18 Haziran 1932 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

18 Haziran 1932 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

— 27— VAKTI 18 Haziran 1957 Fırıncılar hakkında yapılan takibat Şehrimizde ekmek bubranına sebep oldukları için bazı fırıncı- lar hakkında ilk tahkikat, neti- ticelenmiş, bunlar haklarmda tu- tulan zabıt varakalarile birlikte müddeiumumiliğe verilmişlerdir. Verilen malümata göre, şim- diye kadar omüddeiumumiliğe sevkolunan fırıncılar, yedi kişidir. Bunlar hakkında iaşe karar- namesinin dokuzuncu maddesi © tatbik olunacaktır. seeenasanasssasasan sensen pa sıdır » Türkiye'de mekteplerde, fabrika - larda, şimendiferlerde büyük bir fa - aliyet ve intiba eseri var, Şim- diye kadar Avrupada bir çok büyük şehirleri ziyaret ettik. (o Amkara'nın bu şehirlerden hiç bir farkı yok .. Mev cntolan fark, Ankara'da her şeyin baştanbaşa yeni olmasıdır. Türkiye'de gördüğüm bu yenilik ve muvaffakiyet, bir şarklı olmâk sı- fatile beni bilhassa memnun ediyor. Çünkü Avrupada şarkliların kabiliye - ti olmadığı hakkında yanlış bir kana - at mevcuttur, Türkiye'nin fevkalâde| muvaffakiyeti, bu kanaatin yanlış olduğunu, şarklıların hiçbir vakit Avrupalılardan geri kalmıyacağını is - bat etmiştir. Emir Faysal Hz. Hicaz ve Necit hü-! Kümetlerinin dahili ahvali hakkında sorulan sualler üzerine şt malâmalı vermişlerdir: — Pederim Melik İballisuut Hz.! Hicaz'da bulundukları zaman daima Mekke'de ikamet ederler. Necit'te bulunduğu zaman da ben Naibimelik sıfatile Hicaz'da idarei hükümet te bulunurum.. Hicaz'da bir Vekiller heyeti, bir de Şurâ meclisi vardır. Vekiller heyeti, Hariciye, Dahileye, Maliye, vekille. rile Şurü meclisi relsinden ve Maliye işlerinde, Maliye vekiline yardım e-| den makamsız bir vekilden müteşek- | kildir . Ben de Harbiye vekil srıfatile kabi- neye iştirak ederim, .Surâ meclisi,, Hicaz'ın ileri gelen- Veri arasından bir sene müddetle seçi- İen on beş zatian müteşekkildir . Hicaz, sancakları ve kaymakam. lıklara ayrılmıştır. Her sancakia bir idare meclisi vardır. Ordu 45 bin kişiden müteşekkildir.) Memleketimizde nakil vasıtası, he. | man, yalnız deve olduğu için aş.| kerlerin ekserisi deve tlzerindedir . Ayrıca topçu, mi öz ve tayya-| re kıtâatı da vardır. Bütün sefarethaneler Cidde'de bu- lunür. Melik Mz., ecnebi sefirleri daima Cidde'de kabul eder. Memleketimizde adi! işler şeriat! esaslarma göre rüyet edilir. Mah. kemci şeriyeler, şeriat esaslarma göre mücrimleri muhakeme ederek hüküm verirler. Bu esasafa görehr sızlarm elleri kesilir, katillere kasas| tatbik edilir, Maamafik, hırsızlık çok azdır. Altı sene İçinde yalnız iki ki - şinin elleri gestlmiştir. İ Yerliler için #lenen sigara İçmek! yasaktır. Pİ Sigara içen yerli ahali teçziye edi -| lir, Maamafih, tütünün gümrükten geçirilmesi menedilmemiştir . İspirtolu içkilerin istimali ise, daha! şiddetle menedilmiştir. İspirtolu içki| içen veya memlekete ispirtolu içki it -| hal eden yerlilerin emlâki müsadere edilir ve kendisi memleket haricine tardedilir. Memleket