26 Mart 1932 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

26 Mart 1932 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

yi e e Te ettim. İstisnaları ebcümenler ve meclis ayırabilir. Meselâ nüfus kaydından ve mahalle muhtar- ları vasıtasiyle bekârların vazi- yetini öğrenmek mümkündür, Verginin tarhına gelince, kazanç müsakkafat, arazi vergilerinin bir mislini esas tuttum. Bu tatil edilebilir. Mem'ekette on beş milyondan fazla nüfusdan en az vergi ver- meye müsait yüzbin erkek ka- dın bulunsa bunlardan asgari onar lira alınsa bir milyon lira ederki mühim bir yekündür. Teklifim kabul edilirse fazla varidat muhtemeldir. Teklifim fırka komisyonunda tetkik edil- mektedir. Belki başka bir şekil bulunabilir . Dediğim gibi tek- lifimi yalnız muhtaç ailelere yar- dım maksadile yaptım. Belki hü- kümet teklifi varidat menbai şek- linde kabule taraftar olabilir, Bulgar kırat ve wraliçesi Roma, 25 ( A.A. ) — Bulgar Kral ve Kraliçesi Paskalya yor- tusunu alileleriyle bir arada ge- çirmek üzere Son Rossore'ye gel- miştir. man aaa maa a ama asgari nakıs bir dereceydi, Ya- ğan karın irtifa: beş sanlimdir. Yeşilköy rasat hava merkezi- nin verdiği malümata göre İz mirdede dün sabah kar yağ- mıştır. Denizlerde Fırtına yüzünden Karadenizde » bulunan bir, çok vapurlarım muhb- stelif, limanlara sığındıkları anla- şılmaktadır. Dün limanımıza gelmesi icap- eden vapurlardan bir çoğu gel- memiştir. Bunlardan yalnız Ne- €at vapuru müşkülâtla boğazdan içeri girebilmiştir. Fırtınanın mü- bim kazalara sebebiyet verip vermediği hakkında dün geç vak- te kadar liman idaresine geniş malümat gelmemişti. Yalnız İm- roz adası civarında © mesajeri Maritimi kumpanyasının . Provi- dans vapurunun karaya oturdu- ğuna dair haber gelmiş ve der. bal Sezara ismindeki (tahlisiye gemisi gönderilmiştir; Karaya oturan vapur Evvelâ “Bir zırbli,, diye söy- lenilen bu gemi 12 bin ton hac- minde bir Transatlantiktir. Iz- mirden yol almıştı. Bugün lima- nımızâ gelmesi bekleniyordu. Im- roz adasının cenup Sahillerinde oturan bu vapurun Gelibolu kur- bunun 14 mil açığında demirli bulunan (Fransız (o bahriyesine mensup "Dordonyı,, nakliye ge- misile irtibat tesis ettiği haber verilmektedir. Geliboluda bu'u- nan Lâvalet ismindeki tahlisiye gemisi de hadise yerine gitmiştir Havalar düzelmiş sayılabilir Rasathanenin verdiği malüma- ta göre bugün de hava buutlu olacak, rüzgâr orta kuvvette poy- razdan esecektir. Bugün hafif kar serp'ntisi muhtemelse de kar yağmıyacaktır. Kendisiyle görüştüğümüz ra- satbane müdürü Fatin bey ha- - waların böyle birdenbire değiş mesi ve kar yağması hakkında şunları söylemiştir: —Bu kar, iki gün evvel ajans ların haber verdiği Balkanlardaki soğuk dalga'ernın neticesidir. Mamafi bunun devamlı olması ihtimali yoktur. Havalara düzel Mervin Harlel 10 Tuna ittihadı etrafında Yakında bir konfe- rans toplanıyor Viyana, 25 (A.A) — Başve- İ kil M. Bureseh, Tuna memle- ketleri iktisadi ittihadı