14 Haziran 1932 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 1

14 Haziran 1932 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 1

Edebiyatın Rolü! Maksim Gorkinin bir makalesi Bugün aluncı savıfadadır 15 inci Yıl * Sayı t 5182 SALI, 14 Haziran (Gımcray) 1932 Piyasadakilerin Görüşü Istanbul bankalarında faizsiz olarak duran elli beş, alt- mış milyon lirayı yeniden İş çare bulmak lâzımdır. Buçareyi d sahasına çıkarmak için bir t bankası bulabilir. Dün İstanbul piyasasmda mühim mevki sahibi bir zat İle görüşüyor- dum. Bu zatın bana söylediği bazı söz- ler piyasa buhranı denilen skuntayı tamamen yeni bir çerçeve dahilinde Büsteriyor. Onun için bu zat ile ara- mızda geçen mükâleme mevzuunu bu- Yada hulâsa etmeği faydalı buluyo- Tum. Muhatabım her vakit olduğu gibi bana dün gene piyasadaki emniyetsiz. likten bahsetti: — Beni en ziyade üzen şey çok na. Muslu tanıdığım bazı kimselerin borç- Yarımı vaktinde ödememeğe, verdikle- Tİ sözü yerine getirmemeğe başlıma- larıdır. Bu gibi kimslerin namusları- ma ve hüsnüniyetlerine bugün şn da-| kikada gene emin olduğum için kendi- leri ile munmele yaparken bile bile aldanmak mecburiyetinde kalıyorum . Çünkü bir hafta sonra için bana veri- len sözün yerine getirilemiyeceğini bildiğim halde inanmış görünüyorum ve bundan dolâyı zarara düçar oluyo- rum. Demek ki sıkıntı artık memleket- te ahlâki bir buhran şeklini alıyor. Acaba bunun sonu nereye varır diye düşünüyorum, düşünüyorum. Ve çok Muztarip oluyorum... — Peki, siz böyle namuslu tanıdığı- nız, bugün bile hüsnüniyetlerinden e- min olduğunuz kimselerin sizi bile bi- le aldatmaları neden ileri geldiği ka- maatindesiniz? — Ben bunan sebehini piyasada kre- di yokluğunda buluyorum. Üç sene ev- veline gelinciye kadar İstanbulda na- muslu tanınmış iş adamlar: için az bir faiz fe kredi bulmak kolaydı. Meselâ ben İstanbulda pek iyi bir banger fa- nryorum. Kendisi ile ötedenberi mua- mele yapardım. Paraya ne vakit ihti- yacım olursa gider, bundan yüzde bir miktar faiz ile para alırdım. Bu adam üç sene evvel faiz miktarını senede yüzde üçe indirdiğim halde gene bana para verirdi, Üçsenedenberi kesti, Şim di kimseye bir para kredi vermiyor. Paralarını bankaya koymuştur. Ban- ha bu paralara hiç faiz vermediği hal de sirf muhafaza için gene banka ka- sâsında bırakıyor. Bahsettiğim bu 9- dam büyük zenginlerden biridir. Bu adam gibi İstanbulda belki bir kaç yüz kişi vardır. Hepsi de ayni suretle paralarını faizsiz olarak bankalarda tutmaktadır. Anlaşılıyor ki ortada sermaye sahiplerine İtimatsızlık, em- niyetsizlik veren bir hal vardır. Bu hal bertaraf olduğu gün benim fik- rimee bugünkü sıkıntı bütün bütün geçmese bile büylik nispette hafifl- yecektir. Kati olarak biliyorum Ki üç scne| evvel piyasada yüzde üç, yüzde beş fa- iz ile kredi olarak döndüğü halde bi- lâhare banka kasalarına giren ve bir! daha oradan çıkmıyan paraların ye- künü en aşağı altmış beş, yetmiş nll- yon liradır. Ne sahiplerine, ne memle- kete hiç bir faydası olmıyan bu para- ları eskiden olduğu gibi faydalı şekil- de piyasaya çıkarmak için bir çare bulmak lâzımdır. — Siz bunun için bir çare bulunabi- leceğini zannediyor musunuz? — Bence bu