15 Haziran 1932 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

15 Haziran 1932 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

yg a, İş Aş —? — VAKTT 15 Haziran 1932 eski mezunlarile hınca hinç dol- muştu. OMerasime ayakta ve börmetle dinlenilen İstiklâl mar. şile başlanılmış, talebe korosu- nun söylediği şarkıdan sonra mezunlardan Araksi banım Tür- kiyede bugünkü iş hayatında ka- dının aldığı mevkii anlatan İngi- lizce etüdünü okumuştur. Bun- dan sonra mezunlardan Apjel hanım mektepten çıkarken duy- duğu hisleri ve mektepten çık- tıktan sonra arkadaşlarımın müs- takbel hayatta alacakları vazife- ler ve görecekleri hizmetler hak- kındaki düşüncelerini söyliyen Türkçe hasbuhalini okumuştur. Mezunlardan Yeter ve Müstep- şire hanımlarda İngilizce olarak hazırladıkları mutuklarını oku muşlardır. Mezunların hitabeleri muvaffakiyet ve takdir kazan- mıştır. Bunlardan sonra mekte- bin diploma levzli merasiminde | bir konferans vermek üzere da- vet edilmiş olan İstanbu! şehir meclisi azasından Nakiye hanı- mın sözleri büyük bir alâka ile dinlenilmiştir. Nekiye Hanım Türk kadınının bugünkü inkişaf ve tekâmül mer- halesine nasıl iriştiğini, çekilen zahmetleri, Türk kadınının mem- leket işlerindeki yüksek alâka ve hizmetlerini anlatmış, bilhassa istiklâl mücadelesinde Anadolu kadınının yalın ayak, sırtında çocuğunu ve kucağında cephane paketlerini taşıyarak yaptığı fe- dakâarane hizmeti hürmetle an- muştır. Nakiye Hanım, memleket işlerinde genç Hanımlara düşen vazifeyi mezunlara hatırlatmak suretile sözlerine nihayet vermiş ve uzun uzun alkışlanmıştır. Bundan sonra mektebin mü- diresi Mis Lokriç mezunların birer birer isimlerini okuyup kendilerini davet etmiş, şahadet» nameler mezunlara Amerika se- firi Ceneral Şeril'in refikası ta- rafından verilmiş, sefire ve mü- dire mezunlardan gelip şahadet- namesini alân her hanımı ayrı ayrı ellerini sıkmak suretile teb- rik etmişler, mezunlar diploma- larını almak üzere gelip gider- ken bir bir alkışlanmışlardır. Amerika sefiri ceneral Şeril dün bu merssimde bulunmak üzre Ankaradan şehrimize gel- mişti, Sefir, diplomalar dağıtıl- dıktan sonra güzel bir hitabe irat etmiştir. Ceneral Şeril me- zunları tebrik ve onlara mem'e- kete faydalı olmalermi tavsiye etmiş, Türkiyeye yeni gelmekle beraber Istanbul ve Ankarada kendisini o bayranlığa sevkeden pek mühim yenilikler, terakki ve inkişaf gördüğünü söylemiş, as- rm en mühim şahsiyetlerinden biri olan Gazi Mustafa Kemal Hz. nin gerek Türkiyenin kurtu: luşunda, gerek ilerlemesinde oy nadığı ehemmiyetli rolü gikret- miştir. Amerika sefiri, Reisicüm- hurumuzun yüksek şahsiyetlerine ve dünyayı hayrete veren büyük | ve İeyizli işlerine karşı duyulan umumi takdir ve incizabı bilhas- sa kaydetmiştir. Sefir, Türk ka- dımının © terakkisi (o babsindede Gazi #İz. nin himmetlerini işaret ettikten sonra sözü Nakiye H.in hitabesine nakletmiş ve Anks- radaki Gazi abidesinin köşele- rindeki timsallerden cephane ta» şıyan köylü kadını heykelinin büyük manasını bilhassa