31 Mart 1932 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 6

31 Mart 1932 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 6

— 6 — VAKIT 31 MART 1932 Meksikalı Dansöz Meksika'nın “Rio Grande,, » hillerine tesadüf eden bir kasaba-| smda “Santa Kürz,, namında fevj kalâde zengin ve nüfuzlu bir de" likanlı yaşamaktaydı. Bu delikan- İı kasabanın barlarından birinde Laska isminde bir dansözle tan sıyor ve az zama bu kıza msf- tun oluyor. İşi g civar çiftlik- lerden gelen delikanlıları baştan çıkarmak olan Laska bu asılzade- yi tanıdıktan sonra artık bu hal- İerine nihayet vermek mecburiye- tinde kalıyor zira, asrlznde son de- recede kıskançtır. Yortulara tesa- düf eden zamanlardan birinde a- sayişi temin etmek üzere oraya gönderilmiş olan Miles namında- ki polis bir akşam bara geliyor ve genç kıza dans teklif ediyor ve dansa başlıyorlar. Bunların teşkil etmiş oldukları zarif çift herke- sin nazarı dikkatini celbedinee| asilzade kakıp kızı danstan m“ » diyor. ki Bu yaptığı hareketin çirkinliz ni kapatmak için Santa Kür, Las ka'ya bir yüzük veriyor ve efsane- nazaran da bu yüzüğü taşıya- cak olan kadın hiyanet ettiği tak- dirde 9 defa öleceğini ilâve edi- yor. Aradan az bir zaman geçme- den dışarıya çıkan Laska'ya bir sarhoş musallat oluyor ve kız ken disini bundan kurtarmak için sar- hoşu öldürüyor. Miles katilin kim olduğunu bilmiyerek hayvanla fi- rar etmekte olan kıza ateş ederek yaralıyor. Hafifçe yaralanan genç kız kendine geldiği zaman polis Miles kendisini karakola teslim etmek üzere yola çıkıyorlar. Fa- kat genç poliste kadına karşı bir alâka hâsıl olduğundan bir daha asilzade ile görüşmiyeceği vadile genç kızı salıveriyor ve âmiri ta-| rafından bir cani kaçırmış olmak cürmile iki ay için hapse atılıyor. Hapiste bulunduğu esnada kendi sini ziyarete gelen arkadaşları Laska'nın tekrar asilzade ile tesi- si münasebet ettiğini hattâ yakın- da onunla evleneceğini haber ve- rince, Miles arkadaşlarının yardı- mile hapisten kaçıyor ve genç kızı asilzadenin ziyafet verilmekte o- lan bahçesinden kaçırıyor. Fakat asilzadenin adamları ta- rafmdan yakalanarak bu sefer n- si zindanma atılıyor. Bu hâdiseyi mütoakıp asilzadeye tek- var emniyet telkinine muvaffak o- lan Laska Miles'i hakikaten sev- meğe başladığından kurtarıyor. a “Cehennem melekleri., rejisör zengin ve genç Hovard Hür Amerika hükümetinden (Los Anse « 1es) dirijablini satm almıştır. Bu - nunla bir film yapıcakmıs. .. filminin Bessie Love evlenmişti. Bir cocus ğu olmuş. ... Glora Svansonla Dolores Cestel lonun da yakında birer çocukları ola : Chaplin ile Ronald Colman, bu ay içinde uzak şarkta bir seyahst yapa caklardır. ». Greta Garbo, Pirandellonun “Sire masıl geliyorsa öyledir,, isimi; eserini oynryacaktır. Bu eseri, türkçeye eski İzmir meb'usu Fuat bey makletmiş « ti. Ge Meşhur tenor Jean Kiepura “Ge <e Şarkısı, isimli bir film yapıyor. ... “Atlantik, filminin sesli olarsk yapılmakta olduğunu yazmıştık. Bu filmi meshur Alman rejisörü Lahst yapmalta ve muharrir o Alexsaridre mai bdA DÜŞES OLACAKSIN (Melek) sineması geçen haftadan.