31 Mart 1932 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 3

31 Mart 1932 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 3

i Türk -Bulgar | Müzeleri İ Arasında Öğrendiğimize göre beş ay | kadar evvel Bulgar müzeler | idaresi, 5 müzemizde (mevcut tünçtan bir yaban domuzu hey- | kelinin alçiyle yapılmış bir kalı- bını istemiş ve aynı zamanda da bu domuz heykelinin Bulgar müzesinde bulunan sol ön aya- ğını da bir dostluk eseri olmak üzere müzemize göndermiştir. Eksik olan bu ayak müzemiz idaresi tarafından derhal yerine yerleştirilmiş ve bu suretle tari- bi ehemmiyeti bulunan heykelin kıymeti bir kat daha artmıştır. Bundan sonra, Bulgar müze- sinin istediği mevzuu bahs hey- kel Kalıbımn dökülmesine baş lanmış ve ancak bir hafta evvel bitirilebilmiştir. Diğer taraftan kalıbın Bulga- ristana (nakledilirken gümrük muayenesi sırasında kırılma teh- Hikesi mevcut olduğu düşünüle- rek, sandıklanmadan evvel görül- mesi gümrük müdürlüğünden ri- ca edilmiş, ve gönderilen memu- run nezareti altında sandıklanan kalıp dün Bulgar sefareti tara- fından tesellim edilerek Filibe- | ye gön“erilmistir Tarihi evrakı Tasnif Edecek heyet Bulgaristandan gelen evraka 3 resmi muamele bitirilmiştir. Burak bugün müze idaresi tara- andan tesellüm edilecektir. Şimdiki halde müze idaresin- de; müzeler müdürü Aziz, mü- derris Ahmet Refik ve muallim Cevdet beylerden mürekkep bir komisyon teşkil edilmiştir. Su | komisyon muhtelif (o yerlerdeki taribi kıymeti haiz evrak ve sa- ireyi toplamakla meşguldur. Bu eserler peyderpey Sulta- nabmet medresesine nakledil- mektedir. Bu iş bittikten sonra ilmi bir komisyon teşkil edilerek svrakın tesnifine baş'amlacaktır. Halk evinde Halk evinde faaliyet devam etmektedir. Gumartesi günü saat 3 de Halevinin temsil şubesi toplanacak ve idare heyeti seçi- lecektir. Bu şubenin de teşekkülünden sonra geri kalan diğer iki şube- ye ait intihsbat ta önümüzdeki hafta içerisinde bitirilecektir. Mahmut Nedim Bey ( Son Yemen Valisi ) 30 Senelik Siyasi Esrarı ifşa Ediyor! AKU ea aaymsIMMMREMNaN Votka: ZE yani Tercüme ve iktibas hakkı mahfuz Rir ay sonra İdrisiye giden heyet Azasile birlikte —misafirim Ubeydul. lah Efendi de beraber— Imam Yah.' yayı riyarete Sudaya gittik. İmam İğrisle müzakeratımızın ne ticesi hakkında kendisine yazdıkları. muzla iktifa edemiyordu, onu temin ve tatmin etmek icap ediyordu. Bizi çok iyi istikbal eyledi, ziyafet- ler verdi, tesadüfen o sırada Edirne- nin istirdadı haberi de gelmişti, İmam bilhassa bizi tatyip için büyük şenlik ler yaptırdı, günlerle Edirnenin hay. ramraı tes'it ettik. İmam İdris ile anlaşmamızdan mem mundu, bu, ilk nararda göre çarpıyor. du. İmam zaten bize yardmcı olarak) Un fabrikalarında muamele vergisi | İzmir ekmekciler cemiyeti re- muayeneedilecekler | isi Ahmet beyin, baş vekilimize | bir rapor takdim ettiğini ve bundan un fabrikalarından alır nmakta olan muamele vergisinin yüzde on beş, yirmi arttırılması | takdirinde hazinenin 11 milyon | lira kadar bir varidat temin edebileceğini iddia ve bu art- tırmanın ekmek fiyatları Üzerin- de ancak kırk para yabut atmış | para kadar bir fark kusule ge- tireceğini işaret ettiğini yazmış- tık. Bu haber şebrimiz ticaret mahafilinde hayli büyük bir alâka ile karşılanmıştır. Alâkadarlardan bir Kısmının söylediklerine göre ekmek fiyat- ları muamele verğisinin arttırıl- ması nisbeti dahilinde