çare vardır. Bunuda ancak devlet yapabilir. Çünkü bu ser- maye sahiplerine ancak devlet emni- zet verebilir, Bakınız. benim düştindü- Züm tedbir nedir? İngilterede büyük lortlarm paralârı vardır. Yahut piyasaya kredi dökebi- Mehmet Asım 1 Alttarafı Zinci sayfamızda J B. M. meclisinin Dünkü içtimaı Meclisin dahili Nizamnamesi Tadil edilecek Ankara, 13 (VAKIT) — Büyük Millet meclisi bu gün reis vekili Re - fet beyin riyasetinde toplanmıştır. Tapu sicili muhafaza teşkilâtı | Tapu sicilli muhafaza teşkilâtına ait kanunun birine müzakeresi yapi- larak kabul edilmiştir, Paraya çevrilmesi icap eden arazi hakkındaki teklif 5i, bağ ve bahçe ve bunlara müt-for- ri emlâkin icra kanununun maddei mahsusası mucibince yapılacak ikin- ci müzayedelerinde (o belediyelerden, ziraat ve ticaret odalarından mün - tehap birer zattan mürekkep komis- yon tarafından tayin edilecek ktyme tin yüzde yetmişine baliğ olmadığı takdirde satışın geri bırakılmasına dair teklifi kanunt hakkımdaki adi - ye ve iktisat encümenlerinden mü - rekkep muhtelit komisyon mazbatasr okunmuş ve kabul edilmiştir. Encü - men mazbatasında esas itibariyle mevzuubahis meselenin üzerinde te vakkuf edilen mahiyetini kabul eyle mekte, ancak bu gibi borçlu emlâk ve arazi sahibine yapılacak müsaade den diğer borçluların mahrum bıra- kılmasının doğru olamıyacağı gibi bu müsaadelerin umumi bir moratoryom (Alt tarafı 2 inci sayfada ) ayyy yy ayy Faşist fırkasında Disiplin ! Baş müuhar- ririmiz Meh- met Asım be- yin, Italya se- “Muhtelit mübadele komisyonunda hakem kararları dün teblig edildi Mubtelit mübadele komisyonu bitaraf murahhasları, Türk ve Yunan murahhas heyetlerinin aralarında balledemiyerek hake- me verdikleri muhtelif ihtilaflı meseleler hakkındaki kararlarını tebliğ etmişlerdir. Umumi mahiyeti haiz olduğu İçin bundan sonraki meselelerde İtihâz edilecek olan bu kararlar bakkındaki tafsilât üçüncü say» famızdadır. Çeteler Gobi Çölün“e.. Tefrikamız her kün ilk ans Yurdunda yapr' bu, bariku: lâde maceralarla lu yüksek eser dünyanın her ta- tafında büyük ve heyecanlı bir a- lika ile karşı | mıştır. Eserin her sayfasında Ayrı bir heyecan bulacaksınız. Ya > bugünden baren çekilen Düşkülatı ve at- Gobi Çö ölüler, lünde, seyahat esnasında Komisyon elsi Holştad Yurdu! gün dördüncü sayfamızdadır. büyük tebikeleri anlatân fasıllarına girmektedir. Resmimi: tüyleri ve derileri parça parça develerden birisini gösteriyor. EEE yahati intiba- larına ait do- kuzuncü yazı- sını (Oo bugün dördüncü say- famızda bula- caksınız. Res- mimiz, Faşist fırkasının alâ- metifarikası o- lan “ Façyo, yu gösteriyor. Ü yy yy yg Fenerbahçe kulübü Fenerbahçe kulübünün yandığını duyunca, kendi kendime, şöyle dü - şünmüştüm: Kim kimi eisin?.. Penerbahçe, halk, muhabbetini en çok toplamış kulübümüzdür. Onun on bir oyuncusu, ne zaman sahaya çık - sa, vekilden şoföre ve 'boyacıdan mebusa kadar hesapsız bir taraftar kütlesinin muhabbetini kendine yar - dımcı bulur. Bu itibarla, o yan- gından, kimbilir kaç bin dost kal - be birer kıvlerm düşmüştür! Fakat, geçen günler, bu coşkun sev ginin ne kadar Platonigue bir aşk olduğunu gösterdi. İşte, yangın a - teşinin kül ettiği bir binayı, dostluk