7 Haziran 1932 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 3

7 Haziran 1932 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 3

ETLİ Artık kâğıt Salmıyalım ya vesikalar okka, okka değil, balya satıldı. ie Senedir muharrirler bağırdı - Mütetebhiler şakaklarını avuçla- NA rana alarak düşündüler. Ve ” makamlara lâyihalar, raporlar b ler yağdırdılar. şa tiya balya kece kâğıdı yapmak, İN plan tarih vesikalarımdan de- kulak kabilinden bir kısmı Bul- erktanda yakalandı, balyalar geri mii fakat bu tarih vesikalarını, İş, Mukadderat, bizim tarihe vesi- İnş Mrktan affetmiş olacak ki, hâlâ Miğrtlar gümrükte yığılıp kalmak e Zannederim, bir kaç aydır, güm Tareleri vesikn yeyip, tarih tenef. yaş “ttiler, bu gidişle bize vesika ola-| * Baliba, kanlarına, tüylerine, bar.| | na kadar tarih siumiş olan ba al farelerinden 'bir kaçını ya - Hip mumyalamak ve bu fareleri zi nesillere: h ,; Tarihten işte bunlar kaldı di- » Böstermek en dürüst hareket ola- İhmalimizin şaheserini mumya v gümrük faresi bir harkel gi- temsil edecektir. tin bir dostuma vazge Mim, Osmanlı o impsralorl sermayesinin inkişaf oseyrini Prmak istiyen bir mütetebbidir. Boş Aydır, kütüphane kütüphane do- makta, bu işten anlryan adamlarla tedir. e” günlerde mütetebbi arkada - ayağı reji idaresine düşmüş. age ki, gayet haklı, çünkü Tür- ecnebi sermayesinin inkişafr eğ işte, tülün meselesi kâdar ik halkının, Türk köylüsünün çıp bedenine temas etmemiştir. A Reji idaresinin kurulmasından son Memlekette köylü arasrada çıkan i, eketleri, aksülümelleri tetkik et - * bir münevver için ehemmiyetli seydi. Dostum, bu hadiseler hakkında vent yesikaları görmek için tütün #siae milracaat etmiş! aya aldığı cevap nedir, bilir mi- ? Ba Bu söylediğiniz kâğıtlar bun- ayi sene kadar evvel satıldı? agi Tupaya bol, bol kâğıt satacağı - ” tütün, ve buğday satsakI. Mer seyi yerli yerinde küllanmak İ Vesikalar mahzeni evraka! 5 ve tütün gümrük anbarına! SADRİ ETEM Bir sual takriri göni meb'usu Mahmut Esat Yan bir meseleye dair Meclis tine bir sual takriri verdi- haber. alınmıştır. ekmek Edirnede Halkevi k İrneden gelen malümata gö- bu ayın on yedisinde Halkevi Asimle açılacaktır. aaa Aydında sıhhi su Ydın belediyesi şehre sıhhi Zetirtmiye karar vermiştir. için A'manyadan bir mu- celbedilecektir. Sa u hte Ingiliz raları bulundu Horan ve Osmanlı Bankası Komi - h Ta Up riya lee Ka taa ölem ve Amerika passportonu bir şahsın mukim bulunduğu a / ; ji — Badan Bir dedikodu Sergide boyanmış Güller yok.. Ziraat odası idare heyeti dün toplanmış, çiçekçilik ve bahçe- vanlık sergisi münasebetile ve- rilecek madalyaların hazırlıkla” rile meşgul olmuştur. Sergide bazı güllerin boyanarak teşhir edildiği ve bu boyalı güllere nakdi mükâfat verildiği söylen- mektedir. Ziraat adası erkân” dan bir zat dün bu bususta de- miştir ki: “Sergide boyanmış gül teşhir edilme- Jüri heyetinin verdiği rapor Üze- gülere para mükdisu verilmiştir. i heyeti hiç bir zaman vanlış rapoe vermez. oval gül iddiası doğru değik dir., miş Kai Bir mektepli kızın Şüpheli ölümü Darülhadis mahallesinde Sa - bunhane sokağında oturan Zey « rekteki 47 inci ilk mektep talebe- sinden 10 yaşmdaki Muzaffer ha İ urm evvelki gece vefat etmiştir. | Muzaffer hanımın annesi mek- tepte sınıf arkadası ve aynı yaşta Hatice tarafından döğüldüğünü ve bundan müteessiren kızmın öldüğünü iddia