbeti de taklil etmektedir. Ayrılık müddetince evlenme sa - Yâhiyetinden mahrum olan karı ve ko ea kendilerine başka bir muhit yap. mıya mecbur oluyorlar. Koca ekseri- ya sefahate meylediyor. Ve bunun ne ticesi olarak erlenme enerjisini kaybe-! diyor. Bir daha da evlenmiyor. Boşanmadaki bu müşkülât evlen « mek İstiyenleri lüzumundan fazla ih- tiyatlı olmıya mecbur ediyor. Bu en « dise hayatını bir an evvel zaptu rapt altma almak istiyenlerin uzun müd. det evlenmesine mâni oluyor. Biz bu günkü boşanma hükümle - rinin çok tazyikr olduğuna (kaniiz. Ayrık o müddetini iki seneden alti aya indirmek veya büsbütün kaldır - mak; iki tarafın ısrar veya muvafp-l kati takdirinde ayrılık kararı ittihaz edilmeksizin boşnmıya (hüküm ita edilmek; haysiyetsiz bir hayat sürül düğü iddiasile mahkemeye müracaat gs edildiği takdirde yalnız bir o tarafın ısrarı halinde de bosanma kararı f » tasıma lüzum gösterilmek suretile ah- | kâmı mevende tadil ve ihtiyaca mute-|! bık bir sekle kalbedilir. Bu meyanda memleketimizde asli nüfus kesafef'ni teskil eden köylü - müzün ictimal vaziyeti de tetkik edi!- melidir. Köylü boşanma davasını in taç ettirmek icin müteaddit dayar geçim kânı kat'i surette münselip olmadık- ça köylü mahkemeye gitmez. Ehemmiyet ve şümulü asikâr olan bu meselenin münakaaşsında memle » ket için büyük faideler mülâkaza et- mekteyiz. Ve bu kanaatladır ki al4- lâl efendi de yakalanmıştır. Bir kız annesini rdü Bursada | malpaşada 16 ya- şında bir g annesini bal- tayla p rak öldürmüştür. Bu tüyler ürpetici cinayet vila- yette nefret ve heycanla karşı lanmıştır, Bir memur bir daktiloyu yaraladı Ankarada sabık Divanı muha- sabat memurlarından Yozgatlı Celâl efendi sevdiği bir daktilo kızı iki yerinden kurşunla yara- lamıştır. Meliha isminde bulunan bu kız divanı muhasabatta çalışı- yor ve Gelal efendinin mütemadi izdivaç teklifleri ve hatta lisan! tecavüleri karşısında kalıyordu. Genç kızın muracaati üzerine mabküm olan Çelâl efendi vazi- fesinden de çıkarılmıştı. Celâl Ef. | mahkümiyetini bitirdikten sonra gene Meliha lianımın peşini bi: | rakmamış ve evvelki gün kızın çalıştığı odaya girerek üzerine dört el kurşun sıkmıştır. Meiiha hanım hastaneye kaldırılmış Ce- (Gelenler gidenler | Mir, Fram adlı Amerikalı bir milyoner yanında kızı olduğu halde seyahat maksadiyle şeh- rimize ir Mr. Toram burada üç gün kaldıktan sonra Atineye gide- cektir. ozum ve kadın. hastalıkları mütehassısı Doktor Hüseyin Naşit EE a een edil sefain Havuzları dahilindeki sabık zabitan mahfeli 3i-Ma- yıs 935 nibayetine kadar (Bir sene için de verilebilir) depo olarak kullanılmak için müza- kadarlarım nazarı dikkatini celbediyo yede ile kiralanacaktır. Tuz. İ ANKARA, İ AHMET CEVDET Metre Metre Metre ihale 21-3:952 “saat 16,30 Teminat mabtuan Bin liradır. | As, mk, Sa, Al, komisyonu ilânları | “Konya As. Orta mektebine pazarlık Maltepe (oAskeri lisesine pazarlık As, Lisesine pazarlık Çengelköy o Ax. Orta mektebine pazarlık Erzincan Orta (omektebine aleni münakasa Yukarda isim ve miktarları yazılı mahallere hizalarında gösteril - diği veçhile dördü pazarlık ve biri aleni münakasa suretile ayrı ayrı beş şartnamede lâcivert elbiselik kumaş satın almacaktır. Münakasa ve pa- zarlıkları 22 mart 932 salı günü saat 16 ya kadar Harbiye mektebindeki sa - tın alma komisyonunda icra kılınacaktır. Taliplerin şartünme ve nümunele » rini görmek için komisyona müracaatları ve istirak için dc muayyen vak - tinde komisyonda hazır bulunmaları. (250) (1052) İfayı taahhüt etmiyen müteahhit namı hesabına askeri mektep ve has- taneler hayvanatı © ihtiyaet j - çin 70060 kile Pkia satın oalmacaktır. > Pazar. lığı 28 mart 992 pazartesi glinü sa- at 16 ya kadar Harbiye mektehindeki