hararetile yeniden kurmak için a-| çlan yardım listesi meydanda: Ye - kün, iki haftadır üç yüz ilrada emek «| leyip duruyor! ği Acaba, yıllardır Taksim harabesi « ni: — Fener! Nidasile çınlatan sarı lâcivert â - şıkları nerede?.. Acaba, senelerdir Stadyum mey - danını; — Gol isteriz, Fener?.. Feryadile inletenler, bir kere de Fenerin kendilerinden yardım istedi - ğini halâ duymadılar mı? Her maçta, çenelerini alabildiğine açan iyi gün dostları, bu felâket de - minde keselerini biraz olsun açama “ Paraya çevrilmesi icap eden ara - İ i Ekmek Buhra Kitap Kuponlarımız Hakkında izahat Bugün üçüncü sayıfadadır © Sayısı 5 Kuruş nının İç Yüzü Müddelumumilik tarafından iaşe kararna- i mesinin 9 uncu maddesi tatbik Fırınların Batindi Buğday fiatlarmın bir hafta için de birdenbire dokuz buçuk kuruşa çıkmasından istifade oetmek istiyen bir kısım fırıncılar buğday 7 kuruşa indiği halde, halâ ekmek çıkarma - makta inat etmektedirler. Dün de bu yüzden İstanbulun her Nark değişti! Ekmek bugünden itibaren 9,5 kuruşa sâtılacak Dün akşam © belediyeden tebliğ edildiğine göre bugün- den itibaren ekmek dokuz buçuk kuruşa (satılacaktır. Buğday tekrar düştüğü, v; yet tabii haline döndüğü için ekmek narkının da gelecek hafta tekrar eski haline irca edilmesi tabiidir. tarafında ekmek buhranı devam et- miştir, Halkın en mühim ihtiyacı olan ek mek meselesinin bu feci (o vaziyeti karşısmda bir muharririmiz bu işle alâkadar makamlar nezdinde beledi- ye reisliği, belediye iktısat müdürlü- gü ve ticaret mildüriyeti ile ve tica- ret odası ve ticaret ve zahire börsa- sında dün de tetkikat ve tahkikat yapmış ve şu malümatı toplamıştır: Zahire bor: da Zahire borsasmda bü işle alâka - edilecektir in e dünkü manzara — Geçen sene ağustosta başlıyan buğday fiatları geçen taya kadar mütemadiyen düştü. Bu yüzden tacirler çok büyük zararlâra uğradı. Geçen hafta havalarm kurak git- mesi, bu ziyan eden tacirlerin vüzü- nü güldürdü. On ayirk ziyanı birden çıkarmak ümidile birdenbire flatr yükseltmek İstediler. Bu işin ilk de fa Istanbulda olması lâzım geliyor- du, Çünkü İstanbul Türkiye buğduy fiatını tayin eden bir merkezdir. Bu nun için Anadoludaki tacir buradaki komisyoncularma malın pahalıya sa tılmasını emrettiler. Neticede bir ay evvel 5 kuruş yirmi paraya satıs > buğday birdenbire dokuz kuruşa çekti, Yani bu vaziyet eski zararların telâfisinden başka bir şey değildir. Halbuki - havalar birdenbire iyileş- ti. Yani yağmurlar yağdı. Fiatlar da, gayri tabii vaziyette olduğu için, 9 buçuk kuruştan bir gün içinde 7 kuruş virmi paraya indi, Maamafih, bu fintm tesbit edil « miş olduğu bir seviye telâkki edile- mez. Bilâkis yeni hava haberleri bu fiatın düşmesine sebebiyet verir. Esasen haziran ayı yeni mahsulün | idraki arifesi olduğu İçin her sene İ fiatlar arasında “bu şekilde yüksel meler ve inmeler olur. Ticaret müdüriyetinde ve odasın Ticaret müdüriyeti ekmek buhra- arım sebeplerini araştırmak için dün İstanbul zahire borsssından bir baf- talık piyasa cetvellerini istetmiştir. dar olan bir memurun söyledikleri şunlardır: Ticaret odası da ekmek buhrant İ Alttarafı Gnc sayfada) EKMEK Yusuf Ziya BUHRANI M5 hallenin en bahtiyar adamı!