18 Haziran 1932 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 6

18 Haziran 1932 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 6

m > : n yi y Tagaminiz buga k ızmıyor mu? —— 6 — VAKIT 18 Haziran 1937 Kuru Amerika pek yakında sulanıyor ! Her yerdeki iç içki fabrikaları ıları Amerikaya göndermek için içki hazırlıyor Amerikada riyaseti cümhur in- | tihabatının yaklaşması,demokrat- ların kazanması ihtimalinin kuv- vetlenmesi (o üzerine Avrupanın mubtelif memleketleri orada iç“ ki yasağının kalkmasını ümit et- meğe ve ona göre hazırlanmağa başladılar. İngiltere ilk hamlede Amerika- ya sevkolunmak üzere milyonlar- ca anun viski ve 100,000 İerce fıçı bira hazırlamıştır. Amerikada içki yasağı kalkar kalkmaz bun- ların bepisi heman oraya sevko- Tunacaktır. İngiltere mmatbuatına göre A- merikada içki yasağının kalkması muhakkak gibidir. Çünkü içki yasağını tatbik tecrübesi tama- iğ muvaffakıyetsizliğe uğramış- Nin en kuvvetli taraftar- larından biri olan Rokfeller de yasak aleyhinde söz söylemiş ve bu suretle yasak taraftarlığı kat'i bir darbe yemiştir. İogiltere, Fransa ve Almanya- rın bütün içki fabrikaları harıl hari çalışıyor. Yalnız İngiltere, İngilterede mahbusi-! yet sistemi değişiyor. “Deyli Herald, gazetesinin verdiği malümata göre, İngiltere de mahbusiyet sistemi mühim bir inkılâp geçirecektir. Hapisa- neleri uzun uzadıya tetkik eden bir heyetin verdiği raporda kürek cezasının ilğası ve müc- rimlerin hapsine bedel tevkifle- rile iktifa olunması teklif edil- mektedir. Mevkufiyet müddeti ikiden dört seneye kadar süre- cek ve en uzun mevkufiyetler beş sene ile on sene arasında olacaktır. Mevkufiyet nisbeten daha iyi şerait altında geçiril mektedir. Diğer taraftan genç canilerin tahsil ve terbiyelerine bir san'at öğrenmelerine ehemmiyet veri- lecektir. Hapisanelerde ruh has- talıkları mütehassısı bulunacak ve bu doktor her mücrimi mü- şahede altına alarak onu cinayet irtikâbına sevk eden esbap ve avamili tahkik edecektir. Kadın hapisaneleri yerine ka- dinleri için köylerde müesseseler — Yeni : arkadaşım size “Mösyö Çortiki takdim ederim. Simsiyah, o kadar hoşuma gidi- yorki., Bana bunu miralay Gü- lazivof verdi. Ne kadar güzel değil mi? Adeta şeytana benzi- yor.Öyle de yaramaz ki onun için Çortik adını verdim. (Rusça kü- çük şeytan) — Ne hoş hayvan. Hemde ne talihli. — Niçin? — Daima kollarınızın arasın da.. Onun yerinde olmasını ne kadar isterdim. — Oh! Siz çok büyüksünüz. Sizi taşıyamazdım ki... — Ne lüzumu var. Ben köpe- iniz olur sizi müdafaa ederdim. di | | içki istihlâk ediyor. (320) milyon İngiliz lirası tutuyor. | Roz Nuvar Takvim Cumartesi Pazar 18 Haziran (o 19 Haziran 13 Sefer 14 Sefer Gün doğuşu 428 428 dün batışı (043 1944 Sabah amam 340 338 Oğu * 12,($ 1915 ikindi © 16.16 16,16 yasağın tatbikinden evvel Ame- Yan ic ii rikaya 10 milyon galon içki ih- İğ mak “sp s0? raç ediyordu. Yasağın kalkma- | Yümzee | 167 168 sile-bu mikdarın iki misline çık- Günler İf mâsı bekleniyor. Yüm kalan | ş05 196 Ingiltere, bilhassa, bira ihra- Günleri - | cından müstefit olmayı bekliyor. | HAVA — Dün wenklık azami 24, asçu- H 17 derece idi. Büğün