ehem- miyetle kaydetmiştir. sefirinin hitabesi şid- detle all mıştır. Müteakiben Robert Kolaj müdür muavini Mister Henlingten (tarafından mezunlara karşı bir hitabe irat olunmuştur. Merasime (o salonun muhtelif yerlerinde oturup şuradan bura- dan ayağa kalkan genç, ibtiyar eski mezunların da iştirâk ettik- leri mezunlar şarkısının terennü- mile nihayet verilmiştir. Davetli- ler merasimden evvel çay, mera- simden sonra da bahçede hazır- lanan büfeden limonata verilmek suretile izaz edilmiştir. Mektep bu sene yirmi mezun vermiştir. Hanım kızlarımızı tebrik ve mus yaffakiyetlerinin o devamm ve memlekete daima faydalı olma- | Dahili ve Herici Telgrai Haberleri Hitlerciler, açıkca söylüyorlar : Biz, artık örs değil, çekiç olacağız. Mücadele saati çalmıştır ! | Hitler'in hususi ordusunun yeniden faaliyete geçmesine bugün müsaade ediliyor. Kabinenin değişmesinden ve meclisin leshinden sonra, bu Berlin, 14 (A.A) — 13 nisan | tarihinde bir kararname ile ilga edilmiş olan Hitler'in hususi or- dusunun tekrar faaliyete geçme- sine yarın başka bir kararname ile müsaade edilecektir. < Yeni kararnamenin istinat edeceği nokta, riyaseti cumhurun askeri teşkilâtı Almanya dabiliye neza- retinin kontrolu altına vaz'eden 5 mayıs tarihli bir emirnamesi olacaktır. 1 — Hitlerin hücum kıtaatı ve teş- kilâtı ile mümasil teşkilâta ait mem- nuiyetler kaldırılmıştır. 2 — Siyasi üniformalar taşımak memnuiyeti kaldırılmıştır. 3 — Hitler hücum kıfaatı, Çelik miğferliler, imparatorluk bayrağı teş kilâtt dahiliye nezaretinim kontrolu âltina konulmuştur. Hükümet, milli teşekküllere istinat edecektir, sol cenah ile sol cenah müntehası hariçtir, Arasıra nim resmi bir vazı- yet almakta olan Germen itti- hadı taraftarı “Deutsche > Zai- tung,, böcum kıtaatı harekete geçer geçmez Almanya'nın yeni- den imar ve ihyasının milli bir inzibat zihniyeti ile hemen baş- ıyacağını yazmaktadır. Hitlerci- ler, daha resmi mezuniyet veril- meden ordularını teşkil etmişler ve Üvilörma ile gezmiye başla- mışlardır. Cuma günü Franconie kıtaatı kumandanı şöyle bir yev- Mİ emir neşretmiştir: “Biz artık örs değil, çekiç olaca - “17, Mücadele saati çalmıştır. Faysal Hz. Bugün Ankaradan hareket edecekler Ankara, 14 (Vakıt) — Emir Faysal Hz. bugün öğleden sonra Millt müdafaa ve Büyük erkânı harbiyeyi ziyaret etmişlerdir. Ri- yaselicimbur o kâtibi Oumumisi Hikmet B. tarafından Orman çiftliğinde Prens Hr. şerefine bir çay zivafeti verilmiştir. Bu akşam Halkevinde Prens Hz. tarafından bir ziyafet verilecek- tir. Ziyafete Reisicümubur Hz, de teşrif buyuracaklardır. Faysal Hz. yarın akşam hare- ket edecektir. Bir Amerikalı Muhavrir şehrimizde Merkezi Amerikada Gubada üçüncü Mamafih; Hitler'e bir güna vaitte bülunmamış olan Bavyera İ hükümetinin bir emirname neş- | rederek Hitler Kıtaatının Bavye- ra topraklarındaki (| faaliyetini tehdit etmesi muhtemeldir. | Yeni Alman meclisi Berlin, 14(A.A) — Reichstag meclisinin yeni intihabı, ibtimal verildiğine göre, çok yüksek ola- cak ve belki d: ârânm yözde | 