satm alma komisyonunda icra kılına- caktır. Taliplerin şartnamesini gör - mek İçin komisyona müraenatları ve iştirak için de muayyen vaktinde ko- misvonda hayır bulunmaları. (253) (1055) ; » » * Konya askeri Orta mektehi İçin 450 çift yün çorap pazarlıkla satm almacaktır. Pazarlığı 26 mart 992 pa Zârtesj günü saat 16 ya kadar Harhi- ye mektebindeki satm alma komisyo- nunda icra kılmacaktır. Taliplerin ko misyona müracaatları. (252) (1054) * > * Askeri Baytar Tatbikat (o mektebi ve hastanesi binası dahilinde yeniden gar höcresi pararlıkla inşa ettirile cektir. Pararlığı 28 mart 832 cumar saman pazar « mi Harbiye) mü mektebindeki satım alma komlisyo - nunda icra kılınacaktır. Taliplerin ke şifnamesini görmek için , komisyona müracaatları ve pazarlığa, iştirak için de muayyen vaktinde hazır bulun - maları, (251) (1059) iğ GRİ Kuleli askeri lisesi için 1000 ta - kım pijama talibi uhtesindedir. Mü « nakasası 20 mart 992 pazar günü saat 16 ya kadar Harbiye mektebindeki sa im alma komisyonunda icra kılına - caktır. Daha dun fintla talip olanla” Yrm şartname ve nümunelerini gör “| mek için komisyona müracaatları ve münakasaya iştirak için de muayyer vaktinde komisyonda hazır bulunma: ları. (248) (1029) DR MR Kuleli As, lisesi için 4000 çift tire! çorap aleni münakasa suretile satın a Imacaktır. Münakasası 29 mart 202, pazar günü saat 16 ya kadar Harbiye (80.000) liraya kadar satı- lık mağazası olanlara — Pey- oğlunda Istikldi caddesi, Galatada, Ka- yaköy, İstanbul cihetinde Bahçekspusu Sultanhamamı ve Belıkmazarı gibi en $8- refli mahallerde (80 000) İiraya kadar se- tılık mağazası o'anların sas on buçuktan beşe kadar Galacada Mehmet Ali paşa hanında (41) nurmroya müracaat eyleme- İeri. (Mezkâr mahallerde Olmak şertile beheri yirmi beşer bin veya daha fazla kiymette üç dör mağazada olabilir) mama Satılık dükkân — Veznecilerd tramvay caddesinde 113 No. lu üstünde oda ve balayı bavi bir dükkân acele s1- tibktr, Kadıköy Kuşdili kuyu sokak 16 No ya müraesat (2647) Acele satılık hane — Vetiye- de nâtip Muslzhartin mahallesinde Dıra- man csddesinde ahşap iki kanan ibaret üç oda, bir mutfak, bir kuyu, bahçe ve müştemilâtı salreyi havi bane acele set Tıkır. Talip olanların sast on buçuktan beşe kadar Gulatadı Mehmet Ali paşa hanında (41) pumarayaı mürscıat eyle- meleri, Acele ve ucuz satılık ha- ne — Beyoğlunda Kamer batun mahal- lesinde kâyir dör karan İbaret (6) oda, bir mutfak, iki sola, bir sarnıç, babçe, elektrik ve müştemildn saireyi havi bene acele ve ücvz satılık olduğu gibi bir katı kiralıktır. Talip olanların sast on buçuktn beşe kadır Galatada Mebmet Ali paşa hanında (41) nümroya müracaat eylemeleri, Satılık dükkân — Mehmutoe şada Kü:kçü hanı alt katında ayda (14) ön dört lira kirası olan bir dükkân $s3- İ| tlıktr. Talip olanisrın Galatada Mehmet Ali paşa hanında (41) numaraya müra- cast eylemeleri, Acele satılık hane ve fırın — Rumelihisannda Alitorlak o mahallesinde çeşme sokağında bir kan kâşir bir ka ahşap iki kattan ibaret dör oda, bir mutfak, bir hamam, bir kuyu, bahçe, elekitik ve müştemilâtı saireyi havi hane fırın savlıkar. Telip olan ez Ga'ntada Mehmet Ali paşa hanında (40) numarıya müracaat eylemeleri, Sağlam ve kelepir irat sa- İl din almak istiyenlere — İstınbu- 1 lun şerefli ve eğlenceli bir mevkiinde senevi (7.000) Jira kira getiren emlâk | satılı “nr. (edeli için bir kısmı peşin alı- i narak mürebaki mukasseten ve yahut iki İ (VAKITIIn küçük İlânları 10 dafası 100 kuruştur. sene sonra verilmek üzere kolaylık gö terilir) fazla malömas ve tafsilâr almak #8- öyenler Galatada Mehmet Âli paşa has da (41) numaraya müracaat eylemeleri, Ucuz ve acele satılık otel ve kahveha 8 garaj — Sir. kecide