rürçür mütehavvi esecek, havâ ekseriyetle bulutlu oincaktır. Hafif serpinti de muhtemeldir. RADYO e anl İSTANBUL » 18 den 19 a kadar gramo- fon, 19,30 dan 20,30 s kadar Jlafız Ahmeti Bey heyeti, 2030dan Zie Kadar grame- fonla opera, 21 den 23 ye kadr Hafi Ab- met Hey heyeti, 2Zden 22390n kadam or. küstre, VİYANA (5173 m.) — 1230 konser — 14 plâk — 16,50 musiki — 20,30 konser —| 22 Bercuat — 24 kanser. Amerika hali hazırda her sene 2,745,000,009 dolar kiymetinde İçki yasağı Amerikade 15 se- neden beri tatbik olunuyor. İçki yasağı kanununun tatbiki Ame rikaya tam 13,000,000,000 dola- ra mal olmuştur. Kaçakcılık yü- zündende (OAmerika (hazinesi 870,000,000 dolar kaybetmiştir. Kaçakcılar ise kanunun tatbiki müddetince her sene 400 milyon dolardan fazla para kazanıyorlardı. e eca nların sayısı 3lü Koro —23 musiki , fazlaydı. Bu vadide suçlu görü- ROMA (M3 m) — 18 plâk — 1845 I il deği 230,000 kişi ce gör- ir musiki — 21 haber — *i,A5| müştür. Zehirli alkolden ölenler BUDAPEŞTE (3505 m0.) — 10.5 konser 34,000'di. — 13,05 konser konser — 14,45 plâk — 31,20) Köhser — 28 Çigan masildsi . OSLO (16714 m) — 115 orkestre — 18415 Norveç mersilklai — 21 bafl musld — 71,90 şarki 4 23,15 Kora «« 23,15 dans Kanunu tatbike memur olan- lardan ölenler 200 kişidir. Ka- çakçılardan da 500 kişi maktul düşmüştür. MOSKOVA (1304 m.) — 9,80 dan 2285 © kadar Beşriyat . Rusyada dahili VARŞOVA (IĞİ1 m.) — 13,45 Heriberg. den nakdi — 1420 plâk — 17,05 piik — 20,35 radyo — 31 konser — 31,50 radyo — 2445) Istikraz işleri Moskovadan Londra gazelele- | könser. rine haber verildiğine göre Sov- KÖNİGVÜSTER HAVZEN (1635 m.) — 7 ğmnastiiz — 7,15 konser — 15 konser —| yet gazeteleri halki dahili bir istikraz için teşvik etmektedir. Bu sene halktan alınacak. istik-, | raz, geçen sene alınacak istikra» un iki mislidir ve üç milyar, iki ,yüz milyon rubledir. Sovyet Rusyenin her vatndaşı aldıği ücretlerden bir ayliğı bu istikraz için tahsis cecektir. Temin olunacak istikraz Rus- yanın iktısaden müstekil olmasi ve askeri noktai nazardan gayri kabili teshir bir hale getirilmesi için ssrfolunacaktır. Ruslardan istenilen bu istikruz 17,80 konser — 33 Berlindrn musiki, PARİR (1725 m.) — TAS jimnastik — 18 pik — Bi yasin C ALAK my er Boksör ee tekrar evlenecek! Dünyamm sabık ağır siklet boks şampiyonu Dempsey sina- ma yıldızı Estel Taylor ile ev- lenmiş, fakat karı koca geçine- mediklerinden geçen sene bo- şanmışlardı. Bir kaç gün mukad- dem Dempsey San Fransiskoya gilmiş ve tekrar evleneceğine dair devran eden şayialar hak- kında Obeyanatta bulunmuştur. (Dempsey) şu sözleri söylüyor: “Bundan sonra evleneceğim kadın aktiris olmıyacaktır. Yabut izdivacı üzerine sahneyi terke razı olacaktır. Çünkü bir kadın, her şeyden evvel, kocasile alâ- kadar olmalıdır. Aksi takdirde karı kocanın geçinmesine imkân yapılacaktır. Mütehassıs heyetin tetkikleri- ne göre bugünkü hapis sistemi mabpusları caniyane teyüllerden kurtaramamaktadır. Onun için hapisaneleri, mahpusların seci- yesi üzerinde tesir icra ederek onu ıslah edecek hale getirmek Suriyeden gelen haberlere | gö“ re bütün Suriyede'büyük bir he- yecan hüküm