7 Haziran 1932 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 1

7 Haziran 1932 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 1

Şark ve Italya Tan gazetesinin bir makalesi Dördüncü sayıfada Bergson ve son kitabı “l$inci Yıl * Sayı £ 5175 Atinadan Yunan başvekil Pa- Anastasyonun istifa ederek Yerine yeniden Venizelosun geç- i bildiren telgraf haberlerini #azetelerde okurken bir taraf- da Fransızca haftalık “Jö süi U,, gazetesinin son sayısında Yunan buhranından bahseden bir makaleyi gördük. Bu maka- İe Fransiz siyaseti noktai naza- âh Yunanistanın vaziyetini tenkiş ediyor ve Yunan başvekili Venizelosun istifasile yerine Pa- Anastasyonun gelmiş olma- tndan dolayı hoşnutsuzluk gös- İyor ve Yunanistanın geçir- e olduğu bubranın bütün uliyetini Venizelosa atfediyor. Nihayet cümhuriyetçi fırkalarla kealiyetçi fırkalar arasında cere- Yan eden mücadelelerde Venize- bi taraftarlarının doğru hareket “mediklerini, orduya mensup Yabitlerin Venizelos taraftarlığı “tik lerini, intihabatta bu suretle riyet kazanıldığını söyliyor. Türkler dost Yunanistanın ma- tuz kaldığı bu tenkit ve ittiham- barın her nevini görmiye ve işit- Niye alışmış bir millettir. Onun | m Türk efkârı umumiyesi bu Yazıların kıymet ve manasını pek İ ve kolay takdir edebilir. Filhakika Yunanistanın geçir- mekte olduğu bubranın mes'ulü, pebut mesulleri vardır. Fakat Tansız mubharririnin dediği gibi | bu mes'uliyet Yünanilander VE” Unan bükümet ricalinden ziya- de bu memleketi mülâreke €s- Basında Anadolu macerasına sü- tüklemiş olan itilâf hökümetle- tine aittir. Bilâhare araya cihan Bahranı girmiş, bu buhranın akis- beri diğer memleketler hakkında gibi Yunanistanı da mü- Hecasir etmiştir. suretle esasen mevcut olan anın vehameti bir kat daha Memmiyet kesbetmiştir. Yunan- Mar bu hakikatı pek iyi anladık- rı içindir ki bundan sonra müs- Koca başlamak Yunan Buhranı Şaheser ... - - Kum Deryası Yeniden Canlanıyor!. Türün ilk ana yurdunda hayat yeniden Beşinci sayıfada takil bir siyaset takip etmiye kat'i olarak karar vermişlerdir. Ve gene aynı karar icabatından olmak üzere milli Türkiye ile dost olmuşlardır. Eğer Yunanlılar müstakil bir siyaset takip etmeyip te merke- zi Avrupadaki küçük itilâf züm- resinin emrine ve çerçevesine girmiş bulunsalardı şimdi Yuna- nistana düşman kesilen tenkitçi kalemler hiç şüphesiz Venizelos- lar, Mihalakopuloslar, Anastasyolar için tenkit değil, kasideler yazarlardı. Kaldı ki Yunanistandaki fırka hareketleri dolayısile bu memle- ketin dahili işlerine müdahele eder tarzda yapılan neşriyatı asla mazur görmek kabil değil- dir. Yunanistandaki dahili fırka ibtilâflarını bir kat daha arttıra- rak küçük itilâfın en mühim bir rüknü olan Yugoslavya hesabına bu memwleketi zaif düşürecek mahiyetteki ecnebi tahrikâtının maksat ve manasını elbette Çal- daris gibi vatanperver muhalefet reisleri de takdir etmektedir. Bi- | naenaleyh çok arzu ve ümit ede- riz ki Papa Anastasyonun istifası ve Venizelosun yeniden iş başına geçmesile biç olmazsa bu defa milli bir vahdet busulüne yol bu- lunabilsin ve Yunanistanın geçir- mekte olduğu buhrana karşı el birliği ile mukavemet tedbirleri alınmıya imkân hası! olabilsin, Mehmet Asım | Aydın - Tire yolu Aydın, (A.A) — Aydın ile Tire arasında yeninden yapıl- makta olan yolun inşaatı ilerile- mektedir. Yolun sür'atle bitmesi için büyük faaliyet sarfedilmek- tedir. Bu yol İzmir ve Manisayı Aydına bağlıyan ve yakınlaştıran en kısa yol olacaktır. Yolun Pa- şa yaylası gibi mühim bir sayfi- yeden geçmesi Aydınlılar ve Ti- reliler için mühimdir. Yaylada şimdiden tesisat vücuda getiril- mesi düşünülüyor. & üzeredir Papa ! try leşimr Lsveçii seyyah Sven Halin Ke, eskiden Türkün dlinyaya medeniyet da - gölünde hayatım yeniden fışkırmıyn başladığını, sularm yeniden eski mecra dönmek Üzere bulunduğunu keşfetmiştir. Fakat bu kolay olmamıştır. bir heyet halinde bu söyahate başlamış, ve senelerce kupkuru kum der - kasırgalar ve eşkiya Şeteleriyle, deve hırsızları ve Çin valileriyle didina bo- “ki ve yeni tarihin harikulâde hadiselerini birer birer tesbite mavaflak ol - e” Türküm ilk ana yurdunda yapılan bu seyahat dünyanın her tarafinda milthiş bir Srandırmış Londranım “Taymia,, d: Markopulosun zamanından beri bu esere muadil bir macera eseri ya - ir. Xx, “Yorküm “Herald Tribun, Ü! Yütün maceraların unutulduğu sırada unutulmıyacak bir şaheser. Ün pe »sori fevkalâde Re ili mi f yakmda bu eseri bade », takdime başlıyor, SALI, 7 Haziran (6 meray) 1 lera ve iflâs kanunu —u.— Adilye ve iktisat encümen- leri müşterek tetkikat yapacaklar Ankara, 6 (Vakıt) — Büyük Millet meclisi bugün Reis ve- kili Refet Beyin riyasetinde toplanmıştır. Celsenin açılması- nı müteakıp adliye encümeni mazbata muharriri Salâbaltin Bey (Kocaeli) söz alarak icra ve iflâs kanununun tadilât ya- pılmak için encümene tevdi edilmiş olan maddeleri üzerin- de tetkikatın henüz ikmal edi- lemediğini söylemiş ve bunlar- dan bir maddenin iktısat en- cümenini de alâkadar etmekte olduğunu kaydederek adliye ve iktısat encümenlerinin bu madde üzerinde müştereken tetkikatta bulunmasının muva* fık olacağını ilâve eylemiştir. Meclis, adliye ve iktısat en- cümenlerinin bu mesele üze- rinde müştereken müzakerede bulunmalarını kabul etmiş ve perşembe günü toplanılmak Üzere içtimâa nihayet vermiş- tir. Bir suikastçı italya kıral ve kıraliçesiyle M. Musoliniyi öldürecekti Yakalandı ROMA, & (A. A.) — Dün öğleden sonra) Venedik meydanı yallininde sabıta IOMYAE -| ları, İsviçre pasaportunu amil olan ŞÜp - heli bir şahsı tevkif etmiştir. Bilâhare bu şahsm Sbardellotto Angelo Mrahude. üm ve ecnebi bir memleketten gelmekte anlaşılmıştır. Sbardellutto, tevkif edildiği essada, Bon deroce kuvvetli infilâk eölei bir maddeyi ih - tiva etmekte olan İki bamba e bir rüvel - veri hamil bulunmakta idi. — Sbardellette, M. Diussolini'ye karşı sulkast icra etmek fi - zere Venedik #arayma gitmekte olduğunu! itiraf edmiştir. Malğm olduğu veçhile Baş - vekli, bu sarayda ikamet etmektedir. ROMA, 6 (A.A) —M, Massolini'ye karşı mulkast löradt niyetinde bulunmuş olan Bbardellotte, geçen Teşrinieyvel ayında İtal - yaya girmiş olan siyasi menfilerdendir. KOMA, 6 (A. A.) — Dün 2 bombayı ha - mil olduğu halde tevkif edilmiş olan Sbar - dellotto, bir gün evvel Anita Garibaldi &bi - dosinin küşat resmi icra olunduğu senân Jamlcule'de görülmüştür. o Fakat merkum) M. Mussolini'den başka Kral ve