7 Haziran 1932 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 4

7 Haziran 1932 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 4

e—— 4 — VAKIT 7 Haziran 1932 Fenerbahçe Kulübü | Evvelki Gece Çok Feci Bir Ateş Felâketine uğradı Kulüp binası, en kıymetli hatıralarla be- |Yâpılan itilâf hakkın- raber yanıp kül olmuştur Teessürle aldığımız habere gö- re, Kadıköyünde “Fenerbahçe,, kulübü binası elektrik kontağınm sebep olduğu bir kaza neticesin- de yanmıştır. Kulübü, sadece maddi zararlara uğratmakla kal- miyan, aynı zamanda şerefli bir mazinin en kıymetli hatıraların- dan mahrum eden müessif yan- gin hakkında öğrendiğiz malü- mat şudur: Pazar akşamı saat 16,30da Fenerbahçe kulübünün İzmirden getirdiği yeni futbol antrenörü M. Jozef Şivenin şerefine kulüp- te bir çay ziyafeti verilmiş, oyun- cular antrenöre taktim edilmiştir. Sonra yeni statta oyun oynanmış ve çok güzel, neşeli geçen bir günden sonra saat 20,30 da ku- © Jöpten ayrılınmıştır. Fenerbahçe kulübünün 25 se- nelik bir bekçisi vardır. Bu adam etrafı son bir kontroldan geçi- rerek saat 23 de uyumuştur. Yangın gece yarısından sonra üst kattan çıkmıştır. Ateşi gö- renler derhal itfaiyeye haber ver- mişler, fakat itfaiye yangın ye- rine gelmeden abşap bina kav gibi dört bir tarafından parla- mıştır. O civarda oturan kulüp azalarından bazıları, yangına koş- muşlar, ateşi söndürmenin kabil olmadığını görünce hiç olmazsa, uzun seneler içinde kazanılan şe- refli hatıraların bir kısmını kur- tarmak istemişlerdir. Maamafih boğucu dumanlar arasında, bu- na imkân bulamamışlar, ve yan- gın sönünceye kadar, büyük bir teessür içinde kıvranmışlardır. Yangını saat ikide haber alan ve otomobille yangın yerine ko- şan umumi kaptan Zeki Bey de bu çaresizlik ve teessür içinde kivrananlar © arasındadır. Ateş ancak saat 4,30 da söndürüle- bilmiştir. Yanğın, daha bir iki hafta evvel muntazam, asri bir stat vucede getirmiş teşkilatını, tesi- sâtını ve netice itibarile spor hâyatımız üzerindeki rulünü ge- nişleten Fenrbahçe kulübü için hakiki bir felâket olmuştur, çün- kü şuanda, yirmi beş otuz senelik (şerefli Obir mazinin maddi eserleri (Oyok (olmuş bulunuyor bu hatıraların en ba- şında, Reisicümhur hazretlerinin senelerce evvel, miralayken, ku- lübü ziyareti sırasında, kulübün mesaisini takdir eden el yazısını havi defter gelmektedi. Yirmi sene evvel İngilizler tarafından memleketimizde ihdas edilen lik maçlarında kazanılan şilt, her biri şerefli bir galibiyet hatırlatan yetmişi mütecaviz ku- pa, Islavya galibiyetinin hatırası olarak saklamlan o günkü fudbol tupu, muhtelif ecnebi takımlarla yapılan maçların hatırasını taşı- yan kulüp beratları, uzun bir emeğin mahsulü kütüphane, ku- lüp azalarından Sait Salahattin beyin Aferikada avladığı vah- şi hayvanlara ait kolleksiyonları, harbı umumide, milli mücadele esnasında şehit düşen Fenerbah- çelilerin fotografları memlekette ilk defa stat yaptığı için Fede- rasyon tarafından bir kaç