sürmektedir. Ha- lep ve Şam halkı binlerce imzâlı telgraflarla Fransaya, Avtupatin muhtelif hükümetlerine ve Ce- miyeti akyama telgraflar''çek- miş, Suriyedeki meclisin * meşru olmadığı bildirilmiş protesto da bulunmuştur. Kabine reisliğine Hakkı El Azım, yahut Vatanilerin reisi Ha- şim Attaşinin gelmesi muhtemel | dir. Yeni Suriye bayrağı mera- simle Şam hükümet dairesine çekilmiştir. Bu bayrak Suriyenin beşinci bayragıdır. — Suriye Cümhur Reisi nasil seçildi ? Birkaç gün evvelki telgraflar Suriye Cümhur Reisliğine "Ahmet Ali Abit Beyin intihap olundu- ğunu bildiriyordu. Londra gaze- telerinin verdiği malümata göre bu şayanı dikkat intihap şu şe- kilde vuku bulmuştur: “Suriye meclisi Cümhur reisi- Servantes ile Şekspir... Meşhur Don Kişot muharriri sadüf etmektedir. Filbakika iki mubarrirde 23 Nisan 1616 da ölmüşlerdir. Fakat Mister Çam- berlayn isminde bir Ingiliz, Ser- vantes ile Şekspir'in'aynı tarihte öldüklerini fakat aynı günde öl- mediklerini iddia etmektedir, ve bu, hakikaten doğrudur. sebe- bini iza edelim. Jül Sezar tarafından yapılmış olan takvim, 1582 tarihinde 13 üncü Papa tarafından değiştiril- miş 5 Teşrinievvel 1582 gününün ertesi günü 6 değil 16 Teşrini- evvel 1582 olarak kabul edilmiş, ub: tebeddülü, katolik memle- ler kabul etmişlerdi. Protestan- lara gelince, bunlar, uzun müd- det tereddüt içinde kalmışlardı, ve bilhassa İngilizler, bu usulü ancak 1752 senesinde, yani iki asır sonra kabul etmişlerdir. Esasen Ortodokslar, bu usulü el'an da kabul etmemişlerdir. Bu itibarla, Şekspir, İogiliz takvimine nazaran 23 Nisan 1616 da öldüğü vakit meşhur muasırı iğ olakmaz!,, — Ben onu. Mib halde mat edeceğim. — Bu adamın sizin dininize geleceğini nasıl tasavvur edersi- niz. Hem bu faidesiz mücadele yene lüzum var? Bu yaşayış sizi, yormıyormu? Sız fazla raha- ta lâyıksınız. Uzunca düşündüm, Ben her yerde mesleğimi yapa- bilirim. Salibi ahmerden malü- mal aldım. Eğer Amerikada im- tihan verirsem orada yerleşmeme müsaade edecekler. Ah! zev- cem Olmak isteseniz . sizin için ne kadar şevkle çalışır dım. Maziniz asla mevzuu bah- solmazdı, Ondan mes'ul degilsi- niz ki... Sizi en iyi anlıyacak olan kendi hem cinsiniz bir “Rustur. Evlenelim ve gidelim. Yeni bir hayat kurarız. Nihayet bahtiyar oluruz. — Teşekkür ederim Sereja, Beni sevdiğinizi biliyorum.. Fakat bu proje tatbik edilemez. Yazani Mm. Rube- jenski — Haddine mi düşmüş! — Ya dostlarınız için ne di- yor? —İtirazlarının para etmediğini görünce artık sustu.Şimdi birşey demeyor, hatta misafirlerimle yi- mek bile yiyor Yüzünü ekşitiyor a.a ziyanı yok... — Acaba bu feragati hakiki mi? Devam edecek mi? — Eminim çok terakki etti, Bu mojit: kadar Votka içiyor,ya- vaş yavaş dinini bile değiştirte- ceğim. Pantolonu üzerine sırmalı cepken giyerek hoyak dansı (çerkes raksı) oynayacak. — Böyle birşey yapabilirseniz şaşarım, Japonların nekadar an- anaya bağlı olduğunu bilmiyorsu- muzl © “ Servaikes öle öleli on gün olmuştu. — Niçin? İyi düşününüz, Na- taşa. Emin olunuz ki istediğiniz kadar beklemiye hazırım. Yalnız rica ederim, Sözlerimi kabul &- dinciye kadar beni fedakâr bir arkadaş biliniz. Sizden uzak