3 Nisan 1932 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

3 Nisan 1932 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

«tı keşfedilerek müsadere olun- Kitap kuponarı- Telyrai Haberleri mızı biriktiriniz 2 Yunanlıların Anadoluda uğradık: ları felâketin sebebi Yunan meclisinde hararetli ithamlar ve münakaşalar devam ediyor Yeni bütçe Ve maaşlar Bütçe tetkikatı, gelen haber- İere göre hitam bulmuş gibidir. Varidat bütçesinin 160 milyon olarak kabul edilecği anlaşılmak- tadır. Memur maaşlarında teka- üdiyeden sonra başka isimleri- de tevkifat yapılmıyacak, bu fasıl hariç olmak üzere diğer masrafların azami surette kısıl- masına gayret edilecektir. Teş- viki sanayi kanununun esaslı su- rette değiştirileceğine dair ve- rilmiş hiç bir karar ve tasavvur yoktur. Kanunun ancak muafiyet ve istisnalar ciheti bir kere tet- kik edilecektir, Kanun değişse bile yeni kanunun makabline şumulü olmıyacak, eski kanun müteşebbisler için daha bir kaç sene cari addedilecektir. Hariçlen para bulmak Sürt meb'usu Mahmut B., hü- kümetin yapacağı tasarruf dola- yısiyle neşrettiği bir makalede diyor ki: “Bir düziye masrafları kısmak, mükellefiyetleri arttırmaksuretiy- le her zaman müvazene yapıl maz. Şimdi temin edebileceğimiz bir müvazeneyi, gelecek seneler içinde aynı sistem dahilinde yeyek çok müşküldür. Bundan yle başka bir yol tutturmak, memiâkete refah ve inşirah ve- recek, balka iş ve kazanç saba- ları açacak çareler aramak lâ- zımdır, hariçten ucuz para bul mak lâzımdır. ,, Mabmut B. bu işin tahakku- ww. pek ..zor. olduğunu, fakat Asmet Pş.. hükümetinin bu z0r- im yenebileceğini söylemekte- ir, Eski Fransız Reisicilmhurlarına verilecek tahsisat Paris, 2 (A.A) — Meb'usan meclisi, eski reisicümhurlara se- nede 200,000 Frank tahsisat bağlanmasına müteallik olan ka- Duni teklifi kabul etmiştir. Fransa'da Yaz Saati Paris, 2 (A.A) — Yaz saati, bu akşam 1i de başlıyacaktır. O dakikada saatler, gece yarı- sını gösterecektir. Bükreşte gizli radyo Bükreş 2 (Hususi) — Bugün- kü kontrolda Bükreş ve civar köylerinde 14 gizli radyo tesisa- muştur. ———— — Bekârlık komisyonunun toplantısı Ank , 2 Vakıt) — Bekâr- dkomisyonu toplanarak Alâcd- da emil beyin raporu etrafın- an yikerede bulundu Tolukyadan gelir. — Kartelendi: tedbir alırlar vet Dracat töocarları bir Fat edârse inhisarağmet de buna müzahe- Biz kartelle dalml teğrliğe Kzum kalmaz, Bundan sonra rels Ragıp Bey: — İstanbul tüccarlarının bir kısmının ba Içtlmada hazır bulunmadıklarını ve hazır bu- Atina, 2 (Hususi) — Yunan Başvekiliyle kıraliyet fırkası rei- si Çaldaris arasında, mecliste siyaset münakaşaları devam edi- yor. M. Çaldaris, başvekil M. Venizelosun ithamlarına cevap vererek kral Kostantin kabinesi Anadolu harbine devam etmiş- se bunun Ankara hükümetinin Anado'udan başka şarki Trakya nn da tahliyesini istemesinden ileri geldiğini söylemiştir. M. Venizelos, (o Çaldaristen sonra tekrar söz alarak Anado- lada Yunan cephesinin uzatır masını ve