ettiğinden Mu- zafferin cesedi muayene edilmiş» tir, Belediye doktorları ölüm se» bebini ibtikanı dimaği olarak tes bit ve cesedin tıbbı adlice muaye pesine lüzum görüldüğünü bildi:- diklerinden ceset morga götürül- müştür. Tahkikat yapılmaktadır. Para kszanmanın yolu Dün Talimhane meydanında bir çok kimseleri başına toplayıp kâğrt oynatmak suretiyle parala - rını aldığı görülen Yenişehirde Bülbülderede oturan Memo oğlu Mehmet ismindeki şahıs yakalan» mıştır. Bir yângın baş'largıcı Taksimde Bülbüldere cadde - sinde Gölbaşı sokağında 5 numa- rada oturan Ali oğlu şoför Meh - met sarhoş olarak uyurlten elin : deki sigarayı yastığa düşürmüş ve yavaş yavaş yastık yanarak yan - gın çıkmışsa da söndürülmüştür. Sokak küpsğin! yakalarken dayak mı yem'ş? Balatta Sultanhamam türbe yo kuşunda 3 numarada oturan Şeh- remanetinde çöpçü İsmail oğlu İhsan Feridiye caddesinde dola « şan sokak köpeğini yakaladığı esnada aynı sokakta 17 numara “ da oturan Osep oğlu Onnik tara- fından döğüldüğünü ve vazifesi- ne müdahele edildiğini iddia miştir. Tabkikat yanılmaktarlır. — am Kaçakçılıktan Mahkümiyet Rakı kaçakçılığından suçlu ola» rak dokuzuncu Ibtisas mukake- mesine verilen" Yorgi, karısı Ev- ridiki, kızı Anna, baldızı Pipi- manın muhakemeleri dün bitiril- miştir, Mazaunlardan Yorgi altı ay hapse 1800 kuruş para ce- zasna mahküm edilmiş, diğerle- ri beraet etmişlerdir. Elektrik saatleri nasıl kontrol “edilecek Elektrik şirketi memurları ba- dema her ay başı evlerdeki elektrik * saatlerini kontrol ve sarfiyatı tesbit ederlerken yanla- rna mubakkak surette birde polis veya zabıtayi belediye me- muru alacaklardır. Bu suretle hem evlere hırsızların girmesi, ve hemde bazı sahtekârların kendilerine memur süsü vererek ev sahipletini dolandırmalarının önü almacaktır, a İ temmuz sonuna kadar 70 milyon Ticaret ve iktısat Beynelmilel ticaret Son senelerde Çok azalmış Harici ticaret ofisi beynelmi - lel ticaret hakinda çok mühim! bir rapor hazırlamıştır. Bu rapora nazaran beynelmi «| lel ticaret, bir çok memleketlerin gümrük himaye usulü üzerine çok| sekteye uğramıştır. Bilhassa son aylarda bir çok! devletlerin o zümrük resimlerini! arttırması da beynelmilel ticarete! çok tesir etmiştir. Bazı hükümetler de harici ti - caretlerinin tanzimi (hususunda malt bir çok tedbirler alınmıştır. Bu günkü vaziyette Avrupada ve Amerikadaki hükümetlerin ek serisi kontenjan usulünü kabul et miştir. Bunlardan başka bir çok memleketler aynen mübadele e - sasını kabul ettiklerinden arala- rında mukaveleler imzalamışlar - er, Fakat bu tedbirlere rağmen ha rici ticaret günden güne inmek » tedir. Harici ticaretin azaldığı memleketlerin başında Almanya, Avusturya, Belçika gelmektedir. Bilhassa Almanyada harici tica “ rette ithalât yüzde altmış altı ve ihracatta yüzde kırk dokuz azal mıştır. Memleketimizin harici ticare - ti de son senede yüzde 18 inmiş” tir. Buğday fiatları Niçin yükseliyor? | Harici ticaret ofisinin tetkil. i-| tma göre dünya piyasalarında buğday fiatınm yükselmesi esba- bı şu suretle izah olunmaktadır. Birinci sebep aksayı şarka faz la buğday gönderilmesi ve buna mukabil Rusyanm buğday istihsa lâtmın azalmasıdır. 