Salkımsöğüme.ramvay caddesinde (19) oda, iki salon, ve müştemildn sal reyi havi orelle altındıki kabvebane ve ittisalindeki garaj öcuz satılıkor. Talip olanların C da Mehmet Ali paşa ha- 40) sraya müracaat eylemeleri. Satılık kâgir hane — Divan yolunda uamver caddesinde kâgir dört kattarı ibaret dört oda, bir mutlak, bir sarnıç, bir kuyu, daraçayı bavi munis zam ve mezsreti fevkalâdeli kâğir hane satılıktır Talip olanların Galatada Meh- met Ali paşa hınındı (4İ) numaraya müracaat eylemeleri, Cığaloğlunda salılik mü- kemmâli hane — Ciğaloğlunda kt- gir dört kattan ibaret ön oda, bir salon, bir cbannlima, bir mutfak, bir kiler, bah» çe ve müştemildi saireyi havi mükemmel hane satılıktır. Talip olanların Galatada Mehmet Ali paşa hanımda (41) numaraya müracaat evlemeleri, Acele satilik apartman ve dükkânlar — Kadıköyünde, Yelde- ğltmeni Çarşısında, dört yol ağzında, tabonda: Beş dükkân, bir oda, halâ ve bodrumu, fevkinde Dört daireli ve be- heri bir sofa, (4) oda, mutbah ve helâyı bavi emlâk sanlıtır.. Taip olanların on buçuktan beşe kadar Galatıda, Mehmet Ali paşa hanında, (4f) numroya müra- cast eylemeleri Acele satılık ve kiralık mü- kemmel köşk — Göztepede istas- yona dört beş dakika mesalede, fevka- lâde nezaretli bir mevkide, hsrem daire- si (30) odayı, külhanlı ve dört kurnah hamamı, ve irtisalinde mutbahı, çamaşır. haneyi, musluklu kileri, iki yemek odası, terko3 ve telefonu, selâmlık dairesi, KA- gir izi karan ibaret ve üç kısma kabili taksim oniki odayı, shim.“garsibüydk mutbak uşak odaları ile üç.büyük .bos- tan kuyusunu, vasi çamlıklı (27, dönüm habçsyi “ve müştemilât saireyi havi he- rem ve selâmlık köşkleri, olduğu gibi bir kaç kısma taksim edilerek kira ile de verilecektir. Talip olanların Galatada Mehmet Ali paşa banında (41) nomraya saat on buçuktan beşe kadar müracast eylemeleri, Cümhuriyet Halk Fırkası Manisa Vilâyet Idare Hey'eti Riyasetin- den: Ii — Manisada inşa edilecek Halk Fırkası binasının inşası (18315) lira (19) kuruşluk bedeli lile münakasaye konulmuştur. keşfi üzerinden kapalı zarf usu- 2 — Münakasa müddeti Martın 24 üncü Perşembe günüsaat on altıya kadardır. 3 — Münakasada 661 numaralı müzayede ve münakasa ka- nunu caridir, 4 — Taliplerin bedeli keşfin yüzde yedi buçuğu nisbetinde teminatı muvakkatelerini teklif mektup'arına leffetmeleri ve eğer Mühendis ve Mımar değilse'er inşaatin mes'uliyeti fenniyesini deruhte edecek bir Mühendis ve Mimar göstermeleri ve bunla- tın kâtibi adilden musaddak bir buna leffetmeleri şarttır. taabhütnamelerini teklif mektu- 4 ç7 Kapalı zarflar vakti muayyeninde Fırkanın Manisa Ida- re Hey'eti huzurunda açılacaktır. 6 — Mukavele barcı, pul ve ilân masrafları Müteahbi 7 — Evrakı keşfiye ve projesini görmek ve fazla malüm almak isteyenlerin Firkanın Manisa Vilâyeti Idare Hey'eti Ri- yasetine müracaatları ilân olunur. (841) Istanbul Pojis Müdiriyetinden: Şube 2 ve parmak izi için 9 adet dolap imali aleni müna- kasaya çıkarılmıştır. Teklif olunacak hattı lâyık görüldüğü tak- dirde,27 -3-932 tarihine müsadif pazar günü saat 14 te ihaleyi kat'iyesi icra kılınacaktır. Taliplerin şeraiti öğrenmek ve modelini görmek Üzere idae komysionuna ve münakasaya iştirâk için de defterdarlık dairesinde müteşekkil mübayyat komisyonuna müra- caatları ilân olunur. (872) yen vaktinde komisyonda hazer bu - lunmaları. (249) (1030) Harbiye mekteb ciycı için için mektebi satın sima komisyonunda ie| terzi ve kundura di ya kılmacaktır. Taliplerin nümune ve! le bunlara ait muhtelif e m 932 Harbiye mektebindeki satmalm komisyonunda icra kılmacaktı Taliplerin. şartnamesini görme için komisyona mon : iştirak için de muayyen vakti komisyonda eyi bulunmaları. Miş pazar günü saat 16 ya ki Sel