gün evvel verilen kupa yangının silip süpürdüğü kıymetli hatıralardan bazılarını teşkil etmektedir. Bun- lardan başkâ klüp azasının bina- da bıraktıkları hususi eşyaları, elliyi mütecaviz teniscinin ra- ketleri kayıtlar, siciller, muhba- sebe defterleri de yanmıştır. Dün sabah yangın mahalline giden Fenerbahçeli gençler klüp- lerinin ankazı karşısında çok de- rin ve haklı bir teessür duymuş- lardır. Fakat bu teessür, daha büyük bir azimle işe başlama larına mani olmamıştır. Öğrendiğimize göre, hemen yeni yapılan stadın küçük bina- sının tanzimine başlanılmıştır. Kasıt var mı? Yanan bina Önyon sigorta şir- ketine beş bin liraya sigortalı bülunmaktadır. Zabıtanın şimdiye kadar yap- tığı tahkikat, yangının bir elek- trik kontağı neticesi olduğunu anlatmaktadır. Fenerbahçeliler- den bir kısmı, kulübün müzesin- de alti ay evvel vukubulan bir barsızlığı düşünerek yangında, kıymetli şeref hatıralarını imha- ya matuf bir kastı ihtimal dahi- linde görmektedirler. Bütün spor müesseselerimiz ve sporcularımız, dün uğradığı fe- lâketten dolayı Fenerbahçe ku- lübüne teessür beyan etmiştir. Kulübün maruz kaldığı vaziyet dün akşam telgrafla Reisicümhur Gazi Hr. ne, başvekil Ismet Pş. Hz.ne bildirilmiştir. Makıt — Bu, hakikaten Jeci, ateş, ve ıztırap karşısında büyük bir teessür duyuyor ve Fenerlilerin dertlerine iştirak ediyoruz. Fukat Fenerbahçe, hiç bir eteşin yakamıyacağı öyle eserlere malik- ör ki bu eserler hiç şüphesiz ateşin ya- kabildiği eserlerden çok daha yüksektir Bu, kendileri için kuvvetli bir teselli olabilir cesaret ve daha mükemmel bir yurt temenni ediyoroz Fenerbahçe kulübünün beyannamesi Ystanbul, 6 (A. A.) — Fenerbahço ku- ibü İdare heyetinden tebliğ edilmişür: Sevgili yuvamız, 25 senelik spor haystr- mızda elde ettiğimiz şeref ve galibiyet ha - tralariyle birlikte yanmıştır. Bugün maddi #por vesaitimizden do tamamen mahram kal may balunnyoruz. Yekdiğerimize karşı sarsılmaz İtimat, muhabbet ve tesanlit havası içinde yıllarca süren müşterek emeklerimizin ruhasanla - sınm eakazı karşemda derin bir teessir duymamak kabil değildir. Mahvolan manevi kıymetlerin mantte - essüf tamiri imikimszdır. Şu kadar ki, 25 senedir Kazandığımız muvaffakıyetlerin hatıralarını O kalbimizde daha büyü kbir vecdile yaşatmak, bu hatı - raları Fenerbahçe gencliğine kitap halinde hediye etmek gene mümkündür. Hatta ik vazifelerimizden biridir. Kupalarmız, bay - raklarımız yanmıştır. Fakat yüreğimizdeki hatıralar canlılığını kaybetmiyecektie. Baş! ta Ulu Gazimiz olmak üzere kulübümüzün mesaisini takdir eden kıymetli yazıları taşı- yan hatıra defterlerimiz kül olmuştur. Fa - kat bizim emeklerimizi takdir etmiş olan büyük şeflerimiz, memleketini seven; masm- leketin İdesline candan bağlı, çalışkan, te sanlit ve muhabbet çerçevesi içinde çılman Türk geneliğini gene himaye edeceklerdir. Hayatın mütemadi bir mbcadele olduğu- nu, mücadelesiz, wtırapam, emeksiz, olemsiz huyatta gerek feri ve gerek millet itiba - riyle muvaffak olmak imkân olamıyacağı- nı Türk geneliğine hatırlatan Böyük Gazi. nin nasihatleri bu elemli günümüzde bizim Için en büyük teselli ve kuvvet menhar ola- caktır. Fenerhahçelileri, kulübümüzün maraz kaklığı felâket nispetinde büyük olan vazi- feye davet ediyoruz. Ingiliz sefiri Sir Corç Klerk dün sabahki trenle Ankaradan şebrimize gelmiştir. b Kibrit şirketi Bonoları geri Veriyor da son malümat Hükümetimize avans olarak vermeyi taahhüt ettiği on milyon doların 1,5 milyonu bulan son iki taksitini, kibrit kıralı Kruy- gerin" ölümünden sonra karşılaş- tığı buhranlı vazıyet dolayısile, veremiyen kibrit ve çakmak in- hisarımı işleten şirketle Maliye vekâleti arasında Ankarada mü- zakereler yapıldığı yazılmıştı. Ankaradan gelen haberlere gö- re bu müzakereler intaç edilmiş ve mukavele şirketin direktörü M. Hofman'la Maliye vekâleti ara- sında noter huzurunda imzalan- mıştır. Mukavelename eşaslarma | göre kibrit şirketi evvelce hükü- mete verdiği 8,5 milyon dolara ait bulunan bonolardan 10 tane- sini hükümete iade edecektir. Bu bonoların her biri 407,302 dolar kıymetindedir. Hepsinin kıymeti 4,073,020 doları bulmaktadır. Yeni mukavelename esaslarına göre bu miktarın İ,5milyon doları son vazıyet dolayısile verilemiyen eski taksite, YO0 bin doları da 932 senesi aidatına mahsup edil mş ve İ,073,020 dolar kıymetin- de bono da hazine hesabına faz- la olarak alınmıştır. Kesilmiş iki Kadın eli Bir paket içinde Berlin, 6 (A.A) — Bu sabah Fransa (o sefarethanesinde bazı safahatı itibarile fevkalâde feci bir hadise zulur etmiştir. Sarih olarak cinnet alâimi iz- har eden bir delikanlı sefire tevdi edilmek üzere bir paket getirmiş ve sefirin huzuruna ka- bulünü talep etmiştir. Talebinin zeddedilmesi oOÜzerine o merkum paketle beraber iki satırlık bir kâğat birakarak ayrılmış gitmiştir. Bırakılan paket açıldığı zaman içinden henuz gesilmiş iki kadın eli çıkmıştır. Vak'adan derhal haberdar edilen sefaret memur- ları zabıtaya -maümat vermiş- lerdir. Paket polis tarafından alınmıştır. Zabıta tahkikatı pa- ketin sahibinin 25 yaşında ve Mudvig o Schoeff isminde biri olduğunu ve 3gün evvel Mec- klanbourg dahilinde Eurin'de va- lidesini katletmiş bulunduğunu meydana ( çıkarmıştır. (Katilin bırakmış oldağu veraka, sefirden Parise kadar gitmesine kâfi ge- lecek para verilmesini talep et- mekte idi. Meksikada bir Tabiat hailesi Meksiko, 6 (A.A) — Tonat- lan, Sanblas, Manzanillo ve fe- yezan altında kalan diğer sahil şehirleri civarında suların taştığı ve sönmüş volkanların tekrar indifaa başladıkları bildirilmek- tedir. Binlerce balık sudan dışarı fırlamış ve sahillere düşmüştür. Bu hal, denizin altında muazzam ve mütbiş bir yükselme vücuda gelmiş olmasına atfedilmektedir. Münakalât pek yavaş olarak yeniden teessüs etmektedir. Zel- zele kurbanlarının adedi şimdi 400 ölü ve yaralıdan ibarettir. Binlerce insan meskensiz ve mel- | cesiz kalmıştır, Şark ve Italya ! “Tan,, Gazetesi Italyanlara Yar