85ine vasıl olacaktır. Gelecek Reichstig meclisinin tahminen 610 azayı ibtiva ede- ceği ve bu adedin 1918 inkılâ- bındanbari en yüksek meb'us | adedini teşkil edeceği söylen- mektedir. Komünistlerin muhakemesi Leipzig, 14 (A.A) — Leipzig davası bugün Leipzig imparator- luk mahkemesinde başlıyacak ve mağkeme huzuruna devletin em- niyeti ihlâle tasaddi ile maznun 24 Alman komünisti çıkacaktır. Bunların ittihamları tarihi 1931 senesi bidayetidir ve sebebi de darbei hükümet yapmak için infilâk edici maddeler çalmaları ve eslâha ve mühimmat depoları vücade getirmeleridir. Maznunların ekserisi 931 ta- rihinde polis tarafından evlerinde yapılan taharriyatta kendilerini ittihama medar olarak bir ta- kım vesaik keşfedilmesi ve giz- li mühimmat depoları bulunma- Cenevre velozan Konferansları Etrafında Cenevre, 14 (A.A) — M. Her- riot bu sabah birbiri ardı sıra M. Gibson, M. Zaleski, M. Mac Donald Na Sör Jobn Simon ile örüşmüştür. > Öğleden sonra M. Herriot bile hassa M. Hymans ve M. Valko' hup ziyaretlerini kabul edecktir. Almanların muhtırası Cenevre, 14 (A.A) — Bir Al man menbaı, tahdidi tesl'hat konferasındaki Alman heyetinin başlıca heyetlere bugün bir muh- tıra tevdi edeceğini ve bu muh tırada konferansta mevzuubabs olan meseleler hakkındaki Alman İspanyloca olarak çıkan Örbe gazelesi mubarrirlerinden M. An- dres Uccellini Aero © ekispres tayyaresile Atinadan şehrimize gelmiştir. Aslen Italyan olan ve uzun ozamandan beri Gubada yerleşmiş bulunan OM. Ucellini Romada çıkan Italyanca gâzete- lerine Romada çıkan Fransizca bir gazeteye Ispan' Italyan ca ve Fransızca makaleler, seya- bat intibaları yazmaktadır. İtalyan gazeteci dün kendisile görüşen bir muharririmize şun- ları söylemiştir: mi Istanbula yirmi sene evvel on yaşında bir kere daha gelmiş ve ay kadar kalmışlım. O zamandan ha tırımda iki türkçe kelime kaldı: “Me! telik ve yok... O zaman hatırlıyorum, burada bu metelikle bir çok şeyler almabiliyordu. O zaman sokaklarda pek çok kö- ye bulunduğunu da hatırlıyorum. unun sokakta dolaşmaktan bed Istanbu ü, hayal, meyal hatırladığım eski İstanbuldan çok farklı buldum. noktai nazarını tasrih edeceğini bildirmektedir. Muhtıra, bilhassa Alman he- yetinin Cenevredeki müzakerat esnasında silâhları nevi ve cinsi itibarile tahdit edilmesine mü- teallik olarak tesrih etmiş oldu- ğu tezler hakkında bir takım izahat ve tasrihatı ibtiva ede- tektir. Alman muhtırası, Almanya ta- rafından mütemadiyen ileri sü- rülmüş olan Versay munhedesi ile Almanya'ya kabul ettirilmiş tahdidutın bilmukavele ameli bir kaide halini almasını talepten ibaret bulunan noktai nazarı muhtasaran tekrar etmektedir. Muhtıra, Alman beyeti baş murabhası M. Nadolny tarafın- dan saat 14 te M, Paul Boncour'a tevdi olunmuştur. Alman heyetinin bu mubtırayı müsbet bir teklif şekline ifrag ve hemen konferans divanına Türk inkilâbınm harikulâdeliği derhal anlaşılıyor. Sathi bir tetkik bile burada inkılâp hareketlerinin F tarafda pej e kuvvetli, hâkim bir“el tevdi etmesi muhtemeldir. Konferanslar ve Alman gazeteleri rankfort,. 