Ankaraya doğru ileri hareketini tenkit eylemiş ve o zaman Kostantin hükametini bu hatayı yapmaktan vaz geşirtmi- ye çalışmış olduğunu ve Anka- ra üzerine ileri hareketin, aske- ri ve siyasi kiyasetin yokluğunu ve sonraki hadiselerin de ken- disinin bu poktai nazarında hak- hı olduğunu gösterdiğini kaydey- lemiş ve Anadolu felâketinin en belli başlı müsebbip ve me- sulü şimdiki kraliyet fırkası ol- düğünü söyliyerek ve Sakarya mağlübiyetinden sonra İngiltere tarafından teklif edilmiş o'an Çin Gene tavassutun reddedilmesini tenkit ederek demiştir ki: — " Bedbahttım. Zira bütün hayatımın eseri bir yığın enka- za dönmüştü. Fakat memleketi- me faydalı olmak için hiç bir fırsatı kaçırmadım.,, Yunan başvekili nutkunun s0- nunda, kıral Kostantinin tahta dönmesini intaç eden teşrinisani intihabatım kazanmış olsaydı, büyük devletlerin Yunanistana askeri muavenette bile bulun- müş olacaklarını ilâve etmiştir. Sabık Yunan başvekili (O M. Papa Anastasyu, bu münakaşa- ya karışarak Mmazinin unutulma” sını ve bütün siyasi ricalin na- zarı dikkatlerini memleketin ik- tısadi itilâsına tevcih etmelerini tavsiye etmiş buğday, şeker ve tütünün devlet inhisarı altına alınmasını teklif etmişti M. Venizelos, M, Papa Anas- tasyo tarafından vuku bulan bu teklife cevaben siyasi fırkalar rüesasını önümüzdeki Salı günü bunu tetkike davet etmiştir. Fa- kat siyasi fırkalar rüesası, bu meselenin müzakeresi mevsimsiz olduğunu ileri sürerek içtima teklifini reddetmişlerdir. Karışıyor Japonlarla Çinliler arasında 48 saat devam eden bir Changal, 2 (AA) — Japonlar, 48 s#at devam eden bir muharebede soüra Nungandaki Çinlileri Changehungun şi- mali garbisine tardetmişle"dir. Koro hududunda londra, 2 (A A) — Tokyodan Rev- ter ajansına bildiriliyor : Korenin şimali şarkt badudu civarın» daki Chizn Tao mintakaşı yeni Mançuri devletine müuanz olan ktaatn kıyam sahnesi olmaktadır. Mezkür kıtsatın, gayrı muntazam ko- münisr küvverleriyle bililfak Bareset etmekte oldukları ve Korelilerin büyük tehlikelere tparuz kaldıkları Tokyoda be- yan edilmektedir. Koreliler, hariciye mazırından asker ve yahut polis inzibat kuvvetleri gön- dermesini talep etmişlerdir. Binlerce beyaz Rus ve Korelilerin Koreye gitmer üzere Tunen ırmağını muharebe oldu geçmekte olduklari söylenmektedir. Chentaouya gönderilen Japon askerleri Tokyo, 2 (A.A) — Harbiye hazır Chentaouya Coradan bir müfreze Japos askeri gönderilmesi için emir vermiştir. Yeni Mançuri hükümetine yardım Tokyo, Y (LA) — Nazırar meclisi yeni Mançuri hükümetine yarı resmi Üç Japon müessesesi tarafından ödünç para verilmesini tasvip etmiştir. Changhayda sulh müzakoratı Tokyo, 2 (A.A, — Changbaida Çin- İlerle Japonlar arısında yapılmakta olan sulh müzakereleri, Japon kıtaatının hangi mıntakaya çekileceği meselesinin dostane bir surette balledilmiş olmasına rağmen mezköt kıtaatın çekilmesi tarihinin teş biti noktasında bir çıkmaza girmiştir. B. Millet Meclisi Dünkü celsesinde muhtelif kanunlâ- rın