dahilinde musiki, tiyat - To, sinema, radyo, ve gramofonda menedilmiştir . Bunun sebebi, halkın daha faydalı şeylerle uğraşmasını temin etmektir. Bütün bu bahsettiklerim belki garip görünebilir fakat yeniteşekküleden bir memleket için bu tarzda cezri hareket etmek lâzımdır. Maamafih, memlekette edebiyat menedilmiş olmadıktan başka, halk arasında çok ilerlemiştir. Bedevilerin karşı kârşıya geçerek aralarmda man- zum olarak konuştukları vakidir. Hicaz maarifine gelince; memleket te bir çök iptidai mektepler vardır. Bu mekteplerde ulümudiniye, kuranike- rim ve diğer dersler okutulur. Hi- caz'da iptidai mektep talebesi 10 bin kadardır. ,Bundan başka iç te lise vardır. Bu liselerin proğramı Mısır ve Süriye ' Konferanslardan Tamirat konferansının dünkü içtima! Müşterek bir hareket lâzımdır! Heriyo, yeni bir nutuk söyledi. Böyle diyor. FonPapen, tediyatın imkânsız olduğunu bildirdi Fransa, harp borçlarını ilgaya hazırmış, ancak... Lozan, 17 (A, A.) — Tamirat kon -| içtimamda M. feransinin bugünkü Herriot, mevcut .mukavelelere riayet gösterilmesi hususunda M. Makdo - hâld tarafından yapılan beyanatı mem nuniyetle kaydetmiş, bunun beynel- milel âhlâk esaslarını kurabilecek tek prensip olduğunu beyan etmiştir. Bâle komitesinin raporunu esas ve şümül itibarile Young plânında der - nisbeten kısa inhitatı, piş edilen, tecavüz ettiğini ve Almanyanın maruz kaldığı mali müşkülâtm bütün dün - yada hüküm süren ve gittikçe artan kredi ataletine vâsi mikyüsta bir sebep teşkil edeceğini ve bü: müşkülâtm hükümetler arasında müzakere edile - rek tesbit olunacak müşterek bir harekete lüzum gösterdiğini kaydet - miştir. M. Merriot, Avrupaya ait vaziyetin düzeltilmesinin ancak umumi bir teş - viye sureti kadrosu dahilinde ta - hakkuk edebileceğinin Lozan konfe - ransınca esas olarak İlân edildiğini görmekten memmun kaldığını beyan ve şöyle devam etmiştir: — Bâle komitesinin raporunda Al - manyanm büyük randumanlı bir ikti - sadi techizat ve tertibat vücuda ge - tirdiği ve günün birinde eski müva - zenesini muhakkak surette elde ede - ceği kaydedilmiştir. Hem hali dü - şünmek, hem de istikbali hazırlamak icap eder. M. Herriot, Fransa'nın menfaat - lerini Avrupa'nm ve bütün dünyanm menfaalleri çerçevesi dahilinde mü - dafaş edeceğini osöyliyerek beya - nafına nihayet vermiştir. Heriyo ve Makdonalt arasında Lozan, 17 (A. A.) — Fransız ve İn - giliz heyeti murahhasları konferansın mesai hudut ve şartlarını tesbit eden iptidai beyanname üzerinde mutabık kalmışlardır. Müşterek bir metin tan - zim edilmiştir. Bu metnin diğer devletler tarafmdan kabul edilmesi çareleri doğrudan doğruya mükâleme- ler tarikile taharri edilecektir. Beyannamede, “Konferuns muvaosbesinde mevzuu bahselar peselelerin Alemşümül bir çerçeve dahilinde Avrupa vaziyetihin salâk bulabilmesi maksadile kat'i ve seri bir suret te halledilmelerinin zaruri olduğu, kana atini serdedilmektedir . Birinci masele, moratoryomun mihayet bal- masile vâdeleri bulâl edem tediyat mese lesidir Konferansın mutlâk surette