yöksele- cek fakat bu arlmadan fabrika sahibi un tüccarı ve fırıncı mü- teessir olmıyacaktır ekmek fiyat- larındaki artma ise cüzi olacak- tır. Kasımpaşa un fabrikası sa- biplerinden balcı zade Mehmet bey fikrim soran bir muharriri- mize şöyle demiştir: — Bizim bugün verdiğimiz twuamele vergisi malin kıymeti üzerinden yüzde dört kuruş sek- sen santimdir. Müşteriden tahsil ettiğimiz buparayı maliyeye tes. ! lim ederiz. Binaenaleyh muamele | vergisi üzerinde yapılacak olan tezyit keyfiyeti bizi yalnız fırıncı- ya ve yahut uncuya açdığımız | krediyi zamın nisbeti dahilinde fazlalaştırmak mecburiyetinde ka- lacağımız noktasından müteessir edebilir.Başkaca bir tesiri ola- diği, “ri Herr di inis Bugün un fabrikalarından alı- nan muamele vergisini 2 milyon | lira kadar tabmin ediyordum. Bu zam keyfiyeti fabrikacılar- | dan ve fırıncılardan ziyade müs- teblik sınıfı alâkadar eder. Ek- mek fiatlarinde zam nisbetinde bir tereffü busule geleceği tabil- dir. Miktarma gelince muamele | vergisi yüzde yirmiye çıkarıldığı taktirde ekmeğin kilosunda 20 para kadar bir tereffü olabilir. Teklifte çiftçiyi alâkadar eden cihet yoktur. Bir Italyan profesörü geliyor M. Mariotti isminde bir İtal- yan profesörü cumartesi günü Aero Ekspres tayyaresiyle şeh- rimize gelecek ve pazar günü Te- pebaşındaki İtsiyan kulübünde bir konferans verecel tir. İdrisiye karşı bir kuvvet hazırlamıştı. Biribirimize karşılıklı teminat verdik ten sonra bir haftalik misafirliğimize nihayet vererek San'aya döndük. Bu defa İmamın bende bıraktığı te! sir iyiydi, onu menfaatini idrâk ede-! rek bize samimiyetle bağlanmış bul. dum. Bir müddet sonra bunu bazı vax'a lar teyit etti, Araplar, bilhasan çöl insanları ara- smda (rehine) min büyük bir ehemmi- Otomobiller Bugünden itibaren Belediyenin taksi usulünü ihdas etmiş, bunun için bir talimalaa- me yapmıştı, Bü talimatnameye nazaran, otomobiller aynı renkte boyalı olacak, ortalarında sarı karalı şeritler bulunacaktı, Bun- dan başka, otomobillerin döşe» meleriyle fenni aksamı hakkında da bazı tedbirler alınmıştı. Talimatnamenin sarı karalı şe- | ritlere taallâk eden kısmı hak- kında verilen mühlet bugün hi- tam bulacaktır. Otomobiller bu günden itibaren teftiş olunacak, İ şeritli bulunmıyan taksilerin sa- hipleri tecziye edileceklerdir. Otomobillerin aynı renkte bo- yanmaları ve saire hakkın'aki diğer maddeleri mali sebepler- den dolayı beş ay sonra tatbik sahasına konacaktır. Mahaza ye- niden boyanacak otomobiller ta- limatnameye buriyetindedirler. Maarifte: Dayak idası Tahakkuk etmedi Saryerde ve Bakırköyünde, iki ilk mektebte bir dayak ba- disesinde bahsedildini, ve Maa- ladıklarını yazmıştık. Müfeşttişler tahkikatı ikmal etmişler ve ida edildiği gibi da- yak badisesinin vaki olmadığı peticesine varılmışlır. Maarif. müdürü J'aydar bey bu mesele hakkında kedisile gu- rüşen bir müharrimize' şunları söylemiştir * Yaptığımız tahkikattau ve mu- ayene neticesine doktorun ver- iği rapordan, her iki mektebde İ ir dayak hadisesinin ceryan mıştır. Muayene de dövüldükleri ida edilen tale lerde hiç bir da p eseri görülme- miştir. ,, Telefon davası Belediye müfettişlerinden Ali | Yaver bey tarafından Telefon | .