| beri, “Düşes olacaksın, isimli hoş bir film gösteriyor, Bu filmde Mari Gis) ry ve Fernand Gravey gibi güzel ve sevimli iki artist var im ve herke sin hoşuna gitti. Onun için bu Batal da aym film göslerilmekte devam e- dilecektir. Müzâlemeleri Yves Mirande tara- fından yapılmış olan film de “espri, doludur. Poisson isminde bir fabrikatör ke zmı mutlaka asil bir adama vermek niyetindedir. Hattâ bunun için 20 mil. yon drahomayı da gözden çıkarmış. tır. Kendisine damat olacak zatı sec r bile.. Dak de Barflör.. at Dükün babası oğlunun böyle burinva tabakasından birinin kismi almasına taraftar değil İ Sırasıyla : A. Berle, Marle Glory, Fernand Gravey ve Etcheper Bu vaziyet karşanda biçare Pois- son ne yapsın? Bu İşin bir yolunu bul mak mecbüriyetindedir. Netekim, dü şüne düşüne bulur da. Maiyetinde çalışan hastalıklı ve züğürt bir mar- ki vardır. Kızını ona verecek, Marhi biraz sonra nasıl olsa ölecek. O vakit te dul kalan kızı markizle oğlunun iz- divacma "htiyar Dük mâni olmıy. - cak! Fakat Poisson'un dediği olur ama! istediği yerine gelmez. Marki' ölme dil* * maadi xn hoşuna gitmiye de başlar, Açıkta kalan Dük te kendi.) ne başka bir karı atamağa mecbur >» lar, Marki'yi Fernand 'Grâvey, genç Dükü Eçepar, Poisson'un kızmı Mary Glory temsil ediyor. İKİ KOCALI Ulan tam asri bir genç kız nilmune. sidir. Tayyarecilik için çıldırır. “U- ion Privat Bank,, müdürü olan ba- bası onu çok sever, fakat kendisine bir tayyare almıya bir türlü razı ol mamaktadır, Lian muhakkak surette bir tayyare almak istediği için baha sınm tehdit eder ve der ki: “Eğer al mazsan tam saat İl de basta z yareye binip bankanm üstüne gelerce ğim, ve tepetaklaklar atacağım... Filhakfka tam © santte bir tayyar. bankanın üstünde, Linn bubası Müs- yö Grafenberg ve amcası Mösyö Fm lin nazarları altında cambazlıklar ya- par. Fakat tayyaredeki Ilan değildir. Bu, Lianın para ile tuttuğu bir tayyss recidir, Lian ise sokaktan tayynareyi seyrederken babasının o bankasında) memur Mayer isminde birisile tanışır, | Mayer onun kim olduğunu bilmediği için Direktörün kızmın çılgınlıkların. dan bahseder, Bu, Lianm hoşuna gi- der, kendisini tanrtmaz, isminin Şak) ze olduğunu söyler, İ O akşam bir balo verilecektir. Kia-! nm babası onu gülünç fakat zengin bir adamla evlendirmek niyetindedir.! Zira bankanın mali vaziyeti ancak! bu evlenme #ayesinde düzelebilecel- tir. Baloda zengin Barani, Lianm pe- şinden koşarken o, kendisini hâlâ Şul- ze anneden Mayer ile kur yapmakta: dır. Nihayet bir çok eğlenceli sahne- lerden sonra şişman Barani kendisi- nin bu erva gibi kızla bir türlü uyu- Arnoux kendisine yardım etmektedir. .. Meşhur artistlerden Vilma Banki, sinemaya avdet etmekten çekiniyor. Kendisi, şimdi, Amerikada tiyatro ey- namaktadır. ... £ Greta Garbe, Jean Cravfort, Le- vis Stone, John ve Rienel Barrymur' un hep beraber oynadıkları “Grand Uane Halid şamıyacağını anlıyarak onu Mayer'in kollarıma birakarak, kalkar gider, an Haid, ba yeni şarkılı Komedi de her vakitki gibi muvafak olmuş tur, Sessiz filmlerden daima silik rol- lerde gördüğümüz ve muvaffakıyetli pek sathi olan bu artist, sesli filmler. le