kal- mak benim için ölümdür. Ekme- ğe olduğu kadar size de müh- tacım. Nataşa gittikten sonra doktor dalgın dalgın tentirdiyotla yaktı, burunları koterize etti, kulakları | yıkadı. Nibayet müşteriler bitin- ce muayenehanesini kapadı. Gideceği sırada biran tered- düt etti, sonra ecza dolabına doğru yürüyerek bir göz açtı, içinden birkaç ampul kloridrat dö morfin aldı. Güneş batmak üzere idi. Koyu mavi semanın rengi soluyor, züm- rütleniyordu, Tek tük küçük bu- lutlar, minaralerin, kubbelerin üzerinde kanat açmış küçük EM a ii si ci Ostrovski hastaların boğazlarını | Servanles ile Şekspir'in döğüm | ve ölüm tarihleri aynı güne tec | hası alunda çok enresan bir çekilde e | kya Suriyede vaziyet Hayli karışıktır ! Halep ve Şam ahalisi,meclisin meşru olmadır ğından bahisle protesto telgrafları çektiler bi intihap için toplanmış, ve on : üç namzet gösterilmiştir. Bunların birincisi mutedillerden olan Sup> | i hi Berekât Bey, ikincisi Fransız» ' ların müzaberetini kazanan Hak» ; kı Azım Bey, üçüncüsü milliyet- | pervetlerin o müzaheretini haiz olan Haşim Atası. Bey idi; Mil- liyetperverler, işin gidişinden namzetlerinin kazanamıyacağını anlamışlar ve onun namzetliğini geri alarak bunun üzerine man- > dater devlet olanFransanın milli- yetperverlerinden gösterilecek dört namzetten birini intihap ve tayin etmesi tekarrür etmiştir. Bunun neticesi olarak Hakkı Azım Bey namzetliğini geri aldığından Ah- met Ali Abit Bey intihap olun- muştur, Suriye Reisicümhuru umum! harpten evvel Osmanlı devletinin harici,e memurluğunda bulun- muştur. Kendisi meşhur İzzet Holonün ailesine mensuptur. Bu aile Suriyenin en zengin ailele- rinden biridir. Matbaamıza gelen eserler; Servetifünun “Serretifünün,, tecmunnın bu haf taki nüshasında, bir müddettenberi Se- hap Nafiz Beyin “Nelet dediler, setlev- yaptığı edebiyat anketine Aka Gündüz Beyin verdiği cevap vardır, Burdan başka Sebap Nafiz Beyin “Feyzullah Efendi, isimli hikâyesi, Azra Vildan H. ın yeni neşrolunan iki kitap hakkındaki yazısı, Muslih “Ferie Bevin “Bugünün içtimat rüho,, makalesi, Namık Köşif Beyin bir manzumesi, İlhan Mirat Beyin bir mensuresi bulunuyor. Reşat Feyzi Beyin, “Kalemin ucundan, sütu- nunda “Tisan, dan bahsediyor. Hafit Fabri Beyin “Nedim,, piyesinin tefrikası da devam etmektedir. YAZ GELDİ! Yalnız lüzumu olan ve arzu edilen mahallerdeki teri keğer, vücude hiç bir mâzarrat vermez. Sıhhat vekletinin mür Sandel restniyesini haizdir. lekler gibi akıp gidiyordu. Doktor bu harikulâde manzara karşısında bir müddet daldı. Boğazda temizlenip gelen havayı ciğerlerine doldurdu, sonra oda- sına gitti. Muayenehane civarın: da bir evin dördüncü katındaki tavan aralığında otururdu. Bir çok müşterileri olmakla beraber çok iktısatla yaşardı. Günün birinde işsiz kalmaktan korktuğu için kazancın büyük bir kısmını saklardı, Eğer doğ” rusu aranacak olursa böyle hari reketinin başka sebebi dabs vardı, Bu sebebi kendi kendisine bile itiraf edemiyordu: Onun en; büyük korkusu morfinsiz kak maktı, çünkü morfin bahalı idi.“ Çinko damın altında boğuc# bir sıcaklık vardı. Daktor $0" yundu, elbiselerini odadaki tel sandalye Üzerine attı.