18 Mayıs 1932 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

18 Mayıs 1932 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

TA o grama e Şİ m EŞ Nİ var Mg AZ — 2 —VAKIT 18 MAYIS 1932 zl Askerlik bedeli Nisanda bedel veren- lerin fazla paraları çevrilecek Ankara, 17 ( Vakıt ) — Be- deli nakdinin 250 liraya indiril- mesi kanunu yarınki resmi gaze- tede neşredilecektir. e Nisanda asker olanlardan bedeli nakdi verenlerin fazla paraları iade | edilecek ve nisında toplanıp ta bedeli nakdi vermek istiyenlerin bedeli nakdileri kanunun neşri taribi olan 18 mayıstan itibaren 45 gün zarfında kabul edile- cektir. Belediye memurları- nın tekaütlüğü işi Bir müddetten beri Ankarada bulunmakta olan belediye reisi “muavini Hamit bey dün şehri- mize dönmüştür. Belediye me- murlarının tekaütlüzü meselesi hallolmuştar, Eski mülkiye teka- öt kanunu cari olacaktır. Bu kanuna teban belediyede tekaü- te sevkedileceklerin yekünu 800 kadardır. dat kanunları vardır. Mülhak bülçe - ler şimdiki halde mali müvazene en - cümeninde tetkik ve müzakere edi! - mektedir. İ Mecliste bütçe müzakerelerinin Haziranın on beşine kadar devamı e - deceğini tahmin ediyorum.. Elimizde bulunan varidat kanun - l ları da bütce müzakere edilmeden ev - vel Meclisin tasdikindan geçecektir. Jcra be iflâs kanununun tddili hak - kında Meclise verilmiş bulunan Idyi « Marin, tetkik edilecek işlerin çokluğu yüzünden bu içtima devresinde çıka » rilebileceğini zannetmiyorum. İstanbula husust işlerim için gel - dim, Bir kaç gün sonra Ankaraya dö « neceğim.,. Adliye vekilinin beyanatı Adliye vekili Yusuf Kemal Beyin seyahati hususi mahiyettedir. Vekil Bey dün Haydarpaşadan Kadıköyün - deki evine gitmiştir, Yusuf Kemal Bey, dün kendisiyle görüşen bir arkadaşımıza, adliye teş - kilâtında yapılacak mlâhata ait kanın projelerinin Meelise verildiğini söy - Yemiş ve muhtelif suallere su cevap - ları vermiştir: “— Münferit hâkimliklerin bütün memlekete teşmil edileceği şeklindeki haberler doğru mudur? “— Ban yerler müstesna olmak Üzere memleketimizin her tarafında zaten münferit hâkimlikler mevcut - dur. Münferit hâkimlikleri olmıyan ve son zamanlarda bu kabil mahke - melere lürum görülen vildâyetler İs » tanbul, Ankara, İzmir gibi büyük se - hirlerimizdir. — İstinaf mahkemeleri yeniden ih- ya mi olunacak? — Teşkili mahakim projemiz bu hususa dair tekliflerimizi de ihtiva et- mektedir. Şüphesiz bütün bunlar 1d4- yihatarın Mecliste kabulüne vâbeste dir, — Adliye vekâleti irtişa meselesiy- Je alâkadar bir mebus hakkmda an- ket parlâmanter yapılmasına karar verilmiş midir? — İrtişa işi tamamen mahkemeye intikal etmiş bir meseledir. Adliye vekâleti bununla meşgul olmamakta. dır. - | Yusuf Kemal Bey şehrimizde bir kaç gün kalacak ve sonra Ankaraya dönecektir. A AŞ yetle devam edilmektedir. — Tetkikat neticelenmek üzeredir. Yakmda fiatların indirilmesi ka - rarı verileceğini çok ümit ediyorum. Maxmafih, fiatların ne nisbette indi - rileceği hakkinda henüz bir şer söy - Tiyemem. Böyle bir karar verildiği taktirde varidatta hasıl olacak farkı satış farlasiyle telâfi edeceğimiz! ümit ediyoruz. Balkan tütün konferansı murahhas - larının verdikleri malâmata göre, Yu - nanistanda en ucuz siğara fiatı bizim ! 