ba'sü badelmevt sırrma mazhar ol- du. Barani rolünü Puffi yapmaktadır. ve bir hayli güldürmeğe mtvaffak o luyor. Lian'ın babası ve amcası rolle rinde Söke Sakal ile Ralf Artiir Ro. bert's iyidirler. Yalnız Mayer rolünü! oynıyan delikanlı heyeti umumiye a- henginde aksıyor, Hotel, filmi bitmiştir. “.. Amerika hükümeti, Meksiknda bu- Tunmakta olan Rus dahi rejisörü Eis- enstein'e vize vermemiştir. *. Misırlıları nilk sesli filmi olan “Kalbin şarkısı, bitmiştir. ... Balzak'm “Celenel Chabert,. ese- | Amerikada buhran devam ede durur İ ken Rusyadan gelen haberler, Rus ti- ' yatrosunun faaliyet; hakkında şu ma: | Bu münasebetle, facia tiyatrosu heye- Son günlerde Avrupa ve Amerika tiyatro âleminin büyük bir buhran ge- girdiğini ora gazetelerinde okuyoruz. Bu buhran, umumi ve iktisadi bahra nâ ve onun neticelerine Atfediliyor. Yaşasın bu “umumi ve iktisadi buh- ran,. Eğer o da olmasaydı, acaba, bir çok meselelerde olduğu gibi, bu mese-! Te de neye atfedilecekti? Avrupa ve "ümatı vermetkedirler, Leningrad facia tiyatrosu (Sadık A &sandr tiyatrosu) bu sene tesisinin yüzüncü senesinj tes'it edecektir. Sovyet efkârı umumiyes; bu test merasimini büyük bir san'at ve hars merasimi olarak telâkki etmektedir. # bu sene içinde, bütün Rusyada bü- yük bir türne yaparak, diğer şehirler tiyatrolarıyle temasa girmiye, ve on larin berber, bir asırdanberi Rusya da tiyatronun geçirmiş olduğu istihas leleri ve terakkiyi tetkik ederek tesi: sinin #kinci asrına, müspet ve muay yen bir plân dairesinde başlamıya ka rar vermiştir. Leningrad Facla tiyatrosu, esasen, 1925 senesindenberi ıslahata başlamış- tır. O sene, meşhur Lunaçarski'nin “Zehir,, , Erdman'ın “Manda, piyesle- rini oynıyan tiyatro, daha yeni ve da- ha asri eserler vermiye başlamış, Sov yet Rusya ihtilâlinin mânasını göste ren eserler oynamıştı, Facia tiyatrosu 1990 — 1991 tiyatro mevsiminde 288 o yun vermişti, Bu oyunlardan 201 rin de Soryet müelliflerinin öserleri oy» nanmıştır, Facin tiyatrosu bu sene içinde Mos- kova, Harkof, Kiyef, Odesa, Nove Si; iryak, Taşkent, Kazan gibi şehirlere büyük Turnede Avrupn e serlerinden bir çoklarını gösterecek! ve hu meyanda Haseklever'in “İş A-' damı, , Moliyer'in “Tartüf,, piyesles ri de oynanacaktır. Leningrat Facia tiyatrosunun faa) liyeti ve aldığı neticeler, Lenin'in, &- debiyatta, maziye ait en kıymetli par- çalarım almması onlardan istifade e dilmssi hakkındaki noktal nazarm İs betini göstermektedir. Leningrat tiyatrosunun artistleri- nin kıymetlilerini saymak uzun bir) liste yapmak olur. Yalnız onların 2! rasında, hayatımı tiyatroya vakfetmiş ve bunun neticesinde “Halk artisti, ünvanını kazanmış olan Korçagina A leksandrovskaya'yı zikredelim Rusyada çocuk Tiyatroları Rus tiyatrosunun huzusiyetlerinden birisini de çocuk tiyatroları teşkil e- der, Bu tiyatrolar,. tatil ve bayram günlerinde sadece bir eğlence teşkil etsin diye yapılmamıştır aynı zaman. da çocuklarınguhi ve san'at terbiyele- rini de beslemek, doyurmak için ya- pılmıştır. Çocuk tiyatrosu meseleleri- ni doğrudan doğruya terbiye mta hassısları hallederler ve her yeni pi yes, uzun