Teklif Ediyor ! “Tan, gazetesinin Roma mahabiri “Şark ve İtalya, serlevhası altında çok şayanı dikkat bir makale neşret - miştir. Aynen naklediyoruz: Türk heyetinin dönüşü münase - betile İtalyan gazetelerinde çıkan makaleler, Roma ile Ankara'nın takip etmek İstedikleri teşriki mesai siya - seti hakkında yeni birçok malümat vermektedir. Bu ciimleden olarak Gi - ornale d'İtniya, Türkiye ile İtalya - nın, yakın şarktaki Müslüman âlemi - ne karşı takip ettikleri müvazf si - yasetin tekâmülü hususunda israr etmektedir. Bu gazete, bir müddettenberi Müs - lüman âleminin büyük bir kaynaşma! halinde olduğunu söylüyor. “Hasta| adam, hurafesini ortadan kaldıran yeni Türkiye'nin dirilişi, İslâm şark âleminde tesirlerini yapmaktan hâli kalmamıştır. o Dünyanın bu tarafm - da “Manda, altında bulunan bü-| tün memleketler istiklâllerini alıp, milli mefkürelerine nazaran sür'atle tekâmül etmek arzusunu beslemekte - dirler. Trak, istiklâlini ele almak ü - zeredir, ve üzerindeki manda kuvveti ne olursa olsun, burada herkes, Süriye'nin de onu takip edeceğini zannetmektedir. Filistin ile, Mave - ratisşeria da aynı vaziyeti iktisap ede- ceklerdir. Bütün bu milletlerle olduğu gibi, İran ve Efganistan gibi bunlarla hem! hudut olan devletlerle de, Italya, ik - tısadi ve ticari bağlarla bağlıdır ve dostluk münasebetleri tesis ederek 1 - dame ettirmektedir. (Binaenaleyh, İtalya, bu memleketlerde milliyetçi » lik cereyanlarının doğuşunu dikkatle ve samimi bir surette takip etmekte - dir. İtalya, sadece sathideğil, ha- kiki birer İstiklâle sahip olmıya| hakkı olan bu milletlere karşı büyük bir teşriki mesai arzusu taşımak - tadır, Bu vaziyetin ihtas ettiği bütün meseleler hususunda İtalya ile Tür - kiye tamamen anlaşmışlardır ve a- henkli bir surette çalışmaktadırlar. Giornale d'İtalya'nın vaziyeti bu suretle izah edişi, şu itibarla mani - dardır ki, Faşist İtalya'nın şarkta takip etmek İstediği noktal nazarı a - çik bir surette ishat etmektedir. Tür - kiye ile olan münasebetile kuv- vetleşen Roma, bundan sonra Kaf - kasya'dan Habeşiştan'a, Anadolu - dan Efganistan'a, yani, Hindistan hudutlarma kadar olan arazide hazır bulunmak istiyor. Ve bunu yap - makla, İtalya, Türk inkilâk ile dünyanın bu kısmında yeni bir zihni - yet uyandığı noktal nazarından ha - reket etmektedir. e Bu zihniyet gün - den güne şark ile garp arasında müş - terek bir anlaşmayı kolaylaştırmak - tadır. Kemalist Türkiye saflarma gire - rek, Italya, İslâm âleminde doğmuş olan teceddüt ve kuvvet cereyanmı açıktan açığa teyit ve tekit etmekte - dir. İalya, büyük devletler arasında bu suretle hareket eden ilk devlettir. Hülâsa itibarile, İtalya, Asya'nın u - yanışının yarattığı yeni manevi ge - ralte intibak etmekte birinci ol - muştur. Bununla beraber, şark mil - letlerinin geçirmekte oldukları ma- nevi buhranm, onları derin bir su- rette makine terakkiyatına, asri! tekniğe sevkettiğini, eski Asya'nm yerli ve milli bir senayi teşkiline