Mizumta olan Dir hal söreti bulmasına müsalt olabilmele $- çin Franz ve İngiliz murahhasları, bu todiyatın tatılk mevkiine korumalarının dry - mi bir mizamnamenin kabulüne kadar tehir edilmesi lüzumunu tasdikte iHüfak etmişler dir. Her iki heyet, diğer devletlerin de tr şekli kabul etmelerini temin icin gayret sarfetmektedirler M. Dakdonald, daha şimdiden teşebbüs-! Tortne başlamıştır Mülâkatlar devam ediyor Lozan, 17 (A. A) — M. Herriot dün öğleden sonra, M. Fon Papen'in ziya- retini iade etmiştir. Her iki başvekil, bu münasebetle! bugünkü hususi eelsede tamirat ve ik- tisadi buhran hakkında hükümetleri- nin noktai nazarlarını ne gibi eşkâl al- tmda izah edeceklerini görüşmüş lerdir. M, Fon Papen'in umumi münakaşat! sırasında müteaddit müdahalelerde | bulunacağı; malömdar. M. Herriot, bunlara cevap verecek ve — bunu mü- teakip.M. Grandi ile M. Renkin beya- natta bulunacaklardır. ML Herriot, bu akşam diğer Fran- sız murahhaslarile beraber beyanatı- nı ihzar ve tanzim edecektir. Fakat bundan evvel M. Marirkoviç, Zaleski ve Himans ile görüşecektir . Tan gâzetesi ne diyor ? Paris, 17 (A. A.) — “Temps, gate - tesi yazıyor: “Hayalete kapılmaktan tevakki edilecek ve yalnız “Şu anın imkânlarile iktifa olunacak olursa T6- zan konferansı nisbeten müsait serait içinde açılmış telâkki edilebilir. “Temps,, gazetesi, Cemahiri Müt - tahidenin “şimdiki vaziyetinin kati bir netice istihsali imkânmı tamamen Yeni bütçede varidat ve masraf bertaraf ettiğini hatırlattıktan sonra şöyle devam ediyor: “Hali hazırda en hakiki imkânı kı- sa vâdeli ve muvakka bir müddet için| Almanya'ya bahşedilecek bir morator- yomda mündemiç gibi görünmekte- dir. İ Bü moratoryom, aynı zamanda ta-| mirat meselesini Avrupanm İktisadi ihyası çerçevesi dahilinde halletmek şekillerini teknik bir tarzda ve vaziye-| tin bu şümülile tetkik edecek bir komisyonun faaliyetle çalışmasma da) müsait olacaktır.,, | Lozan, 17 (A, A.) — Konferansın bü sabah aktettiği içtimain başlangıcında M. Fon Papen, Almanya'nın Tevknlâ.| de vâhim ve buhranlrolan vaziyeti hak | kmda izahat vermiş, Alman ikti.! sadiyatının tamirat borçlarından müi- tevellit ağır mükellefiyetler dolayısi. le uzun seneler için rehin altında bulunduğunu söylemiştir. M. Fon Papen, temirat tediyatının imkânsız ve tehlikeli olduğunun ta- hakkuk ettiğini sözlerine ilâve etmiş, konferansın daha iyi bir Âti için müs- bet mesai iştiraki yolunu açacağı ü- midini irhar ederek beyanatma niha- yet vermiştir. M. Fon Papen'den sonra söz alan M. Herriot, alacaklı beş büyük devletin tamirat meselesini nihat ve kat'ibir tesviye suretine bağlamak hususun- daki müşterek arzusunu kaydetmiş, Almanya'nın tamirat borçları tedi- yatma gelecek Temmuzun birinde baş- lamasına imkân olmadığını tasdik etmiştir. M. Herrioi, diğör Mükü- dar devletler, aynr fedakâr katim- hâacak olursa, Fransa'nın harp borç- larmı iptale hazır olduğunu söyle- miştir. Bundan sonra M, Moseoni, mevzuu bahis meselelerin o halli hususunun umumi Iktisadi vaziyet çerçevesi da-| hilinde Adalet