mese- lesini tezekkür için yakında büyük devletler murahhasla rından mürekkep bir konferans toplanacağını bildirmiştir. Belgrat 25 (A A) — Hari- riciye pazırı M. Marinkoviç, âyan meclisinde iktisadi bir $ Tuna itilâfının komşu memle- ketler arasında her hangi di- ğer bir iktisadi itilâf gibi vö- cude getirilebileceğini söyle- dikten sonra, böyle bir proje- ? nin. tabakkukuna yardım et- miye Yugoslavyanın hazır ol- duğunu Fransaya bildirdiğini ve fakat itilâfın kadrosundan her türlü siyasi meseleleri ha- riç tutmak lâzım geldiğini ilâve etmiştir. Peşte, 25 (A.A) — Beynel- nilel parlamentolar komisyo- nunda Tuna itilâfı tasavvurun- dan bahseden hariciye nazırı M. Valko, Macaristann bu meselede iktısadi ve mali se- beplerden kendisini bir tran- sit merkezi haline (getiren geografik vazıyetinden dolayı alâkadar olduğunu söylemiştir. VAKIT — Bü mevzu Üzerinde bir tetkik yazımızı beşinci sayfamızda bulacaksınız. in yy Memurlar Kooperatifinde Ankara, 25 (Vakıt) — Memur- lar kooperatıfi şirketi umumi heyet içtima gelecek cumaya bırakıldı, Fransız sefiri geliyor Ankara, 25 (Vakıt) — Fransız sefiri Kont dö Şambron bu ak- şam İstanbula hareket etmiştir. Muğlada Köy Yolları yâpılıyor Muğla, 25 AA)— Vilâyet köy yollarında faaliyet başlamıştır. Vilâyet köy yollarımn inşas'na ebemmiyet vermektedir. Bir çok yolların inşasına başlanmıştır. Fe- tiye kazası yolunun inşası ikmal edilmiştir. 300 kilo Kaçak şeker Yakalandı Muğla, 25 :A.A) — Marma- rise yarım saat mesafedeki kum- luk mevkiine Radostan 2 Mar- marisli tarafından çıkarılan ka- çak 300 kilo şeker yakalanmış ve failleri Muğla ihtis s mahke mesine sevkedilmiştir. Yunan kabinesi Istifa etmiyor Atina, 25 (A.A) — Siyasi ma- hafil, bir temerküz kabinesi teş- kilinde tesadüf edilecek müşkü- lâtı derpiş eylemekte ve M. Ve- nizelosun mevkii iktidarda kala- cağını tahmin etmektedir. Aynı mabafil, mali komitenin tatbikini teklif ettiği tedbirlerin Cemiyeti akvam tarafından Yu- nanistan lehine tadil edileceği ümidini ızhar etmektedir. Atina, 25 (A.A) — Cemiyeti akvam mali komitesinin Yuna nistana mali yardım hakkındaki tekliflerine muttali olan M. Veni- zelosun istifasını tehire karar verdiği söylenmektedir. Me A ayyy yy ma Tl sama 0g yy Ma PN yı yy yy — Telgraj Haberleri yişleri devam ediyor Romen hükümeti 300 kişiyi tevkif etti, darülfünunu kapattı Bükreş, 25 (A.A) — Diğer bazı merkez'erde de talebe nü- mayişleri olmuştur. Bilhassa Yaş'da vahim karışıklıklar çıkmıştır. Askeri kuvvetlerin müdahalesine mecburiyet hasıl olmuştur. Biri zabit olmak üzre 20 yaralı vardır. Hükümet darülfünunu kapatmıştır. Talebede komünist beyannameleri bulundu Bükreş, 25 (A.A) — Talebe tümayişleri münasebetile 300 tevkifat yapılmıştır. Mevkuflardan bazıları üzerinde komünist li- derler tarafından yazılıp talebeyi isyana teşvik eden mektuplar bulunmuştur. Dünya buhranı ! | Fransada hariciye encümeni reisi | devletlerin nasıl yaşadığını anlatıyor Paris, (A,A.) — Ayan