müddet, tiyatro sahne rnt NE YE TE ARA EEE rinden “İsimsiz adam,, serlevhası ak tında bir film yapılacaktır. ... Lillan Harvey, Armand Bernard, Marcel Andr& ve Marcel Vallöe “Kik,, isimli bir film yapıyorlar. * “Arsene Lupin,, in filmi yapılmış.) “7” tır. Baş rolleri iki kardeş olan Yolhn ve Lianel Barrymore oynamaktadır. lar, “Rango,, filminin rejisörü Ernest Schoedsaek Hindistanda yeni bir film yapmıştır. ... Rolleri Clive Brook ile Philippe, Holmes oynuyorlar » buatı tarafından tetkik ve tenkit edi- lir. Moskovada birisi seyyar olmak üze“ re üç çocuk tiyatrosu vardır. Bu ti- yatrolara günde vasati 2500 çocuk git- mektedir. Tiyatrolarm repertuvaris- rında, muhtelif yaşta çocukları mem nun edecek muhtelif piyesler vardır. Mevzulara gelince, bunlar tamamile yeni ve eski telâkilerden uzak mevzu- lardır. Meselâ, bu tiyatrolarda “Çiz: meli Kedi,, “Parmak Çocuk, mev'ir- i den piyeslere tesadüf edilemez. Mev- zular, tamamen günün ve yeni telâk- kilerin hâdiselerinden alınmıştır, yas ni çocuk, hayrat ile beraber yaşatıl. maktadır. Bir misal anlatalım, Çocuklar tiyat. Torladır ve perdenin açılmasmı sabır- sızlıkla beklemektedirler Derken. per- de açılır ve ortaya bir artist çıkarak piyeste büş Tolli oynıyacak olan artis» tin o günlerde eereyan etmiş olan mühim bir hâdiseye karışarak kaybol- duğunu söyler ve çocukları onu hep | beraber aramaya davet eder. Bu ha vadis pek tabii çocukların üzerinde muhtelif tesirler yapar. Kim; kızar, bağırır; kimisi merak eder, arar; ki- misi de seyredip gülmeği tercih eder. Bununla beraber, neticede hepsi bir tek histe birleşirler: Artisti bularak oyuna başlatmak, Bu esnada, sahnede, alelâcele yapıl mış gibi, artistin içinde kaybolduğu hâdiseye sahne olan hir yer, meselâ bir çiftlik, veya Pamir yaylalarnda bir ormanlık hazırlanmıştır. Vakayt haber veren artist, oyunu oynıyacak olan artist hakkında ms'üs mat verir ve çocukların oyununu us taca idare eder, ve işte piyes Je esa- sen bundan fbarettir. Çocuk tiyatrolarından sabit olanla- rının dekorları ve piyesleri sahneye koyuşları cok zengin ve san'atkârane- dir. Piyeslerde ekseriya, şarkılar, mu- siki ve danslar vardır. Meselâ “Fen, az bir şeyim, fakat biz bir kuvvetiz, isimli piyeste olduğu gibi... Seyyar tiyatronun dekorları, pek tabil nisbeten daha basittir ve küçük dolaplarla nakledilmektedir. Fsnsen, seyyar Liyafroda ekemmiyet daha 2zi- yade artistin üzerine yiiklenmiştir ve orada, artist nazarı dikkatini kendi ü- zerinde temerküz ettirdi, Seyyar tiyatro dekorlarının hususi yetlerinden birisi de, dekorlarm doğ- rudan doğruya seyirci cocuklar kar gısında kurulup piyese başlamasıdır, Artist sahneye çıkınca, sandıklar. dan birisini açar, dekor (parçalarını birer birer çıkararak yerleştirir, he yeti umumiyeyi kurar, meselâ hir oto. mobil meydana çıkarır, sonra oyuna başlar. Darülbedayi temsilleri son haftası Bugün aişam seat © İstanbul Belediyesi 210 de ŞehirTiyatvosu Saatçı ayi l. Masihili komedi 3 Hi perde Yazar: ve besteliyen Celâl Ea sie Bu akşam it Rıza #nat 21,30 da TİYATROSU Sehzadebası AFACAN Komedi 4 perde Nakleden: Mahmur Yesari Bey