ve tesanüt esasları üzerinde aranması lâzım geldiğini be- yan etmiştir. Masraf için 169,072,111 lira isteniyor. Tahmin edilen varidat 169,084.800 liradır Açikta kalacak memurlardan tekaüt edilecekler Ankara, 16 (A.A) — 1932 se- pesi bütçe kanun lâyihası bugün meclis azalarma tevzi edilmiştir. Millet Meclisinin Pazartesi gün- kü içlimaımda müzakeresine baş- lanacak olan mezkür bütçe ka- nunu Jâyihasma nazaran devlet bütçesine dahil dairelerin 1932 mali sene masrafları k ğ için 169,072,111 lira, tahsisat talep edilmekte ve bü miktar muhtelif daireler arasında şu su- retle taksim edilmektedir: Büyük Millet Meclisi 2,416,985, Riyaseti Cümbur 373,112, Divanı Muhasebat 565,560, Başvekâlet 1,155,559, Şurayidevlet 200,728, İstatistik umum müdürlüğü 51,959 Diyanet işleri reisliği 607,196, Maliye vekâleti 11,190,965, Dü- yunu umumiye 49,755,693, Tapu ve kadastro umum müdürlüğü 997,000, Gümrük ve inhisar ve- kâleti 4,658,563, Dahiliye vekâ- leti 3,735,925, Emniyet işleri nmum müdürlüğü 3,944,000, U- mum jandarma kumandanlığı 8,308,379, Hariciye Vekâleti 2,632,000, Sıhhat ve içtimai mu- avenet vekâleti 3,501,884, Adli- vekâleti 7,645,986, Maarif ve- leri proğramlarma müşabihtir . Bundan başka her kabile nezdinde mürşitler vardır. Bunlar kabile a - hâlisinin çocuklarına ders verirler. kâleti 5,929,943, Nafia vekâleti 10046993, Iktisat vekâleti1258610, Ziraat vekâleti 3,973,691, Milli müdafaa kâra kısmı 32,043,936, Milli müdafaa hava kısmı 943,000, Müdafaai milliye deniz kismı 3,605,560, Askeri fabrikalar U- mum müdürlüğü 2,955,800; Ha- rita umum müdürlüğü 546,265, | Posta telgraf umum müdürlüğü | 4,745,820. 1932 senesi masarifat karşılığı | olarak varidat mildarı 169,084,800 lira tahmin edilmekte ve muhte- lif varidat menabiine şu suretle inkısam eylemektedir: Irat ve servet vergileri 33,875,000, istihlâk ve muamele vergileri 63,118,000 inhisarlarn safi ba- sılatı 33,675,000, devlete ait emlâk ve emval hasılatı 2,825,060 devlet tarafından idare olunan müesseseler “ hasılatı 5,336,800, umum müesseseler ve şirketler hasılatından (devlet hissesi 1,080,000, müteferrik o varidat 2,425,000, cezalar 1,050,000, müteferrik hasılat 1,1000,000, fevkalâde varidat 450,000, iktı- | sadi buhran vergisi 10,000,000, muvazene (vergisi | 14,000,000 liradır # al b Ankara, 17 ( Vakit ) — Mas- raf bütçesinde bütçe encümeni tarafından yapılan tadiller ara- sında memurlara müteallik şu hükümlerde vardır. Münhal kadro dolayısile açık- ta kalacak memurlardan fiilen 30 seneyi doldurmuş olanlar tekaü- de sevkedilir. Açıkta kalmış me- | murlar varken bunların derece- lerinde veya bir derece aşağıda ki münbal memuriyetlere hariçten memur alınmaz. Bu münhallero ve bulunduğu derecelerin bir derece aşağisin- deki münballere en evve! açıkta kalan memurlar yerleştirilir. De- recesi dahilinde veya bir derece aşağideki vazifeleri kabul etmi- yenlerin açık maaşları kesilir. Kabul edenlerin kendi derece ve silsilesi dahilindeki ilk mün- ballere tercihen tayin ve kendi derece maaşlarıözerinden