meclisinde, dün bütçenin müzakeresi esnasında mazbata muharriri M. Gardey, Terki teslihat konfe- ransının askeri masraflar rakamlarının aramisi olmak Üzere 932 bütçesindeki -erkamı kabul eylemesi ve bu hudadun bundan sonra biç bir veçhile geçilmemesi temennisini izhar (o etmiştir. Müzakerata iştirâk eden başvekil M. Tardieu, bunun şımdiye , kadar Cenevrede yalnız Fransa tarafından teklif edilmiş olduğu» nu ve bu bitabın işidileceği ümidinde olduğumu beyan etmiştir. Ayan meclisinin hariciye encümeni reisi M. Berenger şu be- yanatta bu unmuştur; “Bütçe buhranı bilhassa iktisadi buhraadan mütevell'ttir. Filbakika, bütün milletlerin bütçeleri artık kapal bir kutu değil, fakat taşan ve sirayet eden bir halitadır.,, Amerikanın Avrupa'ya İl milyar dolar ikraz ettiğini hatırlatarak da demiş- miştir ki; Alma, 100 milyardan ziyade ecnebi kredisini yut: muştur. İtalyays ancak Amerikan iş sayesinde tutunabi- bir derecesinde klibetmesine ran olmak mecburiyetinde kalmıştır. Bundan başka Cemahiri Müttehide, Cemubi Amerikaya da 200 milyar franktan fazla ikraz etmiş ve bu suretle yekdiğerini takip eden hadiselerin kuvvetile buhran Fransaya kadar gelmiştir, Dahili tedbir ve çareler gayrı kâfıdir. Daha yüksek bir siya- setin takibi lâzımdır. Herşeyden evvel çok mübalâğalı gümrük milliyetçiliğine karşı harekete geç “idir. İktisadi buhran, bütçe bubranina bakimdir. Hoover moratoryomunun avakibini düşünmemiz, nazarı dik- kate almamız icabeder, Mademki, emniyet ve itimat buhranın yegâne ilâcıdır; mahza öğrenmek maksadile, hükümetten bu bap- ta nasıl bir siyaset takip etmek tasavvurunda olduğunu soruyoruz. Çünkü, mali ve iktisadi siyasete hakim olan beynelmilel si- yasettir.,, Gizli kararlar Akvam cemiyetinin mali komisyonu nihayet işini bitirdi Akvamm mali komitesi dün rihayete kadar gizli Paris, 25 (A.A.) — Cemiyeti mesaisini bitirmiş ve bütün müzakereleri kalmıştır. Komitenin son gününün mesaisine ait rapor neşredilmiyecek ve matbuata da mesaiye dair hiç birnota tebliğ olunmıyacaktır. Paris, 25 (A.A.) — Le Matin gazetesine nazsran Cemiyeti Akvam mali komitesince tanzim edilen raporun başlıca hatları şunlardır. 1. Avusturya için harici borçların tediyesi ve şilin fiatınm mubafazası istikrazların faiz ve amorlismanını temin edebilmesine müşsut oluncaya kadar muvakkat ve mahdut bir zaman için İs- tikraz bedellerinin tediyesinin yüzde 50 ye tenzili, 3-- Yunanistan için Borç faizlerinin tediyesini temin maksa- dile bir muavenet istikrazının akti, fakat bilâbara takarrür ede- cek müddetle derpiş edilen amortismanların ilgası, 4 — Macaristan için Merkür rapor ziraf istihsalâtm satışı için dayinlerle toptan bir itilâf yapılmasına müsait oluncıya ka” dar hali kesirli moratoryomun muhafazası lâzım geldiği kanaatini izhar etmettedir. Fransada altın Gittikçe artıyor Paris, 25 (A.A) — Fransız bankasının haftalık o pilânçosu kasadaki (o altın © mevcudunun 351,35 5,104 franklık bir tezayüt- le 76 milyar 541,637 