çalıştığını ve busuretle hemen Avrupa kadar büyük bir kıt'anm İtalyan de - Netice itibarile, Ttalya'nım AKİ nizdeki faaliyetinin merkez daimi ve mecburi bir cazibe ali” imiş gibi, şarka doğru tevcih etm dir. Bu hareketi başka bir vet te hızlandırmakta gibi gö yor. Eğet gayet derin ve ileni bir hisle yeni İtalya tel 2 için nazarlarmı şarka tevcih N sa, bu, Akdenizin garbindeği bugü kü vaziyetin kendisine bu geniş bir siyesi ve iktısadi faali, bulunmasına mâni oluşund Esasen İtalya'nm garbi Akdeni iktisadi münasebatı gittikçe azal tadır, Bunun için de İtalyan deniz ti retinin Mısır, Bahriahmer, Fil Süriye, Türkiye, Karadenizdeki faaliyete mukabil, İtalya'yı Tunus Cezaire bağlıyan hatların azlığını termek kâfidir. İhracat İsta ğ leri de beliğdir. Hülâsa olarak, # bepler ne olursa olsunlar, İtalya rafından şarka doğru deniz ve yollarının tekâmül ettirilmiş ol harp sonundan sonra tesadüf hadiselerin en mühimmini teşkil Bu, yavaş yavaş Asya'da, eskisin! başka bir vaziyet ihdas ediyor. Es sen 1918 de yapılan siyasi müzhed ler, bu tarafta, birçok sahalar Fransa'ya bahşedilmiş olan muhte Hf ve asırdide ânanelerin yıkılnı. sebep olmuştur. Şimdiden kabul etmek lâzımdır ki, yakın şaff ta Lâtin şampiyonluğunu İtalys almıştır. Bu dakikada, Frasa' ziyade, mukaddes arazide, Katü”| ânanelerini o müdafaa etmekte! ve artık son dükika olarak Fransa © Italya arasmda şark nüfuz dsi releri meselesi görüşüldüğü terazinin bir gözünde ağır çek yeni birçok vak'alar ve unsurlar demektir. j Italya politika ve genişleme me kezleri ancak iki istikamette gideli” We: Birisi Lille çölünden geçeii merkezi Afrika'sına ve Atlantik d€” nizinin cenup sahillerine inen . mut hat; öteki, Balkanlar, şark, BAP“ riahmer havzası ve Asya'ya i ufki hat. o Ufkt hat, İtalya için N* yal olan Çat gölü ve Kamerim" Gine körfezine kadar giden, yi Fransız'ların Afrika müstemlekel! ni ikiye bölen ve bir İtalyan Afrf! i yaratmak istiyen hattır. Bu #* de bir nüfuz esasına dayanan bir pi litika hayalidir, zira, her hangi © raftan bakılacak olursa olsun, yal ya'da büyük tevellüdat meticelei” azaltacak bir mahiyette değildir. B* na mukabil ufki hat, İtalya'nın o doğru, manevi, fikri, iktısadi ve 9 demografik nüfuzdur, ve bu, millet” hayati ihtiyaçlarına istinat eden siyasettir. Bu siyasetlerden birincisi . Fransa'nın aleyhine olmak şartil? bik edilebilir, halbuki, ikinelel “5 Fransanın en geniş mikyasta ile tahakkuk edebilir. Eski Asya'da, Almanya, pati) demiryolları ve sair imtiyazlar ge iğ tarafta kendisine bir yer temini iri yaseti iflâs ett, ( Bolşeyizm: Rusya'nın faaliyetini ehemmii bir vaziyete sokmuştur. Irak we mandayı terketmek suretile İngil! . bu tarafa lâka; ğını ta yt kaldığını va ki tir. Binaenaleyh Akdeniz gili ; hasına fevkalâde geniş bir faali - yet dairesi açabileceğini de bilmiyor aaikindi nd PLM — yeni bir müvazene ihtiyaet çıkmıştır. iri Fransa'nm yardımı, manevi» ve mali yardımı ile, bu müvazeni İ ya lehine teens edebilir.”