şirketi aleyhine açılan dava er- rakı öğrendiğimize göre tahki- katın tamikı için yeniden müs- tantiklikten muddeiumumiliğe ve- rilmiştir. Muddeiumumilik Tele- fon dairesinde keşif yapmış, tele- foncu kızlardan bazılarını istic- vap etmiştir, tahkikat derinleş- tirilmektedir. İsterseniz yapın diye verir. Rehine verdiği halde sözünü tutmamış kabile veya reise ender tesadüf edilmiştir. Imamı tecrübe etmek için yakınla: İ rmdan ve sevdiklerinden bir kaç kişi- yi Sana'yadavet etmiştim. Kendisile itilAf yaptıktan sonra o güne kadar! belki de rehine korkusile İmam adam larmdan kimse Sana'ya gelmemişti. Bakalım bu defa gelecekler mi diye düşünüyordum. Çok geçmeden İmam ameazedesi Seyfulislâm (1) ile Şerhislâmmı ve di ğer yakımlarmdan bir kaç kişiyi Sa na'ya gönderdi. Bunları bir müddet misafir ettik, Bu İmam bizden ta- mamen emin olduğünu gösteren en büyük delildi. Yollar da emindi. Bir zamanlar, burların, alayların bile bol kan dök meden geçemedikleri meşhur Vâdi Şerez artık şehrin göbeğindeki bir yet ve kıymeti vardır, Rehine karşı ta- raf reisinin yakmlarından ve sevdiks lerinden bir veya bir kaç kişiyi #lip alıkeymakizr. O, bunları: — İşte aim yanınızda tutun, sadrk kalmazsam bunlara ne cadde gibi sükün ve huzur bulmuştu. Mehmetgiklerimiz tek başların kolla» rem sallıya sallıya buralardan rahat- ça geçerlerdi. Hattâ rast geldikleri yerliler kendilerini zorla misafir eder rif müfettişlerinin tahkikata baş- | hattâ en yakın zamanlara kadar ta! 3 — VAKIT 31 MART 1932 —& Liman tarifesi Yüksek midir? | Liman şirketinin tarifelerinin yüksekliğinden şikâyet edildiği | ve kontenjan işinin şirkete yara- dığı yazılmıştır. Dün kendisiyle görüştüğümüz Liman şirketi mü- dürü HamdiBey bu hususta demiştir ki: — Şirket tarifelerinin yüksek- liğinden şikâyet edildiğinden | malümatımız yoktur. 1931 senesi besabatını zararsız kapatmış o!- mamız varidatın çoğalmasından deği', azami tasarruf tedbirlerin- den ileri gelmiştir. Bilâkis va- ridatımız geçen senelere nazaran daha azdır. Kontenjan usulünün | tatbikinden kâr ettiğimiz iddiası | da katiyen yanlıştır. Kontenjan usulü 1932 senesinde tesirini göstermiye başladı. Bundan son- rada varidatımızda tenakusler hissedilecek dereceyi bulmuştur. Bu noksanı da gene azami tasar ruf tedbirleriyle karşılamıya ça- | Jışacağız. | Poliste : leessür neticesi ölmek istedi Kadıköyünde Telefon cadde- sinde, Gülhane hastanesi besap memuru Yuşa Beyin 13 yaşında- ki kızı Huriye babasının kendi- sine hesap dersi göstermesinden müteessiren tentördüyüt içerek intihara teşebbüs etmiş, Tıp Fa- kültesine * *Idırılmıştır. Havagazı kurbanı Iki gün evvel Sirkecideki mu- ayenehanesinde havagazından ze- hirlenerek tedavi altına alınan dişçi Kadri B. hastanede vefat etmiştir. 8lü bir çocuk bulundu Beyazıtta Balaban mabhallesin- de yangın yerinde henüz doğ- muş ölü bir kız çocuğu bulun- muş, tahkikata başlanmıştır. Tramvay şirketinde Senelik kongre Tramvay şirketi bissedarları dün senelik kongrelerini Uşakı- zade Halit Ziya beyin riyasetin- de yapmışlardır. Içiimada hükü- met namına Nafia komiseri Na- um B. bulunmuştur. Neticede, idare meclisinin raporu kabul edilmiş ve beher hisse senedi başına 7 İsviçre Frangı 20 san- | Rehine kendi mzasile verilir,. Esir a-. tim kazanç dağıtılmasına karar verilmistir. yaya olanlarına at, merkep verir lerdi, Görünüşte basit ve ehemmiyetsiz ad dedilecek bu deliller İmamın artık tx. mamen uslandığım gösteren kat'i de- Yilerdi. (2) Bu hal beni ve arkadaşlarımı çek mennun ediyordu. Şimdi iş onu hüs-! nü idare ederek her hangi bir suites fehhüme meydan