2 ur Telgrai Haberleri Hindistanda Mecuslerle Müslümanlar arasında Döğüş, ateş, kan, yağma ! Hükümet, geceleri ışıkların söndürülmesini emretmiş, fakat yakılan ecnebi kumaşlariyle sokaklar Londra, 17 (A. A.) — Hindistan iş- leri nezareti tarafından dün akşam neşredilmiş olan bir tebliğ, Bombayda yeniden karğaşalıklar vuku bulmuş olduğunu teyit etmektedir. Bu- tebliğde isyanın mâbetlere ve canilere karşı gruplar tarafından ya - pılmakta olan bir takım tecavüzler şeklini almakta olduğu ilâve edilmek - tedir, > Vaziyet, velamet peyda etmistir Tebliğ, kundakçıların gitgide daha ziyade faaliyete girmekte olduklarını beyan etmektedir. Zabıta, sarfetmiş olduğu fanliyet dolayisiyle âdetâ yorğun bir hâle gel - miştir. Takviye kıtaatı istenilmiştir.) Poona'dan zırhlı otomobiller gel - miş olup karğaşalıkların vuku buldu - ğu mahallerde karakol gezmektedir, Tebliğ, karğaşalıkların Mâcusiler - le Müslümanlar arasında #Al bir ta kım meseleler yüzünden zuhur eden ihtilâflar neticesi olduğunu kaydet mektedir. Işıklar söndürülsün! Bombay, 17 (A, A.) — Mensucat | - malâthanelerinin kâin bulundukları! mıntaka karğaşalık sahnesi halini almıştır. Otuz mensucat imalâthanesi ka - panmış ve binnetice 40,000 amele iş - siz kalmıştır. Hükümet, karğasa - Hklara nihayet o vermek için şiddefli tedbirler ittihaz etmek kararmı ver - miş ve akşamdan itibaren ışıkların söndürülmesi ve kimsenin dışarı çık - mamasını âmir olan kanunu esasi maddesini neşretmiştir. Fakat, yakılan kumaşlarla .. Londra, 17 (A. A.) — Bombaydan Taymis gazetesine bildiriliyor: Yalnız pazartesi gününün kurban - larının adedi 32 ölü 286 yaralıdır. Zabıta, 20 defa ateş açmıştır. Dün gece sokaklar, mağazalardan yağma edilen ecnebi kumaşlarınm ya - kılmasiyle yapılan o ateş şenlikleriyle âdetâ donatılmış bir halde bulunmak - taydı, Kıyam ve karğaşalıklar, bütün ge - ce devam etmiştir. Askerler ve itfalye krt'aları yangmları söndürmiye ve kundakçıların büyük zararlar ika e - den teşebbüslerini bastırmıya uğraş - mışlardır. Mahalleler. muhasara altında ! Bombay, 17 (A, A.) — 3 gündenbe - aydınlatılmıştır ri Mecusiler arasında devam eden karğaşalıklar artmıştır. Dün takri - ben 16 ölü ve 200 yaralı sayılmış ve hafta tatili esnasında da 40 kişi ölmüş 600 kişi yaralanmıştır. Bir çok mahalleler âdetâ muhasa - ra halindedir, Mecusi mahallesindeki bir çok müs| lüman mağazaları alevler içinde yan - mantadır. o Bombay valisi, Sir Fre - derie Sykes, bu sabah tayyareyle gel -| miştir. Yaralananlar, ölenler Bombay, 17 (A. A.) — Karfaşalık kurbanlarının miktarı 71 maktalle 700 yaralıdan ibarettir. Bu adet son üçi buçuk güne aittir. Sükün ve İntizamın tesisi emrine iştirâk etmek tizere Pon - na'dan bir alây asker gelmiştir. Bombay, 17 (A. A.) — Muharrem merasiminde yeniden kan dökülmüş! ve yağmacılık vak'aları olmuştür. Se - kiz kişi ölmüş ve 150 kişi de yâralan - mıştır. | Bu sabah Müslümanlarla Mecusi - ler arasında çıkan kavgalar, esnasın » da İngiliz polis komiser muariniyle bir kaç polis yaralanmıştır. Zabıta ahali üzerine ateş açmıstır. Sivillerden yirmi kişi yaralanmıştır. | Fırka grubunda kontenjan mese Şeker ve kahvenin takas mukabili kontenjan harici idhali muvafık görüldü Ankara, 17 (Vakıt) — C. H, Fırkası grupu bugün saat 15 te Reisvekili Ce - mileByin riyasetinde toplandı. Re. fik Şevket (Manisa), Rasih (Antalya), Hasan Fehmi (Gümüşane), Besim A - talay (Aksaray), ve Yahya Galip Bey - ler iktisadi vaziyetle kontenjan siste - mi ve memleketteki pahalıl:k mesele - Teri hakkında söz söylediler. o İktisat vekili Mustafa Şeref Beyle Dahiliye vekili Şükrü Kaya Bey cevap verdiler. Neticede: Gemlikte Bir hâdise Posta kasasındaki Parayı kimaldı? Bursa, 17 (Vakit) — Gemlik postanesinin üstünde oturmakta olan müdür Celâl beyin odasına evvelki gece saat 2 