14 (A.A) — Lozan retletine şamildir. zalerletidir sı üzerine tevkif edilmiştir. Maksme müzakeratı ihtimal 3 veya 4 hafta devam edecek- tir, Mütareke yok | Berlin, 15 (A.A) — Germania gazetesi, ber türlü intikal ted- birlerinin ve muvakkat hal su- retlerinin aleyhinde bulunmakta ve Fransa askeri bütçesini yüz- de 5 ilâ yüzde 10 nisbetinde ol- duğunu ilân etse bile teslihat sahasında 10 sene müddetle mü- tareke yapılmasını kabul etme- mektedir. Papen'in vekili Berlin, 14 (A.A) — Dahiliye nazırı Boran Von Gayl, Başvekil M. Von Papene Lozan'da bulun- duğu esnada vekâlet edecektir. Müzayaka emirnamesi Berlin, 14 (A.A) — Alman heyetinin azimetinden evvel hü- kümetin Hindenbug'un imzasına arzedeceği müzayek emirnamesi Alman bü'çesindeki takriben 1 milyon miktarındaki açığı kapat- mıya matuftur. Şiddetle protesto ! Berlin, 14 (A.A) — Nasyona- list Alman matbuatı, daha şim- diden son derece şiddetle Lozan ve Cenevre konferanslarile mü- nasebettar bir takım itilâflar ak- tedilmesini şiddetle protesto et- mektedir, Sınıfta kalınca Devriâlem seyahatine çıkmışlar Izmir, 14 (Vakıt) — Manisada | | Ekmek işinin i Mes'ulleri 'Baş makalemizden mabsit) ; lar yağdı. Kuraklık ihtimali bu su “ rele bertaraf oldu. Bu hali gören muhtekirler tabii olarak ihtikâr te * şebbüslerini derhal tevkif ettirdiler. Yeni sene mahsulünün iyi olması, A rudoluda mevcut buğdayların piya * saya dökülerek fiatların düşmesi ih» tima'i önünde zarar etmemeleri İçin bu defa aldıkları buğdayları mal ok duğu fiata tekrar satmıya başlad lar. Bunun için buğday fiatları do - ktz bucuğa kadar çıktıktan sonra ge ne birdenbire yediye indi. Şu vaziyste nazaran İstanbuldâ «emek fiatlarını yükseltmek için ek- sik ekmek çıkardılar diye sadece ek mekçiler hakkında adli tak'bat sap- mak kâfi değildir. İşin esası değir - mencilerin ve bazı bilyük tacirlerin ihtkâr maksadile buğday #toku yap mıya kalkmaları olduğu 'çin mesele- deki büyür mes'ulleri ve büyük suç İuları da aramak lâzımdır. Istanbülda ekmek narhı haftada bir defa 'lân edildiği için şüphesiz her fırıncının yevmi sarfiyatma gö- re bir haftalık un ihtiyacnı daha evvelden tedarik etmiş olnast hati ra gelir. Bn süretle olsun bir hafta- İk ununu emiş olan fırıncılar. İçin- de ekmek fıatımı yüksel'mek istiyen ler kanuna karşı hareket etmiş, hak- larmda kanunun tayin etmiş olduğu *ezaya hak kazanmış olurlar. Şu ka- dar var ki, bunların arasmda serris- yeleri kâfi olmadığı için değirmen - serden günü gününe, yahut bir iki günde bir defa un alanlar da bulu - nabilir. Bu gibilerin evvelkilerle ay- nı şekilde cezalandırılmalârı ada « İet noktasından doğru olmasa gerek- tir. Yok eğer fırıncıların hepsi beledi yeye bir haftalık un ihtiyaçlarımı narh ilân edildiği zaman almakla ols duklarına dair bir kâğıt imza etmiş- lerse meselenin rengi (o başkalaşır. Hükümetin buğday lâyihası yap- tığı, yahut her hangi bir şekilde bir buğdav stoku vücude getirileceği şek Yinde ortaya çıkan şayfalar üzerine spekülâsyon yapanlara