tekaüt edilmek hakları mahfuzdur. İnzibat komisyonları kararile mecburi tahvile tabi tutulan me- murlara ve ailelerine harcirah verilmel, 1752 numaralı kanuna göre | ve adedi 350 yi geçmemek üze- fn Kİ AS İĞİ ml alani di ya ia b im 2 ğer 2 Beklenen “şey Vat makilemizden mabasr' usulünü" tatbik etmiye başladı. lik zamanlarda bu tedbirlerden büyük neticeler alındığı ilân elundu. İngilterede senelerden- beri kapalı duran fabrikaların tekrar açıldığı söyleniyordu. Fa- | kat o kadar tantana ile ilân edi- len bu iktisadi iyilik devam et- memişlir. Diğer taraftan Ottava imparatorluk konferansının, Bri- tanya adasile İngiliz müstemle- keleri arasında tes'si tasavvur edilen iktisadi tesanüdün tama- mile tahakkukunu temin edemi- yeceği anlaşılmıştır. İşte bu va- ziyet , İngiltere | hükümetinin Fransaya ve diğer Avrupa dev- letlerine karşı bugüne kadar ta- kip ettiğindenfarklı bir hattı hare ket alması ihtimalini batırlara getirmektedir. Onun için İngiliz başvekili - Makdonaldin Lozan konferansından evvel Parise gi- derek orada iki gün kalması na- zari dikkati celbetmiştir. Zanne- diyoruz ki Lozan konferansınm nelicesi , İngiltere hükümetinin beynelmilel — siyasi vaziyetinde hissedilen tebeddülün derecesi ve istikameti hakkımda efkâri umumiyeyi tenvir edecektir. Eğer İogiltere hükümeti ken- disinin maruz bulunduğu -iktısadi ve mali müşkülâlı imperatorluk eczası arasında halletmiye mu- vaffak olsaydı, Avrupa işlerile o kadar candan alâkadar olmıya lüzum görmezdi. Avrapa işlerini kendi işlerinden ayrı olarak gö- rebilirdi. Şimdi Avrupa işlerinin iktisadi ve mali sabadi meselesile İngiltere işler zimi meselesi arasında daba sıkı bir rabıta görecektir. Bu itibarla bu meselelere karşı daha samimi bir alâka gösterecektir. - İngiliz matbuatının birdenbire İisanlarını değiştirerek Fransayle itilaf ta- raftarı olmaları,bu noktai nazar- dan herhalde şayanı dikkat bir alâmettir. Mehmet Asım ilgâ edilecek Vilayet yoktur Ankara, 16 (A.A) — Bazı gi“ zeteler. Dahiliye Vekâleti tara- fından tanzim ve Büyük Millet Meclisine arzedilmiş olan vilâyet teşkilâtı hakkındaki kanun lâyi- hası münasebetile bazı vilâyetle- rin ilga edileceğini yazmışlardı. Bu neşriyat doğru : değildir. Zira, bahsı geçen kanun lâyihası yeni teşkilât yapmağı veya mev- cut vilâyet teşkilâtının - tadil ve ilgasını — istihdaf o etmemekte, münhasıran vilâyetlerdeki dahi» liyeye ait bürolarda «memur kadrolarını —- vilâyetlerin . vüs'at ve ehemmiyetine göre layin-ve tesbit etmektedir. —— a — Kurşuna dizildiler! Roma 17 (A, A.) — Hususi mahkeme tarafından ölüm ceza” sına mahküm edilen tethişçiler” den Bovone ile Sbardelloto, bu sabah şafak vakti arkalarından kurşuna dizilmişlerdir. Paris büyük Elçisi şehrimizde Paris büyükelçiliğine" tayif edilen sabık “Roma sefiri “S bey, dün sabahki trenle Ank#” radan şehrimize gelmiştir. bey, şehrimizde bir kaç gün kal” dıktan sonra Parise gidecektir. , re kidem zammına istihkak kef” beden muallimlere kıdem: za mından mütevellit maaş farkl&” rının yalnız yarısı verilir, © m