vermemekte idi. Talât beyin sözleri Meşrutiyetin ilk günlerinde Meclisi Mebusanda Yemen'e sit bir celsedan sonra koridorda Talât Beyle görüşü- yordum. Bir haylı konuştuktan sonra 'Talât Bey yarı ciddi: —Canım, dedi şu İmamı rehine al sak la iş bitse, madem ki rehine denen bu şey bu derece müessirdir. — Nasıl alabiliriz... — Zorla veyahut hile ile.. | — O vakit rehine olmaz esir olur. Unırsa esirlerini kurtarmak için gene harp ederler... — Peki rehine verdiği halde gene isyan ederse? — Karşı taraf elindeki rehineye is-, tediğini yapar. Bu kelepçe vurmaktan Ticaret — Iktısat Afyon meselesi izmir heyeti yarın şehrimize geliyor Afyonun inhisar altına cağı haberi dolayısile afyon tacirlerinin Ankaraya bir heyet göndermağe karar verdik- leri yazılmıştı. Haber aldığımıza göre bu he- yet bügün izmirden hareket edecek ve Istanbula gelecektir. Burada İstanbul da iştirakile bir caktır. Bu içtimada İstanbul tüccarlerından da bir heyet in- tibabile, izmirden gelecek olan bir heyetle beraber afyon mese- lesi hakkında teşebbüste bu'un- mak üzere Ankaraya gidecektir. alına- izmirin afyoncularının içtima yapıla- İ Türk vapurlarına kömür daka pahâlı mı satılıyor ? Ereğli kömür şirketinin Türk vapurlarına ecnebi yapurlarından daha pahalıya kömür satmakta olduğu hakkında Ticaret odası” na bir şikâyet yapılmıştır. bu hususta tahkikat yapacaktır. Almanya da makine aksamına ağır vergiler koydu Almanya hükümeti, 27 mart tarihinden itibaren müstamel ma- kine aksamına. ağır resim koy- muşlur. Bu resimin bilhassa tri- kotaj mensucat makinelerine ait olan kısmı ağırdır. Bu suretle bu nevi makinelerin Almanyan- dan ihracına imkân bırakılma- mıştır. Tütün encümeni toplanıyor Istanbul ticaret odası tütün encümeni pazar günü toplanarak tütün hakkında Balkan hükümet- lerinde tetkikatta bulunan ve seyahatten dönen tetkikat ve is- tihbarat müdürü Hakkı Nezihi beyin izahatını dintiyecktir. amaaa — Hizmetçiler azalıyor Son günlerde gittikçe kendini göstermekte olan iktisadi buh- ran, tesirini hizmetçiler Üzerin- de de göstermeğe başlamıştır bir çok aileler yiyecek ve giyecekle ücretten tasarruf maksadile hiz- metçilerine yol vermiye ve yahut hizmetçi almamaya başlamışlardır. Bilhassa küçük apartımanlara taşınanlar kulaylıkla Kendi hiz- metlerini ogörmekte ve adam tutmamaktadırlar. (Bu itibarla adetleri İdde baliğ olan müs- tahdemin idarehanelerinden bir kısmı işsizlikten kapanmıştır, ——— a Usküdar tramvaylarında Üsküdar tramvayları şirketi uwumi heyet içtima: bugün ya- pılacaktır. Şirketin bu seneki umumi vaziyeti geçen seneye na aha iyidi | başlıyarak, aç bırakmak, dövmek, ezis yet etmek, nihayet öldürmiye kadar gidebilir, ve kimsenin bir diyeceği ol MAZ... — Desene hu pek çetrefil bir is.. Ve sonra gülerek: — Allah bizi rehine olmaktan esir. gesin, demişti. Bir başka gün gene Yemenden bah. sediyorduk : Talât Bey Yemen'e dair birçok şeyler sorduktan sonra yol hak kında da malümat istedi, o sırada yas nımızda bulunan Sadrazam Hakkı Paşa: — Talât Bey, dedi, yoksa bir Yemen seyahatine mi niyet ediyorsun? — Cidden isterim, orasını gözlerim- Je görmek yakından tanımak hiç te fe na bir şey olmıyacak... Bir fırsat va yol bulsam... Ben bu söz üzerine sevinerek hemen cevap verdim; (Bitmedi) en) Seyfi im, İmamın Başvekili makamındadır. (2) Nitekim İman o tarihten sorra tamamen rahat durmuş, hiç bir kıyam ve isyan hareketi yapmamıştır,