15 mayısa kadar Rusyada buğ» day zeriyatı ancak 43 milyon hektara baliğ olmuştur. Halbuki seçen seneki miktar bu seneden çok fazlaydı. kinci sebep, Avrupada buğ “ dey ithal eden memleketlerin kenteal buğdaya ihtiyaç gösterme leridir. Avrupanm belli başlı buğday memleketi olan Remanyada bile geçen seneye nazartn buğday zer'iyatı yüzde otuz noksandır. A ım ve Amerikan istih- saliyse daha azdır. inşaat kooperatifi İstanbulda bazı sermayedarlar arasında bir inşast kooperatif şirketi tesis edilmektedir. Şirket müessisleri şimdiden bir çok bankalarla temas ederek ko- operatife yardımlarını temin et - mişlerdir, iptidai #latlardâ istikrar İptidai maddelerin fiatlarında istikrar temini için beynelmilel bir iktısat konferansı toplanması hakkında İngiltere tarafından va” ki olan müracaat Amerika tara - fından kabul edilmiştir. KISA HABERLER A Türk * Yunan mahkeme- sinde — Muhtelit Türk - Yunan ba kem mahkemesi relsi M. Bök ifl güne kadar çehrimize gelecektir. Türk-Yunan mahkemesinde avın 16 sında davalera başlanacaktır. A Hamalların tescili — Tü- tün inhisarında ve tütün depolarında, devlet demiryolları, Şark > şimendiferleri gümrüklerde çalışan hamalların belediye ikusat müdürlüğünce tssçil edilmedikleri anlaşılmıştır. Bu müesseselerde çahşan hamalların bir ay zartında kayıtları biti- tilecek ve ellerine birer büyivet varakası verilecektir. A üç aylıklar — Defterdar Mostsfa Bey dün şobeleri teftiş etmiştir. Bu arada cumartesi gününden itibaren verimiye başlanacak olan Üç aylık ma aşların muntazam bir surette verilmesini Ambalaj işleri Yakında bir Alman Mütehassısı geliyor Hamborğ da bir zat yaşmey- | ve sebzelerin tabii vasıflarına ha- | lel gelmeden uzun müddet da- yana bilmelerini temin için bir ambalaj usuli keşfetmiştir. Iktısat vekâleti memlekelimi- zin en ziyade ihtiyacı olduğu bu mesele ile yakından alâkadar olmuş ve mösyu Kühi'in Türki- yede çalışması İçin bazı teklif- İlerde bulunmuştur, bu teklifler mösyö Kühl tarafından kabul edildiğinden mumaileyh baziras nın nihayetinde memleketimize gelecektir. M. Kühl - Istanbul, İzmir ve Ankara ile diğer belli başlı ih- rac maddeleri (o merkezlerinde çalışacaktır. Vakıt küresi işi Ne alemde Haziranın birinden itibaren Galata kulesindeki vakıt küresi işlemiye başlıyacaktı. İşleme işini de ticareti babriye müdüriyetile rasathane müştereken yapacak- lardı, Fakat kuledeki belediyeye ait bazı alât ve edevatın rasat- haneye devri meselesi uzadığı için vakıt küresi işletilememiştir. Bu devir muamelesinin çabuk ! bitirilmesine çalışılmaktadır. “Son Posta,, nın Mahkümiyeti Alpullu şeker şirketi müdürü Hayri bey tamafından Sonposta gazetesi mes'ul müdürü Selim Rağip ve davaya esas teşkil eden yazılâri yazan M. Zekeriya, gezete sahibi Ali Ekrem beyler aleyhine açılan Ove bir o müddettenberi üçüncü ceza mabkemesinde gö- rülen dava bitirilmiştir. Verilen karara göre, davanın açıldığı tarihde © Sonpostanın müdürü mes'ulü bulunan Selim Ragıp Bey bir sene iki ay hapse ikiyüz oluz öç lira ağir para cezasına, M. Zekeriya Bey bir sene kapis iki yüz lira ağır para cezasına mah- küm edilmişlerdir. Ali Ekrem ve Zekeriya Beyler ayrıca dava sahi- bine iki yüz lira manevi zarar vereceklerdir. Boğazlar Komisyonunda Boğazlar komisyonu her sene olduğu gibi bu sene de Karade- bizdeki Sovyet donanması hak- kında Sovyet sefareti vasıtasile Moskova hükümetinden malümat islemişlir, Komisyonun şimdiye kadar yaptığı müracaatlarını, Sovyet hükümeli boğazlar mukavelena- mesini imzalamamış olduğu için, hariciye vekâleti vasitasile cevap vermiş, hariciye vekâleti de bu maldmatı boğazlar komisyonun- daki murabhatsımıza bildirmişti. Sovyet hükümetinin bu senede bu şekilde hareket edeceği zan- olunmaktadır. Şehir kütüphanesi Şehir kütüphanesi yapılmak Özere bir müddettenberi lamir edilen Beyazıttaki medrese ya” kın bir zamanda kütüphane ola- rak açılacaktır. İnkılâp müzesinde bulunan ve möze ile alâkası kulunmıyan ki- tap ve eserler kütüpbaneye taşı- nacak, müzede yalmz inkılâba ait eserler kalacaktır...” İ Er -3.