Krnliçenin de maror kalacağı snikastini leraya fırsat bulamamıştır. ROMA, 6 (A, A.) — Matbuat bü - rTosunun bir tebliğine nazaran Sbar - dellotto, M. Mussolini'ye yapmak ta - savvur ve teşebbüsünde bulunduğu sulkasttm Belçika ve Fransa'dan ge - len İtalyan mühacirleri tarafından tertip edildiğini, kendisine lâzım ge - Jen vesaiti ve parayı bunların verdik - lerini söylemiştir. Sinek Bizde, ilim ve edebiyat mahsulle. rinin İyisini kölüsünden ayırt . ede cek, eserler arasındaki kaymet fark - larını gösterecek bir münekkit o yök- tur, derler. Ne yanlış iddia... Bizde, münekkidin en zekisi, en hakşinası, en pervasın vardır: Si. nek! Babıdli kitapçıları, cilt cilt gurur, forma forma haset, sahife sahife ce- halet neşrede dursunlar. Cesur ve) âdil sinek, mütaleasını, o esrarengiz! bir remmal lisanının harflerine ben- siyen siyah noktalarla eserlerin ka - aklarına yazmakta bir an tereddüt cimez? Bir roman, bir hikâye, bir şiir mec “uası mı, almak İstiyorsunuz? Came- inlara bakınız: Her kitabın kıyme- tl, üstündeki sinek terslerinin adede- le maküsen mültenasiptir? Hiçbir eser yoklur ki, Kendisini! bu müthiş münekkidin hükmünden; VAKIT 1932 kuponu Bu kuponu Kesip saklayınız. İlk mektep" talebesinden “SO taneğni getirene finci sınıf . ” (so > ai : 210 4-5 ” ” ” kitaolamı idare'tarsfından hediye edilir 'eni harp gemilerimiz ZAFER ve TINAZTEPE Dün akşam geldiler ve merasimle filomuza iltihak ettiler ŞE m. .... EA Ema Yeni gemilerimizı Zater ve Tınaztepe, sancak çekme merasi- minden evvel limanda (üstteki Zafer muhribidir) . italyada Cenova limanı bahri tezgâhlarında inşa edilen Zafer dün akşama doğru limanımıza gelmiş ve merasimle donanma- ve Tınaztepe torpido muhripleri (Tütten sayfayı çeviriniz) Emir Faysal Hareket Etti Hicaz kıralının oğlu ve Hicazın hariciye nazırı memleketimize geliyor" Hicaz veNecit devleti hükümdarı gi kral İboissuudun ikinci oğlu Emir 75 Faysalın memleketimizi ziyarel edeceğini evvelce yazmıştık. Son habetlere göre Emir Fay- sal Moskovayı ziyaret ettikten sonra oradan Odesaya hareket etmiştir. Emir bügünlerde şehri mize gelecek ve Ankaraya gide- cektir, Aynı zamanda Hicaz hüküme- tinin hariciye nazırı olan Emir Feysala hariciye müsteşarı Ham- za bey refakat etmektedir. Heyet şimdiye kadar Avrupa- da bir çok memleketleri, bu ara- da Italya, İsviçere, Fransa, In- giltere, Felemenk, Belçika, Al- manya, Lehistan ve Romanya hükümetlerinin merkezlerini zi- yaret etmiştir. Ankaradan sonra Fenerbahçe kulübünün uğradığı bir ateş felâketi PE 'Emir Faysal Tahran. ve Bağdadı ziyaret ede- cek ve İraktan Güyt yolile -Hi- (Lütfen sayfayı çeviriniz) sayfamızda bulacaksınız. kurlarabilsin. Kitapçı, titiz bir zat ve camekân sımsıkı kapalı bile olsa, günün birinde, hakkın gizli ei, o kitapları meraklı tâbiin temiz depo- sundan denk denk alıp sokak ortala. rındaki sergilerde muhterem münek- Fenerbahçe kulubümüz büyük bir felâkete uğramıştır. Kulüp binası ibtiva ettigi bütün hatıralarla beraber yanmış ve resimde gördüğünüz bale gelmiştir. Bu acıklı hadisenin tafsilâlını 4 üncü kidin miltaleasına arzeder. Öyle sanıyorum ki, ilmi ve edel neşriyatımız bu şekilde devam ettik çe, sineklere dinlenmek nasip olmu yacak! Yusui Ziya