İranga ba- ” Çin - Japon Müzakereleri Şanghay, 25 (A.A) — Çinli- lerie Japonlar orasında bir mü- tareke akdi hakkmdeki müzake- re başlamıştır. Tr Sistematik bir Tasarruf Ve ıslahat (Baş makalemizden mabast) daireden çıkan bir fikri - haddi zatında doğru olsa bile- tenkit etmek, çürütmek yahut tatbiksiz bırakmak bir nevi muvaffakiyet- miş gibi hareket olunur, Halbuki hakikat bunun aksine olmak |4- umdır. Muhtelif daireler için tek hedef devletin ve memleke. tin menfaatidir. Her daire için bu noktai nazardan birbirlerile mütesanit surette hareket etmek en esaslı bir vazifedir. Binaen- aleyh mubtelif vekâlet.erin.müs- teşarlarından mürekkep teşekkül edecek bir tasarruf ve ıslahat komisyonu bu cihetle daireler arasında ahenktar bir surette hareket vücude getirmiye hizmet edebilir. Ezer muhtelif devair arasında mali tasarruf ve idari islâbat noktasından bü suretle abenktar bir teşriki mesai temin edilebi- lirse bundan pek çok istifade edileceğine şüphe yoktur. Bilfarz devlet bütçesinden her sene milyonlarca lira kırtasiye masrafı olarak çıkıyor. Bu maş- rafın bu kadar kabarık olmasın- da her dairenin kendine göre mubtelif cinste, mubtelif büyük- lükte kâğıtlar ve defterler kullan masının, tesvit ve tebyiz, dosya tutma husularında herkesin ken* dine göre bir usul takip etme- sinin tesiri büyüktür. Halbuki bazı Avıvpa devletleri bu gibi işerde tasarruf temin etmek için çok esaslı usuller bulmuşlardır. Bu usulleri bizim de alarak tat- bik etmemiz kâfidir. Fakat bu- mun için herşeyden evvel muıte- Jer arasında MÜŞTELE KOİ çalışma csösı kurmak, dediğimiz tarzda bir tasarruf ve islahat kom'syoniyle o dairelerin tarzı mesailerini devamlı bir surette tanzim etmek lâzımdır. Mehmet Asım Hindistanda Medeni isyanı bir kadın idare edecek (Gandi) nin terkifindenberi Hin « distan milli konğresinin riyasetine ge len reisler İngiltereye karşı medeni İsyan sitasetini (o İdame eitiNler ider birer birer tevkif olunmuşlardır.Kong run.p rirmetm.s yetirden oMetlâna Ebülkelâm Azat martın 12 inci günü tevkif olunduğundan kongre önün ye- rine esbâk reislerinden Madam Nev » doyu entihap etmiştir. Hindistanm en meşhur hâtip ve şairlerinden olan Madam Neydo, yu- varlâk masa konferansma iştirik e derek Hindistanın hukukunu müda » faa etmiş, daha sonra Gandiyle bir « likte memleketine avdet ettikten son- ra Cenubi Afrikaya giderek oradaki Hintlilerin hukukunu temine çalışmış tr. | İki hafta evvel Hindistana avdet e den Madara Neydo Cenubi Afrika se yahati hakkımdaki raporunu vermiş, ve bir kaç gün evvel milli kongrenin riyasetine getirilmiştir. Madam Neydo medenf ısyan hare. ketini idare için Delhiden Bombava gelmiştir. Onun da yakmda tevkifi bekleniyor. Serhest Irlanda devleti de Istisnat gümrük rüsumu koyacak Berlin, 24 (A.A.)— Dün ak- şam neşredilen bir tebliğ ser- best İrlanda odev'etinin ban ziraat makinaları üzerine (26 Mart vece yarısından itibaren yüzde 33 ve 3 çeyrek nisi de isti suni gümrük ea