gelince, bun- lir hakkında fikrimizce ekmekçiler - den ziyade ciddiyet ve ehemmiyetle takibat yapmıya ihtiyaç vardır. Çün- kü hadisenin asıl menbaı buradadır. Ve bu mesele bu moktai nazardan tetkik ve tamik edilerek icap edenle. re ibret dersi verilmedikçe müessif hadisenin her vakit tekerrür edece - 10 ar yaşlarında 4 mektepli sı- nıfta kaldıklarını tahmin ederek devriâlem seyahatine çıkmışlar ve ailelerinin müracaatı Üzerine İzmire gelirken yolda yakalan- mışlardır. Küçük devriâlem sey- yal yanlarında mey Sn miktarda ip bulunmuştur. ları ne yapacakları sunline karşı bunlarla geceleri ağaçlar üzerine salıncak yaparak sığınmak fik- rinde olduklarını söylemişlerdir. Baremin beşinci mâd- desi değiştiriliyor Ankara 14 (Vakıt)— Baremin beşinci maddesinin son fıkrası şu şekilde tadil edilmiştir. Bu madde hükmü asli vazifesi üc- retli olan müstahdemleria deruh- te ecekleri maaşlı munllimlikler maaşlarına ve asli vazifesi ma- aşlı olupta daimi ücretli bir mu- allimlik deruhte edenlerin üc- vaziyetinden bahseden Francfor- ter Zeitung şöyle diyor: “Eğer Cenevre ve Lausanae mü- zakeratı biribirine raptedilebilecek o Jursa — ki bütün milletlerin bekle - dikleri Avrupa tesanüdü âncık bu suretle kendini o gösterebilecektir — Bu gok mes'ut neticeler verecektir. Tamamen mali meselelerin halli düşünülmekle iktifa edilmiyecek o - lursa siyasi münasebetler meselesi de iyi bir neticeye İsal edilmiş olur. Luusanne'da Avrupa ve cihan si - yasetine yeni bir istikamet vermenin yaruri olduğunu nazarı dikkate al - mak muvafık olur. Musolini nezdinde Roma, 14 (A.A) — M. Mus- solini nazırlardan M. Grandi ile M. Mesconi'yi nezdine kabul et- miştir. M, Mussolini Cenevre ve Lozan konferansları hakkında ğinde şüphe etmemelidir. Mehmet Asım Bir tashih Dünkü başmakalemizde İstanbul. daki bazı zenginlerin bir müddet ev- vel yüzde üçe, yahut beşe kadar fa- izle bankalara para yatırdıklar' hal de buzün on para faiz verilmkesizit elli, altmış milyon liranm sırf muha- faza için bankalara gene verilmekte olduğu yazılmıştı, Bu İfade tertip hs tası olarak bu zenginlerin yüzde üç“ le tüccara kredi dağıttığı manası çe kocak bir şekilde intişar etmiştir. Tashih ederiz. B. Millet Meclisi Ne vakit yaz tatili yapacak? (Us tarafı V inci sas Zira geçen sene mecl dığı zaman yaz tatillerinin Eyldl iptidasında nihayet bulması ve meclisin bu ayda mevzuu bahsolmuştu. vakıt mesele bu şekilde mevzou bahsolurken meclisin iki içtimâı arasındaki fasılanın üç aydan fazla devam etmemesi şeklinde” ki fırka kararile beraber mecli- sin Mayıs nihayetinde yaz ne başlaması ibtimali nazan dik” kate alınıyordu. Halbuki Millet Meclisinin içtima şimdi Hazitan nihayetine kadar devam ettiğine içtimaımın Olsa Teşrinievvel U iptidasında bulacağı kuvvetle tahmin mektedir. Herhalde meclisin kararı verildiği sırada bu mes€& le de halledilmiş olacaktır. amli iyiye Dilge Katiller cezalarını buldular Ankara, 14 (A, 4.) — Enhceti ef, ve zevcesi Nesime hanımat BA” ma famaan katleden Kımız ve haklarındaki idam hükümleri"