müzakeresini intaç etti Ankara, 2 (A, A.) — B. M. meclisi! rels vekil; Rafet Beyin o Triyasetinde toplandı Ziraat vekili o Muhlis Bey ayçiçeği Yerriatınm tekzir ve temini i- çin tohum getirilerek zurrüa dağıtıl. masının mutasavver (olup olmadığı hakkında bir süale cevap vererek de » miştir ki: “Memleektimizde o nebati yağlar üzerinde çalışan 14 fabrika var dır. Bunlardan ehemmiyetli miktarda ayçiçeği tohum kullanan fabrika İz - mirde Turan fabrikasıdır. Bu fabri - ka son zamanlard 90 ton tohum tevzi etmek için vekâlete miircnat etmiş, ve- kâletçe buna © müsaade (verilmiştir. Netekim bu tohumlardan o Kocaelide tevzi edilmek üzeredir... Vekil Bey beyünatına devam ede - rek vekâletçe nebati (o yağlara büyük ”x ehemmiyet atfedildiğini, (tohum gekresinin, tohum içtimamda bu me tohuj görüşüldüğünü O söylemiş ve karar gibi hususunda vekâletçe bir Mütejmadığını ilâve eylemiştir. te'birlerin?e” inhisar lari vE peki arp malüllerine ve it) ve tevziine dair ka» xbul edilmiştir; in- N hisar bey'iyeleri üçte birlerinin harp malüllerine ve şehit yetimlerine tah - sis ve tevziine dair olan 1485 numara- Ni kanunun dördüncü maddesindeki dağıtmalar “hayat kaydiyledir,, kay - di bundan evvelki her sene toplanan paralar o sene mevcut olanlara ajitir. Hükmünü tasrih edenbir kayittir. Yani sene içinde yaşamamış bulunan ların veresesine tevzi yapılamaz. Yaşa m:ş olanların hakkı hiç bir suretle €- lamaz, Belediye kanununun 105 öncü mad. desinde yazılı bulunan mülkiye teka- üt kaydinin eski veya yeni mülkiye ka nununa şâmil olup olmadığı hakkm- daki dahiliye maliye encümenlerinin tefsir mazbataları müzakere edilmiş, tefsirinin muhtelit encümen tarafın- dan yapılması lâsrm geldiğini ileri süren Salâhaddin Bey (Kocaeli) nin itirazı üzerine mesele muhtelit encü- mene gönderilmistir. Zarurt ve mücbir sebeplerden dola- yı takip ve tahsili imkânsız görülen borçların muhasebel umumiye kanu - nunun maddej mahsusasına tevfikan terki hakkındaki kanun kabul edilmiş! Iş bankasının iskönderiye şube- sinin küşadına doğru Ankara, 2 ( Vakıt) — İş ban- kasının İskenderiye şubesini aç- mak üzere İş bankası umumi İ müdürü Celâl bey (izmir)le Recep Zühtü ve Osman zade Hamdi beyler hareket ettiler, İskenderiyeden Hamburga gi- derek orada küşadı mutasavver için tetkikatta bulunacak- Izmir şehir meclisi bütçede tasarruf yapıyor İzmir, 2 (Vakıt) — Şehir mec- lisi bugün toplandı. Yeni bütçeyi tetkik etti. Tasarruf maksadiyle kadrodan 50 memur çıkarılacaktır, tir, İhtira beraati kanununa bir mad - de tezyiline dair kanun ikinci müzâke resinde kabul olunmuştur. 