de ellerinde bıçaklar olduğu halde iki kişinin girdiği, kendisini ölümle tehdit ederek elinden kasanın anahtar- larımı ve bunlarla kasayı açarak içinde bulunan idareye ait 1178 liraylâ o gün ziraat bankası tara- fından kasaya teslim edilen 5 bin lirayı gaspettikleri, kendisini de dağa kaldırdıkları şeklinde vaki olan müracaat ve iddia üzerine, vali vekili Şevket, Polis müdürü Mustafa Beylerle jandarma ku- mahdanı ve posta başmüdürü Gemliğe giderek mahalli hükü- metle müştereken tahkikat yap- mışlardır. Neticede bu iddiayı tevsik edecek hiç bir delil ve ize tesadüf etmemişlerdir. Tah- bikatın bu neticeyi vermesinden, bir ibtilâs vaki olduğu ve bunun belli olmaması için böyle bir iddia ileri sürüldüğü zannı hasıl olmuş, Celâl B. tevkif edilerek tahkikatın tamikine başlanmıştır. Kemalettin Smi paşanın sıhhati Vaynara, 17 (A.A) — — Tür- kiye Büyük Elçisi Kemalettin paramızla 15, Bulgaristanda 9 k .| Sami paşa iyileşmektedir. ed Etrafındakilerle görüşmiye baş- lamıştır. tur. Bizdeyse 6 ve 4 kuruşa kadar el - ğara vardır. - 3 1 — Kontenjan usulünün dünyanın umumi buhranlı ovazıyeti karşısında memleketimizi ,bubran teşirlerinden imkân derecesinde muhafazava yarar bir tedbir olduğu ve bu usulün deva - mı Jüzumunda iktifak bulunduğu gö - rülmüştür. Bu usulden elde edilen neticelere göre, tatbikatının tekâmül ettirilmesi, şeker ve kahve gibi barı maddelerin takaz mukabilinde kontep. jan haricinde birakılması vazıyete mu tabık bir tedbir olarak mütalea olun- Japonyadaki Sui kast 17 genç teslim oldu, bir rahip tevkif edildi Tokyo, 17 (A. A.) — Rahip Nissho, M. İnouye'yle M. Takumadan'ın katli meselelerinde methaldar olmak töh - metiyle sant 11,30 da tevkif edilmiştir. Rahip, zabıtaya teslim olan 17 de - likanlınm “Kan arkadaşlığı, isminde « ki gizli cemiyetin azasmdan oldukla - rını ve bü eemiyetin her ne vasıtayla olursa olsun cinayetin ika edildiği ge - cede nasyonalizme aleyhiar telâkki edilen bütün hükümet adamlarının ve bu fikirde Bulunan diğer bütün zeva - tın izalesi gayesini takip etmekte bu - lunduğunu söylemiştir. Atılan bombolar Londra, 16 — Tokyo'dan gelen ha - berlere göre, Başvekile suikastta bu - lunanlar teslim olmuşlardır. Kendileri bundan evvel de Japon riealine karşı müteaddit suikastlarda bulunmuş olan gizli bir siyasi teşki - lâta mensupturlar. | Dün suikast vuku bulurken Japon! bankasma, polis müdüriyetine, muhu -| lif fırka binasına ve içinde siyasi bir! içtima aktedilen bir binaya bombalar atılmıştır. Bundan başka bir takım! beyannameler de tevzi edilmiştir. Suikast etrafında mühim bir makale Paris, 17 (A. A.) — “Excelsior,, ga - zetesi, Tokyo'yu kana bulamış olan| suikastın Japonya'yı garp medeniye l tine açan ihtiyar müşavirler aleyhin » de bir İngiliz — Amerikan hareketini intaç edecek ve bir harp tehlikesini meydana getirebilecek âmilleri ihtiva etmekte bulunduğunu yazıyor. “Bu suikast aynı zamanda, bir har. bin memleketi mali ve iktisadi hara- hiye ve tam bir tecerrüde sevkedece- muştur. 2 — Kontenjan usulünü istismar suretiyle hayat pahalılığı tevlit ederek ihtikâr hareketlerine kavar Mevcut kanun! hükümlerin 'zlâksdar-memur- lar tarafından daha sür'at ve şiddet. le tatbikına devam olunması ve me- murların ihtikârla mrücadelede daha müessir olabilmeleri için müstehlik - lerin daha büyük bir alâkayla teşriki mesailerinin temini lâzım görülmüş. tür. Döviz beyannamesi Müddet 15 gün Uzatıldı Ankara, 17 (Vakıt) — Beş nu- maralı kararnameyle döviz be- yannameleri için tayin edilmiş olan 15 günlük müddet, ayın 16 sından itibaren 15 gün uza- tılmıştır . Beş numaralı kararname bak- kında birde izahname hazırlana- rak hey'eti vekileden çıkması muhtemeldir. Sermayesi ecnebi nukut olan bankalar yalnız memleket da- hilindeki eşhasın mevduatını bil- direceklerdir. Memlekete seya- hat suretiyle ve muvakkaten gelenler bayanname vermekten müstesna tutulmuşlardır. Ordu mektupçusu Ankara, 17 (Vakıt) — Ordu mektupçusu İbrahim B, vekâlet emrine alınmıştır. sess ramen sesenrensse ser ser seren senesasann ğini bilen bangerler aleyhine de tev- cih edilmiş bulunmaktadır. Cihanın muhtelif noktalarında bu son bir kaç gün zarfında zuhur eden feci hadiseler, siyasi meselelerin bo- gucu bir hava içinde yuvarlanmakta oldukları bu felâketli zamanlarda fi- kirlerin uğradığı derin karışıklığı is- bat etmekte ve meli ve iktisadi buhra- run tam mânasiyle hükümferma oldu- ğu bir zamana tesadüf etmektedir. Tokyo faciası bütün hükümetlere tekmil milletlerin bildistisne mevcu- diyet ve inkişafları imkânını istihsal için beynelmilel itilâf esaslarının bi. ran evvel bulunması lüzumunu isbat etmektedir... diyor. | i rum mektupçusu Besim, Vapurdaki yan esi görüşüldü. | j Kaymakamlar Ve mektupçulâ Arasında yeni ta) ve nakiller Ankara, 17 ( Vakıt ) Bergama kaymakamlına kaymakamı Hasıp, Urlaya Gafur, Menemene Dikili hat, İncesüya Pazarcik Kandiraya Ereyli Halit, Ere! Kandira Emin, Uşaka Zar sım, Gülnara Davas Mel Emin, Gürüne Saimbeyli Ni tin, Mesudiyeye maballi idet umum müdürlüğü memurlarif Celâ, Vizeye Şişli nahiye mi rü Demir, Izmir Mektuçulüj Çanğırı o Maktupçusu Çankırı mektukçuluğuna E ruma sabık Bafra kaymakam! leyman Sırrı, Tokata Erzit Talât, Erzincana sabık meklupçusu Şevket, E'âzize fa Hüseyin Hilmi Beyler € edilmişlerdir. Nasıl çıktı? Bu müthiş vak yananlar, kaybolanlar Çinden Marsilyaya gelirken: Şaf methstinde içinde yanga | “Georg Philipper, e vapurunun ve İ bulanın yolcuların “vaziyeti hak dün şu malümat gelmiştir. Londra, 17 (A.A) — Gem Kolombodan hareketinden gün sonra Pazar akşamı yolc uyumak için kamaralarma çi dikleri sırada gemi zabitani dayette tehlikeli gibi görünmi bir yangının zuhurundan hal dar edilmişlerdir. Hemen o dakikada isti işareti verilmemiştir. Yangının etrafı sarılmış İğvessü etdemesi icin hert ihtiyat tedbirleri alınmıştır. Vaziyetin vahametini gi gemi süvarisi Vicg Adene b evvel vasıl olmak için son sö emrini vermişse de mevcut | zot mikdarı bir tehlike met teşkil ettiğinden yangından ? cuları haberdar etmek icap miştir. Bütün yolcular derhal gö' teye toplanmışlar ve tahli sandallarının etrafını çevirmi$ dir. Bu sırada gemi zabitleri culârın tahlisiye kemerleri: takılıp takılmadığını muayen€ mekteydiler. Guardaful burnunun tar mil mesafesinde kaptan Viç& lâketin tevessü etmekte ol nü görerek telsizle S. O. 5. reti vermiye mecbur kal Alevler tahlisiye sandall denize indirilmesini haylı etmiştir, Birçok sandallar men ateşle sarılmıştır. 3 ve mürettebattan birçokları İ mışlardır. Bu sırada sandal ve sallar geminin mel bir infilâkı karşısında mamak için uzaklaşmıya kalyak Ağrı şakileri Hakkındaki kar?" Adana 17, (A.A) — kileri hakkındaki kararın n€ verileceği henüz malüm d Mahkeme evrak üzerindeki kikatına- devam etmektedir. * rarmn önümüzdeki cum. verilmesi muhtemeldir. 10 Haziran 930 dan evvel racaat öden gayri Ankara, 17 (Vakıt) —i ziran 930 tarihinden evvel telit mubadele komisyonu9” racaat edip de bu tarihte” ra rimübadillikleri ta” ler özerine takdif met muameleleri yapılacak kendilerine bono verilece* Dizi