— VAKIT 7 Haziran 1937 — Günün Haberleri ER Yİ Heriye yeniden Iş başında Müsyö Edvart Heriyo Fransada son amumi intihabatlta kazandi-” ğı muvaffakiyetin neticesi olarak ! Başvekâlete geldi. onun radikal: sosyalist firkasının o meclisdeki' azası 160a baliğ olmüştur. Fa-! kat Heryonun, Fransa hükümeti! İ başına gelişi, Avtupanın pek müs! him hadiselere osabne olacağı zamana tesadüf diyor. Yakında Lözan konferansı toplanacak ve Avrupanın en büyük dertleri ile meşgul olacak ve o zâamen Heri- yonun işe yarayıp yarayamıyaca» ğı meydana çıkacak. Önümüzdeki dört sene içinde Fravsanın en kuvvetli şabsiyeti sayılacak Heriyonun İstinat etti- ği fırka, Fransadaki küçük bor-' jJuvayı, arazisi ve icari üzerinde endişe duyan ve sanayi inhisar- larını istemiyenleri temsil eder, Milliyetperverlik onun proğramı-! na en esaslı noktalarile girer.; Fransanın masun yeti meselesin-! de Heriyonun noktai nazarı şu- dur: “Evlâtlarımızın göğüslerine; dayanmaktansa beton armeden, dağlara istinat etmeyi tercih ederim.,, Bu hususta Heriyo Fransız ekseriyetile beraberdir: Herriyonun tamirat meselesi üzerindeki, noktai nazarı muha- fazakâranedir.. Onun için geçen sene, Amerika cümhur reisi Hoover tarafından teklif olunan moratoryoma muhalefet etmiş ve “Amerikadan talimat almamız, gayri maptiki bir iştir. Çünkü Amerika düçar olduğumuz müş- külât ile alâkadar olmıyarak bunlardan istifade etmek ibti- mali basıl olduğu zaman onlarla alâkadar oluyor,, demiştir. Bununla beraber . Herriyonun yedi sene evvel ilk başvekillik- ten düştüğü zaman İngilterenin meşhur müverrihi Welles onun hakkında şunları yazaıştı; “Heriyo, büyük ve mes'ut ses, mereler verecek beynelmilel si-. yaset devri açmışlır.,, Birkaç ay sonra bu devir se-. merelerini vermiş, Lokarno mi- sakı aktolunmuştu. Heriyonun ikinci defa deruhte ettiği hükü-' met riyaseti devrinde ne yapmıs; ya muvaffak olacağı, yakın gün- lerde anlaşılacaktır. Iktisadi plân hazır- lanmıya başlandı : Ankaradan gelen haberlere göre üç senelik iktisadi plâvın. hazırlanması için tetkikata baş- lanmıştır. Bu husuta hariçten en çok ithal ettiğimiz maddeler na“ zarı dikkate alınacaktır. Bu ay sonunda da Rusyadan alinacak makinelerin nevileri kararlaştırı-, lecaklır. Plânın gelecek ây için- de neşir ve ilân edilmesi muh» temeldir. imtihan şekilleri . Istanbuldaki husus! mekteplerle | ecnebi mekteplerinin imtihan şe! killeri . vekâlete tastik ettirmiş; oldukları mektep nizamnameleri- ne göre yapılmaktadır... Fakat. birçox mekteplerde imlihan €s-; nasında karışıklıklar o'duğundan! maarif müdüriyeti bu kabil mek»! teplere bir emir göndermiştir.! Bu emre mazaran her mektep! İ imtihan şekillerini mrarif müdüs| riyetinde tastik etlirecekler va; imtihanda hazır bulunacak müs; serh Şeysizle müfatlee. yepöcehlrdiz Gis Siri öğ iğ hükmi dizal $ ikm PA MAŞA Sali İLİ, ak ge AŞ YE YAŞ alk ball MV O AŞ MAŞ OY A me AŞ ŞA