1341 muvazenei umumiye kanunu - nun 45 inci maddesine tevfikan mal | almamış olan ve hâlen Türkiye tabi -| İ yetinde ve Türkiyede mukim bulunan İ maaş sahiplerine oAnkara, İstanbul, | İzmir, Trabzon, Mersin, Adüma ve| Samsun şehirlerinden mada yerler - de maaşlarının on seneliğine tekabül edetek miktardan (devlete ait emlik ve araziden verilmesi hakkındaki ka. nun kabul edilmistir. Bu emlâk ve a razi kıymetleri için 1931 vergi kayıt. ları esa8 tutulacaktır. Müteakiben gümrük kanununun 107 inci maddesinin tadiline ve 903 nu- AYEAKAR SOLLAMA Milyonlar Kazandırabiliriz (Baş makselmizden mabaat | nisbetinde tiftik ilâvesi mümkün- dür. Mili Müdafaa vekâleti bu fabrikalara bir emirle buna mü- saade edince tiftiklerimiz kendi memleketimizde ehemmiyetli bir sarfiyat sahası bulmuş olur. Ya- pılan bir besaba göre her sene yalmz bu süretle sarfedilecek tiftiğin miktarı bir iki milyon kiloyu bulacaktır, 2 — Memleketimizde tiftik mahsulü nasıl bir buhran geçiri- yorsa cenubi Afrikada Kap tif- tikleri de bugün buhran içinde- dir. Onun için Kap'ta tiftik sa- hipleriyle hükümet bu malın kıy- metini muhafaza etmek için bir takım ledbirlere müracaat etmek. tedir. Bu sayede tiftiğin şimdiye kadar kullamlmadığı yerlerde isti- maline imkân hasıl olmuştur. Meselâ Kap'ta tiftikten döşe- melik, perdelik, masa örtüleri, elbise astarı, saten, ufak ve bü- yük halılar, oyuncaklar, yünle karışık kadın elbiseleri, ayakka- bıları, fotin bağları, kaytan ve enire yapılmaktadır. Hatta erkek elbiselerinde bile tiftiğin kulla- nılması için tecrübeler başlamış- tır. Bu tedbirden büyük faydalar elde edilmiştir. Aynı şekilde ted- birleri bizim de kendi memleke- timizde tatbik etmemizden baş- ka çare yoktur. Mucibi memouniyet bir nokta olarak kaydedelim ki “Ankara maralı kanunun 13 üncü maddesinin ilgasma dair kanın birinci müzakere- si yapılarak kabul edilmiştir. 107 inci madde tadilâtma göre 50 İnej madde. de yazılı fark ve tefavüt müstesna ol. mak üzere eşyanm mıktar ve kıymeti. ne dalr mal sahibinin (o beyanname- siyle tartı ve muayene neticeleri ara- s#mda örülen farklar gümrüle resmi - | nin yilzde beşi kadar noksanlaşmaşı - | nr mucip olacak derecede bulunursa ilk defnsmda yninız bu farka sit Te. sim, tekerrtrÜinde Dirkercereteteh tahsil olunacaktır. Farklar gümrük) resminin yüzde besten #iyada bir nok- sanlaşmasını mucip ölnenk (olursa o| zaman farka ait resimden başka bir kattan dört kata kadar (para cezası #lmır, Bu farklara ait muameleden 2. lâkadarların ibraz ettiği fatura men- şe şahadetnamesi gibi evrak hakikata muhalif olursa veya evrak, beyânna- me sahte ve muhzrref bulunursa fail hakkında kacakerkk kanununun 20 in. ci maddesi tatbik edilecektir. Para eczalarımın yarısı (oOfark ve tefarütü evvelden haber verenlere, dörtte biri muayene ve tahlille meydana çikaran- lara dörtte biri de vekâletin tensibiy- le gümrükte — iyi çalısan memurlara tiftik cemiyetinin bu yolda yaptığı bir teşebbüs çok güzel bir ne- tice vermiştir. Tiftikten gapka nümunesi yapmak için açılân müsabakaya İştirak ederek mü- kâfat alan Balıkesirli Gülümoğlu Mehmet Ef. nin yaptığı tiftik şapka hakikaten takdirlere lâ- yıktır. Avrupa mamulâlından ze- rafetçe farksız olduktan başka nisbetsiz bir şekilde dayanıklı olan bu şapka bize büyük ümit- Ter veretek bir “muvaffakiyet eseridir. İki amelenin günde 12 sapka yaptığı ve İ okka tiftikten 5 şapka çıktığı söyleniyor. Bir şapkanın maliyet fiatı 150 ile 200 kuruş srasındadır. Şu hesa- ba göre şapka yapmak suretiyle bu gün oxkası 25 kuruş olan tiftiğin kıymeti 40 misli yükse- liyor demektir. Bir milyon okka tiltikten senede 5 milyon şapka yapılmış olsa bugün ancak 250 000 liradan ibaret olan bir kıymet 10 miiyon liralık bir milli servet vücude getirilmiş olacak- tır. Bu servet memleketin her tarahua dağılacaktır. Bir çok verilecektir. o Malın muayenesinden sonra ihbar veya kontrol netieesj; faz- la resim almayı mucip bir hal zuhür ederse birinci muayeneyi yapan me - mur kacakçılık kanuniyle cezalandı - rılır, 1234 tarihli gümrük kanununun 12 ine; maddesini tadil 1723 numara - ralı kanınun birinci maddesine ilâve eğilen fıkraya wöre yanlış tarihe tat. bik vera maddi hâta sebebiyle noksan veya fazla alınmış veya hiç almma - mış bulunan gümrük resimler! hak - kında aşağıda yazıldığı veçhile mua mele olnracaktır: A) Hiç bir sunu taksire makrun bu Tunmaksızm yanlış tarife tatbiki veya maddi hâta dolayısiyle noksan kal - mış bulunan gümrük resimleri malım gümrük hududundan çıktığı tarihten itibaren 6 ay zarfında alâkadarlarır» dan istenir. B) Muafiyet tatbikatından müte - vellit hâtalar dolayısiyle alınmamış bulunan gimrük resimleri malın güme- rük hududundan çrktofı tarihten iti - haren bir ene zarfında alâkadarla - rından istenir, f: z olunan vesaike istinaden Hu) afivetten İstifade ettirildiği halde ve. saikin bilâhare her hangi bir sebeple! hüküm: kalması dolayısiyle resme| tabi tutniması icap eden mal ve esya hakkımda yakarıda yazılı olan bir se »| nelik müddet hükümsüzlüğün tebey - yün ettiği trihten baslar, C) Kontrol va teftiş (neticesinde her hani bir sebenle olursa olsun faz. la alındığı tebeyyün © eden resimleri sepesine bakrimıyarak muhasebei u « mumiye kanununun 53 üncü sinden! hükümlerine göre reddiyat tertibatın- amele bundan üeret alacak, bir çok işsiz iş bulacak, bir çok aile bununla geçinecektir. Icap ederse bu maksada varmak için ecnebi şapkalara gümrüklerimizi bile kapayabiliriz. 3 — Ankara Sofu meşhurdur. Fakat ve . ir işlik oktur. Bunuda sa Vanda yeniden ba etmek mümkündür. Bunun için de mah- kemelerle, hakim'erle (o avukat- ların giydikleri binişlerin Ankara sofundan yapılmasını mecburi tutmak kâfi gelir. Bunu Adliye vekâletinin himmetinden bekleriz. Sonra Diyanet işleride camilerde vazifedar olan imamlarla hatiblere ayni suretle Ankara sofunu tavsi- ye ede:se Adliye vekâ'etinin ka- rarını takviye etmiş olur. (Yarın: üçüncü mekale» Asım dan inde edilir. D) Resmi matlübatın tesllük etti- Zi munmelede kanunen cezayı müs » telzim bir hal olduğu takdirde mez « kür matlüplar dahi suça teb'an tem « yiz ceza kanununun 102 inci madde » sinde yazılı mururu zaman zarfında gümrük idaresince edilir. Ayrı bir maddeyle gümrük kanununa mü- yeyyen 7 haziran 926 tarihli (ove 905 numaralı kanunun 18 üncü maddesi iza edilmiştir. a Meclis perşembe günü toplanacak .